Er waren 7 deelnemers op de 68km, waarvan een aantal met snelle ervaren arabieren/ nrps'ers. Die schoten binnen 5km na de start al weg in hoog tempo. Orlinde was de eerste 5km nogal hyper, wilde niet draven, alleen maar in galop bij de anderen blijven. Ik kreeg meteen dus al opmerkingen dat ze dat niet kennen van een fjord... (tja, kwestie van fjorden kennen... zet Orlinde voor een leuke cross en ze stuitert ook hyper rond). Vrij snel viel de groep uit elkaar en bleef ik met Ineke Westers op Oryx (KWPN) achter, en nog iemand die alleen wilde rijden omdat haar paard veels te druk was in de groep. Zij wachtte tot wij uit zicht waren.
Orlinde vond Oryx wel leuk om achteraan te lopen. Zo leuk, dat ze niet meer voorop wilde. Dat was wel irritant af en toe, ze wilde er echt geen stap voorbij. Echt alleen loopt ze prima, en ook als er niet-aardige paarden in de buurt zijn, maar als er een aardig paard in de buurt is, wil ze daar achter lopen. Nou ja, Ineke's tempo was wel OK voor ons, dus maar samen gereden. Voor haar groom ook wel handig bleek, want mijn grooms wisten goed de weg.
De eerste ronde was snel voorbij. Op 1km voor de vetgate gaan stappen, en Orlinde liet Oryx rustig gaan, wat dat betreft is ze echt een ervaren endurancepaard. De eerste mensen kwamen toen al van de vetgate terug, wij moesten nog. Meteen aangeboden in de vetgate, en HR was 48. Wel zorgelijk was de turgor, die was 3. Dus ze moest drinken. En dat wilde ze niet in de vetgate. Dus appels, wortels, appelmoes, luzerne en slobber, dat ging er wel in. Eten deed ze prima. Aan het eind nog even zelf gecheckt, toen was de turgor 1,5. Hoe dat dan weer kan? Ik snap het nog niet.
In de vetgate:

Samen met Ineke tweede ronde gestart. Het eerste groompunt wilde Orlinde weer niet drinken. Oryx dronk braaf een hele emmer leeg, maar haar goede voorbeeld haalde niets uit. Het tweede groompunt dronk Orlinde wel een halve emmer gelukkig. En ik was onderweg ook gaan koelen (waterflessen in zadeltassen, elk groompunt weer volle flessen mee), zodat ze niet extra vocht zou verliezen door veel zweten. Het was ondertussen flink warm en stoffig.
Ze bleef flink lopen, ook tegen het eind nog stukjes galopperen om bij Oryx te blijven. Op 800m voor de finish ben ik gaan stappen, en weer meteen aangeboden, weer HR 48.
Foto die onderweg gemaakt is (laatste stuk, toen wilde Orlinde wel een stukkie voorop): http://www.vanessateepefotografie.nl/nl ... ?start=125 .
Op de nakeuring waren de darmgeluiden wat weinig (in de vetgate nog alles goed), misschien kwam dat doordat ze weinig had gedronken? Gegeten had ze prima. Ze liep wel wat gevoelig op de verharding met voordraven. Ik had met blote voeten gereden, omdat 95% van de rit op zand was. Maar blijkbaar is zo'n afstand dan toch wat veel. Volgende keer de hoefschoenen aan! Daarna in de box gezet, daar ging ze meteen plassen.
Uiteindelijk was ik 6e. Diegene met het drukke paard is gestopt op de vetgate. Ineke werd 7e omdat zij later aanbood dan ik bij de finish, ze was wel iets eerder binnen. We hebben gemiddeld 11,193km/h gereden, waar ik heel erg tevreden mee ben! Bij de prijsuitreiking kreeg ik nog een complimentje, dat ik zo'n rit zo goed had gereden met een fjord. Nummer 1 had 15,3km/h gereden, en was daardoor anderhalf uur sneller dan wij, om even het verschil aan te geven

Vandaag zag Orlinde er erg goed uit, het is niet aan haar te zien dat ze gisteren zo'n wedstrijd heeft gelopen. Ze was ook vrolijk en kwam naar me toe, kwam knuffelen. Dat is zeldzaam, Orlinde is helemal geen knuffelpaard. Dus ik was blij verrast. Lekker gepoetst, en wat geknuffeld

Op naar de 82 km op 14 april in Kootwijk (klasse 3, onze eerste keer)!
Orlinde vanmiddag: