Rijden in de wei

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ilona

Rijden in de wei

Bericht door Ilona » di 20 mar 2012, 18:13

Kan dit gewoon? Waar moet ik rekening mee houden?

We hebben geen bak bij de wei. Mag wel een bak gebruiken, maar is een halfuur stappen van de wei.
Een week of 5 geleden heeft Castor een flinke kogelverstuiking gehad. Was met een week in zijn lopen niets meer van te zien, maar heb hem toch maar zijn rust gegund een aantal weken.
Afgelopen weekend is mijn verzorgstertje er weer op gegaan voor een staprondje buiten van zo'n 10 minuten.
Ik voel of zie niets vreemds meer aan zijn benen, maar wil niet te snel gaan met opbouwen.

Hij loopt wel 24/7 buiten.

Hij is wel best stijf in zijn lijf en heeft uiteraard niet zo'n beste conditie meer.

Nu vroeg ik me af of het voor zijn benen goed zou zijn of kwaad zou kunnen als ik een stuk wei afzet waar hij wat rondgestuurd kan worden.
Vooral in stap, later ook draf erbij.
Voltes laten lopen e.d.

Hij kan prima naar buiten, maar zou hem ook wel wat soepeler in zijn lijf willen zien. Af en toe kwartiertje/20 minuten in de wei rijden voor de afwisseling misschien?

Iemand tips, suggesties, opmerkingen over het rijden in de wei?
(uiteraard stukje vlakke bodem, wel kleigrond maar vrij droog al nu, dus niet zo glad)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Keandra

Re: Rijden in de wei

Bericht door Keandra » wo 21 mar 2012, 07:24

wij rijden enkel op de weide
Githa heeft ijzers op, met gaten, dus als het nattig of glad ligt gaan er vijzen in
dan kun je altijd rijden
bij Jalenka nog geen ijzers, maar vermoedelijk komen die er wel aan de volgende kappeurt
dus dan hetzelfde verhaal

bij geen ijzers gewoon opletten zeker in de bochten, maar dat zal in stap geen probleem zijn denk ik
Ilona

Bericht door Ilona » wo 21 mar 2012, 07:31

Hij heeft geen ijzers. Misschien dat deze er later het voorjaar/zomer wel weer onder komen. Ligt er maar net aan hoe veel hij gereden gaat worden/voor de kar gaat en hoe hard zijn hoeven slijten.
We gaan zo de wei in kleinere weitjes opdelen alvast voor straks als ze niet meer op de gehele wei mogen.
Ga gelijk maar eens kijken of ik een stukje zo af kan zetten dat het een beetje handige rij-maten heeft.
Balou

Bericht door Balou » wo 21 mar 2012, 08:02

Ik rij Amanda ook in de wei, maar alleen wanneer het droog genoeg is. We zitten hier in zuid-limburg en hebben dus een ondergrond waar het water snel doorheen zakt, bijna nooit geen plassen of het moet heel hard regenen. Daarbij wonen we boven op de berg en tja...water stroomt nu eenmaal niet omhoog :P

Sinds vorig jaar augustus loopt ze zonder ijzers en dit gaat prima in stap, draf en ook galop. Ik rij niet in galop als de dauw er nog op zit, dan maar later op de dag of naar de binnenbak. Wanneer het gras nog wat nat is, schuift ze wat sneller. Heb afgelopen jaar tot eind november in de wei gereden (maar is ook uitzonderlijk hoe het weer was) en nu ben ik vorige week weer begonnen in de wei. Goed kijken naar het land dat je niet te veel kapot loopt, dan kan het best.
Daarvoor heeft ze ijzers gehad en dan draaide ik altijd schroeven erin. Het gras kan onverwacht dan toch glad zijn, dus veiligheid voorop.

Voor als ik naar buiten ga heb ik hoefschoenen van cavallo, ben er heel blij mee!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 21 mar 2012, 08:10

Ik rijd ook meestal op de wei en heb bij Anca over het algemeen ook hoefijzers met schroefgaten.
Bij ons is het niet altijd zo droog, dus er zijn wel eens tijden bij, dat ik eigenlijk alleen maar de grote volte kan gebruiken. 1 deel was eens te nat, toen ik een erg enthousiaste fjord erin heb gehad, en daar moet je nu dus uitkijken, vanwege gaten.

Ik probeer niet altijd op de hoefslag te rijden, zodat die niet helemaal in het gras slijt. Nu moet ik zeggen, dat wij onze weides ook opnieuw gaan indelen, en 1 gedeelte wordt ook bak. Het gras wat er nu is staat, is meegenomen, maar dat wordt niet meer ingezaaid. Zo heb ik straks meer een zand-bak.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Keandra

Bericht door Keandra » wo 21 mar 2012, 09:12

dat hebben stalgenoten ook gedaan
die hebben vorig jaar een stuk afgespannen met de afmetingen van een rijbak
als we willen rijden of werken, dan mogen we dat stuk gebruiken

vorig jaar stond er nog gras op, nu, met dat ze er een heel winter opgestaan hebben, niet meer
maar ligt wel redelijk goed nu om op te rijden, wel een paar stukken drassiger, maar valt heel goed mee
Esther

Bericht door Esther » wo 21 mar 2012, 09:12

Ik reed ook wel op het gras, heb geen bak, maar daar komt verandering in!!
Met Jeskim was het meer recreatief en dat ging prima, die is ook heel vast ter been.
Met Tea wil ik graag wat meer dressuurmatig en dan vind ik het erg lastig, glijden e.d. Dan stapt ze ineens weer in een voor, ze verandert van tempo als ze door een strontpol moet enz. niet ideaal!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » wo 21 mar 2012, 09:43

Ik rij al 20 jaar op de wei bij mijn oom en nooit geen problemen gehad, voorwaarde was wel dat de wei droog was en het niet kapot ging door het rijden. Soms met ijzers eronder maar ook vaak genoeg zonder ijzers. Het is niet anders want heb geen bak bij mijn oom. Wel altijd recreatief gereden dus dat maakt wel verschil. De paarden waar ik mee reed voor wedstrijden reed ik wel in een bak.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 21 mar 2012, 09:48

Ik heb ook geen bak, maar ik rij altijd buiten. Ik longeer wel is in de wei, maar dan moet het echt droog genoeg zijn, zodat we niks kapot lopen :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 21 mar 2012, 11:13

Heel veel wedstrijden worden ook gewoon op gras (lees de wei) gehouden dus dat kan prima.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
shesannie

Bericht door shesannie » wo 21 mar 2012, 11:28

Toevallig wou ik deze vraag net stellen :)

heb dus 1 hectare weide en wou ook een soort bak afzetten, ev en zoeken naar plat stuk hier zitten sommige stukken wel gaten in..

Maar lindia heeft rondom ijzers hoop dat het niet glad is
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 21 mar 2012, 11:38

Als je paard op ijzers staat zou ik ijzers onder laten zetten met kakoengaten er in en er dan kalkoenen indraaien voordat je gaat rijden. IJzers zonder kalkoen zijn wel erg glad op gras.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
shesannie

Bericht door shesannie » wo 21 mar 2012, 12:05

Oke, bedankt :)
ik twijfel nog of ik dr zonder ijzers ga zetten, denk niet dat ik heel veel bij de weg kan/ga rijden.
wil dus proberen op het weiland te gaan rijden, mits ik een beetje een vlak stuk kan vinden...
Heb net mijn hoefsmid gesmst voor nieuwe afspraak, hij gaat zeker zeggen nieuwe ijzers eronder haha

heb Lindia nu maar even op ons eigen weilandje staan, hihi ze heeft behoorlijk wat werk met dat korte gras :P
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » wo 21 mar 2012, 15:02

Hier wordt ook altijd op de wei gereden, vaak is de weibodem beter voor het paard dan een te zware of slechte bakbodem.
Zonder ijzers maakt het hier niet uit of het te nat is, glijden is nog nooit gebeurd.
Met ijzers worden de kalkoenen alleen ingedraaid als het nat is.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
shesannie

Bericht door shesannie » wo 21 mar 2012, 15:29

Denk dat ik Lindia dan zonder ijzers doe eerst..
Ilona

Bericht door Ilona » wo 21 mar 2012, 19:20

Heb vandaag al een stuk wei uitgezocht die ik zo af ga zetten om er te rijden. De wei is 30 meter breed en heb ter compensatie dan maar voor zo'n 50 meter lengte gekozen :D
Dicht langs het draad loopt toch niet super fijn omdat hier wat mestplekken (hoger gras) en straks weer wat distelplekken komen.

Wij zitten hier op zware zeeklei, dus met een goede bui zijn we ook zo weer van de wei afgeregend om te rijden. Zoals de wei nu, vandaag de dag, is kan er wel in gereden worden.

Ik ben zelf vooral recreatieruiter, maar mijn bijrijdster vindt beetje dressuurwerk wel leuk. Voor Castor is een beetje soepelheid krijgen in zijn lijf niet verkeerd dus laat het ze maar eens gaan proberen!
Hij kan het wel, dat heb ik vorig jaar gezien en gevoeld. Wauw! Maar hij is nu weer net zo stug en stijf als voorheen :P
Bijrijdster ook gelijk een leuke uitdaging. Die is verwend geweest om een in de M doorgereden KWPN'er in de bak te rijden ;)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » do 22 mar 2012, 07:37

Hey Ilona,

Zelf heb ik ook geen bak, nooit gehad. Ik heb met Ukolda altijd in de wei gereden. Ook met het inrijden.

Tijdens de grondwerklessen hadden we een cirkel afgezet en op de hoefslag (die je op een gegeven moment kweekt, zeker met natter weer) zand gegooid (handig met een buurman die dat allemaal heeft en je zo mag pakken). Zodat de hoefslag grip had zeg maar. Maar goed in de droge zomers vond ik het ook wel fijn, omdat je dan geen ongelijke stukken had op die hoefslag.

Met het rijden zelf maakte ik in gedachten een bak voor mezelf, of ik zette op 4 plekken een boomstammetje neer waar ik voorlangs moest rijden. Had dus niets afgezet in de wei zelf.

Als het geregend had, deed ik alleen stap werk en stuurwerk. Of ik ging buitenritje maken.

Op plekken in mijn weitje wat bv dieper was, gooide ik ook zand op, zodat we gewoon een vlak stuk hadden en niet een gat midden in mijn bakkie.

Ja gaat tenkoste van je gras, maar dat vond ik op dat moment minder belangrijk dan veilig rijden. En toen was het hooi nog niet zo vreselijk schreeuwend duur ;)
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
shesannie

Bericht door shesannie » do 22 mar 2012, 08:33

goed idee, zand in de gaten doen :P
wordt voor mij wel een eind sjouwen :) maar lijkt me zo heerlijk even dichtbij huis te kunnen blijven met rijden :)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » do 22 mar 2012, 08:37

Ja is echt ideaal.

Mijn instructrice kwam er toendertijd mee. We waren Ukolda aan het inrijden en er zaten gewoon diepere stukken in de wei. Ze zei waarom vraag je niet of je zand van je buurman erin mag gooien. Zo gezegd zo gedaan. Na een maand of drie moet je wel opnieuw gaan vullen, want dan heb je het alle kanten opgereden :D .

Of je moet netjes telkens alles terugharken, daar was ik ietsiepietsies te lui voor haha.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 22 mar 2012, 08:43

shesannie schreef:Denk dat ik Lindia dan zonder ijzers doe eerst..
Mocht je toch besluiten haar op ijzers te zetten en je wilt er kalkoenen in kunnen draaien dan moet je dat voor die tijd aan de hoefsmit aangeven. De kalkoengaten moeten er, voordat de ijzers er onder gaan, ingemaakt worden.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie