Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Suus
Bericht
door Suus » di 20 mar 2012, 14:24
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken/vinden, dus vraag het maar eens aan onpartijdige mede-Fjordenfans.
Morris gaat binnenkort verhuizen, maar bij de stal waar ik naar toe ga (of toch niet?) hebben ze de volgende afspraak;
Morris komt 24/7 in de wei met een ander paard, maar in de zomer mogen de pensionklanten hun paard erbij zetten. Volgens de eigenaren geeft dat nooit problemen, maar ik zet er toch wat vraagtekens bij. Heb geen zin om elke dag een gehavend paard uit de wei te halen.
Ben ik nou gek/overbeschermend of zoiets?
Morris, mijn superfjord!
-
Pablo
-
Contacteer:
Bericht
door Pablo » di 20 mar 2012, 14:44
Ik hou er niet van. Maar om hoeveel paarden gaat het? En hoe groot is het weiland?
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 20 mar 2012, 14:46
Daar zou ik ook niet blij mee zijn als de kudde dagelijks kan wisselen. Ik snap ook niet dat andere eigenaren hun paard wel als "vreemd" paard bij een vast groepje (ok het zijn er maar twee) neer willen zetten. Negen van de tien keer zal het misschien ook wel goed gaan maar die tiende keer moet je niet op willen zoeken denk ik.
Ik moet zeggen dat ik het voor de paarden ook niet rustig vind, want het wordt dan toch iedere keer de rangorde opnieuw bepalen. Of gaat het gewoon om een vaste groep paarden die er de zomer bij komt? Dan zou ik vragen of er een draadje tussen kan die dan na verloop van tijd weg kan. En het zo aanvliegen na de winter.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Kelly
Bericht
door Kelly » di 20 mar 2012, 15:19
Een kudde is een kudde, daar moeten ze geen andere paarden bij gaan zetten.
Ik zou er absoluut niet blij mee zijn.
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 20 mar 2012, 15:26
Gaat het om de stal waar we het over hadden?
Ik zou er ook niet blij mee zijn, bang voor problemen.
Zeker als het ook om handels paarden gaat.
Toch als jouwe makkelijk is, hoeft het geen problemen te geven.
Fjordy kan bijvoorbeeld bijna overal tussen.
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Fran
Bericht
door Fran » di 20 mar 2012, 15:40
Ik snap het denk ik niet.
Morris is toch ook een pensionpaard?
Ik neem aan dat er niet elke week gewisseld wordt bij de pensionpaarden, een stal waar veel wisselingen zijn lijkt me geen goede stal.
-
Naisven
- Moderator
Bericht
door Naisven » di 20 mar 2012, 15:53
Lijkt mij ook geen ideale situatie, een steeds wijzigende kudde....
-
Suus
Bericht
door Suus » di 20 mar 2012, 16:58
Ik ben dus niet gek....
Morris is ook een pensionpaard, maar ik wil hem graag 24-7 buiten hebben. Hij komt dan met één ander paard vast in die wei. In de zomer kan iedereen die daar staat (75 paarden) zijn/haar paard er bij zetten, hetzij dag en nacht hetzij voor een uurtje.
Vind ik ook niet alles, al is Morris wel heel makkelijk; gras=eten!
Het is inderdaad die ene stal Amber, dus als jij nog iets weet? Ik wil dus wei met schuilstal en een bak, in de buurt van het bos!
Morris, mijn superfjord!
-
rianne87
Bericht
door rianne87 » di 20 mar 2012, 17:37
Kelly schreef:Een kudde is een kudde, daar moeten ze geen andere paarden bij gaan zetten.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!!
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » di 20 mar 2012, 18:25
Hoe zit het met eventuele schade die een paard bij een ander zou maken? Hoe is Morris met andere paarden? Vind hij alles prima, of slaat hij van zich af? Als hij vaak een lagere in rang is geweest, zou ik er al helemaal niet blij van worden!! Dan kun je de klok erop gelijk zetten, dat Morris regelmatig gebeten/geslagen gaat worden. Ik zou er niet blij mee zijn. Kun je het niet regelen, dat ze er naast blijven lopen met een draadje er tussen. Dat ze in ieder geval niet bij elkaar lopen met de vreemde paarden erbij.
Ik zou als pensiongast er toch ook niet blij mee zijn, om mijn paard een aantal uren/dagen bij een 2tal andere paarden te zetten hoor.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
-
Suus
Bericht
door Suus » di 20 mar 2012, 18:54
Ik ben blij met jullie reacties. dank je wel. Ik heb een andere stal op het oog waar ik heen wil, maar daar is geen plaats. Wanneer wel? Wie zal het zeggen. Aangezien ik een bijrijdster van 11 heb wil ik iets met een bak.
Nu heb ik zoiets; hij blijft waar hij nu staat (zonder bak) en zij rijdt in de wei.
Of we zetten hem bij een andere superleuke stal die ik gezien heb waar alles ideaal is, grote wei met een vast groepje paarden, mooie bak, grote zadelkast, goede spuitplaats en kantine, op de route naar mijn werk en goedkoop (Maar wel heel ver van het bos anders was ik er al lang heen gegaan!).
En dan wachten we wel tot er plaats is bij die andere stal.
Morris, mijn superfjord!
-
Jilly
Bericht
door Jilly » di 20 mar 2012, 20:04
Als het ging om een paar vaste paarden zou ik er niet zo'n probleem van maken, maar als ik het goed begrijp kunnen al die 75 paarden gewoon in de groep gegooid worden? Daar zou ik ook absoluut niet blij mee zijn.
Op mijn vorige stal handelden ze wat in paarden en daar werden ook zonder overleg nieuwe paarden in de groep gegooid. Nu maakt de mijne daar wél problemen van en heb ik 'm meermaals gehavend uit de wei gehaald. Echt niet leuk om steeds weer te moeten vrezen wat je gaat aantreffen.
Een groep is toch best zo stabiel mogelijk....
Ik zou het op die manier dus niet doen en me op de wachtlijst zetten voor die andere stal.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
Ilonka
Bericht
door Ilonka » di 20 mar 2012, 22:06
Nee daar zou ik ook niet blij van worden. Als het elke dag dezelfde 2 of 3 paarden waren zou ik het niet heel erg vinden wel overkomelijk. Als een willekeurig paard er bij kan worden gezet (uit 75 paarden) wordt het een heel ander verhaal. Wat nu als ineens 30 man zijn paard er bij wil zetten? Zou ik niet mee akkoord gaan. Als het niet anders kan toch maar opzoek naar een andere stal.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
-
Viv
Bericht
door Viv » wo 21 mar 2012, 05:35
rianne87 schreef:Kelly schreef:Een kudde is een kudde, daar moeten ze geen andere paarden bij gaan zetten.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!!
me too en al zeker geen 75 wisselende paarden.
Al moet ik zeggen dat wij dit seizoen als kudde beginnen maar dat daarna (als ze opgebouwd zijn tot 8u per dag) er een aantal paarden pas in de middag erop gaan of avond omdat die niet de hele dag mogen. Maargoed die hele club staat nu wel bij elkaar in de paddock en bouwt als kudde op. Das toch weer anders en gaf vorig jaar geen problemen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Fran
Bericht
door Fran » wo 21 mar 2012, 08:04
Oh, ik snap hem al. Dat is een vreemde constructie!
Echt vreemd dat ze dat zo doen, ik zou daar niet heen gaan.
Maar ik snap niet dat ze niet even een apart stuk voor Morris en dat andere paard maken.
Dan kunnen ze de rest van die wei toch voor die grote wisselende groep gebruiken?
-
Keandra
Bericht
door Keandra » wo 21 mar 2012, 09:31
75 'vreemde' paarden die eventjes bij een 'kudde' van 2 worden gezet?
dat staat gegarandeerd voor een fiasco
niet doen
dan ga je beter naar die goedkope stal die niet bij een bos is
je kunt niet alles hebben, maar als het daar goed is met weidegang, bak en juist het bos niet
dan zou ik niet twijfelen
-
Suus
Bericht
door Suus » wo 21 mar 2012, 20:22
Ja, ik ben er uit en helemaal blij!! Ook mijn bijrijdster en haar moeder zijn blij.
We gaan nog ergens anders heen, een heel gezellige pensionstal met in de zomer een mooie wei, in de winter op zand (jammer) met een gigantische stal (een soort silo) met onbeperkt hooi (fijn!).
Er zijn veel meisjes en ook lessen, leuk voor mijn bijrijdster.
Verder is het allemaal niet super, maar wel te doen: 1 km. van het zandpad naar het bos, prijs iets te hoog, maar minder dan die waar ik heen zou gaan, iets verder van huis, maar wel op de route naar mijn werk. Nu alleen nog definitief doorgeven dat we komen en de anderen afbellen (ben de afgelopen week bij 5 stallen geweest).
En dan gaan we op 1 april!
Morris, mijn superfjord!
-
Viv
Bericht
door Viv » do 22 mar 2012, 05:25
Klikt al veel beter, veel plezier daar!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
foss
Bericht
door foss » do 22 mar 2012, 05:31
Lijkt mij een goed idee, want als er elke keer andere paarden in de wei erbij komen is er steeds onrust zie dan je paard maar veilig uit de wei te halen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Suus
Bericht
door Suus » do 22 mar 2012, 07:14
Ik heb ook echt rustiger geslapen vannacht nu het erdoor is. Ik heb er nu een goed gevoel bij. Hij komt in een groep van 7 (max.

met een Fjord (!) en een enorme Shire o.a.
Morris, mijn superfjord!