Onze nieuwe topper !

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Krista

Onze nieuwe topper !

Bericht door Krista » ma 19 mar 2012, 08:03

In oktober vorig jaar hebben wij deze prachtige 3 jarige hengst gekocht. Hij had bij de vorige eigenaar een paar koersen gelopen maar bleek in het seizoen niet sterk genoeg voor het grote werk waar hij voorbestemd voor was en was door het harde werken ook een tikkeltje van het padje af in de omgang zeg maar ;-)
Deze knappe jongen heeft tot januari een rustige periode bij ons gehad, hele dagen buiten en is alleen maar in het bos gereden. Met die rust in zijn hoofd is hij in januari naar onze trainer gegaan die hem heeft klaargemaakt voor de koersen. Afgelopen vrijdag was het zo ver, hij kon kwalificeren in Gelsenkirchen. Spannende dag!! We weten dat hij veel talent heeft maar goede ervaringen op de baan had hij niet dus we waren benieuwd.
Nou hij verraste iedereen... :D hij bleef rustig achter de auto, werd ook een beetje weggehouden, kwam netjes op de been en floot voor de rest de baan over met de laatste 500 meter een eindsprint in een tijd die een volwassen paard met een halve ton winsom niet zou misstaan... en dat alles ingehouden, de trainer heeft hem niet laten gaan. Een klikje met de tong was genoeg. Wat een paard..... :o
Hier een paar fotootjes van onze knappe Harri en voor wie het leuk vindt om te kijken een linkje naar het filmpje van zijn kwali, Har is het paard met nummer 6 die al snel de kop neemt en niet meer afgeeft !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje: http://www.gelsentrabpark.de/tz_funcs4a ... f=1637.flv
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
leoensuzanne

Re: Onze nieuwe topper !

Bericht door leoensuzanne » ma 19 mar 2012, 08:10

Wauw wat een sprekend hoofd!!!
Ik heb het filmpje zitten te kijken. Maar hij doet het met 2 hoeven in zijn neus! Aan welke snelheid kun je zo bij hun denken?

Nr 9 zat op bepaalde stukken wel letterlijk in de nek van jullie trainer te hijgen zeg. Dat is ook vervelend! Je zag hem ook een paar keer omkijken.

Maar het beloofd nog wat met Harri als hij dit al zo makkelijk doet, toch? Gefeliciteerd in ieder geval.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
saskia
Moderator

Bericht door saskia » ma 19 mar 2012, 08:18

Mooi filmpje, op het moment dat hij inhaalt gaan zijn oren zelfs naar voren, alsof hij het weet :D
Gefeliciteerd!
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 19 mar 2012, 08:19

Gefeliciteerd!
Fijn dat jullie Hari een tweede kans hebben gegeven en dat hij deze zo prachtig terug betaald! :D
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » ma 19 mar 2012, 08:19

Hij hij jogt gewoon, moeiteloos beweegt hij ook :D het is een byzonder paard.

Snelheid, het zijn kilometertijden die genoemd worden. De eerste tussentijd is 1.22 dat betekent dat ze 1 minuut en 22 seconden over een kilometer doen, oftewel 49 km/u. De laatste eindtijd, 1.11, is 54 km/u.

Het is idd heel vervelend als iemand zo zit te drukken. Maar dat zijn spelletjes. Harri was het enige paard in de groep zonder winsom (ja 400 euro ofzo mag geen naam hebben), de rest had al een 10 tot 15.000 gewonnen en moest ook opnieuw kwalificeren. Normaal neem je met zo een jong paard zonder winsom de kop niet en als je het al doet raken ze meestal mentaal leeg, ze zijn te onervaren om alleen voorop te lopen en een koers te maken. Daar anticipeert degene die zit te drukken op, die laat zijn paard "meetrekken" door het koppaard en zit te drukken in de hoop dat de voorste zijn paard leeg rijdt en dan kan hij er langs en de koers winnen. Maar die vlieger ging dus niet op, want Har wil alleen maar rennen :D
Na de koers had hij ook nauwelijks een neus en met 10 min ademhaling geheel op orde.
En hij wordt in mei pas 4.... dus dit belooft wat :D
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 19 mar 2012, 08:23

Gaat lekker soepeltjes. Topper in de dop!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
jeanet01

Bericht door jeanet01 » ma 19 mar 2012, 08:30

Nou volgens mij is de rust wel aardig weer gekomen bij Har, hij heeft er op deze manier volgens mij echt lol aan oortjes der op en lekker ontspannen het gas der op.
lientje

Bericht door lientje » ma 19 mar 2012, 08:41

Wat een aansprekend dier zeg!
En hij doet het inderdaad met 2 hoeven in zijn neus, hopelijk blijft hij mentaal zo goed (en lichamelijk natuurlijk ook) en heeft hij een mooie carriere voor zich.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Kelly

Bericht door Kelly » ma 19 mar 2012, 09:09

Zijn Jockey (hoe noem je dat eigenlijk) blijft ook heel mooi rustig terwijl de ander zit te drukken.
Je ziet hem niet hem Harri niet laten versnellen.
Vind het overigens een mooi stukje waar Harri het koppaard inhaalt.
Je ziet bij hem veel meer gemak in het draven dan het paard wat hij inhaalt, die loopt echt op volle toeren.

Zo zie je maar weer wat je met een beetje geduld bereikt!
Wat zal zijn oude eigenaar balen :P
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Krista

Bericht door Krista » ma 19 mar 2012, 09:34

@Lientje we zijn heel zuinig op hem hoor. Hij krijgt nu een paar gewone koersjes als leerproces en waarin we hem ook niet voluit laten gaan. Deze goede ervaring van vrijdag moet gewoon een paar keer bevestigd worden. Het is ook voor het eerst dat hij koerst met een open hoofdstelletje zonder toeters en bellen, gewoon op een dubbel gebroken trensje.
Daarna wordt hij gespaard en voorbereid op het grotere werk. Hij staat in de loop van dit jaar nog in de Breederscrown en de grote prijs van Duitsland. En als hij echt zo goed blijkt te zijn gaan we internationaal. (Zweden, Frankrijk).Deze goede ervaring van vrijdag moet gewoon een paar keer bevestigd worden. Het is ook voor het eerst dat hij koerst met een open hoofdstelletje zonder toeters en bellen, gewoon op een dubbel gebroken trensje, bij de vorige eigenaar liep hij met een geheel dicht hoofdstel (oogkleppen zeg maar) en een steunstok aan zijn hoofd en een hoop andere heisa. Daar geef je een paard ook geen vertrouwen mee....

@Kelly de rijder is een pikeur :D
Zijn oude eigenaar baalt niet hoor denk ik. Dat is een hele grote eigenaar met tientallen dravers en goede koerspaarden waaronder een aantal internationale cracks. Maar met alle respect dat zijn altijd wel de eigenaren die doorgaans geen geduld hebben. Die kopen grote aantallen getalenteerde jaarlingen op veilingen op en hebben er vlot zo een 20 in training staan en die moeten het waarmaken in de 2- of 3- jarige criteria, zo niet dan is het heel rigoreus wegwezen met die paarden want de volgende jaargang staat al weer klaar...
Die zetten niet zoals wij hobbyisten een paard eens een half jaar op de wei omdat het een groeistuip zou hebben, echt niet.
Wanja

Bericht door Wanja » ma 19 mar 2012, 09:35

Wat gaaf zeg! Zo zie je maar weer hoe de omgang met je paarden de prestaties beïnvloed :j
Sinds ik hier in Zweden woon heb ik veel meer geleerd over de drafsport, ik vind het erg interessant. Ik masseer ook bijna alleen maar drafpaarden en je merkt gewoon de verschillen tussen de verschillende eigenaren en paarden, erg bijzonder om te zien!
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 19 mar 2012, 09:39

mooi hoofd heeft hij, veel uitstraling. Geweldig dat hij het zo makkelijk doet, hij heeft er wel lol aan volgens mij
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Krista

Bericht door Krista » ma 19 mar 2012, 09:40

Wanja ja in Zweden leeft de sport nog echt, geweldig is dat. Wij gaan denk ik dit jaar ook weer naar de Elitloppet, ben jij daar ook al eens geweest? (Stockholm). Je weet niet wat je ziet. Tribunes zitten nog voller dan hier bij Ajax-Feyenoord, haha.
Het is ook een prachtige sport. Echt niet alle vooroordelen en kletspraatjes zijn waar. Tuurlijk zijn er eigenaren die niet zo netjes met de dieren omgaan maar dat is in elke tak van sport helaas het geval.
Een goed koerspaard komt elke dag buiten, heeft tiptop verzorgde voeten, voer en staat onder veteriaire begeleiding. Daar kunnen een hoop dressuur- en springpaarden alleen maar van dromen...
Wanja

Bericht door Wanja » ma 19 mar 2012, 09:45

Ik moet zeggen dat ik dus ook altijd een van de mensen was die mee ging met de vooroordelen, maar nu ben ik helemaal tot inkeer gekomen :)
Ik ben tot nu toe geen enkel paard tegen gekomen die slecht verzorgd werd, de meeste eigenaren zijn heel erg zuinig op hun drafpaarden en ze komen hier inderdaad allemaal buiten, meestal van 's morgens tot 's avonds :j . Wel merk ik verschillen in hoe er met jonge dieren wordt omgegaan, sommigen beginnen met 2 jaar en dan is het ook vol d'r op om het zo maar te zeggen en andere nemen toch wat meer rust met de jonge dieren. Dat laatste vind ik toch eigenlijk wel veel beter, dat zie je ook terug in de latere ontwikkeling (ik kijk dan vooral naar hoe het paard zich ontwikkelt qua skelet/pezen/spieren)

Ik ben nog nooit in Stockholm geweest, tot nu toe alleen in Östersund en Sundsvall, dat vond ik al een heel spektakel :))
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Erpel

Bericht door Erpel » ma 19 mar 2012, 09:54

wat ziet dat er gaaf uit! ben wel eens naar een koers geweest, lijkt mij echt een leuke tak van de paardensport! koers jezelf ook?
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 19 mar 2012, 12:06

Wat ontzettend goed van jullie en hem en de trainer zeg maar. Super paard zeg. En inderdaad minder kan veel meer zijn.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 19 mar 2012, 13:01

Wow, super stoer! Dat wordt nog wat met deze man!
shesannie

Bericht door shesannie » ma 19 mar 2012, 13:17

Wauw super! :D
Krista

Bericht door Krista » ma 19 mar 2012, 14:24

Erpel nee ik zelf niet. Mijn man wel. Ik heb wel getraind en uitgereden maar ik heb niet de ballen om zelf in de koers te rijden, haha.
Fran

Bericht door Fran » ma 19 mar 2012, 19:38

Hij doet het met 2 hoeven in zijn neus! Wat leuk zeg!
Hopelijk laat hij nog vaak van zulke ritten zien!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Plaats reactie