Het H-tjes topic deel 1

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bloemetje75

Re: Het H-tjes topic deel 1

Bericht door Bloemetje75 » do 15 mar 2012, 15:04

Zo alles ging heel goed! Het kon makkelijk staand, helaas heb ik dus niets kunnen zien maar wel alsmaar zijn hoofd vast gehouden. Ondertussen heeft hij al weer lopen galopperen door de wei en eet en drinkt gewoon (maarja nu nog verdoving....). Morgenvroeg even ab halen want de dierenarts had alleen poeder mee voor veel zwaardere paarden. Eventueel krijg ik er nog wat pijnstilling bij.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
rowenna

Bericht door rowenna » do 15 mar 2012, 18:15

Fijn dat het goed ging.
Ja bij die van jou zou staand inderdaad ook wel gaan, ging bij kleine james niet lukken haha.
Hij zal wel lekker door de wei gezwalkt hebben of niet?
Vanmiddag nog een AB spuitje gehad en alles was goed.
James vind mij al iets liever :D
Alleen eet hij slecht zijn brokken, zou kunnen dat ie gister met zijn kaak ergens op gevallen is of zo toen hij bijkwam, of zijn eerste doppen komen door, arm ding, kan ie er nog wel bij hebben, maar goed dat ie Fimke heeft, die zo goed voor hem zorgt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 15 mar 2012, 18:32

Ik heb hem zelf lekker vast kunnen houden en hij steunde lekker met zijn hoofd in mijn armen. Dus echt zwalken was het niet.

Arme James, als je nu ook meteen je doppen krijgt, alles tegelijk.
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » vr 16 mar 2012, 18:52

Fimke en james vonden het tijd om te leren hoe het klappen van de zweep werkt, dus bij deze even de foto's.

Je ziet ze denken, he wat heb jij nu weer van ding bij je.
Afbeelding

Hmm, dus dat noemen jullie nu een zweep?
Afbeelding

En dan moet je er mee klappen toch baasje?
Afbeelding

Nee hoor, ik ben niet bang van de zweep.
Afbeelding
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 16 mar 2012, 19:25

Geweldig! Haha, Mette weet dat je moet gaan spelen (rondje rennen en uitdagen) als het vrouwtje de longeerzweep uithaalt. Maar als ik de zweep ergens neerleg of zet, dan gaat hij er mee spelen
Ik mag zorgen voor
Keandra

Bericht door Keandra » vr 16 mar 2012, 20:52

wij gebruiken amper een zweep (zelfs niet om eens zotweg te spelen)
even raar springen of zelfs raar stappen is genoeg om Swann zot te krijgen jammer genoeg
we zullen nog veel moeten 'oefenen' 8)7
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 16 mar 2012, 21:04

Raar springen helpt hier niets om te spelen.... Je kunt Mette gewoon aan de poetsplek vast zetten en er naast gaan staan springen met een hand op zijn schoft. Interesseert helemaal niets.... Vandaag stonden beide paardjes rustig over het hek te kijken hoe al die kindjes druk aan het spelen waren.

Mette heeft geen schrik voor de zweep, hij vind het net als lajke een leuk spelletje om dan hard door de wei te gaan crossen. En dan van een afstandje met de oren naar voren te staan kijken. Als Lajke het echt op haar heupen heeft, maakt ze zich heel groot en gaat echt naar me staan snuiven om me uit te dagen om te spelen.
Ik mag zorgen voor
Keandra

Bericht door Keandra » vr 16 mar 2012, 21:29

wel dat wordt hier ook gedaan, maar het is dat we voor dat spelletje geen zweep nodig hebben

heb wel tot vorige maand een tijdje een zweepje meegenomen naar de wei met het voeren (Jalenka werd drammerig)
een weekje gebruikt (niet moeten slaan, enkel wijzen) was voldoende om de paarden mooi op afstand te houden nu zodat ik rustig kan hun eten geven

springen daar schrikt swann wel even van, maar eens ze merkt dat het toch niks is staat ze direct terug bij me
er zijn andere dingen waar we bij staan te kijken die wel goed gaan maar het niet echt verwachten, zoals mest ruimen (is door Jalenka altijd een ramp, duwt de kruiwagen om en zo _-:( )
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 16 mar 2012, 21:30

Mette komt helpen als ik de mest uit de wei haal. Dan probeert hij het handvat van de kruiwagen eens, bijt eens in de steel van mijn mestvork, geeft eens een duwtje aan me als ik niet kijk... gezellig!
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » vr 16 mar 2012, 21:56

Ik gebruik een longeerzweep alleen met longeren, maar vind het wel fijn als een paard daar spelender wijs mee leert om gaan, en dan ook weet dat ze niet bang hoeven te zijn voor dat ding.
Udo heb ik pas als 8 jarige gekocht en die heeft nooit geleerd met een zweep om te gaan, die is als 4 jarige flink de hoeken in gejaagt met zo'n ding en is dus als de dood voor die zweep, maar gaat steeds beter, in het begin kon ik de zweep niet eens oppakken en dan was ie al weg, nu kan ik hem gewoon longeren met zweep.
Hij weet nu dat ik dat ding niet heb om hem te slaan, maar om aanwijzingen te geven.

En net als Mette kan ik halve gare naast Fim staan springen maar daar gaat ze echt niet lopen hihih, dan kan ze me echt aan kijken van'' mens wat ben je toch allemaal aan het doen joh. :D
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 17 mar 2012, 17:33

Je hoeft normaliter paard niet te leren niet bang te zijn voor een zweep, aangezien ze het niet kennen als "zweep".
Weet zo'n dier veel dat een tak met een draadje eraan gebruikt kan worden om je in elkaar te slaan of een flinke pets mee te verkopen.

Echter haal je je paard ergens vandaan waar ze zweep op bijzondere wijze hebben gehanteerd,
heb je nog wel eens een paard dat bang is voor de zweep, maar ja, dat is hem dan geleerd...
En dan moet je ze aan het verstand peuteren dat het geen moordwapen is.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
rowenna

Bericht door rowenna » za 17 mar 2012, 18:50

Juist dominique, daarom leg ik dat ding wel eens in de bak neer, James en Fim spelen er een beetje mee en langzaam aan leert Udo zo ook dat dat ding dus niks doet, en dat je er ook mee kunt spelen.Je hoeft er dus niet bang van te zijn :n
Daarom doe ik dat eigenlijk.
Maar leg ik die zweep bij Fim op de rug, niks aan de hand kun je mee aaien alles, maar doe ik dit bij James, die dus eigenlijk ook niks naars heeft mee gemaakt, dan gaat ie wel lopen, vind ie echt maar niks, dus dat wil ik hem nog wel leren eigenlijk, eigenlijk hetzelfde als je met carotstick doet bij Natural horsemanship.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 mar 2012, 15:22

Kan hier geen zwepen in de bak laten liggen of elders binnen bereik van de paarden.
Dan blijf ik nieuwe kopen..
Die denken dat het takjes zijn of zo.
KNAP... weer doormidden gebeten.... lekker spul die paarden!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
rowenna

Bericht door rowenna » zo 18 mar 2012, 15:41

haha, nee hier spelen ze er wel mee maar slopen niet[nog niet :D ]
Had Udo gelongeerd en de zweep vergeten uit de bak te halen, tja leuk speelgoed natuurlijk en aagezien mijn hond er met de bal vandoor is moet je ander speelgoed zoeken hihi.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Keandra

Bericht door Keandra » zo 18 mar 2012, 19:24

wel hier zou het ook als speelgoed gebruikt worden
dat denken ze van mijn veters ook _-:( (nu hebben ze dus deze week geleerd dat voeten en schoenen bijten :+ )

vandaag mocht Arwen aan de slag met Swann
sessie 'hoe gebruik ik een musketon met 1 hand', 'hoe leid ik een paard/pony', 'hoe borstel ik een pony'
Arwen wordt volgende maand 4 jaar en het gaat beter (schijnt) om haar met Swann naar stal te laten lopen dan met de papa :+
dus Arwen was super gelukkig dat ze nu een touw aan Swann haar halster kan doen en ze naar stal kan leiden
super toch :D
(dit is allemaal onder begeleiding gedaan, en ook met Swann nog aan een lange leadrope, zodat de papa toch nog controle kon overnemen indien nodig, dat laatste was dus overbodig)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 18 mar 2012, 19:32

Arwen is dan maar 1 maand jonger dan mijn jongste. Die is afgelopen zomer al 2 keer van Lajke geduveld en wil er rustig terug op. Hij heeft ook absoluut geen schrik en duwt gewoon een paard aan de kant.... maar of ik hem met Mette kan laten wandelen door de wei? Misschien maar eens proberen deze week.
Ik mag zorgen voor
Keandra

Bericht door Keandra » zo 18 mar 2012, 20:49

telkens als de papa rijdt, vraagt Arwen of ze ook mag rijden
dus hebben we voor binnen een paar jaar een eigen pony voor haar gekocht naar haar maat (fjord is me toch wat breed hoor voor haar)
dus nu moet ze leren omgaan met pony's en paarden, en er zeker ook respect voor hebben en ook leren dat daar ook een onderhoud bij hoort, zoals eten geven en uitmesten en zo (laatste kan ze nog niet he) maar helpen eten geven en opsommen wat een paard eet kan ze weer wel :D

jong begonnen is oud gedaan he, en uiteindelijk tegen dat zij mag leren rijden zijn we weer even verder
tegen dat Swann dan ingereden mag worden, kent ze haar paardje ook al redelijk goed en dan gaat alles toch weer iets vlotter he

gevallen van een paard heeft ze nog niet gedaan, wel al vaak bijna maar telkens opgevangen :)
verder kan ze Githa al sturen en in stap zetten, ook de ho staat er al op als Arwen met Githa 'rijdt'
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 20 mar 2012, 12:26

Welke maat halster hebben jullie de H'tjes ondertussen om gedaan? Mette heeft nu een "pony 1" van de aveve maar dat moet al op het laatste gaatje dus ik moet gaan kijken voor een maat groter.
Misschien toch maar eens naar de decathlon want bij de aveve vind ik zelden iets tussen pony 1 en full in.
Ik mag zorgen voor
jeanet01

Bericht door jeanet01 » di 20 mar 2012, 13:03

maatje cob,maar dan wel verstelbaar op de neus anders verzuipt ze der in.

Wat ik me afvraag ben ik de enigste met een naarling in wording ?
Hynke en ik hebben enige discussie. Ik vind dat ze net als de rest van het paardespul prima door het open hek naar de wei kan, maar het lijkt wel of ze een soort blinde paniek krijgt en dan springt/klimt/werpt ze zichzelf vrolijk over de omheining(die toch echt tussen de 1.20-1.30 hoog is) en er staat toch een keurige klap stroom op.
Iemand een slimme oplossing ?

Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » di 20 mar 2012, 14:17

Geen idee!

Hjala heeft een pony halster, maar als ik het zo inschat zal die binnenkort niet meer passen.
De laatste keer zat hij op het ena laatste gaatje en aangezien het spul zo snel groeit kan ik
vast binnenkort de halsters van haar moeder gaan gebruiken: maatje cob!
(sommige pony halsters vallen ook extra groot. Ik weet zelfs een ponyhalster waar Alinde in pastte en die had
gewoonlijk toch echt een duidelijke maat cob).
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Plaats reactie