obsessief eetgedrag

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tamara
Contacteer:

Re: obsessief eetgedrag

Bericht door Tamara » ma 13 feb 2012, 19:52

Natuurlijk is het in dat opzicht een complete muesli alleen is ze qua werk niet zoveel krachtvoer nodig. Dus dan geef ik dat ook niet. Ik kan er wel 2 scheppe n muesli in knallen, maar ze doet momenteel weinig dus waarom zou ik dat doen. Schijnt zo te zijn dat je per 100 kg lichaamsgewicht 1 kg hard voer moet geven om aan de juiste hoeveelheid vitamine te komen. Ik heb nog nooit kilo's hardvoer gevoerd. Vandaar hetkorreltje erbij om wel aan de juiste hoeveelheid te komen snap je?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
mirretje

Bericht door mirretje » ma 13 feb 2012, 19:57

Een kilo krachtvoer nodig? Mibora is nu 20 jaar en heeft zijn hele leven nauwelijks krachtvoer gehad... Hij blaak van gezondheid. Opuntia idem dito.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 13 feb 2012, 19:57

Nee, joh! niet 1 kilo hardvoer per 100 kg om aan je vitamines en mineralen te komen,
hoewel dat is wat fabrikanten ons graag doen geloven.

In ruwvoer (mits goede kwaliteit) zitten ook vitaminen en mineralen, wil je weten wat er in zit zou je het moeten
laten analyseren (elke batch/snede).
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 13 feb 2012, 20:10

Dat doe ik ook niet niet hoor. Maar fabrikanten berekenen hun vit min waarde op die berekening. 1 kg per 100 kg gewicht.
Anouska

Bericht door Anouska » ma 13 feb 2012, 20:25

Toevallig afgelopen woensdag een lezing gehad van een vertegenwoordiger van Cavalor (boekje er ff bijgepakt). Hij heeft ons ook geprobeerd wijs te maken 1kg per 100kg LG, dus snap wel wat Tamara bedoeld. (Het is niet mijn type voer, zeker toen de vertegenwoordiger vertelde dat (bijna) overal melkpoeder aan toegevoegd was).

Net wat Do zegt, in goed ruwvoer zitten ook vit. en min. Ga anders eens naar http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Daar staat een voedingscalculator, kun je zelf ook kijken of ze voldoende vitamines binnen krijgt. Vergeet niet dat 7kg hooi, 5,81kg DS is, dus niet 7 kg invullen ;)
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 13 feb 2012, 20:27

Bij goede kwaliteit ruwvoer en matige arbeid zou een Fjord in principe genoeg moeten hebben aan alleen ruwvoer. Maar net wat Dominique zegt, voor de zekerheid zou eigenlijk zou het ruwvoer dan gewoon geanalyseerd moeten worden.

Anka krijgt halfje basisbrok per dag en goed hooi en heeft een Himalaya steen in de stal. Dat laatste ding stelt ze wel erg op prijs. Nisko krijgt vrijwel alleen ruwvoer, hooi, en dan wel veel.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 13 feb 2012, 20:37

Ik heb al vaker berichtjes van je gelezen dat Karev geobsedeerd lijkt door eten, dit is niet iets van het laatste jaar of wel?
Zijn er andere paarden die je hebt gezien die net zoals Karev reageren of is Karev de extreemste wat je gezien hebt?

Als het echt extreem is, dan is het ofwel een lichamelijk probleem of een gedragsprobleem.
Beide denk ik even vervelend voor het paard. Je had al eens met je dierenarts overleg gehad daarover of niet?
Maagklachten dacht ik ook gelijk aan.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 14 feb 2012, 08:20

Nee niet specifiek daar over yvette. Ik persoonlijk denk dat het echt een gedragsprobleem is. Icm onderaan in rang staan.

Wat is er " mis" met melkpoeder anouska? Ik weet het nl niet.

En stel, het zijn maagklachten, hoe kom je daar achter? endoscopie? dat moet neem ik aan op de kliniek, en kan niet thuis? En stel dat daar wat uit komt. Kan me haast niet voorstelen dat het een maagzweer zou zijn. Ze krijgen 5x daags hooi, en als het na de laatste voerbeurt op is, gaat ze verder met stro, dus ze heeft altijd iets te eten.

En als dat het nou wel is, wat is dan de oplossing? Vaak kleien porties voeren, maar dat doen we nu al..
Even alles op een rijtje hoor,hihi
Heb het er alemaal voor over hoor, begrijp me niet verkeerd!
Laatst gewijzigd door Tamara op za 10 mar 2012, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Anouska

Bericht door Anouska » di 14 feb 2012, 11:15

Alleen magere melkpoeder heeft voedingswaarde voor een paard. Het probleem van melkpoeder is dat ongeveer 50% (502 gram per kilo bij magere melkpoeder) uit suiker bestaat en dat staat mij erg tegen.

www.fitenvitaaldier.nl
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 14 feb 2012, 11:29

wel apart dan dat ze de sensitive verkopen voor eczemers ed en er dan melkpoeder aan toe voegen..
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » di 14 feb 2012, 11:49

Het maagslijmvlies kan ook te dun zijn, kan ook andere oorzaken hebben.
Ik eet ook de hele dag door en heb ook maagklachten gehad :o
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Anouska

Bericht door Anouska » di 14 feb 2012, 12:46

Sensitive bevat 21% zetmeel en suikers. De marstall vito bijvoorbeeld 10,7%. (jaja, ik ben door de lezing alles weer opnieuw uit aan het pluizen. Als ik vast loop, loop ik ff naar de buurman (kleine zelfstandige mengvoederfabrikant)

www.fitenvitaaldier.nl
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 14 feb 2012, 15:36

21% is opzichte niet veel vergeleken met ander voer maar dan is marstall wel weer een stuk lager. Dacht dat ik er ivm jeuken zomers wel goed aan deed de cavalor te voeren..
sunhild

Bericht door sunhild » di 14 feb 2012, 16:17

Tja die van mij word al dik van alleen weidehooi en die staat nu dus op beperkt graszaadhooi (strenge vorst onbeperkt). Hij staat wel 24/7/365 buiten in een paddock paradise met ook beperkte weidegang. En in graszaadhooi zit heel weinig dus ze krijgen hier wel iets voor aanvullende vit/min, maar wel in poedervorm.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 14 feb 2012, 16:17

Misschien kun je hier eens kijken, http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Prod ... 23-kg.html hebben ook speciaal voer voor jeukers
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 14 feb 2012, 18:19

Hier meld zich nog een vreetschuur.

Nou ja ik niet maar banjer.

Die wil echt de hele dag door eten en als ze het niet krijgt gaat ze er om gillen :P
Ze krijgen hier meerdan genoeg.
Krijgen verdeelt over de dag een heel pak hooi samen.
Hier van overdag in de bak in een slowfeet kast en een slowfeet net.
Hier kunnen ze samen van eten ze hebben hier tot öngeveer 16:00 eten aan.
Daarnaast verder als ze op stal komen krijgt banjer haar dieet muslie waar wel alle vitamines enz in zitten.
Ze krijgt ook 2x per week een schepje zeewier.
dan krijgen ze voor de nacht ook nog een dikke plak hooi.

Dit is voor banjer die met pensioen is meer dan genoeg.
Want ze ziet er behoorlijk uit.
Ondanks dat vind ze zelf dat ze niet genoeg heeft.

Ik had haar eerst op stro staan ging heel goed en at ook elke nacht de stal helemaal leeg.
Maar op een gegeven moment toch koliek ervan.
Toen op vlas maar dat begint ze nu ook te eten.
We hebben haar nu op rubberenmatten en precies genoeg vlas voor 1 nacht.

Hier staat banjer ook nog hoog in de rangorde dus die eist ook heel veel hooi op.
Daarom heb ik nu ook 2 voerplekken in de bak overdag.
Hoe je het op kan lossen weet ik niet weet wel dat banjer er niet af zal komen.
Heb al heel veel geprobeert maar deze manier wat ik nu doe is goed.
En dun word banjer nooit volgens mij :P
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Esther

Bericht door Esther » di 14 feb 2012, 20:08

Wow, een kilo krachtvoer per 100 kilo, dat spoort niet hoor!! Dat kan toch nooit!!
Vind ik tenminste een enorme hoeveelheid, dan groeit je paard wel dicht!! Sta er verbaast van dat ze dat aanraden.

Ik kies zelf wel voor ponybrok omdat de vitamine en mineralen gehaltes hoger liggen en je er dus minder van kan geven. Maar ik ben sowieso niet zo'n voerder, ze krijgen maar weinig naast hun kuil/hooi. Er moet wel iets speciaals zijn wil ik wat bijgeven. maar zolang ze geen vreemde dingen gaan eten zoals zand, mest, overmatig aan ijzer likken e.d. of veel bij de liksteen gaan ga ik er vanuit dat ze genoeg hebben.

Het is nu winter dus ze krijgen een beetje ponybork bij. Tea krijgt tegen het eind van de dracht wat brok omdat ze dan gewoon wegens gebrek aan ruimte minder ruwvoer kan verwerken en op dat moment zijn vit. en min. niet overbodig, maar ik voer niet eens meer merriebrok bij. Dat doe ik alleen als het paard in kwestie snel vermagert bij het zogen van een veulen.

Het blijft natuurlijk moeilijk in te schatten of een paard voldoende vitaminen of mineralen binnen krijgt, je kunt nog zo lang etiketten lezen en rekenen, maar dan weet je het nog niet..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 19 feb 2012, 18:04

Ik geef Pavo Liga omdat daar verhoudingsgewijs meer vit inzit. Ook krijgen ze hier niet iedere dag maar wel zeer regelmatig allemaal Redcell extra.
Wij hebben hier een onmatige shire gehad in pension. Hij kreeg zijn gewone hoeveelheid hooi/kuil/weidegang en wij zijn hem gewoon onbeperkt graszaadhooi gaan bijvoeren . Hup pak graszaad in de hoek van de stal en vreten maar, zo ook in de bak van zijn paddock. Hij was ook luchtzuiger en daar het een positief effect op . Op een gegeven momentg kreeg hij vanzelf genoeg...
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 08 mar 2012, 00:30

Ik heb de laatste week/weken een beetje in het oog gehouden wat ik zoal aan Falco voer over een dag heen.

Ik vraag me af: hoe weeg je je hooi? En verschilt dat niet enorm naargelang de hoeveelheid vocht die nog in het hooi aanwezig is? Ook al is mijn kuil nagenoeg droog, als ik echt hooi in mijn netten stop i.p.v. kuil, dan kom ik voor hetzelfde volume een lager gewicht uit. Waarop is dat gewicht dan gebaseerd?

Daarnaast moet ik tot de conclusie komen dat ik de paarden zowat het dubbele geef (ook mijn bevangenheidgevoelige fjord) aan ruwvoer. Ik hang 2x per dag telkens 2 netten met fijne mazen op van om en bij de 7 kilo kuil per stuk, dus zo'n 14 kilo per paard per dag en dat zonder dat een van beide te dik staat. Hier eten ook twee geitjes van mee (die ook indrukwekkend veel ruwvoer kunnen verwerken) dus laat het ons houden op zo'n 10 à 12 kilo per dag. Geef ik minder, dan gaan ze stro staan bulken, wat voor mij teken is dat ze toch nog honger hebben.

Uiteraard variëren de behoeftes per paard. Karev ziet er absoluut niet te mager uit en ze oogt op foto altijd gezond, dus wat dat betreft denk ik dat ze niks tekort komt. Je lijkt ook goed in te spelen op de natuurlijke behoefte van een paard om constant kleine hoeveelheden voer te verwerken. Als het stro eten je stoort, is het misschien toch een idee om te kijken naar gedorst hooi o.i.d. zodat je haar wat extra maagvulling kan geven zonder haar gezondheid te riskeren. Je kan haar ook gewoon permanent uit een slowfeeder laten eten en maar 1 keer per dag en voor het overige kleine porties.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Esther

Bericht door Esther » vr 09 mar 2012, 20:41

Het gewicht en de kwaliteit is bij hooi/kuil natuurlijk nooit precies te zeggen, ja dan moet je elk beetje gaan laten onderzoeken. Zelfs balen van hetzelfde weiland kunnen nog erg verschillen. Kijk naar het paard, dat is het belangrijkste denk ik. Hoe doen ze het erop en dan eventueel aanpassen.
Mijn paarden krijgen zo weinig dat ze het niet vermotten, maar zoveel dat ze er niet kribbig om worden onder elkaar.

Water is wel heel zwaar, zelfs bij droge kuil zal dat nog zoveel zijn dat het een stuk zwaarder is.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie