koeien op de voorjaarswei
koeien op de voorjaarswei
kan iemand mij, stadse flats, vertellen of het zin heeft eerst koeien op een vette voorjaarswei te laten grazen of heeft dat allemaal geen zin ivm overvloedig gras en fructaanverhaal ? Ik ken natuurlijk wel de fructaanindex en de invloed die het weer er op heeft maar hoe laten koeien de wei achter??
Re: koeien op de voorjaarswei
Hier staan altijd schapen op de wei en dan pas de paarden.
Boeren lieten vroeger altijd eerst de melkkoeien op een verse weide en daarna ging vaak het jongvee erop en daarna de paarden. In zoverre zou het dus zin kunnen hebben maar het is natuurlijk wel zo dat als het gras weer groeit de vervelende bijverschijnselen ook weer 'groeien'.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Bij ons gaan ook eerst de melkkoeien op het gras voordat de paarden erop komen. Of eerst een keer maaien. Melkkoeien hebben eiwitrijk gras nodig.
Voor paarden is qua hooi het meer stengelige, bijna bloeiende gras het beste hoor ik vaak. Geldt dat voor gras ook?
Voor paarden is qua hooi het meer stengelige, bijna bloeiende gras het beste hoor ik vaak. Geldt dat voor gras ook?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Het heeft wel degelijk zin, voorjaarsgras is eiwitrijk en net wat Jowien zegt, hebben de melkkoeien dat nodig. Fructaan is een ander verhaal, dat zit in het korte gras wat er nu staat
, hoe kouder het is, hoe hoger het fructaan gehalte.

Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Tja zo hebben wij ook vaak discussie's gehad op stallen..Met Fjorden blijft het lastig zo ook met andere koudbloedjes natuurlijk.Op onze vorige stal gingen ook eerst de koeien op het land,of de schapen en dan de paarden...Maar geloof me koeien laten ook een hoop staan.
Ook is het zo dat in het korte gras vaak veel fructaan zit zoals Anouska al schreef,dus waar doe je nou goed aan?Kun je wel denken er staat weinig maar dan heb je dus wel te makien met het hoge fructaan gehalte.
Wij doen echt aan strookbegrazing in het voorjaar en wennen ierdere dag wat langer en laten "onze andere" 2 landjes zo hoog groeien dat er inderdaad bloeiend gras staat.Je merkt echt het verschil hoor of ze een uur bij wijze van op kort gras staan te grazen of een uur in het hoge bloeiende gras.Ze zijn veel meer vol gevreten op het korte gras.Laten dan ook veel meer van die vieze boeren...Snap dat dit niet overal kan maar wil wel even aangeven dat hoog gras inderdaad beter is dan kort.Zoals wij het meemaken dan,en Imka is zoals de meeste weten echt een risicovol paardje met haar bevangenheid en het gaat de laatste paar jaar op onze manier toch aardig goed op het lange gras.
Ook is het zo dat in het korte gras vaak veel fructaan zit zoals Anouska al schreef,dus waar doe je nou goed aan?Kun je wel denken er staat weinig maar dan heb je dus wel te makien met het hoge fructaan gehalte.
Wij doen echt aan strookbegrazing in het voorjaar en wennen ierdere dag wat langer en laten "onze andere" 2 landjes zo hoog groeien dat er inderdaad bloeiend gras staat.Je merkt echt het verschil hoor of ze een uur bij wijze van op kort gras staan te grazen of een uur in het hoge bloeiende gras.Ze zijn veel meer vol gevreten op het korte gras.Laten dan ook veel meer van die vieze boeren...Snap dat dit niet overal kan maar wil wel even aangeven dat hoog gras inderdaad beter is dan kort.Zoals wij het meemaken dan,en Imka is zoals de meeste weten echt een risicovol paardje met haar bevangenheid en het gaat de laatste paar jaar op onze manier toch aardig goed op het lange gras.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Schapen schijnen toch het beste te zijn, die eten ook anders en laten weer minder staan dan de koetjes.
WIj hebben hier een wenweitje waar ze eerst een uurtje, dan 2 etc etc opgaan. Dan het grote land gaan ze pas op als het gemaaid en gehooid is
WIj hebben hier een wenweitje waar ze eerst een uurtje, dan 2 etc etc opgaan. Dan het grote land gaan ze pas op als het gemaaid en gehooid is
Schapen voor de paarden uit is het beste. Op de nieuwe stal doen ze strookbegrazing en ik rijd veel lange stukken voor de wagen (dat is het plan), dus dan hou ik ze al gauw te slank. Voor ons werkt dat zo goed!
Bij 'opa' gaan de paarden eerst op een klein stuk weiland en wordt er de 1ste snee afgemaaid, voor het voer voor de winter. De tweede keer maaien kan ik laten doen. En daarna gaan ze pas het grote weiland op.
Bij 'opa' gaan de paarden eerst op een klein stuk weiland en wordt er de 1ste snee afgemaaid, voor het voer voor de winter. De tweede keer maaien kan ik laten doen. En daarna gaan ze pas het grote weiland op.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Qua vet gras en teveel eiwit zal het verschil maken. Qua fructaan niet denk ik. Want tructaan zit juist in kort gras
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
klopt wat Tamara zegt, fructaan (gevaarlijk voor hoefbevangenheid) zit juist in kort gras, dat zijn stinkende best doet weer lang te worden
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Wat is fructaan dan precies voor iets?
Fructaan is zegmaar het suikergehalte in het gras. Zie ook: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Als gras kort is en het niet kan groeien slaat het fructaan op. Vooral bij bijv. Koude nachten kan het niet of minder groeien en slaat het de fructaan op. Juist op koude ochtenden is kort gras erg verradelijk. En er zal nog wel meer theorie achter schuil gaan maar zover heb ik niet doorgeleerd
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mijn pa zegt altijd dat het het beste is als het gras echt hoog is en gebloeid heeft. Lekker stengelig.
Verder hangt het ook van de grassoort af en uiteraard de bemesting!!
Verder hangt het ook van de grassoort af en uiteraard de bemesting!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bedankt voor de info!Ilona schreef:Fructaan is zegmaar het suikergehalte in het gras. Zie ook: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm
Weer wat geleerd!!!
Dus kort gras bevat meer suiker, dus eigelijk ook 'slechter'? Of zie ik dat nu verkeerd?
En hoe zit et dan met de eitwitten?
er schijnt vooral veel fructaan in het gras te zitten als je een koude nacht hebt gehad, vorst, en als dan overdag de zon schijnt. Ergens gelezen
Baranna 13-5-2006
grasjes willen altijd groeien en doen dat bij een temp van 6 graden. Als het overdag warm is en licht denkt het gras jippie groeien, maar als het dan s'nachts en sóchtends koud is denkt het gras brr ik sla mijn suiker maar op tot de zon gaat schijnen en ik niet de kans loop kapot gevroren te worden.
Kort gras dat onder de groeipunt is afgegraasd noemen we gestresst gras en dat wil maar 1 ding overleven en groeien, dat slaat alle fructaan op in de heel kort afgegraasde sprietjes en kan niet meer in de hoogte groeien omdat de plek waar de nieuwe sprieten en scheuten worden gevormd is afgegraasd. Een weiland dat extreem kort is afgegraasd is dus eigenlijk het linkst.
Wat esther ook zegt lang uitgebloeid gras is het beste. Grasje heeft zijn ding voor dat jaar gedaan, namelijk groeien en bloeien en stopt zijn energie in het vormen van zaden dan staat de aanmaak van nieuwe scheuten stil en is het gras eigenlijk al onderweg naar winterrust
Kort gras dat onder de groeipunt is afgegraasd noemen we gestresst gras en dat wil maar 1 ding overleven en groeien, dat slaat alle fructaan op in de heel kort afgegraasde sprietjes en kan niet meer in de hoogte groeien omdat de plek waar de nieuwe sprieten en scheuten worden gevormd is afgegraasd. Een weiland dat extreem kort is afgegraasd is dus eigenlijk het linkst.
Wat esther ook zegt lang uitgebloeid gras is het beste. Grasje heeft zijn ding voor dat jaar gedaan, namelijk groeien en bloeien en stopt zijn energie in het vormen van zaden dan staat de aanmaak van nieuwe scheuten stil en is het gras eigenlijk al onderweg naar winterrust
bedankt voor de tips. Ik ga eens overleggen of mijn stal aan de strookbegrazing wil, maar nog 1 blonde vraag, wanneer gaat het gras bloeien?
- Senna&Cajra
Volgens de boer hier met 10 graden en warmer.
nee gras groeit vanaf 6-10 graden. Bloeitijd ligt aan het soort gras en kan dus wisselen per perceel maar bij bloei ziten er er aren (denk tarwe/gerst aren) aan de stengels. Bloeitijd gemiddeld is juni.