dilemma; bijrijder, ander pension of verkoop?
dilemma; bijrijder, ander pension of verkoop?
Ivm een operatie begin juni ben ik voor herstel 2-3 maanden volledig uit de roulatie. Ik ben voor Per op zoek geweest naar een bijrijder maar kan geen geschikte vinden. Ik wil Per niet stil zetten omdat hij tegen die tijd dag/nacht op gras staat en hij nu net conditie heeft opgebouwd. Ik zoek nu een iemand die het leuk zou vinden om mijn fjord de maanden juni en augustus en evt. september te rijden (hij mag verplaatst). En eventueel kan ook de 4-daagse dan met hem gereden worden. Ik zoek wel iemand met ervaring met Fjorden want Per is exponent Fjord, het is absoluut geen kinderpony.
Hij is een grote maat, bomproof, 200% verkeersmak, voorwaarts, kan heel makkelijk alleen weg, altijd vrolijk, en heel makkelijk met andere paarden. Het is wel een paard waar zeer consequent mee om gegaan moet worden. Ik kan hem niet dominant noemen maar het is wel een ontzettende boef. Als je bv. een seconde op je horloge kijkt bij het longeren staat hij bij wijze van spreken al achterstevoren. In een bak is hij ook goed op basisniveau te rijden. Hij bokt nooit en heeft er altijd zin in. Als hij iets moeilijk vindt dan gaat hij daar wel tegenin maar niet op een vervelende manier.
Mijn grootste probleem is het pension waar ik sta alleen op gras dag/nacht kunnen. Een andere optie heb ik (nu) niet in deze omgeving. Zonder beweging gaat dat voor Per niet lukken. Ik ben erg bang voor hoefbevangenheid.
Mocht iemand interesse hebben in koop van Per dan overweeg ik dat ook. Ik kan die maanden niet voor hem zorgen/rijden en zie dat helemaal niet zitten de hele dag op gras.
Hij is een grote maat, bomproof, 200% verkeersmak, voorwaarts, kan heel makkelijk alleen weg, altijd vrolijk, en heel makkelijk met andere paarden. Het is wel een paard waar zeer consequent mee om gegaan moet worden. Ik kan hem niet dominant noemen maar het is wel een ontzettende boef. Als je bv. een seconde op je horloge kijkt bij het longeren staat hij bij wijze van spreken al achterstevoren. In een bak is hij ook goed op basisniveau te rijden. Hij bokt nooit en heeft er altijd zin in. Als hij iets moeilijk vindt dan gaat hij daar wel tegenin maar niet op een vervelende manier.
Mijn grootste probleem is het pension waar ik sta alleen op gras dag/nacht kunnen. Een andere optie heb ik (nu) niet in deze omgeving. Zonder beweging gaat dat voor Per niet lukken. Ik ben erg bang voor hoefbevangenheid.
Mocht iemand interesse hebben in koop van Per dan overweeg ik dat ook. Ik kan die maanden niet voor hem zorgen/rijden en zie dat helemaal niet zitten de hele dag op gras.
Re: dilemma; bijrijder, ander pension of verkoop?
Maar wel of niet rijden heeft toch geen invloed op hoefbevangheid?
Als je daar bang voor bent moet je gras mijden. Dan maakt het niet uit of je rijdt. Ja dst maakt een uur minder op de wei uit
Als je daar bang voor bent moet je gras mijden. Dan maakt het niet uit of je rijdt. Ja dst maakt een uur minder op de wei uit
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Brittlover
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
knhs Z+1
@Tamara ik had het idee dat met rijden wel deels te kunnen onderhouden, maar kan zijn dat dat niet lukt. Belangrijker is dat ik dus geen even controle er op heb en geen actie kan ondernemen als het wel fout gaat. Misschien is een flexibeler pension dan een betere optie maar dat verhuizen heb ik zo genoeg van.
@bnttlover ken je haar? want ik heb al op de advertentie gereageerd maar krijg geen sjoege.
- Brittlover
Ow das jammer, nee ken haar niet.
Had hem toevallig gezien en zag later jouw topic, dus de advertentie weer even opgezocht.
In welke omgeving woon je?
Je zou toch denken dat je voor juni wel iemand moet kunnen vinden.
Had hem toevallig gezien en zag later jouw topic, dus de advertentie weer even opgezocht.
In welke omgeving woon je?
Je zou toch denken dat je voor juni wel iemand moet kunnen vinden.
Brittje is een topper
knhs Z+1
knhs Z+1
Hoefbev. Komt door teveel fructaan in gras. Als je paard er gevoellig voor is is dat pech en goed uitkijken. Dat voorkom je niet door per dag een uur te rijden. Was het maar zo makkelijk.
En qua dik worden zomers op een wei. Heb ik ook ervaring mee. Ik kan er zomers niet tegen rijdrn om karev slank te houden. Dus denk dat je die illusie moet laten varen dat ie met elke dag rijden en 23/7 wei slank blijft. Dan zal je echt anders wat moeten bedenken..
En qua dik worden zomers op een wei. Heb ik ook ervaring mee. Ik kan er zomers niet tegen rijdrn om karev slank te houden. Dus denk dat je die illusie moet laten varen dat ie met elke dag rijden en 23/7 wei slank blijft. Dan zal je echt anders wat moeten bedenken..
@Tamara ja, dat denk ik ook! BTW ik rijd meer dan een uurtje per dag. Tot nu toe heb ik dat voorjaarsgras voor me uit geschoven en gedacht dat ik dat dan wel zou regelen. Gezien ik nu in een keer niet eens aanwezig kan zijn om de boel te regelen zit ik er wel over te denken hem dan maar te verkopen. Ik heb zo de pest aan in pension staan, altijd wat, nu weer te veel gras. Ik heb er indertijd al aan getwijfeld toen Per voorbij kwam of ik er nog wel zin in had om een paard (in pension) te hebben want er zijn genoeg paarden om te rijden in mijn omgeving. Daar heb ik nu dus wel spijt van.
Maar per kan er niks aan doen dat jij een plekje voor hem uitzoekt waar alleen gras is. Vind het nogal drastisch om daarom je pasrd te verkopen na een lange zoektocht...
@Tamara Per was van een kennis van mij die geemigreerd is naar St. Maarten. Ik heb niet naar hem gezocht. Drastisch is het ook niet want hij kwam toevallig op mijn weg toen ik eigenlijk al besloten had geen paard meer te nemen juist om die reden. Ik heb wel hier en daar rondgekeken maar daar is het bij gebleven. Ik heb toen tegen haar gezegd dat ik hem kon nemen als ik binnen korte tijd pension zou kunnen vinden.
Geloof me, alles ken ik hier in deze omgeving. Ik heb er al bij zeker 6 gestaan en overal wel wat. Mijn Fries is aan bagger getrapt, heeft tot der knieen in de modder gestaan, ga maar door. Dit pension kende ik niet en is helemaal geweldig voor een KWPN maar die schrale paardjes is het niet goed. Maar ja, je moet wat en natuurlijk wilde ik Per wel graag toen hij ineens op de stoep stond. En je denkt dat regel ik later wel. Maar ja, deze pensionhouder blijkt ook weer zo'n zeikerd die de paarden niet in de bak wil hebben terwijl alle stalgenoten daar aan willen mee werken. Er staat ook een IJslander en die moet ook veel schraler staan.
Geloof me, alles ken ik hier in deze omgeving. Ik heb er al bij zeker 6 gestaan en overal wel wat. Mijn Fries is aan bagger getrapt, heeft tot der knieen in de modder gestaan, ga maar door. Dit pension kende ik niet en is helemaal geweldig voor een KWPN maar die schrale paardjes is het niet goed. Maar ja, je moet wat en natuurlijk wilde ik Per wel graag toen hij ineens op de stoep stond. En je denkt dat regel ik later wel. Maar ja, deze pensionhouder blijkt ook weer zo'n zeikerd die de paarden niet in de bak wil hebben terwijl alle stalgenoten daar aan willen mee werken. Er staat ook een IJslander en die moet ook veel schraler staan.
Lastig probleem Monica. De meeste van onze paarden kunnen ook niet 24/7 op gras. De (volwassen) Fjorden al helemaal niet. Maar de New Forester van onze dochter en de Friezen ook niet. Ze worden niet hoefbevangen (althans, dat denk ik maar ga ik natuurlijk niet proberen) maar wel veel te dik.
Maar om de pensionhouden nu zeikerd te noemen omdat de paarden niet in de rijbak mogen staan vind ik ook niet terecht. Wij zetten onze paarden ook niet in de bak (ja soms even een uurtje), want het is heel slecht voor de bodem van je bak. Dus ik kan me goed voorstellen dat de pensionhouder dit niet wil.
Kun je niet een stukje van het land afzetten wat je zwart laat lopen?
Maar om de pensionhouden nu zeikerd te noemen omdat de paarden niet in de rijbak mogen staan vind ik ook niet terecht. Wij zetten onze paarden ook niet in de bak (ja soms even een uurtje), want het is heel slecht voor de bodem van je bak. Dus ik kan me goed voorstellen dat de pensionhouder dit niet wil.
Kun je niet een stukje van het land afzetten wat je zwart laat lopen?
Met andere woorden, je had je keuze al gemaakt voordat je dit topic opende?
Ctje 

@mirretje de pensionhouder heeft geen idee of mening over de gesteldheid van de bodem van de bak (ik ook niet trouwens maar nu dus wel) en dat is niet de motivatie achter zijn "nee". De kwalificatie zeikerd is gebaseerd op meerdere zaken maar misschien niet gepast om luid te roepen. Dat stukje land zwart lopen en strookbegrazing ga ik binnenkort voorstellen. Hij heeft het eerder nooit gewild heb ik begrepen (verrommeling van het landschap).
@Mieke nee, hoor! En nog steeds niet. Bij eventuele verkoop gaat het paard ook alleen naar iemand die er er goed voor zorgt en een goede match is. Maar gezien ik de lat blijkbaar nogal hoog leg zal dat lastig worden.
@Mieke nee, hoor! En nog steeds niet. Bij eventuele verkoop gaat het paard ook alleen naar iemand die er er goed voor zorgt en een goede match is. Maar gezien ik de lat blijkbaar nogal hoog leg zal dat lastig worden.
Wat lastig voor je om nu een keuze te maken en iemand te kunnen vinden.
Als het de vorige zomer geweest was had ik er wel voor open gestaan en had ik misschien hier ook wel een plekje kunnen regelen maar nu ga ik van de zomer zelf met mijn paard aan de slag.
Heel veel succes met zoeken
Als het de vorige zomer geweest was had ik er wel voor open gestaan en had ik misschien hier ook wel een plekje kunnen regelen maar nu ga ik van de zomer zelf met mijn paard aan de slag.
Heel veel succes met zoeken
Faira (Orsta X Manus)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9

Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Heb ook met dat dilemma gezetten uiteindelijk gekozen om de mijne een eind verderop te zetten (100 km). Die van mij staat nu in brabant in den paddock paradise samen met nog een paar paarden (fjord, haflinger en shetlander). En deze zijn ook allemaal risico hoefbevangenheid en de mijne ook nog risico spierbevangenheid. Dus er word beperkt weidegang gedaan het hele jaar door en graszaadhooi gevoerd mits dit leverbaar is en anders zo oud mogelijk hooi.
Zou anders zeggen probeer zo'n plekje te vinden en kijk dan pas verder.
Zou anders zeggen probeer zo'n plekje te vinden en kijk dan pas verder.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Je paard 100 km. verderop zetten lijkt mij niet echt een optie. Dan zie je hem dus bijna nooit. Dan zou ik hem liever tijdelijk aan iemand uitlenen, niet dat het makkelijk is om iemand te vinden hoor. Met strookbegrazing voorkom je ook een hoop geode, maar dat moet dan wel door iemand gedaan worden en jij kunt het niet tegen die tijd.
Morris, mijn superfjord!
Ik ben de afgelopen jaren meerdere keren geopereerd en word nu over 5 tot 8 mnd weer geopereerd iedere keer met een paar maanden herstel (nancy kan hier ook goed over mee praten) Mijn merrie stond gewoon 24/7 opt land, ze is afgelopen jaar ruim 3 mnd het land niet uitgeweest, heb nou niet echt het idee dat ze dat heel erg vond.
Is het niet een optie voor je om m ergens neer te zetten, zoals bijv bij jan en jose, daar zijn vast ook wel dames die m willen rijden, waar die gewoon lekker paard kan zijn? Zolang er goede toezicht op is valt het met de hoefbevangenheid wel mee..
Is het niet een optie voor je om m ergens neer te zetten, zoals bijv bij jan en jose, daar zijn vast ook wel dames die m willen rijden, waar die gewoon lekker paard kan zijn? Zolang er goede toezicht op is valt het met de hoefbevangenheid wel mee..
Ctje 

- nancy imka
Ik kan er inderdaad goed over mee praten. Ben de afgelopen vier jaar zes keer geopereerd en keer op keer met flinke revalidatie periode's. Mijn vriendinnen hebben super voor Imka gezorgd en later toen Emy erbij kwam ook voor Emy. Mijn meiden staan lekker op het land of in de paddock en ik ben al blij als ze hun natje en droogje hebben
En eens per week wandelen ze meestal maar goed als dat niet gebeurt ook goed.
Ik zit nu in een revalidatie periode, ik ben vijf weken terug weer geopereerd best zware operatie en nog zwaardere revalidatie nml zes weken helemaal onbelast en dat betekend dan lopen met krukken iets wat niet prettig is bij een reuma patient
Maar mn vriendinnen verzorgen ze weer toppie
Mocht het niet zo zijn dat Dees nu zelf in de lappenmand zit en niet kan lopen. Nu doe ik iedere dag met haar vader de paarden. Ik geef aanwijzingen en hij voert alles uit. Super pappa
Maar ik zou idd iemand zoeken die hem verzorgd en eventueel rijdt. Of ergens heen brengen waar hij ingeschaard kan worden. Imka is gronische gevangen maar met een uurtje rijden hou je dat idd niet tegen dat ze bevangen zou worden. Dus ze hoeft van mij dan ook nie tperse te lopen. Plus dat ze dit jaar 24 word en heel wat mankeerd...
Succes met je keuze! En je operatie natuurlijk!

Ik zit nu in een revalidatie periode, ik ben vijf weken terug weer geopereerd best zware operatie en nog zwaardere revalidatie nml zes weken helemaal onbelast en dat betekend dan lopen met krukken iets wat niet prettig is bij een reuma patient

Succes met je keuze! En je operatie natuurlijk!
Moeilijke keuze, ja als je na je revalidatie alles weer kunt dan zou ik zeggen zet hem ergens neer waar hij goed staat en waar er voor hem gezorgd wordt en dan kun je daarna alles weer oppakken.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Het is voor mij geen optie om aan iemand uitlenen. En strookbegrazing werkt helaas niet bij die van mij en zelfs met beperkte weidegang en dan ook nog strookbegrazing hoog risico op een rolmops.Suus schreef:Je paard 100 km. verderop zetten lijkt mij niet echt een optie. Dan zie je hem dus bijna nooit. Dan zou ik hem liever tijdelijk aan iemand uitlenen, niet dat het makkelijk is om iemand te vinden hoor. Met strookbegrazing voorkom je ook een hoop geode, maar dat moet dan wel door iemand gedaan worden en jij kunt het niet tegen die tijd.
Tja als ik nu naar hem toe ga kan ik nu direkt vanuit stal gelijk het bos in. Hek uit en ik sta al op het ruiterpad. En in het voorjaar, zomer en najaar maanden in de weekenden slaap ik dan in een tent bij mijn paard op het terrein. Dus dan genoeg tijd om me te vermaken als ik zou willen.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.