Stijf in de achterbenen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilona

Stijf in de achterbenen

Bericht door Ilona » do 02 feb 2012, 16:58

Gisteren had ik al het idee dat Castor niet helemaal goed liep. Ik zag hem maar een paar meter lopen door een knetterhard bevroren weide. Dus schoof het eigenlijk op het voorzichtig lopen op een ongelijke harde ondergrond.
Vanmiddag was ik weer bij ze. Hooi gegeven in de wei en wat brokken.
Net toen ik weg wilde gaan zag ik hem weer wat door de wei lopen en het trok mijn aandacht.
Eerst dacht ik; rechtsachter doet pijn! Ben even naar hem toe gelopen, maar kon zo niets geks ontdekken.
Ik heb hem nog een tijdje bekeken en zag dat hij beiden achterbenen af en toe wat optrekt.
Lijkt stijf in de benen te zijn.

Kan een paard spierbevangen raken door de kou? Of kan het iets anders zijn?

Hij loopt altijd, jaar in jaar uit, in de wei.
Ze hebben dagelijks toegang tot een ruif met hooi en hij krijgt ongeveer om de dag wat extra krachtvoer (2 handjes basisbrok of muesli (nature's best dacht ik), een handje daily plus en een paar worteltjes). De hoeveelheid krachtvoer is best minimaal lijkt mij.

Morgenochtend nog eens even kritisch kijken en hem desnoods even op een gelijke ondervroeg laten lopen.
Ben er een beetje bang voor dat de kou hem op de spieren geslagen is?

Wie heeft ideeën wat het zou kunnen zijn?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Fran

Re: Stijf in de achterbenen

Bericht door Fran » do 02 feb 2012, 17:18

Ik denk dat kou een grote rol kan spelen.
Ook een ongelijke bevroren wei is niet fijn lopen.

Kan je hem niet uit de wei halen en een stukje lopen?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Viv

Bericht door Viv » do 02 feb 2012, 17:40

Ilona schreef: Kan een paard spierbevangen raken door de kou? Of kan het iets anders zijn?
Nou enof dat kan, tis natuurlijk in ene bijna 20 graden temperatuurverschil. Dat been wissel lijkt iig verdacht veel op Tjo dr spierbevangenheid destijds. ook door koutje op de spieren en dat bij 25 graden. Dus is goed mogelijk hoor.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
dees1980

Bericht door dees1980 » do 02 feb 2012, 17:46

Inderdaad wat Viv schrijft klopt , mijn oude paardje heeft het toen gekregen door de extreme kou. Hummer zijn spieren zijn ook altijd een heel lastig verhaal dus bij hem vind ik het ook eng deze kou dus geef vitamine E aan hem op aanraden van de dierenarts.

Het kan natuurlijk ook gewoon komen omdat hij last heeft van de kou op zijn spieren.
Afbeelding
Fjorden zijn niet eigenwijs , ze doen gewoon alles graag op hun eigen manier !
Ilona

Bericht door Ilona » do 02 feb 2012, 17:48

Het zit me ook niet lekker.
Ik ga nu die kant weer op en ze binnen zetten. In ieder geval even van het gras af (fructaan, hoefbevangen?) en op hooi.

Heel klein beetje brok met een schepje vitamine E eventueel dacht ik ook al aan.
Een vriendinnetje komt ook nog even kijken, da's wel fijn.
Ilona

Bericht door Ilona » do 02 feb 2012, 19:19

Hij staat op stal.
Was echt niet best met hem vanavond. Normaal komt hij al als een gek aan als hij m'n auto alleen maar hoort. Nu wilde hij niet komen toen ik riep en zelfs met brokjes rammelen overtuigde hem niet om te komen. Moest hem met halster halen! En ik kan je zeggen, dat is echt écht niks voor Castor!!
Eenmaal in de schuur zag je echt goed dat hij heel rot loopt.. Linksvoor lijkt iets verdikking boven de kogel te zitten, maar had het idee dat hij zijn achterbenen ook niet goed neer wil zetten.

Een vriendin had nog wel een licht gevoerde staldeken liggen. Deze opgedaan en zo op stal gezet.
Verder eet hij prima en kijkt hij fris uit zijn ogen, maar heeft duidelijk echt pijn aan zijn benen.
Morgen DA maar bellen.
Zal je zien. Ben je heel het voorjaar en zomer constant druk ermee dat hij niet hoefbevangen wordt, is hij het misschien nu wel!
Twijfel zelf tussen spier- en hoefbevangen.
Hoefbevangen zal ook nog wel kunnen aangezien de fructaanindex nu ook heel hoog aangeeft! Sh*t.... :'(
Viv

Bericht door Viv » vr 03 feb 2012, 05:54

nee hoefbevangen geloof ik niet, dat geeft een heel typisch beeld. Denk eerder spier of flink verstapt op de bevroren ondergrond (houwel het vrij vlak is bij jou). Sterkte meis!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 03 feb 2012, 06:55

Ik denk ook dat het door de kou komt. Je moet danc nu eens zien lopen, opaatje, zijn spieren hebben het echt zwaar nu
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 03 feb 2012, 10:25

Wat schrikken joh.... Hoop echt dat meevalt!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 03 feb 2012, 12:17

Hoe is het nu met Castor?
Ik zou eerder aan spierbevangen denken dan aan hoefbevangen, een paard dat 24/7/365 buiten staat word niet ineens hoefbevangen omdat de fructaanindex hoog aangeeft. Dat zou hij moeten kunnen hebben.
Denk ook eerder aan een verstapping, of inderdaad helemaal verkrampte spieren. Sterkte!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » vr 03 feb 2012, 14:19

Ben ook benieuwd :o hoop dat het meevalt voor jullie.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Ilona

Bericht door Ilona » vr 03 feb 2012, 19:57

Vanmiddag (na nacht en dag stal) liep hij op 3 van de 4 benen gelukkig weer beter. Maar linksvoor duidelijk niet..
DA is geweest en spier- en hoefbevangen hebben we al snel uit kunnen sluiten.
Boven de kogel voelde de DA ook duidelijk een verdikking. Wel duidelijk een flinke, nare blessure die zeer waarschijnlijk niet van 1 dag is! :o
Wat blessure betreft zou hij er al langer mee moeten lopen en heeft hij erop doorgelopen en misschien nu met harde, ongelijke ondergrond nog eens extra geblesseerd..
Achteraf heb ik al paar weken heel af en toe verdenking gehad op af en toe een onregelmatige stap. Maar ging ik dan kritischer kijken dan zag ik het niet meer.
Leek dan weer dat ik het verkeerd gezien had of kon bijvoorbeeld net zo goed een voorzichtige stap in een natte glibberige weide zijn.
Rijden deed verzorgstertje (zo 1 hooguit 2x per week, niet super intensief) en die heeft ook nooit wat gemerkt. En ik geloof ook zeker dat Castor net zo fris en fruitig gelopen heeft als anders.
Wel naar dus dat ook Castor zo bikkeltje hard is geweest voor zichzelf en hij af en toe maar een heel klein glimpje heeft laten zien van eventueel een zwakke plek. Echt niet meer dan een knipper met de ogen en het was weer weg.
Verzorgstertje is 15 en kent Castor net 2 maanden ofzo. Alleen mezelf is te verwijten dat ik het over het hoofd gezien heb, als er ook echt iets over het hoofd gezien kon worden. Dat is dan gelijk ook het nadeel van wat lichamelijke beperkingen van mezelf waardoor je er toch niet meer zo bovenop zit als normaal.

Castor blijft een week op stal met paar keer per dag even een rondje de benen strekken (wandelen, of op t erf rondscharrelen als ik de stallen ga mesten).
Metacam erin voor pijnstilling en evt ontstekingsremmer en het beste er maar van hopen! Na een week zou hij met deze blessure wel echt beter moeten lopen. Loopt hij niet beter dan pas gaan we aan een ernstiger peesblessure denken...
Maar ik heb goede hoop!
Hij liep vandaag al een stuk opgewekter de stal uit (yeah! Mag ik de wei weer in?) dan toen ik hem gisterenavond in de wei aantrof.. (au vrouwtje, ik kan echt niet meer lopen..).
Hij was de stal vanmiddag al zat in ieder geval haha. Kan nog wat worden als hij er een week in mag ;)

Het is dus nog even afwachten, maar ik heb goede hoop en voor nu ben ik blij dat het geen bevangenheid is.
Rust kan hij bij mij zoveel krijgen als nodig. Een paard wat gevoelig is voor bevangenheid brengt voor mij veel meer zorgen met zich mee.
Viv

Bericht door Viv » za 04 feb 2012, 06:26

Ik ga voor je duimen meis!
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 04 feb 2012, 08:21

Ilona wat fijn dat je de DA hebt laten komen!
En je niet te sappel maken dat de blessure er wellicht al lang heeft gezeten en jij hem niet hebt gezien. Dat is een veel voorkomend probleem en jij rijdt niet eens op Castor, ik denk dat die 1 keer in de 2 weken dat je bijrijdster er op rijdt eigenlijk weinig verschil zullen hebben gemaakt. Kan me wel goed voorstellen dat op ruw/hobbelig opgevroren ondergrond de boel heeft verslechterd als hij eens in een gat stapt oid.
Veel sterkte en komt heus wel goed, hij is jong en jij hebt de tijd!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ilona

Bericht door Ilona » za 04 feb 2012, 09:23

Bedankt dames!

Ik heb er ook alle vertrouwen in en inderdaad ik heb tijd zat ;)
Die bevroren grond heeft wel de doorslag geven ja. Verzorgstertje zit zelf (ook) in de lappenmand en is al een week niet geweest.
Gisteren had hij zijn prethoofd alweer terug. Dat was al een een hele geruststelling voor me.

Ik bedacht me gisteren opeens dat hij vorig jaar ook kort kreupel is geweest. Kon hier op FW niet meer terug vinden welk been (en ik weet het ook niet meer), maar vond wel terug dat het vorig jaar januari was. Ook tijdens een erg natte glibber periode.
Misschien toch een zwak punt? En misschien ook gewoon toeval. In ieder geval voor mezelf iets om in de gaten te houden.
Laatst gewijzigd door Ilona op za 04 feb 2012, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 04 feb 2012, 09:24

Misschien moet je juist wel blij zijn met die harde ondergrond waardoor de blessure aan het licht kwam. Nu kan hij gaan herstellen. Beterschap voor je lieve knuffel.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » za 04 feb 2012, 20:01

Je kunt wel zien aan dit rel-hoofd dat hij zich al een stuk lekkerder voelt >;)

Afbeelding

Ik kreupel? Linksvoor?
Afbeelding

Deze foto's vanmorgen gemaakt. Castor mocht in de tijd dat ik met de stallen bezig was los rond de schuur lopen.
Maar meneertje vond het wel leuk weer even 'vrij' te zijn...! Rel-fjord! Haha.
Hij is in ieder geval weer helemaal blij en the man. Been is echt al een stuk beter vergeleken met 2 dagen geleden, maar nog wel een zwelling(kje) boven de kogel.
Hij krijgt natuurlijk ook nog pijnstiller wat hem ook vast wel helpt, maar was sowieso voor de DA kwam al wat opgeknapt vergeleken met de avond daarvoor.

Ik moet nog wel even tot Castor doordringen dat hij alleen maar los mag lopen als hij ook écht niet meer gaat doen dan 'lopen' O:)
En dat is al na 1,5 dag stal... Wordt een lange zit voor hem (en voor mij).

(ja, ja ik weet het.. rennen moet hij absoluut niet doen, was ook niet heel veel en lang ofzo hoor (zoveel ruimte had hij nou ook weer niet).. "Doet hij ook anders nooit". Ben nog niet zo gewend aan een stalpaard en paard is duidelijk zelf ook nog niet gewend aan het zijn van een stalpaard. Morgen mag hij tijdens het mesten maar op een heel klein stukje gras scharrelen ;) ).
foss

Bericht door foss » zo 05 feb 2012, 07:29

Fijn dat hij iets beter gaat komt ook wel door de pijnstillers maar voor je eigen gevoel is dat altijd fijn.
Sterkte met hem en rustig houden zal best wel moeilijk worden.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
dees1980

Bericht door dees1980 » ma 06 feb 2012, 15:16

Ilona fijn dat het weer wat beter gaat !!
Afbeelding
Fjorden zijn niet eigenwijs , ze doen gewoon alles graag op hun eigen manier !
Plaats reactie