Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Genista

Re: Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?

Bericht door Genista » vr 03 feb 2012, 08:49

monne schreef:we hebben er twee die extreem veel drinken ineens?
Ook zag ik 1 van de paarden likken aan de IJsklomp in de ton. Vond dat een beetje eng, eerlijk gezegd, maar weet eigenlijk niet of die tong kan "vastkleven", waarschijnlijk, hopelijk niet!! Het kwam bij me op omdat ik mijn halster over mijn schouder had en het touw was achter me in gemorst water gevallen. Binnen een minuutje was ik ongemerkt "tied down". Moest dat touw van de grond los trekken.
:=
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 03 feb 2012, 09:16

Ik heb er uiteraard niet aan gedacht om de paddock te slepen... Was ook heel moeilijk geweest denk ik. Dus is nu zo'n beetje een maanlandschap op sommige plaatsen... Heb de toegang tot de weide open gezet en geef ze daar ook hun hooi. Dat is wel nog lekker vlak :) Verder doet mijn kraantje het nog (grondwater). Heb een klein verwarmelementje naast de leidingen geparkeerd en dat doet voorlopig zijn werk goed. Heb tot vandaag dus nog niet met jerrycans moeten slepen.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
monne

Bericht door monne » vr 03 feb 2012, 10:28

Genista heb je het zelf geprobeerd en is dat niet helemaal goed gegaan Is dat wat het icoontje betekent
monne

Bericht door monne » vr 03 feb 2012, 11:24

Toch nog even een berichtje wat ik hierover vond op Internet

‘Pas op voor vastvriezen paardentong’
06/01/2009 11:28

Bij strenge vorst moeten eigenaren voor extra voedsel en water voor paarden zorgen. De Dierenbescherming waarschuwt dat water een probleem kan zijn. ,,Als paarden dat niet hebben, gaan ze aan ijs likken met het ellendige gevolg dat hun tong eraan vastvriest”, aldus een woordvoerder van de Dierenbescherming.

Paarden die altijd buiten leven kunnen heel lage temperaturen aan, maar hebben wel extra voedsel nodig, zeker als er (veel) sneeuw ligt. Bij sneeuw moeten eigenaren extra alert zijn. Het eten van (veel) sneeuw is namelijk niet goed voor de dieren.

Bron: ANP
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 03 feb 2012, 11:58

Hi ja dat bericht kan ik me ook nog wel herinneren (en vervolgens zag ik allerlei paarden met hun tongen over het ijs glijden her en der...blijkbaar is dat dan toch natuurlijk instinct dat ze het wel doen). Maar als het goed is gebeurt dat vastvriezen niet zomaar, aangezien de tong maar een fractie van een seconde over het ijs glijd en dan de warme paardenmond weer in gaat en daarnaast is een tong een goed doorbloede (dus warm) lichaamsdeel. Je touw lag als het goed is wél een kleine tientallen seconden op de grond...

Vind het dan nog haast gevaarlijker als ze lange tijd met hun smoel in een ijzige plas (gat in een half bevroren bak water bijvoorbeeld of sloot) staan te drinken, maar ook daar...de slimme paarden zippen wel en blijven niet tot vriezens aan toe met hun mond in het water hoop ik. Hier gelukkig nog nooit meegemaakt dat een paard vastvriesverschijnselen had met hun mond in water.

Betreft het eten van veel sneeuw ben ik, na afgelopen dagen, wel even benieuwd waarom dat zo slecht is. Lijkt me net zo koud namelijk als ijswater drinken, brrr...of zal sneeuw sneller bevriezingsverschijnselen veroorzaken in de mond omdat ze er relatief meer van op moeten nemen voor eenzelfde slok water? (kan ze alleen het helaas niet verbieden...of je moet er dag en nacht bij gaan zitten)
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » vr 03 feb 2012, 12:16

Het wordt altijd wel afgeraden om sneeuw te eten als je dorst hebt, beter in een bakje laten ontdooien en dan opdrinken. Maar zal eens googlen wat daar achter zit..

Edit: Schijnt dat je sneller afkoelt van binnen als je sneeuw eet, eerder dan als je erg koud water drinkt..
Laatst gewijzigd door Esther op vr 03 feb 2012, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 03 feb 2012, 12:19

Ilonk staat al bijna 24 jaar 24/7 buiten. Ze drinkt ijswater, eet sneeuw en likt aan ijs. Toch gaat het prima met haar ;-)
Denk dat de paarden zelf wel weten wat al dan niet kan, zeker als ze altijd buiten hebben gestaan. Elke dag is een van de watertonnen bijna leeg en hebben ze daar een gat in gemaakt (het lijkt wel of ze dat erin likken of hijgen). Soms gaan ze ook gewoon met een poot in de waterbak zodat het ijs breekt.
Ik maak me er geen zorgen over, ze hebben genoeg ruwvoer om te eten, dus genoeg droge stof, wat wel dorstig maakt.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Esther

Bericht door Esther » vr 03 feb 2012, 12:21

Gele sneeuw eten wordt helemaal afgeraden!! hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 03 feb 2012, 13:01

Nis en Anka drukken ook gewoon de snoet door het ijs en als dat niet wil zetten ze met grof geweld een hoef in de waterbak. Met name Anka is goed in ijsbreken :+
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dennis

Bericht door Dennis » vr 03 feb 2012, 22:39

Heb me wel eens afgevraagd of sneeuw een rol gespeeld kan hebben op de dood geboren veulens van Ulrieke, lag beide keren en dik pak sneeuw waar ze overdag in liepen en ze hele dag op zoek naar gras waren
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ilona

Bericht door Ilona » vr 03 feb 2012, 22:53

Esther schreef:Gele sneeuw eten wordt helemaal afgeraden!! hihi..
_/-o_ never eat the yellow snow!
Leer je dit ook allemaal van internet Esther? Waarom moeten we eigenlijk nog naar school als je alles van internet kunt leren?? :D
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » vr 03 feb 2012, 23:00

@Annalynn, ze maken inderdaad met behulp van hun warme adem water van een laagje ijs wat vervolgens weer opgelikt kan worden. Uiteindelijk komen ze zo ook vaak onder het ijs bij het water uit. Meestal zoeken ze een volgende keer ook heel slim dit gat weer op zodat ze een dunner laagje ijs vrij hoeven te 'hijgen'.

Ik heb hier nog weleens 'zwevend ijs' in de waterbakken. Ijs blijft hangen aan de randen, en het water eronder is door zo'n gat opgedronken.
Heb ook nog nooit een paard met een tong aan het ijs zien hangen of alleen een paardentong op het ijs gevonden of een paard gezien die zijn tong verloren is door aan ijs te likken... ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » za 04 feb 2012, 09:27

Wij hebben 2 waterbakken, 1 achter bij de stallen die nu veel gebruikt word en waar ik dus steeds emmers water bij giet. 1 voor in de wei waar ze al de hele week niet naar omkeken, tot Lajke gisteren bedacht dat ze te lui was om weer naar achter te lopen en toch probeerde om met grof geweld het ijs te breken. Maar hoe ze ook ramde met haar voorvoet, een hele cementkuip dichtgevroren is zelfs voor een fjord te veel!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 04 feb 2012, 14:37

Ik heb vanochtend de geitjes ergens anders moeten onderbrengen. Die stonden zo te rillen! Heb een schuurtje voor ze ingericht waar ze nu lekker warm binnen vertoeven. De paarden trekken het nog wel, al is het hard voor Jaldiña. Ik ram er nu onbeperkt hooi in. Veel meer dan ze opkrijgen :)
Jilly

Bericht door Jilly » za 04 feb 2012, 16:56

Wij hadden vanmorgen ook 'zwevend' ijs in de waterbak. Ik heb zo'n vermoeden dat Hay er voor zorgt dat ze kunnen drinken. Dat hij met z'n hoef het ijs kapot slaat.
Hij is wel een gentleman, vroeger pompte hij met de koeienpomp ook al water voor de hele groep :P

Het water is echt wel een een probleem nu. De kranen van de IBC vaten zijn helemaal dicht gevroren dus het is zeulen met thermossen en de warm waterkoker. Is het al bijna lente?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 04 feb 2012, 18:20

Mijn vader heeft me vanmorgen gelukkig geholpen met de waterbakken. Ulvy heeft altijd een emmer, die was niet meer te redden (en die stond al in een autoband onder haar schuilstal uit de wind kun je nagaan) hartstikke kapot gevroren. Papa heeft er een andere ton in gezet en vol water gegooid en wonder boven wonder was deze toen ik vanavond terug kwam nog een heel eind open. Bij RB in zijn schuilstal kreeg ik vanmorgen zijn drinkbak nog wel open geslagen, maar daar is het duidelijk kouder als bij Ulvy in de schuilstal want deze was vanavond wel weer dichtgevroren. Ze wilden vanmorgen alleen het hooi echt niet eten. Het minimale gras op de wei was veel lekkerder :9 Ik had wel even wat stro in de stallen gelegd voor de warmte, maar toen ik vanmiddag terug kwam hadden ze het opgegeten 8)7 En het hooi lag er nog...O:) Dus nu heb ik het hooi maar als bodembedekking gedaan. Blijkbaar een niet zo'n lekkere plak. De netten heb ik goed volgepropt met hooi en in de schuilstallen opgehangen. Zo moeten ze vooruit kunnen tot morgenvroeg.
Ben trouwens wel heel blij dat ik nu twee schuilstallen heb. Vorig jaar toen Ulvy bevangen raakte moest ze van het gras af en de enige mogelijkheid was een uitloop bij de schuilstal waardoor RB noodgedwongen de hele winter zonder schuilstal moest. We hadden nog een klein hoekje achter de oorspronkelijke schuilstal over. Te klein voor RB, maar prima voor Ulvy. Nu kunnen ze weer allebei schuilen. Ze kunnen niet meer bij elkaar omdat Ulvy anders zandkoliek krijgt van die paar sprietjes gras die daar nog wel groeien. Ze moet echt volledig op zand. Maar ik vind het wel fijn want nu weet ik precies wie wat eet en overdag staan ze lekker bij elkaar op de wei :D
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Keandra

Bericht door Keandra » za 04 feb 2012, 18:26

hier is het ook zeulen met melkkannen gevuld met water |o
vandaag hebben we de waterton leeggemaakt, lees ontdaan van grote ijsblokken, en terug gevuld met 4 melkkannen aan water
deze week hadden ze telkens zelf een gat in het ijs gemaakt om aan water te kunnen, slimme fjorden
gisteren was het helemaal toegevroren, dan heb ik (omdat ik niet veel tijd had, het toen hard sneeuwde en er 2 kinderen in de auto moesten wachten) snel om water gegaan (2 melkkannen) en dit in een grote speciekuip en nog een andere emmer gedaan, zodat ze toch water hadden tot vandaag
nu krijgen ze ook een extra bot hooi (hoop dat ze hem geheel opeten)
en morgen doen we ons pak voordroog open, nu dat het goed vriest hebben we denk ik minder risico op het slecht worden van dat hooi als het al een tijd open ligt

ik verlang naar de lente ;)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 06 feb 2012, 21:42

Geen jerrycans hier, maar een heuse H2GO-bag! Prima uitvinding dat ding! Kan er met gemak 1 1kuip mee vullen zonder 5x heen en weer te lopen.
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » di 07 feb 2012, 05:10

Ik heb ook zo'n H2obag, echt ideaal! Verder hier niet echt andere maatregelen. Ik strooi alleen de stallen iets ruimer op dan normaal en de paardjes krijgen iets meer hooi.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Jilly

Bericht door Jilly » di 07 feb 2012, 10:46

Machteld&Falco schreef:Geen jerrycans hier, maar een heuse H2GO-bag! Prima uitvinding dat ding! Kan er met gemak 1 1kuip mee vullen zonder 5x heen en weer te lopen.
Dat grandioos idee hadden wij ook. Stalgenootje de bag in de auto gelegd, gevuld en tegen dat ze bij de stal aankwam was die op de naad geschuurd. Koffer helemaal nat dus :=
Lijkt me sterk dat ze tegen schommelingen van de auto niet tegen kunnen?

Wij slepen dus ook maar met jerrycans...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie