Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?
-
Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?
Volgens de weersvoorspellingen gaat het serieus koud worden de komende week. Nemen jullie extra maatregelen voor je paardjes?
En wat voor maatregelen dan?
Ik ga in ieder geval eens zoeken of ik nog van die ballanbak-ballen heb om in de waterbakken te leggen zodat het water in de stal niet meteen zo hard bevriest. Daarnaast krijgen ze wat extra ruwvoer en wat stro in de stal. Ze staan nu op zaagsel.
Ben benieuwd, ik weet wel dat paarden een hoop kunnen hebben, maar blijf het toch een beetje zielig vinden als het dan op eens van +10 naar -10 gaat.....
En wat voor maatregelen dan?
Ik ga in ieder geval eens zoeken of ik nog van die ballanbak-ballen heb om in de waterbakken te leggen zodat het water in de stal niet meteen zo hard bevriest. Daarnaast krijgen ze wat extra ruwvoer en wat stro in de stal. Ze staan nu op zaagsel.
Ben benieuwd, ik weet wel dat paarden een hoop kunnen hebben, maar blijf het toch een beetje zielig vinden als het dan op eens van +10 naar -10 gaat.....
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Re: Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?
Mjah .. Eerst maar is zien.
Verder verander ik niks, extra kuil maar meer niet
.
Verder verander ik niks, extra kuil maar meer niet

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wordt dagelijks met jerrycans water sjouwen denk ik. Dat is voor mij het enige nadeel van de kou.
Verder staat paard gewoon in de wei en verwacht ik dat de natuur bij hem zijn werk ook wel doet.
Ga niet opeens met dekens lopen sjouwen in ieder geval. Hij is wel heel voorzichtig al wat aan het verharen geslagen (maar dat is normaaal deze tijd van het jaar) en zijn vacht lijkt wat minder dik dan bijvoorbeeld vorig jaar, maar ik verwacht dat dit door moeder natuur gewoon goed geregeld wordt.
De 2 kleintjes in de wei zullen de vorst vooral prettig vinden denk ik. Die hebben een vacht voor -20
Verder gewoon hooiruif goed gevuld, maar dat is nu ook.
Laat maar komen die vorst! Zoals het er nu naar uitziet is het toch maar voor een week of anderhalve week (maar wel gelijk tot -8 ofzo in deze hoek van t land, aan de kust!)
Die natte zooi ben ik nu ook wel zat!
Verder staat paard gewoon in de wei en verwacht ik dat de natuur bij hem zijn werk ook wel doet.
Ga niet opeens met dekens lopen sjouwen in ieder geval. Hij is wel heel voorzichtig al wat aan het verharen geslagen (maar dat is normaaal deze tijd van het jaar) en zijn vacht lijkt wat minder dik dan bijvoorbeeld vorig jaar, maar ik verwacht dat dit door moeder natuur gewoon goed geregeld wordt.
De 2 kleintjes in de wei zullen de vorst vooral prettig vinden denk ik. Die hebben een vacht voor -20

Verder gewoon hooiruif goed gevuld, maar dat is nu ook.
Laat maar komen die vorst! Zoals het er nu naar uitziet is het toch maar voor een week of anderhalve week (maar wel gelijk tot -8 ofzo in deze hoek van t land, aan de kust!)
Die natte zooi ben ik nu ook wel zat!
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

-
Tja hier wordt het ook met emmers sjouwen en aan dekens ga ik nog niet beginnen. Kleine heeft een dikke vacht maar begon al iets te verharen, merrie was nog niet begonnen met verharen. Maar toch,..... Ik zal wel de enige sentimentele tut zijn die het sneu vindt. Hoewel het hele mooie plaatjes oplevert.... Fjordje in de zon tegen wit bevroren heg.....
Ik mag zorgen voor
Als je nu een deken op legt heb je juist meer kans dat ze het koud krijgen (bij de ongeschoren paarden). Die vacht gaan ze lekker opzetten en ze zullen de frisheid heerlijk vinden. Maar aangezien het temp verschil inderdaad opeens best groot wordt, houd ik het ook wel even in de gaten. Verwacht geen problemen.
Zorgen voor genoeg maagvulling in ieder geval
Zorgen voor genoeg maagvulling in ieder geval

Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet

Wat ik vanochtend las is het maar voor een weekje die vorst, jammer want ik ben die natte bende wel zat. Geef mij dan maar vorst, is Geke ook goed op gekleed 

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Haha idd.... Graag vriezen!

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Tja, aan de ene kant vind ik vriezen ook wel lekker, maar dan wordt de wei zo'n hindernisbaan, zeker voor de kleintjes met zo'n donderstraal als Evita. En dan ben ik toch wel wat huiverig mocht het glad worden. Niet dat ik dat zo eng vindt, maar ik moet nu zoveel verder rijden voor mijn werk. En al helemaal voor Leo die 5 a 6 dagen de weg op moet om te gaan werken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Drrog, vorst en zon, heerlijk!! Zo lang het niet glad wordt dan....
Morris lijkt ook een dunnere vacht te hebben dan vorig jaar, maar het zal wel lukken. En het gaat nu van -1 naar -5 naar -9, dus toch wel iets geleidelijk.
Morris lijkt ook een dunnere vacht te hebben dan vorig jaar, maar het zal wel lukken. En het gaat nu van -1 naar -5 naar -9, dus toch wel iets geleidelijk.
Morris, mijn superfjord!
Nu op de nieuwe stal is al het weiland nog gewoon heel dus dat vriest allemaal mooi vlak vast, alleen al het gras wat nog staat zal denk ik wel een klap te verduren krijgen! De bak is gelijk de dag na regen weer een heel end droog, gister super ingereden, misschien dat ze die nog vlak trekken en dan kunnen de paarden sowieso de hele dag daarin (staan ze nu ook). Verdere maatregelen extra kuil en geeft de vrouw van de stal waar ik sta ze water, omdat vandaag voor de zekerheid al het water naar de weide's eraf gaat.
Stal e.d. doe ik niks aan, ze zullen het heerlijk vinden als het koud wordt. Ze verharen al een klein beetje, maar staan gewoon te zweten als het net als gister zo warm is met een zonnetje. Als het niet had gaan vriezen had ik de halzen eruit geschoren.
Stal e.d. doe ik niks aan, ze zullen het heerlijk vinden als het koud wordt. Ze verharen al een klein beetje, maar staan gewoon te zweten als het net als gister zo warm is met een zonnetje. Als het niet had gaan vriezen had ik de halzen eruit geschoren.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Een bak zout halen zodat je niet van de plank vd mesthoop afglijdt 

-
Ik heb geen mesthoop met plank... Hoop wel dat de grond wat bevriest, dan kunnen we eindelijk weer met aanhanger door de wei en de mest wegbrengen. Zijn ondertussen 3 aanhangers vol....
Ik mag zorgen voor
Wij doen ook altijd wat zout strooien op het stoepje voor de stal, zodat de paarden niet naar binnen schaatsten. Je kan ook gewoon mest neergooien, zelfde effect
-
Ik heb grinttegels voor de stal en zand in de uitloop dus dat schaatsen gaat wel meevallen maar het is een goede tip!
En wat den jullie tegen bevriezende waterbakken in de stal? Ik heb gewone bakken, zonder waterleiding. Ik wilde daar ballen in gaan leggen maar die dingen zijn alleen met tent te krijgen nu en in grote hoeveelheid.... Andere tips? De grote waterbak buiten is geen probleem, daar zetten ze wel een hoef op om aan het water te komen.
En wat den jullie tegen bevriezende waterbakken in de stal? Ik heb gewone bakken, zonder waterleiding. Ik wilde daar ballen in gaan leggen maar die dingen zijn alleen met tent te krijgen nu en in grote hoeveelheid.... Andere tips? De grote waterbak buiten is geen probleem, daar zetten ze wel een hoef op om aan het water te komen.
Ik mag zorgen voor
Alleen vanavond even de ingang van de wei slepen, zodat ze niet over een maanlandschap hoeven als het aanvriest.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Grindtegels worden ook glad hoor, dus beetje mest erop(met vlas of stro)en dat werkt hier prima
Hooi/stro in je waterbak tegen het bevriezen of idd tennisballen
Hooi/stro in je waterbak tegen het bevriezen of idd tennisballen
Binnen heb ik eigenlijk weinig last van vorst, kan het altijd redelijk buiten houden, maar dan moet ik wel de staldeuren goed dichthouden.Mochten de leidingen toch wat bevriezen dan is dat met een gasbrander behoorlijk snel verholpen en anders word het emmers sjauwen.
De paarden daar verander ik niks aan, hooi krijgen ze al genoeg en hun vacht is dik zat.
Maar eerst nog maar eens zien of het echt zo hard gaat vriezen, ze hebben al zo veel gezegt.
De paarden daar verander ik niks aan, hooi krijgen ze al genoeg en hun vacht is dik zat.
Maar eerst nog maar eens zien of het echt zo hard gaat vriezen, ze hebben al zo veel gezegt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
- nancy imka
Wij nemen eigenlijk geen maatregelen. Behalve wat meer kuilvoer geven als het koud word. En ons voordeel is dat ze dan lekker dag en nacht kunnen ravotten op het weiland
Iets wat ik wel onwijs fijn vind voor de dames en heer want Dees doet natuurlijk de paardjes alleen dus dan kunnen ze zich zelf wat meer vermaken
Tja en het water word smorgens kapot gehakt en smiddags nog een keertje. Meer kunnen we er niet aan doen. Ze krijgen water uit de sloot dus die moet ook open gehakt worden. Zout hebben we nog van vorig jaar wij hebben gewoon keukenzout is goedkoper als strooizout en makkelijker strooien ook 

Gister de bak gevlakt zodat die begaanbaar blijft. Verder jerrycans gereed (maar die hebben we al in gebruik
) en wat kranen 'vrij' maken zodat ze niet kapot vriezen. Weidedrinkbakken de waterslang uit het water gehaald, zodat die eventueel te verrijden is als de grond hard is (anders kon je er nu écht niet komen zo nat) en hopelijk is de mestbult van de week uit te rijden. (dus nog even een aantal potstallen uitmesten...??)
Qua gladheid moet ik zeggen dat we eigenlijk geen voorzorgsmaatregelen treffen. Zout en zand is snel genoeg tevoorschijn te halen, maar over het algemeen valt het vaak nog wel goed te doen. Als we aantal droge dagen voorafgaand aan vorst hebben of voorzichtige vorst (eerst s nachts en later ook overdag, zoals nu) dan is alles wel relatief droog.

Qua gladheid moet ik zeggen dat we eigenlijk geen voorzorgsmaatregelen treffen. Zout en zand is snel genoeg tevoorschijn te halen, maar over het algemeen valt het vaak nog wel goed te doen. Als we aantal droge dagen voorafgaand aan vorst hebben of voorzichtige vorst (eerst s nachts en later ook overdag, zoals nu) dan is alles wel relatief droog.
Geluk is de vrucht van intens werk
Mest mag idd weer uitgereden worden vanaf a.s. dinsdag. Yes, het voorjaar komt er aan.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco