Voordeel van het scheren: Ze blijven veel schoner, worden niet snel te warm/zweten.
Nadeel van het scheren: Je moet ze altijd onder die deken houden tot ze weer beetje vacht hebben.
(qua energie kon ik niet merken dat hij geschoren meer fris was eigenlijk, absoluut niet, wel kon hij het werk langer aan en was minder snel buiten adem)
Maar Bink heb ik dan van het najaar geschoren en gelijk 200 grams deken op gehad, waar hij nu eigenlijk nog steeds zonder problemen onder staat. Heb in het begin nog even gedacht er een dekentje bij onder te doen (ivm koude nachten), maar achteraf was het niet nodig omdat de winter niet verder doorzette en dus niet gedaan. Nu heeft hij alweer een klein bescheiden vachtje waardoor hij zoals van het weekend gewoon lekker zonder deken buiten staat.
Oftewel: Begin je tijdig met scheren, dan heb je denk ik die onderdeken niet eens nodig

.
Je kunt de paarden ook vroeg een winterdeken opleggen, zodat ze niet zozeer in hun vacht schieten. Dorothee heb je relatief laat een deken opgedaan, toen had ze al een redelijke wintervacht en die raak je pas nu ongeveer weer een beetje kwijt, nu de dagen weer langer worden. Wil je de paarden dus echt mooi in hun vacht houden zonder te scheren, dan moet je al vrij snel de ontwikkeling van de vacht zien te beperken en het liefst nog voor deze 'ingezet' wordt.
Overigens nog een belangrijk punt tov zweten: Veel mensen denken dat ze hun paard compleet droog moeten stappen, maar dat is niet helemaal waar. Het belangrijkste is dat het paard op adem is en de huid van het paard drooggestapt wordt. Dat de buitenste vachtharen van het paard nog wat nattig zijn is niet levensbedreigend, aangezien een paard (maar ook een mens) alleen afkoelt als het water van de huid verdampt. Haren hebben geen tast en gevoel, dus ook geen temperatuurreceptoren. Een paard zal dus nimmer kou kunnen vatten van natte haren, wel van een natte huid! Het is daarom ook erg goed om bezweette paarden na het rijden lekker in de bak te laten rollen, zodat het zand al het vocht opneemt en de huid daarmee sneller droog is.