zadel-queste; Massimo IJslander zadel II een optie??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
monne

zadel-queste; Massimo IJslander zadel II een optie??

Bericht door monne » di 17 jan 2012, 16:59

Ik ben nog steeds op zadelqueste en hopelijk ga ik iets vinden voor ik of mijn fjord het bejaardentehuis in gaan. Ben nu aan het kijken naar de Massimo maar vermoed dat de Trail te ver over de schouder heen gaat komen. Ik heb er 1 gepast van een kennis die te groot was dus niet representatief maar het viel me op dat de zweetbladen redelijk naar voren over de schouder vallen. Nu zag ik op de site van greendistance dat het schouderblad van de Massimo IJslander II terug gesneden is en ook geschikt voor paarden met een iets hollere vorm rug (dus niet specifiek voor een wat rechtere IJslanderrug). Zou dit wat kunnen zijn en waarom zou je wel/ niet een IJslanderzadel op een Fjord kunnen gebruiken? Rijden mensen ook met IJslanderzadels op Fjorden/ andere paarden?
Ben erg benieuwd naar meningen.
Sjolvir

Re: zadel-queste; Massimo IJslander zadel II een optie??

Bericht door Sjolvir » di 17 jan 2012, 18:32

Op Sjol heb ik de eerste jaren met een ijslander zadel gereden, zat zalig!
Zo'n ding met dwarsgeribbeld zitvlak en zonder wrongen etc.
Merk weet ik echt niet meer, Sjol werd geleverd met dit zadel.

Uiteindelijk een bates caprilli gekocht en niet lachen Toobs zijn Passier grand gilbert,
ligt op dit moment beter dan haar eigen zadel.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 17 jan 2012, 18:44

Ik zie als ik het plaatje van de Tolt van de zijkant zie weinig tot geen verschil qua hoe ver de zweetbladen van de Trail (die ik heb) naar voren komen.
Als de zweetbladen over de schouder komen ligt het zadel niet goed op zijn plek lijkt me. Geen ervaring met een IJslanderzadel op een gewoon paard, wel op IJslanders, je gewicht wordt veel meer naar achteren geplaatst zodat je de voorhand kan ontlasten meer kan inwerken op de achterhand en makkelijker/betere tölt krijgt.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Viv

Bericht door Viv » wo 18 jan 2012, 05:44

Hoe oud was de trail van je kennis, model is zo veranderd afgelopen jaren. Zweetbladen zijn nu meer teruggesneden.
Tsja en vergelijken met een ijslanderzadels is appels met peren vergelijken natuurlijk.

Ijslanderzadels zijn vaak te lang voor fjorden en omdat je zoals Annalynn zegt naar achter gezet wordt wordt de druk op de lendenen te groot.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
mirretje

Bericht door mirretje » wo 18 jan 2012, 07:55

Viv schreef:
Ijslanderzadels zijn vaak te lang voor fjorden en omdat je zoals Annalynn zegt naar achter gezet wordt wordt de druk op de lendenen te groot.

Dit is helemaal niet meer zo. Als ze te lang zouden zijn voor Fjorden zouden ze helemaal te lang zijn voor de IJslander (is immers kleiner dan Fjord). IJslanderzadels van vroeger waren idd lang, maar tegenwoordig niet meer. Als je zadel past op je Fjord en jij zit goed op het zadel kun je prima met een ijslanderzadel op een Fjord rijden. Jorunn (prebalia hier) rijdt met een ijslanderzadel op haar fjord Zoysia.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 18 jan 2012, 08:46

Viv schreef:Hoe oud was de trail van je kennis, model is zo veranderd afgelopen jaren. Zweetbladen zijn nu meer teruggesneden.
Tsja en vergelijken met een ijslanderzadels is appels met peren vergelijken natuurlijk.

Dat lijkt me sterk... IJslanderruggen zijn onnoemelijk veel korter dan fjordenruggen! Er zijn ook in IJslanderland innovaties gebeurd op gebied van zadels. Recent ontworpen IJslanderzadels zijn veel korter. Niet in elk IJslanderzadel word je overigens verder naar achteren gezet. Heb weleens een IJslander gereden (met bijbehorend IJslanderzadel) en dat zat volkomen normaal.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 18 jan 2012, 09:04

Ik zeg niet dat de zadels te lang zijn maar de gewichtsverdeling is wel anders, wat niet persé nadelig hoeft te zijn maar wat wel iets is waar je even over moet denken.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bram

Bericht door Bram » wo 18 jan 2012, 10:53

Ook ik rij op een IJslanderzadel op mijn fjord en ik ben er superblij mee!!!!
Het is een KORT zadel en zit heerlijk maar vooral belangrijk hij ligt goed op Bram.
Het is een Hilbar Björk en mijn zadelmaker zegt dat het een zadel van super kwaliteit is het is niet zo'n plat IJslanderzadel van vroeger maar echt van deze tijd goede vorm en comforttabel!!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 18 jan 2012, 11:19

Ilonka schreef:Ik zeg niet dat de zadels te lang zijn maar de gewichtsverdeling is wel anders, wat niet persé nadelig hoeft te zijn maar wat wel iets is waar je even over moet denken.
Dat van de lengte was een reactie op Viv ;) Wel even lezen eerst.

Ik zei gewoon dat de gewichtsverdeling niet in elk IJslanderzadel zoveel anders is als in een gewoon zadel omdat er de laatste jaren erg veel veranderd is in zadelland door onderzoek en nieuwe ontwikkelingen. Ik denk daarbij aan de Extreme Icelandic van de MSFC-lijn e.d.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
monne

Bericht door monne » wo 18 jan 2012, 18:11

Ik ben vandaag bij de Country Mill geweest in Nijkerk. Het is uiteindelijk een Massimo Trail geworden. De Massimo Tolt II lag heel erg goed en was zeker niet te lang. Voordeel vond ik de teruggesneden bladen en het zat helemaal niet verkeerd. Die bladen vallen echt mooier langs de schouder dan de Trail. Wel moest ik mijn balans hervinden, mijn onderbenen kwamen naar achter en bovenlichaam naar voren. Waarom weet ik niet maar ik had er wel aan kunnen wennen! Misschien vanwege het feit dat je net even verder in het zadel zit. Maar het gewicht wordt nog steeds verdeeld maar hoe en het effect daarvan weet ik dus niet. Geen lepel vond ik een groot voordeel.
Ik heb er wel over getwijfeld maar de Trail zat (en lag) ook best goed. Die lepel hadden ze mogen weglaten en vond het iets groter en massaler aanvoelen maar verder zat hij best fijn. Deze was er in een demo-model en 400 euro goedkoper. Dus deze is het uiteindelijk geworden!
Ik wilde het liefste een Massimo Fjord met IJslander bladen en kussens en geen lepel maar dat werd te duur qua meerwerk.
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 19 jan 2012, 07:57

Ik had het wel gezien Machteld ;-)

Monne wat fijn! Ik heb al jaren de Trail en ben er heel blij mee. Zelf voel ik de lepel nooit, maar wellicht komt dit omdat ik zelf een maat 36 ben en een zadel in 18,5" heb omdat ik anders mijn lange stelten er niet in kwijt kan (knieen helemaal onderaan de zweetbladen)
Veel plezier met je zadel.

Enne ik ben benieuwd naar de Massimo Fjord :P
monne

Bericht door monne » do 19 jan 2012, 20:13

Ilonka, ik ben erg blij dat ik kan ophouden met zoeken. Mijn fjordje heeft maatje 39 Massimo. Het zadel is nog even gefileerd (dat ziet er niet prettig uit zo'n kale boom) en de kussens passend gemaakt en maandag kan ik eindelijk een zadel ophalen en hoef ik niet langer op een Randoll-tapijtje te rijden.
Plaats reactie