welk hard voer bijvoeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
monne

welk hard voer bijvoeren?

Bericht door monne » ma 09 jan 2012, 20:24

ik ben nu enkele maanden aan het werk met mijn fjord. Hij was veel te vet en langzaam afgevallen maar nog steeds niet op optimaal gewicht. Hij krijgt na het werk een handje (IJslander)pony brok. De laatste twee weken begint hij erg enthousiast en vrolijk maar wordt pudding na circa drie kwartier. Ik ben op zoek naar krachtvoer maar weet even niet wat.
Muesli ben ik geen fan van vanwege de suikers. Ook merken die jeuk veroorzaken blijf ik liever af. Daarnaast ben ik erg bang voor hoefbevangenheid en zijn gewicht omdat hij dit al eerder gehad heeft. Ik zou graag weten welk hard voer jullie bijvoeren?
Mariël
Contacteer:

Re: welk hard voer bijvoeren?

Bericht door Mariël » ma 09 jan 2012, 20:36

ik voer havens draversbrok en Dirk doet het daar goed op, ook een jeuker :)
ik geef twee keer ruim een kwart brok.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 10 jan 2012, 05:44

Fayah krijgt ponybrok van subli met granenmix (handjeswerk)
palermo krijgt subli zonder

www.subli.nl
Krista

Bericht door Krista » di 10 jan 2012, 07:51

Ik voerde mijn fjord net als Muriel ook de draversbrok van Havens en van hetzelfde merk de reformmuesli en een handje kentucky lite E.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 10 jan 2012, 08:49

Het is altijd even zoeken waar je paard het het beste op doet. Daar waar de ene Fjord hier namelijk stuiterend door zijn hok ging van een type brok, kon de ander nog wel wat extra er van hebben voor die uit zijn dak ging. Maar op de korte termijn werkt de brok zo te horen goed. En is het altijd al zo dat hij na drie kwartier geen puf meer heeft of heb je het daar naar toe kunnen opbouwen? Kan het dan ook zijn dat zijn lichaam simpelweg de max op drie kwartier heeft liggen qua opgebouwde conditie? In dat laatste geval ga je met brok alleen het niet langer redden, maar als ik het verder zo hoor heeft hij dus baat bij energie die langzamer vrijkomt, dus geen explosief voer qua vrijkomen van energie.

Hier staan de paarden momenteel op vrij rijk grasbrok. Normaliter is het grasbrok van eigen land te vergelijken met ruwvoer in brokvorm, maar dat wat we nu hebben is aangekocht en komt waarschijnlijk van 'koeienland' en is dus behoorlijk energierijk.
Daarnaast hebben we voor de paarden die dat nodig hebben krachtvoer van voorheen Hippostar en dan de Polo (basisbrok) en in hoogseizoen de Prestatie ook wel voor net dat beetje meer voor onderhoud (en in het dekseizoen). Zelf heb ik voor de lekkere hap na het werk vaak Subli basis- of ponybrok. Eigenlijk doen ze het op allemaal wel goed. De Hippostar is de laatste tijd, als ik het goed gezien heb, vervangen door Horsefood van Van Gorp.

Bink staat eigenlijk op heel weinig wat dat betreft (nu helemaal, maar nu doe ik op het moment ook niet zoveel, weinig aardigheid aan baantjes baggeren door de rijbak). Maar als hij in training staat krijgt hij 's ochtends en 's avonds een voerschep grasbrok en na het rijden krijgt hij pak en beet een kwart tot een halve schep van de Subli brok. Geef ik hem meer dan wordt hij er enkel dik en vervelend van. Voor de energie hoeft hij niet echt brok te hebben, dat heeft hij van karakter wel. (en hoe dikker hij wordt, hoe luier heb ik gemerkt)
Geluk is de vrucht van intens werk
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » di 10 jan 2012, 09:00

Jimmy staat op Mastall Freizet, maar stapt momenteel over op de dieetmix van Subli.
Heb het idee dat ie dat veel lekkerder vind.
En hij heeft absoluut niet veel nodig.
Hij heeft met het slechte weer stil gestaan en is meteen echt veel te dik geworden.
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 10 jan 2012, 09:25

Wij zitten hier qua grasbrok in hetzelfde schuitje als Annabel. Eerst van eigen land gehad en nu aangekocht. Was er ook van uitgegaan dat dit van een 'koeienweide' kwam. Hiervan krijgen ze tweemaal daags zo'n 250 gram. Daarnaast paardenbrok van de fa. Van Dijk uit Hijken die dat in eigen beheer maken. Ook hiervan tweemaal daags 250 gram. Alleen Meline krijgt iets meer omdat die drachtig is, zo'n 400 gram per brok per keer.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 11 jan 2012, 11:57

Ik dacht aan hetzelfde als Annabel, misschien moet hij nu gewoon meer conditie op gaan bouwen, dus rustig aan de duur van de training opbouwen. Denk dat je met brok nu niet zoveel verder komt, aangezien hij niet te dun is.

Ik voer zelf eigenlijk alleen ruwvoer, goede kwaliteit kuil op het moment, beetje te goed naar mijn zin, hihi.. Maar mijn paarden doen ook eigenlijk niets op het moment. Tea is drachtig, maar heeft volgens mij nog niet direct iets extra's nodig, ze gaat ook niet bij de liksteen en zoals ik al schreef een hele goede kwaliteit ruwvoer. Dat verschilt ook erg.
Normaal kregen de paarden nu natuurhooi en dan kregen ze wel echt behoefte aan een brok erbij en dan koos ik voor ponybrok.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
monne

Bericht door monne » wo 11 jan 2012, 16:58

Ik heb even nagevraagd hoe het zit met de voedingswaarde van het hooi gezien er een enorme hoeveelheid eikels en mos in het door de stal gekochte hooi zit. Ik begrijp dat dit type hooi van zure grond grond komt en de voedingswaarde zeer slecht is. De paardendrogist kon me niet precies vertellen welke eventuele tekorten zouden kunnen ontstaan maar ik heb voor de zekerheid maar een vitaminesupplement gekocht. Verder ga ik ook maar op zoek naar een goede paarden-grasbrok om de eventuele tekorten aan te vullen. Dan maar even kijken of het beter gaat met de basisconditie en of het lukt deze verder op te bouwen.
roos

Bericht door roos » wo 11 jan 2012, 18:15

Ekdal en Dancer krijgen beide 2 maal daags 1/4 basisbrok van Subli.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nanneke

Bericht door nanneke » wo 11 jan 2012, 19:04

bij ons krijgen ze in principe ook alleen ruwvoer en dan kuil gemengd met gerstestro (in een mengvoerwagen dus heel fijn gehakseld) super voer met lekker veel structuur. als wij in het hoogseizoen al bij voeren (en dan alleen de pony's die echt terug vallen doordat ze zomers bij ons heel veel voor de kar staan) is het meestal musli. ik ben helemaal fan van nature's best musli zonder haver.
oh ja en 's winters krijgen ze er elke dag een voederbiet bij. krijgen ze van die fijne harde neusjes van haha.
roos

Bericht door roos » vr 13 jan 2012, 05:55

Zit er in dat Natures Best niet (heelveel)suiker)?En ik vind dat erg prijzig
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » zo 15 jan 2012, 11:37

Grasbrok is ook geen volledig voer geloof ik, denk daar wel aan!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nanneke

Bericht door nanneke » zo 15 jan 2012, 17:07

roos schreef:Zit er in dat Natures Best niet (heelveel)suiker)?En ik vind dat erg prijzig
in natures best van Pavo zit maar 2 % suiker dus dat valt reuze mee. en ik betaal €10,75 voor een zak van 15 kg.
roos

Bericht door roos » zo 15 jan 2012, 17:56

Ok dat valt dan wel mee!
Maar 10.75 voor 15 kilo vind ik wel weer prijzig hihi
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
margalorenz

Bericht door margalorenz » ma 16 jan 2012, 11:47

Darco eet naast bijna onbeperkt ruwvoer ook nog 1/2 schap heathy herbs weidebrok gemixt met heathy herbs normaalbrok plus. Daar zit geen melasse /suiker extra in en is helemaal op basis van grassen/kruiden/plantjes. Hij doet het er erg goed op.
Claudje

Bericht door Claudje » ma 16 jan 2012, 12:12

nanneke schreef:
roos schreef:Zit er in dat Natures Best niet (heelveel)suiker)?En ik vind dat erg prijzig
in natures best van Pavo zit maar 2 % suiker dus dat valt reuze mee. en ik betaal €10,75 voor een zak van 15 kg.
Staar je niet blind op alleen de suiker, er zit in Nature's Best van Pavo ook nog 24% zetmeel.
Dit wordt afgebroken tot glucose (druivensuiker) Als je zoekt naar voer waar weinig suiker in
zit, moet je het zetmeelpercentage ook meenemen voor de totaalwaarde.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Lolly

Bericht door Lolly » ma 16 jan 2012, 15:24

Als je paard best veel moet werken ga ik voor Havens kentucky lite E, vooral voor paarden waar je om moet denken wat je voert, qua energie, suikers, jeuk enz. en ze gaan er vreselijk mooi van glimmen.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Plaats reactie