Aan het luieren of al les Etjes topic deel 6 !!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Elvis

Re: Aan het luieren of al les Etjes topic deel 6 !!

Bericht door Elvis » di 27 dec 2011, 12:44

Met Elvis gaat het super...Heb het de laatste tijd nogal drukjes dus we doen weinig.Hij staat voornamelijk op het land of in de paddock en vandaag wil ik hem een lekkere borstelbeurt geven :D
We zijn een week of 2 terug wel een keer weer naar buiten gegaan.Hij was super braaf,stond al een week niet in het land en hop er op en je rijd zo weg,niks geks gedaan.toppony :))

En ik blijf het super vinden dat hij helemaal over ze vrachtwagen-tractor angst heen is,het vele wandelen heeft toch goed gedaan voor het verkeersmak maken.Met het rijden moest er een tractor langs ons heen op een smal polderweggetje,en hij liep gewoon braaf door... +:)+
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 28 dec 2011, 17:18

Super, wat knap van Elvis en goed gedaan Dees!!
Weer leuk om te horen dat het zo goed gaat!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 28 dec 2011, 23:26

joyce_ed schreef:Het is hier stilletjes
Hoe is het met jullie fjordjes?
Edgard zijn manen gaan nu bijna hangen, vind het nu geen porum, maar het is de bedoeling dat het beter gaat worden!
Zal vandaag eens mijn fototoestel meenemen.
Eran staat weer op de kliniek te vechten voor zijn leven, en daar kan, wil en ga ik verder niks over zeggen. Helaas kan ik daarom hier geen leuke berichten posten.

Wat ik wel kwijt wil is dat ik trots op hem ben dat hij ondanks alles positief, vrolijk en braaf blijft en nog steeds graag naar de kliniek gaat. Net of hij weet dat het de enige plek is waar hij geholpen kan worden en het hopelijk redt.
Hij wil leven en knokt er ongelooflijk hard voor. Mijn prespect gaat uit naar mijn liefste fjord van de wereld.
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » do 29 dec 2011, 14:25

Gwenny schreef:
Eran staat weer op de kliniek te vechten voor zijn leven, en daar kan, wil en ga ik verder niks over zeggen. Helaas kan ik daarom hier geen leuke berichten posten.

Wat ik wel kwijt wil is dat ik trots op hem ben dat hij ondanks alles positief, vrolijk en braaf blijft en nog steeds graag naar de kliniek gaat. Net of hij weet dat het de enige plek is waar hij geholpen kan worden en het hopelijk redt.
Hij wil leven en knokt er ongelooflijk hard voor. Mijn prespect gaat uit naar mijn liefste fjord van de wereld.
Jeetje wat heftig.. Ik hoop dat hij het red ondanks dat we neit weten wat er aan de hand is..
sterkte met je paardje.
Elvis

Bericht door Elvis » do 29 dec 2011, 17:23

Wat ontzettend stum voor Eran...Sterkte met het verloop :(:)

Esther,Het gaat echt super met hem :)) .Word wel zo nu en dan een beetje puber,uitproberen,zoeken om te schrikken,maar ach het heeft ook wel weer wat.Hij wordt absoluut niet gemeen ofzo.Moet er tot nog toe echt om lachen haha...
Gister ook nog even buiten gereden,toen kon het nog ivm het vuurwerk.Om het jaar af te sluiten alvast haha...vandaag hoorde ik van nancy dat ze nogal reageerde op het vuurwerk,erg onrustig waren.Nou ja ze hebben nog een dag om te wennen...

Mocht ik jullie niet meer zien hier op het forum.Iedereen een goede jaarwisseling en dat we maar weer veel fjorden plezier mogen beleven in 2012!

Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » vr 30 dec 2011, 12:22

Hierbij wens ik ook iedereen een goed uiteinde en een gezond 2012 ook voor de E´tjes!
roos

Bericht door roos » za 31 dec 2011, 14:54

Op naar een top Etjes jaar!
Fijne jaarwisseling allemaal
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Elvis

Bericht door Elvis » vr 06 jan 2012, 11:37

Zo een nieuwe week in een nieuw jaar!!
Hier waren de paardjes behoorlijk gestrest na oudjaar maar maandag was dat alweer voorbij.

Gelukkig maar want me nichtje wilde met het kindje van haar vriend even langs komen om bij de paardjes te kijken.Ze liep sinds ze wist dat ze mocht komen al een week met haar cap op haha..
Maar wat was ik ontzettend trots op Elvis.Meestal pakken we Imka voor zulke gelegenheden maar ergens dacht ik toch ook,Elvis is supermak we proberen het gewoon,buiten dat was Imka een bonk stress de dag ervoor en scheen Elvis het minst last te hebben van het vuurwerk..En inderdaad hij liep zo weg alsof er niks aan de hand was,kindje had nog nooit gereden en was ook helemaal niet bang.Ze mag ook op paardrijden eerdaags dus ze was nu helemaal enthousiast.Het begon alleen nogal te hagelen en was berekoud dus de volgende keer maar wat langer.Maar wat was ik trots op me 3.5 jarige fjordsel :+: .Zo lief ook met borstelen,het enige wat hij doet is capuchons happen haha...
Misschien heb ik haar ook wel warm gemaakt voor het ras,want wat een aparte pony met die gele vacht en manenkam..Ze noemde Elvis ook iedere keer Elfje haha... :D

Hoe is het verder in E'tjes land?

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » vr 06 jan 2012, 18:05

rustig

ze hebben de storm goed doorstaan
(schuilstal echter niet, 3 platen afgewaaid _-:( , paarden hebben er niks aan over gehouden, wordt morgen terug gemaakt)

en we gaan ook alles in orde maken zodat er een groot hooinet omhoog gehangen kan worden, dat ze er met 3 van kunnen eten
krijg mijn zin, eindelijk een hooinet *o/*
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » vr 06 jan 2012, 21:43

Hier niet zo heel erg goed...
edgard is nu al vanaf september steeds wisselend aan de diarree, we hebben wat dingen uitgesloten en niet echt noodzaak gehaald bij een dierenarts.. hij is immers zichzelf, vrolijk en zeker niet ziek!
er was geen enkele regelmaat en zo ineens diarree, toen weer ineens uurtje later super goede mest, toen weer wat waterachtig enzovoort..

Helaas zijn de dingen die wij afgelopen tijd hebben uitgesloten, niet het gene die de diarree veroorzaken.. nu toch maar eens een dierenarts erbij halen... afgelopen dagen was hij chagrijnig en heeft hij ook geschuurd aan staart en manen. ook steeds happen/ bijten naar buik, benen, hals enzovooort... vermoedelijk toch echt jeuk... verder heeft hij geen koorts en is hij wel zichzelf...
Tis niet zoals koliek, maar meer geïrriteerde huid..

Dus even de D.A bellen wat hij adviseert

Hebben jullie nog tips? ik dacht aan mest en bloedonderzoek
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 07 jan 2012, 11:38

Wat typisch. Met Evian begon het in oktober/november ook met diarree uit het niks. We hebben toen een wormspuit gegeven, maar dat hielp weinig. Vervolgens begon hij ook de schuren (manen en bovenop de staart, niet de hele staartwortel). De mest was vervolgens weer prima. De DA heeft toen een huidafkrabsel genomen, een spuit gegeven tegen mijten en bloedonderzoek gedaan, waarbij ontstekingswaarden verhoogd waren. Maar er was geen reden om ons zorgen te maken verder.

Bloedonderzoek is denk ik altijd goed om te doen, om sowieso dingen uit te sluiten zoals bloedwormen etc.
dat kan ook diarree, buikpijn en jeuk veroorzaken.

Hoe gaat het met Eran op de kliniek? Begint hij op te knappen? Heel veel sterkte alvast, en ik hoop dat dit jaar een goed jaar gaat worden voor iedereen.
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » za 07 jan 2012, 22:01

Ik weet zeker dat mijn paard goed is ontwormd, maarja,, je weet nooit... dank voor je tip.. Ik hoop dat er wat uit gaat komen.. maandag ga ik een afspraak maken bij de D.A

Ik houd jullie op de hoogte, mochten jullie nog tips hebben, dan graag...

Ik heb vandaag zijn staart en manen gekeken en het lijkt of hij last heeft van schilfers (roos)?? dus ga even navraag doen bij de D.A.
Gwenny

Bericht door Gwenny » za 07 jan 2012, 23:53

Hey,

Dank voor de enorm betrokken berichten. Helaas bleek hij al ziek te zijn toen we hem kochten. Een slechter denkbare start is er denk ik bijna niet. Hij staat nog steeds op de kliniek en het ergste gevaar lijkt geweken. Hij heeft geen infuus meer en eet en drinkt goed. Pas als hij een tijdje stabiel is dan mag hij weer mee naar huis. Ondertussen komt maandag een speciale vloer uit Friesland zodat hij lekker warm en zacht kan liggen en dan ook zo veel mogelijk kan rusten.
Het is in de periode dat wij hem hebben al zijn tweede spoedopname en ook deze keer waren we er net op tijd bij. De verwachting is dat hij nog zeker een aantal keren ziek zal worden en hopelijk niet meer zo ernstig dat een opname opnieuw noodzakelijk is.
Vooral omdat hij doorknokt en er echt voor gaat vinden wij dat Eran een kans moet krijgen om iets van het leven te maken. Hij zal nooit een gezonde vol inzetbare pony worden, maar zijn karakter steelt veel harten. Wat is hij in en in goed en sterk.

Voor wat betreft de jeuk en dunne ontlasting bij een paar E-tjes van jullie (Eran niet) kan het een kleine rode worm die in de dikke darmwand slaapt zijn die wakker wordt en de boel overhoop haalt. Helaas is die worm resistent voor de gangbare ontworming en kan zo een heel lichaam besmetten. Je ziet na verloop van tijd kleine rode fliebeltjes in de mest (vooral als die dun is) en dan weet je zeker dat het om die worm gaat. Op dit late uur ben ik de naam van de worm vergeten. Maar die besmet makkelijk jonge paarden en ontwaakt rond deze tijd. Vooral omdat het zo warm is.

Gwen
roos

Bericht door roos » zo 08 jan 2012, 09:24

Het kan ook zijn dat ze wat verkeerd hebben gegeten. Ekdal en Danc staan altijd overal te vroeten

Arme Eran Ekdal was ook ziek toen we hem kochten, dus ik weet wat je voelt. Hopelijk is ie snel de ouden en mag ie mee naar huis

Ekdal is aan het wisselen......
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » zo 08 jan 2012, 10:01

Heftig van Eran..Maar wat heeft hij dan precies?of wil je dat nog niet vertellen?
Wederom strekte met het verloop...

Wat vreemd van de E'tjes...Wij verbazen ons er wel over dat de paardjes afvallen en Imka lijkt niet erg in haar hum de laatste week,wilde zelfs niets eten en stond duf in een hoekje.Echt geen Imka..
Verder is er niets veranderd in het eetpatroon dus hoe dit komt vragen wij ons dan weer af.Verder geen diarree gevonden ofzo..Ook geen jeuk..

Bloedonderzoek vertelt je een hoop,maar wil ook niet altijd wat zeggen.Mijn vorige paard had altijd afwijkende bloedwaarde's zelfs toen ze stabiel was,ik heb een jaar bloed af moeten laten nemen dus daar krijg je dan een hoop informatie uit..Altijd een verhoogd gamma glob.En Beta glob. Wat op den duur wil zeggen dat ze een Chronische ontstekingsbeeld gaf maar waar je verder niets van merkte..Lichamlijke klachten dan.Want toen ze beter was bleven deze verhoogd.
Verder waren in haar ziekteperiode altijd de monocyten extreem hoog (zie je bij worminfectie's)
En zo dus ook het LDH en CK waren verhoogd.
Maar met een uitgebreid bloedonderzoek kom je heel ver hoor!! :))

Maar goed als je twijfelt altijd doen....Wormen zijn verschrikkelijk en je paardje word nooit meer echt de oude als ze een extreme infectie hebben ondergaan.Hosta was er 1 van(wormaneurysma en grove scheilswortel) maar heb ook op fw en op andere forums hier al verschillende voorbeelden van gezien..

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 08 jan 2012, 12:01

Gister voor de 2e keer op Emy gereden. Eigenlijk 3e keer maar de eerste keer ben ik afgestapt vond het toch te spannend toen. Het kriebelde zo om wat met haar te doen. En te kijken hoe ze zou reageren dat ik op een gegeven moment zei tegen Dees heb zin om te rijden. En tot haar verbazing pakte ik ipv Imka Emy 8)7 Ze zei ga je met Emy..... :? Dus ik zeg ja! Ze zei al ja hoor dan kan ik straks op Emy en zit jij zeker lekker op Elvis. Maar nee hoor ik ben op Emy gestapt en op een heel klein stukje zenuwen na heb ik echt zo genoten van mn ritje :+: Ik heb voor het eerst sinds ruim 12½ jaar relaxt terug naar huis gereden. Ja naar huis want we waren naar buiten gegaan ivm geen rijbak aanwezig. Het lijkt wel of ze het al jaren doet.
Ze doet het zo super braaf! Het lijkt als of ze alles snapt. Je moet wel heel duidelijk zijn in je bewegingen enz maar dan snapt ze het toch. Het enige nadeel van Emy en mij zijn dat ik niet normaal kan opstappen en dus een krukje nodig heb en zij daar niet naast wil blijven staan }-) Dan sta ik net op mn krukje en gaat zij lopen _-:( Ik er weer af krukje verder er weer op Emy weer weg hihi. Dat moet dus even geoefend worden maar verder is ze zo zoet!!! Ben helemaal in love! Voelde me wel even rot tegen over Imka net of je haar inruild voor een ander. Dat is natuurlijk niet zo maar zo voelde het wel even. Ze vind het verschrikkelijk om achter te blijven thuis. En nu ging ik op pad met Emy terwil ik altijd met Imka op pad ga. Gister weer een rondje gereden en mocht Imka gelukkig wel mee. Maar het lijkt wel of Imka in de leer is ipv Emy. Heel even kreeg ik het benauwd toen de shetters in het weiland langs het fietspad gingen rennen en Emy kan nog niet kijken en lopen tegelijkertijd dan gaat ze stil staan maar dacht toen wel even van oh jee die andere twee blijven doorlopen Emy staat te kijken als ze de kolder in dr koppie krijgt en even een sprintje neemt naar de rest ben ik niet blij. Maar ze is zo netjes terug te krijgen. Helemaal in love!

Eigenlijk was het nog niet de bedoeling, maar het was ook niet de bedoeling dat ik dit jaar weer onder het mes zou gaan. En het kriebelde zo dat ik dacht ik probeer het gewoon. Volgende week gaan we nog een keertje en daarna mag ze er over gaan nadenken. Dan ben ik denk ik wel weer een jaartje uit de roulering met rijden in ieder geval |( Maar voorlopig kunnen ze me dit niet meer afnemen *o/*
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » zo 08 jan 2012, 13:41

Ja ik ga een uitgebreid onderzoek laten doen.. in ieder geval wel een bloedonderzoek.

Dank voor jullie tips! Ik houd jullie op de hoogte

Nancy: gaaf dat emy zo ontzettend braaf was!
roos

Bericht door roos » zo 08 jan 2012, 14:51

Een bloedonderzoek zou iig kunnen helpen maar zegt ook niet alles hoor. Maar je weet dan vast iets meer dan nu!

Emy is zo braaf, leuk!
Ik rijd niet met Ekdal buiten, hier zoveel verkeer, durf ik niet aan. En de bak is nat dus van het voorjaar maar weer. Overigens wel los longeren hoor
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 08 jan 2012, 16:39

Wat goed van Emy, heerlijk he als je er dan op zit en zo enorm kan genieten! Hou dat gevoel maar goed vast voor als je straks even niks kunt doen ivm de operatie.

Ik hoop dat Eran goed opknapt, wat lijkt me dat zwaar voor jullie die spoedopnames. Iedere keer zit het hart dan ook in je keel of niet? Waar is Eran zo ziek van, hebben ze de oorzaak op het spoor?

De heren zijn nu ook alweer 3.5 jaar oud, wat gaat de tijd snel..
Evian is weinig verandert qua postuur. Eskil is een heel ander paard geworden.

Ik begin langzaam aan weer wat met spelen. Ik heb vorige week een slechte week gehad, waarbij het verdriet over Minouk eindelijk boven is gekomen. Ik had weinig motivatie om naar de wei te gaan. De afgelopen dagen ben ik ze weer aan het 'pesten' met een grote handdoek (over het hoofd, de rug). Binnenkort eens een zadeldek en een zadel proberen.
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » zo 08 jan 2012, 20:58

Ik heb momenteeel het idee dat edgard met de dag groeit! Hij wordt nu ineens breeeeed!
Gesloten