Shettenpret en minipraat

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bella
Contacteer:

Re: Shettenpret en minipraat

Bericht door Bella » ma 26 dec 2011, 19:52

Mmh ja daar wordt je dan inderdaad nog niet snel vrolijk van Karin...maar wel fijn dat er in ieder geval weer een goed terecht komt!

En ben benieuwd, doe je ons verslag?
Geluk is de vrucht van intens werk
foss

Bericht door foss » ma 26 dec 2011, 20:06

Ja jullie krijgen een verslag.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
foss

Bericht door foss » di 27 dec 2011, 18:14

Vandaag bij 2 top fokkers geweest als eerste de Moonlightfarm hele mooie paardjes met hele mooie koppies.
Ik ben daar gevallen voor een smoked black hengst veulen die super kan bewegen alleen wat groot aan de maat is dus hij gaat over de 34'' heen dus wel geschikt voor de fok maar niet voor de shows maar wat kan hij bewegen zeg.
De kleur is natuurlijk niet heel apart en eigenlijk zoek ik dat wel maar ja zijn beweging echt zo apart dus dat maakt het moeilijk.
Dit veulen was heel bang en niet te benaderen wat ik best jammer vind komt natuurlijk wel goed maar het zegt ook wel wat van zijn karakter.

Toen naar stal Hazelberg dat is de stal van amerikaanse minipaarden die hebben paardjes staan waar je gewoon een nieuwe auto voor koopt.
Daar stond een heel mooi getekend vosbont hengst veulen goed gebouwd maar in de beweging iets minder maar de maat is goed en een geweldig karakter.
De beweging is natuurlijk wel wat aan te doen dat is te trainen en ja wat kan je van een veulen al zeggen zijn bouw is goed stap is netjes hij mag alleen iets meer achter been hebben.

Nu wordt het moeilijk ga ik verder zoeken naar eventueel een merrie of ga ik voor 1 van de 2 heren.
Ik hou jullie op de hoogte.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ilona

Bericht door Ilona » di 27 dec 2011, 18:33

Spannend Karin!
Is een van deze 2 heren écht 'het' paardje wat je zoekt? Of zou je eigenlijk nog verder moeten kijken (dat lijk ik namelijk een beetje uit je verhaal op te maken).
De een zou net wat meer van de ander moeten hebben ;)

Vanmiddag met terrorshet Enzo een klein stukje gewandeld van het erf af. Grote en stoere oom Castor ging mee voor de ondersteuning. Enzo is echt zo leuk! Heeft nog maar een keer of 4 aan een halstertje gelopen en hij doet alsof hij al jaaaaren meegaat :)
Totdat je 'vreemde' dingen tegenkomt zoals een container die verplaatst wordt of een auto. Dan merk je dat hij echt nog 0,0 ervaring heeft.
Wel heerlijk hanteerbaar nog zo'n kleine shet. Paar weken terug liep ik nog zo met een 2 jarige fjord. Zo'n shetje maakt toch minder indruk als hij opschrikt van een passerende auto.
We zijn nog geen 10 minuten weggeweest. Eerste stuk begon hij stik enthousiast, maar laatste stukje liep hij niet meer zo hard. Toch stiekem een beetje onder de indruk ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
foss

Bericht door foss » di 27 dec 2011, 19:13

Nou ik ben altijd een grote twijfelaar en met nog meer paardjes bekijken wordt dat alleen maar moeilijker en ja keuzes maken ben ik altijd slecht in heb wat bedenktijd nodig.
Ilona

Bericht door Ilona » di 27 dec 2011, 19:32

Ik zou het ook heel erg moeilijk vinden hoor.
Het donkere veulen; die wordt te groot voor shows schrijf je, maar voor de fok dan niet? Ik weet niets van minipaardjes.. Vandaar m'n vraag.

Karakter van de donkere is ook wel een dingetje ja. Is het karakter of gewoon een gebrek aan het in handen komen van het diertje?
Moeilijk van te voren te weten. Als het karakter is dan zou het me niet trekken in een mini. Zijn toch een beetje van die 'tuttel/gezelschapspaarden' voor veel mensen toch?

Vosje klinkt dan beter in mijn ogen. Kleur lijkt me meer aan te trekken (is bij shetlanders toch ook nog steeds voorkeur boven zwart?) en karakter klinkt ook super. Is zwart nou ook meestal een dominante kleur?
Beweging; is dat goed te trainen? Dan hoeft dat geen minpunt te zijn.
Maar het vosje is vast ook meer aan de prijs als de donkere...? Als ik zo lees in je verhaal dan.

Ja lastig :D
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
foss

Bericht door foss » di 27 dec 2011, 19:39

Ja ik vind karakter altijd erg belangrijk heb heb zo'n paardje toch voor je plezier.

De grotere is alleen geschikt voor de fok show's is hij te groot voor mag maar tot ongeveer 87 cm hoog zijn en ik denk dat hij rond de 90 cm gaat worden.
Ik weet niet of ik show's wil gaan doen maar als je het over een paar jaar toch leuk vind kan het niet.
Ook wil ik er een dekhengst van gaan maken dus dan moeten er ook mensen zijn die hun merrie willen laten dekken door hem en te groot is vaak niet in trek.

De vosbonte is echt een plaatje en ook zijn karakter eigenlijk heeft hij alles alle de beweging is wat minder maar zeker niet slecht.
Zoals het er nu uitziet ga ik voor de vosbonte het is echt een barbie paardje eigenlijk precies wat ik zoek dus ja waarom verder kijken.
Ja ik kan nog bij een drachtige merrie gaan kijken maar het liefst heb ik toch wel een jong dier dat past zich makkelijker aan in de groep.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 27 dec 2011, 20:04

Heb je ergens een 'wouw' gevoel bij gehad Karin?? van de twee?

en het karakter van de eerste, was dat ook nog met reden (weinig in handen geweest, moeder erg beschermend en was ie wel nieuwsgierig maar durfde die niet te komen of interesseerde hij zich uberhaupt niet voor je?...vind ik ook altijd nog wel belangrijk)

Wat zit er bij beide in qua ouders (beweging/kleuren?)?

Ben wel erg benieuwd naar beide nu, zeker de vosbonte..gaat ie je ook de auto kosten zoals je zegt!?
foss

Bericht door foss » di 27 dec 2011, 20:16

Nou de zwarte was gewoon echt bang had een halster om maar gewoon niet te pakken ze zegt dat ze veel in handen zijn geweest maar dat dat juist goed is voor de show.
Hij was erg afwachtend is denk ik gewoon zijn karakter de ruimte waar hij stond was niet groot en ze gaan elke dag naar binnen dus genoeg in handen.
De maat en kleur houdt mij wat tegen ik weet niet wat je kwa kleur kan fokken met een smoky black.
De afstammeling is super daar ligt het niet aan anders moet je de site even bekijken hij heeft High societi staat bij veulens.

De vosbonte is gewoon leuk om te zien heeft mooie vlekken en een lief karakter ouders ook super kwa afstammelingen alleen beweging mag gewoon meer zijn maar wat kan je van een veulen zeggen daar kan je ook nog wat aan trainen.
Hij staat op de site van stal Hazelberg bij verkoop zijn naam is Emerson.
Ben benieuwd wat je ervan vind Annabel.
Tips en hulp zijn welkom.
foss

Bericht door foss » di 27 dec 2011, 20:17

Oja de auto nou laten we zeggen een goed 2e handsje.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 27 dec 2011, 20:42

Karin, je bent dicht bij ons in de buurt geweest joh! Wij wonen niet zo ver weg van Mill of Boekel. Ik vind het allebei mooie diertjes, maar de vosbonte vind ik dan net iets aparter. Moeilijk hoor!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 27 dec 2011, 21:23

Mmh ja als ze zo afwachtend zijn ondanks genoeg in handen, dan ben ik toch iets huiverig (ieder veulen heeft wel eens zijn momenten, maar ze moeten het natuurlijk niet altijd houden voor je eigen gemak). Smokey is op zich nog wel interessant, dat is zwart met de cremefactor....(creme over bruin levert buckskin, dus als een merrie agouti meegeeft)
Vader en moeder zijn wel interessant van foto :j (wel mijn type paardjes ook volgens mij...al valt het IRL soms tegen)

Zo van de foto spreekt deze mij ook nog wel aan trouwens, hoe was zij? NL-Moonlight Sampson's Babylonia (maar die draagt zo te zien dan weer niet de cremefactor, maar is gewoon bruin)

De vosbonte is een hele deftige zeg...hoogbenig. Maar straalt van de foto's nog niet echt iets extra uit, maar moet ik ook toegeven...ook niet echt het beste beeld over de foto denk ik. Kijk ik naar zijn ouders, dan is ook zijn vader een heel erg fijn gebouwd diertje en ook zijn moeder is wel fijner van bouw, mooie achterhand, maar ook een onderpijpje die verhoudingsgewijs iets korter is dan haar bovenarm.
Het is iets waar je van moet houden, dit type, zo fijn, maar spreekt mijn zelf niet meteen zo aan (maar ben daarin ook niet helemaal objectief, ik ben wel erg fan van de welshachtige uitstraling)...maar dat is net het punt he..wat zoek je...Ga je voor miniformaat luxe paarduitstraling, dan zit je met deze denk ik wel beter dan met de andere. Die is ook erg mooi en gaat prachtig minipaardje worden, maar wel duidelijk meer minimini dan paardachtig mini.
Beweegt hij trouwens beter of gelijk aan die in het filmpje van 1st Edition?? (als ie net zo beweegt zou ik nog even rustig verder kijken, dan is er vast beter O:) of is dit wel het bewegingslimiet van de AMHAtjes??)

Lastig...wat zoek je eigenlijk precies? Wat is je wensenlijstje of eisenlijstje?
foss

Bericht door foss » wo 28 dec 2011, 07:07

De ouders van de smokey zijn in het echt ook knap zijn vader kan ook super bewegen en een plaatje om te zien.
Eigenlijk kunnen alle paardjes daar goed bewegen er waren een paar uitzonderingen maar die hadden dan een gebrek waardoor dat kwam.
Eigenlijk heeft de smokey de beweging die ik zoek maar niet de maat en de kleur dat maakt het juist zo moeilijk.

De vosbonte heeft in het echt meer uitstraling maar de beweging komt hij toch echt te kort en of je dat met trainen beter kan krijgen ik weet het niet het moet er van nature toch wel in zitten.

De AMHA paarden worden niet gefokt op beweging maar op show dus er zijn maar weinig paarden die echt kunnen bewegen en mooi zijn en die zijn niet te betalen.

Ik heb genoeg denkstof en weeg alles even af.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 28 dec 2011, 13:14

Ik zou zeggen doe geen concessies en kijk nog even verder. Zeker als ze voor "autoprijzen" te koop staan (2e hands of nieuw ;)) zijn ze niet zomaar verkocht...
foss

Bericht door foss » wo 28 dec 2011, 15:35

Ik kijk ook even verder ga morgen een merrie bekijken in drenthe en heb er nog 1 te bezichtigen volgende week.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 28 dec 2011, 20:31

kaar, waarom wil je eigenlijk een jonkie erbij?

ik vind de bonte niet zo bijzonder, maar misschien omdat er van shetten/mini's heel veel bontjes zijn
ik zou dan persoonlijk eerder voor die zwarte gaan, karakter/angst is wel af te leren
bright was ook zo bang weet je nog? die is dat inmiddels ook niet meer en daar heb ik niks speciaals aan gedaan vanwege mijn tijdgebrek de afgelopen maanden, dus dat draait wel bij :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
foss

Bericht door foss » do 29 dec 2011, 05:31

Nou de vosbonte gaat afvallen die kan gewoon niet genoeg bewegen en dat is wel wat ik wil.

Ik ben nog steeds erg onder de indruk van de beweging van de Smokey black en zijn uitstraling is echt geweldig wou dat ik het filmpje kon laten zien maar ben het kabeltje van de camera kwijt.
Dit is echt ongelofelijk wat dit beest van nature heeft maar het is niet mijn favoriete kleur ach een goed paard heeft geen kleur.
De maat zit ik ook wat mee dus ga nog even bellen of ze hem kunnen meten, zijn volle zus was ook erg groot maar is niet door gegroeid dus wie weet.

Vandaag ga ik bij een zilver bay merrie kijken van 4 jaar oud ze is drachtig van een bonte hengst wie weet is dit wat en anders ga ik hard nadenken over de smokey black.

Ik hou jullie op de hoogte.
foss

Bericht door foss » do 29 dec 2011, 05:37

[quote="Cindy+Uniek"]kaar, waarom wil je eigenlijk een jonkie erbij?

Ik weet nog niet of het jong of oud gaat worden.
Esther

Bericht door Esther » do 29 dec 2011, 20:33

Als je toch zo twijfelt, waarom zoek je dan nog niet even door?
Ik heb geen foto's gezien, maar beweging zouden ze bij mij sowieso moeten hebben. Als die andere elke dag in handen komt en noghuiverig is zou ik daar ook terughoudend mee zijn, het is niet zomaar een paardje voor jezelf, maar je wilt er mee fokken..

Als ik jou zo hoor zou ik nog even verder kijken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » do 29 dec 2011, 21:51

Vandaag zijn we bij 2 merries wezen kijken een silver bay en een vos bont veulen, de silver bay vond ik op foto's erg mooi maar in het echt viel ze enorm tegen zat kwa bouw niet goed in elkaar.
Het vos bonte merrieveulen was een leuk paardje om te zien en kon aardig bewegen niet uitmuntend maar ze bewoog genoeg.

Twijfelen doe ik altijd Esther wil altijd graag de bevestiging hebben dat ik een goede keus maak.
Ik ga morgen bellen met de eigenaar van de Smoked black hengst die kan zo apart bewegen en deze gaf mij echt het wauw effect alleen had ik liever gehad dat hij een apart kleurtje had maar ja op kleur kan je niet fokken wel op kwaliteit.
Dus zoals het er nu uitziet is dat mijn 1e keus.

Je kan nog maanden verder gaan zoeken maar om nou heel Nederland door te rijden en straks niks te hebben schiet ook niet op ik ben nu al half Nederland door geweest.
Gesloten