Een Fjord hoeft geen tank te zijn als in: Iets overbouwd, daarmee dus korter in het voorbeen, rolrond en kort in de hals, etc etc...er is daarnaast ook TOTAAL geen vraag naar. Bedoel...kijk bijvoorbeeld eens naar een dekhengst als Zizoran, die zelf nog wel in de categorie landbouwtype valt, tenminste, hoop dat ik dat mag zeggen...waar blijven de fokkers die dat werktype paard aanspreken dan..?? Men zoekt nu juist voor meer luxe (en dan praat ik over uitstraling en niet zozeer massa) in de paarden, meer bewegingen en daarmee automatisch iets meer zelfhouding en lengte, maar de stevige benen en minimale kamerbreedte van 32/33/34 is vooralsnog nog steeds geen probleem bij mijn weten. Maar zet een Fjord van tegenwoordig naast een KWPNer...denk dat er sowieso meer verschillen zijn dan je in eerste instantie denkt.
Wél ben ik inderdaad van mening dat we diverse rasstandaarden moeten bewaken en daarvoor is juist een vastgesteld fokdoel zo ontzettend belangrijk. Ik zou dan ook graag (en heb daar al eens een balletje voor opgegooid) een goed nauwkeurig omschreven fokdoel willen zien. Binnen welke stokmaatmarges wil men de paarden zien, hoe langgelijnd mogen ze zijn, hoe breed en daarmee hoeveel longinhoud dienen de paarden ongeveer te hebben, hoe hoog mag de hals ingezet zijn, hoe dient de vorm van de achterhand te zijn, de staartinzet, de hoeven, hoe grof dienen de benen/pijpen te zijn *de cm worden nog altijd opgenomen*, etc etc etc....ik zou het je zo niet kunnen vertellen wat het stamboek hierin wil. Tuurlijk, met een fokdoel beperk je bepaalde dingen, maar je kunt het wel omschrijven als een na te streven fokdoel...uitzonderingen op dit fokdoel worden wel gewoon aangenomen, maar de richtlijn ligt er!
Punt blijft wel dat markt inderdaad je vraag is en daarmee uitgangspunt voor velen. Maar desalniettemin vind ik dat een goede fokker die blijft bij zijn eigen fokdoel (want die kun je ook nog, afgezonderd van het stamboek opstellen), ook een hengst gaat zoeken die daarbij past......en of dat nu binnen het Nederlandse stamboek is, of niet...zoals de desbetreffende fokker al tussen de regels door meld, vind hij dat het hengstenbestand goed bewaakt moet worden op het behoud van het omschreven type, de landbouwfjord. Ofwel, hij vind dus dat dat momenteel neigt naar een grove verandering...en moet zeggen, dat laatste ben ik ook wel beetje met hem eens. Ook de hengsten worden steeds meer het langgelijndere, rijtechnisch praktischere Fjord, wat totaal niet erg is vind ik, maar om dergelijke hengsten optimaal in te kunnen zetten voor typebehoud is het wel noodzakelijk ook het type landbouwpaard te behouden als uitgangsmateriaal...Zie het maar als type nr 1 (grof landbouwpaard, dat momenteel nauwelijks dienst meer doet) uiteindelijk kunnen gebruiken met type nr 3 (het meer richting paard gefokte Fjordje, alhoewel, misschien kan ik beter zeggen..pony, want de paarden van tegenwoordig zijn ook zo smal niet meer) om het gewenste type nr 2 te kunnen krijgen.
Maargoed, ook daarin weer...iedereen heeft eigen wensen, eigen smaken, eigen doelen en daarmee...eigen uitkomsten. De een is scherp op uiterlijk, de ander op bewegingen (al staat dat in relatie met uiterlijk), het karakter (dat juist schaapachtig, drammerig of best wat opgefokter moet/mag zijn) en weer een ander vind dat allemaal minder belangrijk maar wil een mooi kleurtje óf...en dat vind ik zelf het belangrijkste, een goede combinatie van dit alles, waar ik vervolgens trots op ben om in de wei/stal te hebben...maar zal eerlijk zijn, ik ben niet altijd zoekende naar de makkelijskte, meest meegaande karakters, ik houd wel van een beetje uitdaging en onbewust trek ik dat ook steeds aan, terwijl anderen dat juist absoluut niet zoeken in een paard, die willen gewoon te allen tijde onbezorgd met hun Fjordenmaatje kunnen rijden/mennen/omtutten, die braaf doet wat ie zegt (alhoewel, weet niet of je dan nog echt een Fjord te pakken hebt

Tot slot: Wel grappig te lezen dat schijnbaar bewegingen vandaag de dag als uitzonderlijk en vernieuwend worden gezien binnen het paardenras. Misschien heeft het er altijd wel in gezeten, maar is het er nooit uitgehaald, omdat hier in het landbouwwerk niet naar gevraagd werd (aangezien Fjorden van oudsher ook voor het vervoer van mensen werd gebruikt, neem ik aan dat ruime bewegingen er altijd al in gezeten heeft, want dan ben je sneller op de plek van bestemming, maar voor snelheid gebruikt ook een paard weer andere spieren dan voor krachtwerk, waarvoor ze in Nederland hoofdzakelijk zijn ingezet.)...dus is het dan echt 'on-fjords' te noemen? En wat is dan qua bewegingen wel echt 'fjords'? Ik ben eigenlijk wel benieuwd!