Winternummer

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Bella
Contacteer:

Re: Winternummer

Bericht door Bella » wo 21 dec 2011, 09:03

Het mooiste vind ik nog wel dat iedereen op een of andere manier altijd die 1,50 aanhaalt als streefmaat van 'te', maar ik ken de nodige fjorden van 1,45-1,47 die ik eigenlijk een slag te fijn vind en ook genoeg 1,50-ers die ik juist wel weer heel erg Fjord vind.

Een Fjord hoeft geen tank te zijn als in: Iets overbouwd, daarmee dus korter in het voorbeen, rolrond en kort in de hals, etc etc...er is daarnaast ook TOTAAL geen vraag naar. Bedoel...kijk bijvoorbeeld eens naar een dekhengst als Zizoran, die zelf nog wel in de categorie landbouwtype valt, tenminste, hoop dat ik dat mag zeggen...waar blijven de fokkers die dat werktype paard aanspreken dan..?? Men zoekt nu juist voor meer luxe (en dan praat ik over uitstraling en niet zozeer massa) in de paarden, meer bewegingen en daarmee automatisch iets meer zelfhouding en lengte, maar de stevige benen en minimale kamerbreedte van 32/33/34 is vooralsnog nog steeds geen probleem bij mijn weten. Maar zet een Fjord van tegenwoordig naast een KWPNer...denk dat er sowieso meer verschillen zijn dan je in eerste instantie denkt.

Wél ben ik inderdaad van mening dat we diverse rasstandaarden moeten bewaken en daarvoor is juist een vastgesteld fokdoel zo ontzettend belangrijk. Ik zou dan ook graag (en heb daar al eens een balletje voor opgegooid) een goed nauwkeurig omschreven fokdoel willen zien. Binnen welke stokmaatmarges wil men de paarden zien, hoe langgelijnd mogen ze zijn, hoe breed en daarmee hoeveel longinhoud dienen de paarden ongeveer te hebben, hoe hoog mag de hals ingezet zijn, hoe dient de vorm van de achterhand te zijn, de staartinzet, de hoeven, hoe grof dienen de benen/pijpen te zijn *de cm worden nog altijd opgenomen*, etc etc etc....ik zou het je zo niet kunnen vertellen wat het stamboek hierin wil. Tuurlijk, met een fokdoel beperk je bepaalde dingen, maar je kunt het wel omschrijven als een na te streven fokdoel...uitzonderingen op dit fokdoel worden wel gewoon aangenomen, maar de richtlijn ligt er!

Punt blijft wel dat markt inderdaad je vraag is en daarmee uitgangspunt voor velen. Maar desalniettemin vind ik dat een goede fokker die blijft bij zijn eigen fokdoel (want die kun je ook nog, afgezonderd van het stamboek opstellen), ook een hengst gaat zoeken die daarbij past......en of dat nu binnen het Nederlandse stamboek is, of niet...zoals de desbetreffende fokker al tussen de regels door meld, vind hij dat het hengstenbestand goed bewaakt moet worden op het behoud van het omschreven type, de landbouwfjord. Ofwel, hij vind dus dat dat momenteel neigt naar een grove verandering...en moet zeggen, dat laatste ben ik ook wel beetje met hem eens. Ook de hengsten worden steeds meer het langgelijndere, rijtechnisch praktischere Fjord, wat totaal niet erg is vind ik, maar om dergelijke hengsten optimaal in te kunnen zetten voor typebehoud is het wel noodzakelijk ook het type landbouwpaard te behouden als uitgangsmateriaal...Zie het maar als type nr 1 (grof landbouwpaard, dat momenteel nauwelijks dienst meer doet) uiteindelijk kunnen gebruiken met type nr 3 (het meer richting paard gefokte Fjordje, alhoewel, misschien kan ik beter zeggen..pony, want de paarden van tegenwoordig zijn ook zo smal niet meer) om het gewenste type nr 2 te kunnen krijgen.

Maargoed, ook daarin weer...iedereen heeft eigen wensen, eigen smaken, eigen doelen en daarmee...eigen uitkomsten. De een is scherp op uiterlijk, de ander op bewegingen (al staat dat in relatie met uiterlijk), het karakter (dat juist schaapachtig, drammerig of best wat opgefokter moet/mag zijn) en weer een ander vind dat allemaal minder belangrijk maar wil een mooi kleurtje óf...en dat vind ik zelf het belangrijkste, een goede combinatie van dit alles, waar ik vervolgens trots op ben om in de wei/stal te hebben...maar zal eerlijk zijn, ik ben niet altijd zoekende naar de makkelijskte, meest meegaande karakters, ik houd wel van een beetje uitdaging en onbewust trek ik dat ook steeds aan, terwijl anderen dat juist absoluut niet zoeken in een paard, die willen gewoon te allen tijde onbezorgd met hun Fjordenmaatje kunnen rijden/mennen/omtutten, die braaf doet wat ie zegt (alhoewel, weet niet of je dan nog echt een Fjord te pakken hebt := ).

Tot slot: Wel grappig te lezen dat schijnbaar bewegingen vandaag de dag als uitzonderlijk en vernieuwend worden gezien binnen het paardenras. Misschien heeft het er altijd wel in gezeten, maar is het er nooit uitgehaald, omdat hier in het landbouwwerk niet naar gevraagd werd (aangezien Fjorden van oudsher ook voor het vervoer van mensen werd gebruikt, neem ik aan dat ruime bewegingen er altijd al in gezeten heeft, want dan ben je sneller op de plek van bestemming, maar voor snelheid gebruikt ook een paard weer andere spieren dan voor krachtwerk, waarvoor ze in Nederland hoofdzakelijk zijn ingezet.)...dus is het dan echt 'on-fjords' te noemen? En wat is dan qua bewegingen wel echt 'fjords'? Ik ben eigenlijk wel benieuwd!
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 21 dec 2011, 10:55

Waar ik zo bang voor ben is dat er weer een ras verpest wordt want daar zijn wij mensen zo vreselijk goed in. We willen alles maar naar onze hand zetten en als iets niet voorhanden is dat gaan we dat ten koste van alles wel even realiseren. Daar waar de mens in gaat grijpen gaat het heel vaak fout. Hoeveel o.a. honden- en paardenrassen hebben we op die manier al niet verpest. Voorbeelden bij de hondenrassen zijn bijv. de Engelse Bulldog en de Cavalier King Charles-spaniël (Pim Fortuin hondjes). Deze rassen kunnen nog maar slecht functioneren door alle problemen waarmee de mens ze heeft opgezadeld. Bij de paarden zijn bijv. de Fries en de Haflinger geen schim meer van wat ze ooit waren. Waar is die prachtige barokke Fries gebleven? Volledig weggepoetst door ons mensen. Laten we dat toch asjeblieft niet laten gebeuren bij onze Fjord.
Ben het met Viv eens dat fokken verbeteren is maar verbeteren is in mijn ogen niet een spriet op dunne pootjes te fabriceren die vervolgens niet goed kan functioneren. En die kant gaan we helaas al wel op vrees ik. De beenkwaliteit is bij veel huidige Fjorden al om te huilen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 21 dec 2011, 12:46

Ik vind niet dat we hondenfokkerij kunnen vergelijken met paardenfokkerij. De honden die vooral worden aangehaald om het fokken van allerlei aandoeningen, puur voor cosmetische redenen, zijn niet te vergelijken. Zou je een paard fokken om deze reden dan krijg je een onbruibaar dier en daar is het doel helemaal niet naar. Een hoop paarden zijn immers gebruiksdieren. Haalt zo'n dier bijvoorbeeld niet goed adem, dan kan ik mijn niet voorstellen dat daarmee doorgefokt wordt i.t.t. sommige hondenrassen.

Verder vind ik de gezondheid het belangrijkst, want een goed gebouwd, gezond paard wil iedereen. Een goed gebouwd paard zal goed kunnen bewegen, heeft goed beenwerk, een goed gestel en zal dus ook een prima gebruikspaard zijn. Hoe groot het dier dan is of welke kleur maakt eigenlijk niet uit. Je moet de ontwikkelingen bekijken en de gevolgen daarvan. Ik denk dat de fok van grotere dieren ook meer beenproblemen zal geven, te veel lengte zal problemen geven met de rug. Aan de andere kant geven te korte dieren ook problemen aangezien daar minder goed op kan worden gereden, en dus minder bruikbaar is voor een groot deel van de huidige fjordenpaarden bezitters.
Fjorden in de landbouw, dat is zo goed als over, dat wordt volgens mij nog maar zelden gedaan en dan meer door liefhebbers dan door echte productiebedrijven. De fjordenbezitters worden steeds meer mensen die ermee willen rijden en mennen en in de meeste gevallen wordt dan niet gekozen voor de brede stevige landbouwtypes, maar voor de wat elegantere types met meer lengte en hoogte. Al wil ik zeker niet zeggen dat er geen brede groten zijn of elegante soepele kleintjes!!!
Maar verlies je deze afnemers dan help je het stamboek ook naar z'n grootje, want zonder dieren is er geen fokkerij, geen bloedlijnspreiding, uberhaupt geen paard.. :n

Het type dat Annabel aanhaalt, de rolronde, bolvormige fjord, hihi, die zou ik in feite nog wel willen hebben, maar dan met het oog op fokkerij en dat je met zo'n merrie veel meer keuze hebt aan hengsten omdat het gros van de hengsten luxer, groter, langgelijnder fokt.
Het is dat Fjella nu toch ook wat massa van mama begint te krijgen, anders was het meteen een verkoopkandidaat! Als dat een spriet zou blijven, welke hengst moet je er dan op zetten, gesteld dat je ook nog andere belangrijke punten aan wilt stippen? :o? De keuze is dan niet zo reuze..

En wat ik in deze discussie tevens nog aan zou willen stippen is dat het stamboek echt een flater slaat m.b.t. fokkerij. Er is geen voorlichting, het is erg moeilijk om advies te krijgen, en als je advies krijgt zullen er altijd nog weer hengsten zijn die niet eens worden genoemd door onderlinge concurrentie.
Ook is er inderdaad geen duidelijk fokdoel, waar wil men naar toe. Ik fok nu zoals mij dat goed dunkt. Ik wil mezelf geen complimentes geven :D 8)7 , maar ik heb wel het voordeel dat ik veel zie, veel inside info hoor. Ik ga veel keuringen af, ik bekijk aboppproeven hiern en daar. Ik stop er veel tijd in om alles van fjorden te weten te komen en zoveel mogelijk van hoe bepaalde bloedlijnen fokken en ik vind het al een hele moeilijke afweging welke hengst ik ga gebruiken!!
Hoe moeten mensen die er minder in zitten dan een goede keuze maken voor hun merrie. Hier ontstaan ook problemen, de keuze wordt dan vaak gemaakt op basis van de prestaties en vooral het uiterlijk van de hengst met alle gevolgen van dien.. Een brede hengst hoeft niet breed te fokken, een smalle niet smal, een grote niet groot en een kleine niet klein. Om nog maar niet te beginnen over het criteria 'hoe- groot-is-de-voorpluk' }-o .

Momenteel vind ik dat er nog genoeg van elk type is, zowel het door Annabel genoemde type 1 als type 3. Ik vind, maar dat is ook mijn smaak en totaal niet objectief :o , dat Tea een mooi voorbeeld is van type 2. Die kan prima bewegen en dressuurmatig uit de voeten, de eigenaresse niet, dat is een beetje het probleem :D , maar Tea is toch echt nog steeds een fjord, voldoende massa, prima benen, voldoende rastype.

Wat belangrijk is is dat we het brede type niet helemaal verliezen, we moeten die ook behouden, mocht het dan toch teveel richting de hazewindhaflinger (mooi scrabblewoord) lopen dat we dan terug kunnen pakken op het oude type van goede kwaliteit en genoeg verschillend bloed. Dus gewoon onze originele back-up bewaren!!

Maar ik wissel ook nog vaak genoeg van mening in deze..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 21 dec 2011, 13:41

Er is trouwens ooit een presentatie van Bob van Bon geweest over de oorspronkelijke Fjord en die was zeker niet rond :), maar was qua maat niet hoog. Qua type zou je die best als Sportfjord omschrijven denk ik... dus het "ouderwetse" type was zeker niet lomp... (ja, ook ik was zeer verbaasd ;) )
Tikan

Bericht door Tikan » wo 21 dec 2011, 13:59

Bij dat van de bewegingen denk ik aan bergpaard - tamelijk korte, maar zekere gangen en economisch gebruik van het lichaam.
Bij goede bewegingen voor huidig gebruik - ruime gangen, zweefmoment. Dat laatste is veel mooier. Je ziet tegenwoordig steeds vaker fjorden die heerlijk de achterhand eronder kunnen zetten en opwaarts kunnen bewegen met ruimte in de beweging. Fantastisch om te zien (en te voelen). Dat willen de meesten ook wel graag, maar dan kom ik toch weer uit bij de gedachte of dit echt bij een fjord hoort. Ergens zeg ik: ja graag, maar dat is vanuit mijn gebruiksdoel dat ik voor ogen heb. Moet ik voor dat gebruiksdoel dan wel een fjord houden? Nou ik vind de fjorden gewoon keileuk, dus ja.

Die originele back-up bewaren ben ik het met je eens, maar dan moet er wel een markt voor zijn. Ik denk dat er weinig mensen een slecht verkoopbaar paard willen fokken omdat er back-up moet zijn.

Het is een kwestie van balanceren voor het stamboek denk ik. Gebruikspaarden met souplesse en ruime bewegingen, maar tevens massa houden (maar ook weer niet teveel massa). Te fijne paarden komen nu ook al niet ver binnen de beoordelingen het stamboek hoor, dus ik denk dat ze zelf wel een bepaalde visie hebben, maar deze niet zo duidelijk uiten.
Viv

Bericht door Viv » do 22 dec 2011, 05:44

Esther schreef: Hoe moeten mensen die er minder in zitten dan een goede keuze maken voor hun merrie. Hier ontstaan ook problemen, de keuze wordt dan vaak gemaakt op basis van de prestaties en vooral het uiterlijk van de hengst met alle gevolgen van dien..
Correctie de keuze wordt dan gebaseerd op de rijafstand naar de hengst toe, vaak wordt dan de hengst om de hoek gebruikt gewoonweg omdat men weinig zin heeft om naar de andere kant van het land te reizen voor een hengst die qua vaderfiguur beter past bij de merrie.
Want je zult altijd zien dat de hengst die jij wilt gebruiken net gerouleerd is naar een andere regio.

Aan de westkant van NL hebben we volgens mij maar 1 hengst staan, Gnist, en die moet maar net bij je merrie passen. De rest (van wat er over is) staat allemaal richting het oosten of noorden.

En Aniet: ben het helemaal niet met je eens dat we richting sprieten op pootjes fokken nu, dan moet je toch echt eens op een haflingerkeuring gaan kijken, geloof me zó ver zijn we nog láng niet ;) En ver komen we ook niet.

Ach en 1,50 tsja voor mezelf was dat wel een grens maar meer omdat ik zelf niet zo lang ben en ook een dagje ouder wordt _O- Tjo was met dr 1,40 weer net iets te klein voor wat ik ermee wilde doen. Vond zo net onder de 1,50 een mooi streven omdat Selja en Vasco ook daaronder zitten. Maar helaas hihihihi. Ach hij blijft lief hoor, mn grote dikke teddybeer :L .
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
foss

Bericht door foss » do 22 dec 2011, 06:17

Er is gewoon meer vraag naar grotere fjorden dan naar kleinere omdat de mensen toch ook steeds groter worden en het gewoon geen kinderpaarden zijn.

Wel vind ik dat er bij het ouderwetse type minder been problemen zijn en dat ze vele malen sterker zijn dan de grotere want er zijn veel grote fjorden die vrij lang in de rug zijn en daardoor toch minder sterk.
Foss is 135cm hoog en kan bewegen als een KWPN er ja hij is niet groot maar met zijn bijna 27 jaar nog 4 droge benen als ik dan kijk naar de fjorden van vandaag de dag die hebben vaak op jonge leeftijd al vocht in de benen.

Zolang er nog maar 4 goede benen onder blijven zitten en het model nog goed in elkaar past mag het van mij ik hou persoonlijk meer van het kleinere compacte paard maar dat is ieder zijn eigen smaak.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Esther

Bericht door Esther » do 22 dec 2011, 17:23

Correctie de keuze wordt dan gebaseerd op de rijafstand naar de hengst toe, vaak wordt dan de hengst om de hoek gebruikt gewoonweg omdat men weinig zin heeft om naar de andere kant van het land te reizen voor een hengst die qua vaderfiguur beter past bij de merrie.
Want je zult altijd zien dat de hengst die jij wilt gebruiken net gerouleerd is naar een andere regio.
Dat behoeft geen correctie want dat is weer een andere issue die je aanstipt. Al wordt dat probleem wel minder geloof ik, er komen meer merries uit de buurt, maar ze komen soms ook uit de andere kant van het land. Ik vind de keuze voor die 'ene gave hengst' ongeacht hoe hij fokt of of hij op jouw merrie past een groter probleem.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook wel eens een hengst heb gekozen die tweede keuze was i.v.m. de afstand. Dan had ik het er wel voor over, maar een hele lange reis met een merrie en een veulen van 10 dagen oud vind ik dan wel een grote barriére. En aangezien de tweede keuze ook helemaal geen slechte keuze was, tja..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 22 dec 2011, 19:24

Ik kan me wel vinden het verhaal van Annabel en Esther. Maar is het anders niet iets om hier een apart topic van te maken?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » vr 23 dec 2011, 04:47

Een mod kan vast wel knippen en plakken, wel een leuke idd om bij discussies voort te zetten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
wendys

Bericht door wendys » vr 23 dec 2011, 08:46

Haha dan zal ik nog even reageren op waar het topic eigenlijk over ging.
Ben zo trots op het stukje over Heino! Erg leuk! En hij staat er maar liefst 5x in met foto!
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 23 dec 2011, 15:20

Ik heb hem ook !!

Erg jammer trouwens dat van elke combi bij Bestgaand een foto is, behalve van Toot en mij ;(.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
esmir

Bericht door esmir » vr 23 dec 2011, 15:51

kristelhans schreef:Ik heb nog steeds geen boekje... Ik heb mijn adreswijziging doorgegeven en kreeg een mailtje dat het veranderd was..hoop dat ze het niet naar mijn oude adres hebben gestuurd..
Ow dus ze lezen bij het stamboek wél hun mail?? :=
*Het is beter om niemand te vertrouwen, dan een keer belazerd te worden*
:¨·.·¨:
`·. Rubis, geef Cristel een kusje van me daarboven!!
siets
Contacteer:

Bericht door siets » za 24 dec 2011, 14:04

Ik vond het een leuk boekje! Zag weer veel bekende fjorden voorbij komen :j.

Alleen kan ik het ding nu nergens meer vinden, dus ik kom er nu ook niet achter hoe het ook alweer zat met betalen
voor het lidmaatschap. Iemand die dat voor mij nog even kan vermelden?
Dag lieve, lieve Trix... ;(
Dennis

Bericht door Dennis » za 24 dec 2011, 15:36

Bij mij wordt het automatisch afgeschreven
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
claudia

Bericht door claudia » za 24 dec 2011, 16:56

Amber_ schreef:Ik heb hem ook !!

Erg jammer trouwens dat van elke combi bij Bestgaand een foto is, behalve van Toot en mij ;(.
Nou, die van Zortin is ook niet echt voordelig :=
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Esther

Bericht door Esther » di 27 dec 2011, 10:22

Die van Zortin is inderdaad ook niet geweldig, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie