Welke bodembedekking?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
roos

Re: Welke bodembedekking?

Bericht door roos » zo 18 dec 2011, 12:14

Alles is duur geworden, hooi, stro,vlas etc , allemaal zo prijzig.

Ekdal staat op vlas en die is echt goor. Onze stallen zijn ook niet zo groot, dat scheelt ook weer. Ekdal poept gewoon waar hij staat, Danc poept wel redelijk op 1 plek.

Elke dag de drollen en vieze plekken eruit. Natte plekken laten liggen schijnt te horen bij vlas. nou mij niet gezien vieze bende(slecht voor hoeven en luchtwegen)

In een lege stal 2 pakken vlas. En op woensdag en zondag verdeel ik 1 pak over 2 stallen.

Bij Ekdal ben ik echt mild geworden, daar gaan de drollen eruit en het ergste vieze, want anders blijf ik scheppen.

Randstad is alles duur maar ons vlas komt uit Friesland en wij betallen ook 6.80 !
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
rowenna

Bericht door rowenna » zo 18 dec 2011, 12:23

Mijn paarden staan op vlas, vind het ideaal.
Stal blijft lekker schoon en weinig amoniak lucht.
Stro kunnen ze lekker van knabbelen, maar Udo vrat zijn hele stal leeg en vind het snel smerig worden.
Ook zaagsel was niet mijn ding, stal was snel nat.

Heb een keer een testje gedaan met krullen en vlas.
Twee bakjes water en daar in het ene bakje vlas en ander bakje zaagsel.
in snelle tijd lag het zaagsel onder in het bakje en drijfnat, terwijl de vlas nog boven in het bakje lag en droog was, dit zei voor mij genoeg, niks anders meer dan vlas.
Ik weet niet waar je het haald Dennis, maar bij d'n bond in bergharen is vlas ook goedkoper dan zaagsel.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 18 dec 2011, 16:55

Bij ons is vlas ook tegen de 7 euro aan
baaltje stro waar ik 9 dagen mee doe is 5,50 dus goedkoper
Heb dan ook wel een klein stalletje
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 18 dec 2011, 18:09

kan jij 9 dagen met een klein (20 kg) baaltje stro doen, vertel, hoe doe je dat,haha!!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 18 dec 2011, 18:24

Geen idee hoeveel kilo ze zijn
fayah krijgt elke dag een plakje en soms twee schoon stro, ze is eigenlijk heel schoon
Dennis

Bericht door Dennis » zo 18 dec 2011, 21:08

rowenna schreef:Mijn paarden staan op vlas, vind het ideaal.
Stal blijft lekker schoon en weinig amoniak lucht.
Stro kunnen ze lekker van knabbelen, maar Udo vrat zijn hele stal leeg en vind het snel smerig worden.
Ook zaagsel was niet mijn ding, stal was snel nat.

Heb een keer een testje gedaan met krullen en vlas.
Twee bakjes water en daar in het ene bakje vlas en ander bakje zaagsel.
in snelle tijd lag het zaagsel onder in het bakje en drijfnat, terwijl de vlas nog boven in het bakje lag en droog was, dit zei voor mij genoeg, niks anders meer dan vlas.
Ik weet niet waar je het haald Dennis, maar bij d'n bond in bergharen is vlas ook goedkoper dan zaagsel.
Ik ga morgen in ieder geval naar de Boerenbond hier in Veghel en wil 3 pakken halen om mee te beginnen. Wanneer ik bij mijn oom ben geweest rij ik altijd via Bergharen naar huis ( vind ik een mooie route hihi) en kan dan iedere week daar een nieuw pak mee nemen. Zit alleen nog te twijfelen tussen vlas en zaagsel. Ik wil nie oppotten dus dan zou blad afvallen. Volgens mij is hier in Veghel bij de Boerenbond zaagsel net zo duur als vlas alleen zit er in een pak vlas minder inhoud.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » zo 18 dec 2011, 22:19

Ik weet niet waar je je mest kwijt kunt, maar zaagsel willen de meeste mensen niet hebben ivm met het looizuur dat er in zit. Daar groeit bijna niets op.
Vlas kun je in principe meteen op het land kwijt.
Door die reden zijn wij ook overgestapt op vlas, en ik vind het fijner met uitmesten.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 19 dec 2011, 08:28

Anka en Nisko staan op Hemperade. Bevalt heel goed. Ik pot het ook op. Elke dag de mest eruit en dan strooi ik een dun droog laagje over het oude heen. Ik gebruik 1 pak per week per paard dus dat is te doen. Stallen stinken niet en zien er netjes uit.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 19 dec 2011, 08:47

Dreeke schreef:Dat is wel heel weinig voor een baaltje stro, hier betaal je als snel 3,50- 4.00 euro per baal.
Vlas ik ook erg duur geworden, van 5,75 naar 7,00 euro.
Ik betaal 1,60 euro per kleine baal!!! Leve België... Vlas is hier dan weer stikduur: 7 euro voor een pak vlas, 12 voor een pak hemparade... Je kan dus raden wat ik strooi ;)

Ik maak een soort van potstal in de winter ('s zomers slapen ze altijd buiten, dus strooi ik meestal maar een klein laagje). Er gaat aan het begin een kleine baal in. 's Anderendaags haal ik de drollen eruit (dat wat ze niet gemengd hebben tenminste), maak ik een tapijtje van wat er nog in ligt en gaat er weer een laag stro over (meestal een halve baal, maar gisteren toch maar een hele vanwege het oerslechte weer). 's Anderendaags zelfde verhaal. De natste stukken gaan er ook telkens uit. Na een week of 2-3 haal ik alles eruit en begin ik opnieuw. Als het te gortig is, zoals nu met dit rotweer, is dat na 1 à 1,5 week. Het vergt wat tijd. Vlas of houtkrullen mest toch wat sneller vind ik, maar dat is hier zo achterlijk duur en ik kan stro toch probleemloos opslagen. Voordeel is dat ze zo nog wat te knabbelen hebben als hun hooi op is. Ik gebruik echter hooinetten met kleine mazen omdat ze anders na twee uurtjes alles al op hadden en dan heel hun srobed opaten en ik. Ik kan niet onbeperkt voeren, want dan ontploft Falco binnen de kortste keren... Tussendoor knabbelen ze nog wel stro, maar veel minder!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » ma 19 dec 2011, 08:47

Wilco staat op vlas en dat bevalt goed!
Voorheen haalde ik dagelijks de drollen er uit en 1x in de week de natte plekken.
Nu potten we sinds 3 maanden op, 2 x daags de drollen er uit en een dun laagje vlas bij strooien (pak in de week) de week er op gaat er een heel pak bij.
Stal blijft mooi droog!
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Dennis

Bericht door Dennis » ma 19 dec 2011, 09:28

Ik heb zojuist om te beginnen 3 pakken vlas gehaald, per stuk 8,50. Ga dan toch een beetje oppotten en ga er voor alsnog van uit dat ik een pak in de week erbij doe.

Waarschijnlijk is haar stal morgen klaar dus kunnen we het uitproberen :)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
claudia

Bericht door claudia » ma 19 dec 2011, 10:22

dendola schreef:Ik heb zojuist om te beginnen 3 pakken vlas gehaald, per stuk 8,50. Ga dan toch een beetje oppotten en ga er voor alsnog van uit dat ik een pak in de week erbij doe.

Waarschijnlijk is haar stal morgen klaar dus kunnen we het uitproberen :)

Erg he, ik heb vandaag mijn vlas weer afgerekend, € 7,00 een pak en dan netjes thuisgebracht *o/*
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
roos

Bericht door roos » ma 19 dec 2011, 10:32

hier ook 6.80 /7 euro en thuis gebracht.

IK vind oppotten echt heel goor, sorry als ik iemand daarmee aanval/beledig. Als ik zou oppotten bij Ekdal ben ik in een dag klaar...die is gewoon te ranzig. Daarnaast vind ik het slecht voor de hoeven en luchtwegen getsie!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » ma 19 dec 2011, 10:50

Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe goed je de stal schoon/bij houdt!
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
claudia

Bericht door claudia » ma 19 dec 2011, 10:54

Als je onderlaag goed is dan kan oppotten geen kwaad. Het vocht trekt dan naar beneden en is het voor de voeten geen probleem.
Door er juist niet in te rommelen krijg je ook minder amoniaklucht(ga je juist omwoelen dan wel)

maar ik mest ook lekker elke dag uit(mest en natte plekken) heerlijk.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 19 dec 2011, 12:02

Wij mesten ook iedere dag uit. Evita en Elles staan op stro, sinds vandaag staan ook Jasmijn en Mo op strokorrels. Anca stond al op strokorrel. Leo heeft vandaag veel uit de stal van Anca gehaald. DAar heb ik nu 4 zakken van 14 kg bij gedaan. Maar ze heeft er ook al 3 weken op gestaan. Met wat weg halen en ik heb 1x bij gedaan wat eigenlijk nog niet nodig was. De 2 kleintjes nu dus ook op de strokorrel om te kijken hoe dat gaat. Jasmijn is eigenlijk vrij nat en Mo valt eigenlijk wel mee. Dus ik heb nu meteen vergelijkingsmateriaal hoe het zal gaan bij een zuiver paard en een minder zuiver paard.
Ik weet wel dat Leo ook aan het kijken is voor vlas. Strokorrels staat niet zo mooi. Een paard in het stro kijkt gewoon mooier.
Qua uitmesten... ik haal de hele stal steeds op zijn kop, dus ben er nog wel een tijdje mee bezig maar minder lang dan met het stro. Ook de mesthoop wordt kleiner.
Ik ben er nog niet helemaal uit, wat ik nu het fijnste vind 8)7 .
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Krista

Bericht door Krista » ma 19 dec 2011, 12:17

Onze paarden staan allemaal op stro en worden elke dag helemaal gemest. Ik heb er 1 die niet zo heel netjes is maar met iedere dag mesten valt dat ook nog prima mee.
Vlas en zaagsel heb ik niks mee. Vind het er kil en vies uitzien (maar dat is meer het beeld) en ze hebben niks te knabbelen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
claudia

Bericht door claudia » ma 19 dec 2011, 12:29

Krista schreef:Onze paarden staan allemaal op stro en worden elke dag helemaal gemest. Ik heb er 1 die niet zo heel netjes is maar met iedere dag mesten valt dat ook nog prima mee.
Vlas en zaagsel heb ik niks mee. Vind het er kil en vies uitzien (maar dat is meer het beeld) en ze hebben niks te knabbelen.

Zortin mest ik ook elke dag maar ik vind mij vlasstallen stukken schoner.
Die van mij krijgen wel de hele dag door hooi te eten. Anders vind ik het ook te saai voor ze.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 19 dec 2011, 13:18

roos schreef:
Daarnaast vind ik het slecht voor de hoeven en luchtwegen getsie!
Het is niet per definietie slecht hoor voor hoeven en luchtwegen. Het is net wat Claudia zegt, bij goed oppotten is de ammnoiaklucht juist minder. Ik merk nu de onderlaag goed stevig is dat de ammoniaklucht echt veel minder is dan toen de paarden net op stal stonden. Anka is geen woeler en bij haar ging het oppotten al snel goed. Nisko woelt meer en toen heb ik in het begin 2 extra pakken erin gegooid en nu ben ik daar ook mooi aan het oppotten. Als ik dat ook niet doe ga ik zowat failliet aan Hemperade. En ik zit er aan vast door Anka's stofallergie..
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Erpel

Bericht door Erpel » ma 19 dec 2011, 13:33

Ik had eerst twee vlasstallen. Wij hadden geen stenen of iets dergelijks als ondergrond, maar wit zand. En dat dan gemengd met een goede laag vlas. Ideaal, elke dag mest eruit scheppen. Hele natte plekken eruit halen en omspitten. Mijn paarden stonden er altijd netjes bij. Zelfs de smeerkees :D

Nu heb ik in mijn schuilstal stro liggen. Merk wel dat het minder opneemt als vlas. Vind dat er dan ook minder schoon uitzien altijd. Maar wel idealer anders lopen de paarden al het vlas naar buiten. Maar je neemt bij het uitmesten ook al veel goed stro nog meer, dus wat dat betreft is vlas wel 10x gemakkelijker.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Plaats reactie