Halsdeken of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Halsdeken of niet?

Bericht door Annemarie » di 06 dec 2011, 22:01

Tsja, ik weet het even niet. Anka is afgelopen vrijdag geschoren en sindsdien is het heeeerlijk weer buiten *NOT*. Ze heeft 2 dekens op en voelt gewoon lekker warm eronder. Alleen zo'n koud halsje :\ Ik heb eigenlijk niet het idee dat ze daar last van heeft of kan ik me daarin toch behoorlijk vergissen en is het beter een halsdeken op te doen?

De paarden staan elke dag minimaal van 7 's morgens tot 6 's avonds buiten, best lang dus.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Amber_

Re: Halsdeken of niet?

Bericht door Amber_ » di 06 dec 2011, 22:42

Fjordy is dan niet gehele kaal, maar zijn als is voor 3/4 kaal. Hij staat zonder halsdeken.
Verder voelt hij warm, ook zijn oren. Geloof niet dat hij er last van heeft. Fjordy staat bij mij 24/7 buiten :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 07 dec 2011, 06:38

Wikke is ook geschoren en heeft geen halsdeken op gehad. Alleen gewone warme dekens over zijn lijf.
Dat de hals bloot is is niet erg heb ik me laten vertellen. Paarden worden het snelst ziek als ze kou op hun
flanken en lendenen krijgen. Van kou op de hals hebben ze eigenlijk geen last.
Kelly

Bericht door Kelly » wo 07 dec 2011, 09:10

Ik zou hem alleen op doen als ze in de regen moet staan.
Verder niet.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
rowenna

Bericht door rowenna » wo 07 dec 2011, 09:41

Toen Udo nog kaal ging in de winter had ie ook geen hals op de deken en nooit een probleem mee gehad, zelfs niet in de sneeuw of regen.Maar als het echt heel slecht weer was bleven ze binnen.
Nadeel van een hals is dat het de manen kam helemaal in elkaar drukt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Fran

Bericht door Fran » wo 07 dec 2011, 14:47

Olaf is ook helemaal geschoren maar staat nu ook zonder hals.
Omdat hij met hals blijkbaar geen stroom voelt... daar was Opa niet zo blij mee... haha.
Als het straks echt koud wordt met sneeuw en die troep dan krijgt hij toch een hals, dan moettie maar even in een andere wei.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » wo 07 dec 2011, 16:10

ik heb de paarden ongeveer een gelijk aantal uren buiten staan als jij annemarie.
banjer had ik ook altijd helemaal geschoren en bella nu ook.
nooit problemen gehad.
en heb zelf ook nog nooit een deken met hals aangeschaft.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 07 dec 2011, 20:30

Heb nog nooit een halsdeken gehad en de paarden staan met geschoren halzen gewoon buiten, ook in de regen en wind. Ze kunnen wel schuilen onder het luifel.
En... die van mijn hebben lange manen, zolang het niet vreselijk waait, scheelt dat ook zeker.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jowien

Bericht door Jowien » do 08 dec 2011, 19:59

Tot een jaar of vijf geleden had niemand een halsdeken volgens mij... is echt een trend geworden. Tegen inregenen misschien soms nuttig, verder niet zo nodig. En bij fjorden inderdaad vaak schade aan de manen.
Gewoon (zoals altijd) in de gaten houden of je paard het niet koud (of warm) krijgt.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Viv

Bericht door Viv » vr 09 dec 2011, 05:24

Nou idd Jowien, halsdekens zijn helemaal hip tegenwoordig (net als 100 dekens opdoen ook zo'n belachelijk iets).
Hals lekker vrij laten, dan geef je ze iig nog een béétje de mogelijkheid hun temperatuur zelf te regelen. T zijn fjorden hoor mensen, ook als ze geschoren zijn. Het is belangrijker dat de deken wind en waterdicht is dan hoeveel grams, ook als ze geschoren zijn.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » vr 09 dec 2011, 13:54

Zou ook gewoon kijken hoe je paard reageert.
Zelf heb ik een barbiepaard, bij heel slecht weer, veel regen en storm, krijgt hij lekker zijn halsje erbij op. Dan geniet hij buiten tenminste, anders staat hij echt als een verzopen katje zielig te zijn in de wei.
Nu gaan ze bij ons altijd naar buiten, weer of geen weer.

Voor de temperatuur regulatie maakt het vaak niet uit, wel voor het eigen welbevinden van het paard.
---
rianne87

Bericht door rianne87 » vr 09 dec 2011, 14:28

Pontun is ook geschoren en heeft geen halsdeken. Heb niet het idee dat hij het koud heeft zonder. Hij staat van half 9 tot 4 uur buiten.
Mijn gele topper Pontun ZZlicht startgerechtigd !! :D :D
http://www.fjordpontun.com --- http://www.vanbemmelrijbakken.nl
ujord

Bericht door ujord » di 13 dec 2011, 20:40

Ik heb Ujord helemaal geschoren ook dagelijks van 10 - 16 buiten.
Staat nu voor het 4e jaar onder een deken met hals ( wheather beata) het bevalt me super. Ujord is wel een koukleum!
Ujord krijgt er dadelijk met de echte kou nog een dekentje onder. Hoort bij de set. Kun je aan de bovendeken bevestigen.

Dessa heeft een regendekentje op, maar is niet geschoren. Die heeft geen hals.

Het voordeel van een deken zonder hals is dat de manen een stuk beter blijven want Ujord heeft een coupe ravage!
Het voordeel van een deken met hals is, dat er idd geen regen in loopt en dat is bij Dessa wel het geval bij hevige regen.
Ujord (v. Tunar) :+:
M1 + 12 eindstand

Dessa (v. Kventin) :+:
L1+ 6

Eefje :+:
Onze kleine grote draak
foss

Bericht door foss » wo 14 dec 2011, 04:33

Wij hebben de paarden half geschoren om zo nog wat haren op de hals en de rug te laten zitten dat ze lekker naar buiten kunnen ook met regen.
Ze staan allemaal onder een 300 grams deken waterdicht en een paar fjorden hebben een deken met halve hals omdat die last van plekken op de schoft kregen door de spelletjes die de paarden uithalen met de dekens.
We gaan de manen dan plat zitten is wel wat minder een hele hals heb je dat probleem nog meer.

We hebben jaren de paarden helemaal geschoren en als je dan een koude winter had vielen de paarden aardig terug nu staan ze er veel beter bij al is het minder mooi om te zien.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 14 dec 2011, 08:09

Ik heb besloten het eerst zo te laten. Anka lijkt nergens last van te hebben met kale hals. Als het regent vindt ze dat niet leuk, maar dat vindt ze anders ook niet :+ . Half scheren heb ik niet overwogen dit jaar. Anka is heel donker van kleur en ik vind het gewoonweg een noodkijk als ik dan op wedstrijd ga O:) .

@Karin: Ik heb Anka trouwens vorig jaar ook helemaal geschoren maar toen het flink koud was heb ik niets geen last gehad van een invallend paard. Anka bleef juist dik :+ . Maar dat invallen is misschien ook wel paard/leeftijd afhankelijk??
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
foss

Bericht door foss » vr 16 dec 2011, 05:00

Ja dat invallen was puur bij de oudere paarden de jongere hebben daar geen last van.

Hals scheren vind ik ook niet mooi als een paard op wedstrijd moet, we hebben Uzziel daarom helemaal geschoren omdat hij voor de ABOP moest.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie