Zijn er Fjorden waarbij de manen gewoon niet willen groeien?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Nathalie

Zijn er Fjorden waarbij de manen gewoon niet willen groeien?

Bericht door Nathalie » za 26 nov 2011, 09:53

Okay...een weelderige bos wapperende manen...daar droom ik van bij Cos en daarom heb ik vorig jaar augustus besloten om geen boogje meer te knippen (bijkomend voordeel is, dat ik ook helemaal geen net boogje KAN knippen :P). De hele "kijk mij een rock punker zijn" periode heb ik lijdzaam doorstaan...
En toen kwam het...het heerlijke moment dat het ging 'hangen'!!! YAAAAY....nu zijn we echter een jaar en 3 maanden verder...en.....ehm...ik zou het nog steeds definieren als 'hangen' :') :')

De manen hangen nog steeds in een boogje naar beneden en zien er maar dun en sprieterig uit. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met P.C. (die heeft echt akelig dikke en volle manen), maar die had ik 16 oktober vorig jaar nog helemaal gekortwiekt en die heeft nu al een flinke, lange bos hangen aan beide kanten.

Wat ik zo graag wilde was zoiets als Bailey heeft :P maar het is nu meer te vergelijken met een kale man die zijn kaalheid verdoezelt door zijn laatste randje over zijn schedel te kammen. Bij dergelijke mannen zou mijn advies ook zijn...haal toch alles eraf...dus misschien bij Cos dan ook maar???? Of...nog even doorzetten en zal het dan toch gaan groeien? Of zijn er gewoon Fjorden waarbij het niet wil?

zo is het nu...
Afbeelding

zo is een boogje (omdat het dus niet zo dik is, blijft het geknipt wel erg mooi overeind staan)
Afbeelding
Afbeelding

wat een pupsie he, dit was de tweede week ofzo :=
Afbeelding

wat vinden jullie? Ik wilde zo vreselijk graag lange manen, maar denk er nu heel serieus over om "back to the roots" te gaan en mijn lange-manen fantasie dan maar op Heros los te laten :P
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Re: Zijn er Fjorden waarbij de manen gewoon niet willen groe

Bericht door Reinou » za 26 nov 2011, 10:21

Lijkt me duidelijk...boogje!! Dat staat 'm echt super vind ik :j
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Dennis

Bericht door Dennis » za 26 nov 2011, 10:31

Terug naar het boogje!, zo slecht knip je echt niet hoor :)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 26 nov 2011, 10:33

Sluit me aan bij Reinou. Voor de meeste Fjorden is een lange weelderige bos nou eenmaal niet weggelegd, daarom vind ik het ook zo vreselijk lelijk en onverzorgd staan. Zo'n dikke lange bos als Bailey is best mooi maar als dat er niet inzit dan veel liever een mooie boog. Je omschrijft het zelf heel mooi met die man die wanhopig nog iets probeert maar weet dat hij kansloos is. Voor mij zou het sowieso een boogje zijn maar dat moge ondertussen wel duidelijk zijn, haha.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 26 nov 2011, 10:37

dendola schreef:Terug naar het boogje!, zo slecht knip je echt niet hoor :)
hehehe...was het maar waar dat IK dit geknipt heb maar dat heeft Wendy (van Casper) gedaan :P. Voor mij gaat het dus een aantal keren een mislukt kapsel betekenen voor ik het in de vingers heb...

MOCHT ik nou besluiten het te gaan knippen (en ik zeg NOG niet dat ik dat ga doen :P)...moet het dan eerst helemaal tot op de kam kort????? ;( ;(
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 26 nov 2011, 10:45

Bij Brass is het veel korter dan bij Ilonk (maar ook echt veel langer dan bij Cos) en in de 2 1/2 jaar dat ik haar heb is het niet echt langer geworden.
Ilonk's manen zijn heel lang op een bepaalde lengte geweest en toen werden ze na een paar jaar ineens veel langer. Ik ben gek op lange manen en vind het in tegen stelling tot Anita helemaal niet lelijk en onverzorgd, ik vind die boogjes wat 'over verzorgd' en vaak ook net niet mooi maar dat terzijde. Bij Cos moet ik eerlijk toegeven dat hij nog wel in een fase zit waarvan ik zou zeggen 'Mwahhhh geduld is een schone zaak'.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nicole74

Bericht door Nicole74 » za 26 nov 2011, 11:37

Wat je knipkunsten betreft, oefening baart kunst ;)

Mocht je het toch lang willen, geduld hihi.
Kennisje van me deed er vlechtjes in zodra het kon, voor haar gevoel hielp dat bij het langer groeien.
Bij haar fjord groeide de manen ook erg langzaam.
Vjellko :+:
Onze nieuwe website Stichting Mensport en Endurance Etten-Leur
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 26 nov 2011, 11:43

Nicole74 schreef:Wat je knipkunsten betreft, oefening baart kunst ;)

Mocht je het toch lang willen, geduld hihi.
Kennisje van me deed er vlechtjes in zodra het kon, voor haar gevoel hielp dat bij het langer groeien.
Bij haar fjord groeide de manen ook erg langzaam.
Ik weet dat ze het bij de friezen ook vaak doen, vlechten erin. Als het hengstenplukje van Ronan weer kort was, maakte ik er ook een vlechtje in. In het begin vaak maar 3 slagen, maar dat werden er al heel snel 5 of meer.
Misschien dat als je het vlecht, dat het dan ook meer gaat hangen. Dan moet je het wel even wat strakker naar beneden vlechten, maar het goed in de gaten houden dat het niet gaat kriebelen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 26 nov 2011, 12:44

Ilonka schreef:Bij Brass is het veel korter dan bij Ilonk (maar ook echt veel langer dan bij Cos) en in de 2 1/2 jaar dat ik haar heb is het niet echt langer geworden.
Ilonk's manen zijn heel lang op een bepaalde lengte geweest en toen werden ze na een paar jaar ineens veel langer. Ik ben gek op lange manen en vind het in tegen stelling tot Anita helemaal niet lelijk en onverzorgd, ik vind die boogjes wat 'over verzorgd' en vaak ook net niet mooi maar dat terzijde. Bij Cos moet ik eerlijk toegeven dat hij nog wel in een fase zit waarvan ik zou zeggen 'Mwahhhh geduld is een schone zaak'.
Ik ben ook gek op lange manen en ik vind dat ik ook heel geduldig ben geweest maar als ik dan P.C. alweer zie wapperen (zowel links als rechts) dan moet ik altijd even 'slikken' :P. Toen het bij Ilonka "stil" stond, was dat ook op zoiets als dit?

Nu naar stal want Cayleigh wil rijden (probeerde haar over te halen om op Cos te gaan aangezien dat voor mij nog wel even duurt maar ze wil niet :') :') )....dan ga ik intussen Cos maar vlechten :P
Ilona

Bericht door Ilona » za 26 nov 2011, 13:33

Castor knipte ik de eerste jaren ook niet. Maar dat bleef ook een punkerige stekel coupe met een paar plukken die wel ietsje langer wilden worden en naar beneden gingen hangen.
Die heeft gewoon geen lange manen genen. Ja de genen heeft hij ergens wel (zijn papa Topas had heeeele lange manen), maar gebruikt andere genen voor de manen.
Toen ben ik een keer uit nieuwsgierigheid gaan knippen en tot de conclusie gekomen dat een boogje hem echt veel vlotter staat.

Nee helaas, niet elke fjord bezit 'het-lange-manen-gen'..

Als, ALS je zou gaan knippen hoeft het niet perse helemaal eraf. Wel goed kort, maar niet kaal.
Zal nog wel even duren voor het echt wil gaan staan dan, maar het komt wel. Je kan wel een tijdje staartje maken in de net geknipte manen zodat je het al wat omhoog bindt. Na een week of 3-4 kan het dan al wel netjes staan.
Zeker als Cos z'n manen eerst wat omhoog gaan voor ze omknikken. Dat had Castor ook. Hangen de manen echt plat tegen de hals dan duurt het iets langer voor ze echt gaan staan.
Nat maken, omhoog kammen, elastiekjes erin ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » za 26 nov 2011, 14:06

Dat is duidelijk....hup :Y) ...die boog er weer in.

en als jij het niet doet kom ik hem een verrasingsbezoekje brengen O:) :P
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Esther

Bericht door Esther » zo 27 nov 2011, 09:10

Ook mede de reden dat fjorden een boog hebben is dat de manen bij de meesten gewoon niet mooi gaan hangen. Jeskim had ook met lange manen nog steeds een Tina Turner coupe, maar als ik dat langer had laten groeien was het denk ik nog wel een mooie bos geworden.
Momenteel zeg ik bij Cos, lekker afknippen, maar wil je echt lange manen dan zou ik het nog even aankijken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 27 nov 2011, 09:41

Ik ben blijkbaar een boogjes mens (ondanks dat ik na al die jaren nog geen fatsoenlijke kan knippen).
Vind jouw Cos ook een boogjes paard eigenlijk.

Maar om te kijken hoe het lang staat moet je wel langer dan 3 maanden geduld hebben vrees ik.

(Dit is sparen van september tot april! Dus veeeeeeeel langer dan 3 maanden!
Zo langzaam gaat dat dus maar.
https://lh4.googleusercontent.com/-D1YE ... 520037.JPG
En ahum, dit was 1e x weer mennen en ik had gezegd, als ze weer goed ik knip ik het af,
dus 2 wkn later..... Sjol en ik zijn van de boogjes.....
https://lh3.googleusercontent.com/-PNZT ... 520023.JPG
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
foss

Bericht door foss » zo 27 nov 2011, 10:06

Ja helemaal mee eens een boogje staat veel knapper.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ilona

Bericht door Ilona » zo 27 nov 2011, 10:11

Eeeh Do... Ze zijn al EEN JAAR EN 3 maanden verder :P ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 27 nov 2011, 10:53

Ilona schreef:Eeeh Do... Ze zijn al EEN JAAR EN 3 maanden verder :P ;)

:= := :)) :)) _/-o_ _/-o_

Whahahaha..idd.....Dominique, als dit het resultaat was geweest van 3 maanden had ik de horlepiep gedanst en yippie-ya-yee gezongen en had ik er niet over gepiekerd om het af te knippen.....dit is idd na 15 maanden :P :P
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 27 nov 2011, 11:47

Nathalie bij Ilonk was het iets langer toen de groei 'stagneerde' maar niet gek veel.
Ik zou de vlechtjes nog een kans geven en daarna kijken of je het er af haalt of niet.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 27 nov 2011, 11:59

Het knippen heeft ook geen haast, ik denk dat ik het hoe dan ook nog maar een kans geef tot het voorjaar (dan is het eventueel ook wat warmer om te knippen :P), als het begin zomer nog niets verder gegroeid is....dan zet ik maar (huilend) de schaar erin...
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 27 nov 2011, 16:50

EEN JAAR EN 3 MAANDEN??? Ik ben ook geen schele kip zeg!
Dan zou ik de haddoek in de ring gooien en de schaar ter hand nemen.
Dan is hij gewoon niet behept met het hebben van turbo haartjes...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
claudia

Bericht door claudia » zo 27 nov 2011, 20:07

Ik heb hier maar een woord voor: KNIPPEN :)) :))

Het is een echt boogjes paard.
En knippen kun je leren :P
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie