Welke brok?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: Welke brok?

Bericht door Bella » vr 18 nov 2011, 21:13

Heeft ze ook een harde manenkam??

Ik heb Bink eigenlijk vrijwel niet aan de brok staan, ondanks zijn training voor de ABOP...waarom niet? Hij groeit ook dicht als ik m vol op de brok zou zetten. Af en toe krijg ie van mij, bij écht heel intensieve training, een schep basisbrok van Subli (dus eigenlijk wat je DA ook adviseert, dan krijgt ie extra voedingsstoffen om de afvalverwerking in en herstel van de spieren te stimuleren). Hij krijgt niet vaker omdat ie het simpelweg niet nodig heeft en zodra hij een dikkere manenkam ontwikkelt weer ik weer hoe ver het is, dan hangt ie tegen te vet en kan hij beginnen met jeuken (al doet hij dat nog erg beheerst) en ontwikkelt hij daarna ook elders op zijn lichaam vetkussens en tot slot wordt ie er gewoon vervelend en traag van, dik zijn. Hij doet het dus eigenlijk heel goed op grasbrok (geperst gras) en kuil, een liksteen en zo nu en dan een wortel voor de lekkere bek.
Geluk is de vrucht van intens werk
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » vr 18 nov 2011, 21:17

Bij het voedingsadvies wat ik kreeg werd me wel duidelijk gemaakt dat de brok toch wel belangrijk is om de spijsvertering op gang te brengen s'morgens een kwart en in de avond weer een kwart.
Ik dacht dat ze daar dikker van zou worden of niet te houden maar niks is minder waar, ze is strak nu en goed te rijden.
Ik gaf veel te veel hooi en daarbij ook nog te kort gras heel de dag.
Ze staan nu nu niet heel de dag op het gras maar een gedeelte in de paddock, Dirk krijgt 5 kilo hooi, ze weegt ongeveer 450 kilo.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Fran

Bericht door Fran » vr 18 nov 2011, 22:07

Oh dat wist ik helemaal niet dat paarden gingen jeuken van Pavo!
Olaf krijgt elke dag een halve summer fit koek van Pavo en jeukt als een idioot soms, soms ook 3 weken niet en dan ineens begint hij weer. Zijn manenkam blijft wel soepel, het is geen ecxeem. Misschien toch er mee stoppen, mooi balen voor hem wat hij is er echt heel gek op!

Welke brokken Olaf krijgt weet ik eigenlijk niet, gewoon basisbrok uit de voerton, 1/4 's ochtends en 1/4 's avonds.
Verder de hele dag op gras, het hooi dit jaar heel mooi.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Dennis

Bericht door Dennis » vr 18 nov 2011, 23:36

Mariël schreef:Bij het voedingsadvies wat ik kreeg werd me wel duidelijk gemaakt dat de brok toch wel belangrijk is om de spijsvertering op gang te brengen s'morgens een kwart en in de avond weer een kwart.
Ik dacht dat ze daar dikker van zou worden of niet te houden maar niks is minder waar, ze is strak nu en goed te rijden.
Ze staan nu nu niet heel de dag op het gras maar een gedeelte in de paddock, Dirk krijgt 5 kilo hooi, ze weegt ongeveer 450 kilo.
Van wie heb je een voedingsadvies gekregen? Een voerfabrikant? Ik heb juist geleerd dat het beter is om de spijsvertering op gang te brengen met ruwvoer zodat de voedingsstoffen uit krachtvoer beter opgenomen kunnen worden.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 19 nov 2011, 08:27

dendola schreef:
Mariël schreef:Bij het voedingsadvies wat ik kreeg werd me wel duidelijk gemaakt dat de brok toch wel belangrijk is om de spijsvertering op gang te brengen s'morgens een kwart en in de avond weer een kwart.
Van wie heb je een voedingsadvies gekregen? Een voerfabrikant? Ik heb juist geleerd dat het beter is om de spijsvertering op gang te brengen met ruwvoer zodat de voedingsstoffen uit krachtvoer beter opgenomen kunnen worden.
Niet van een voerfabrikant :n van een voedingdeskundige http://www.soulmate-nutrition.nl/ :))
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 19 nov 2011, 18:34

Maar dat klopt natuurlijk ook niet helemaal met die brok ;) , want in de natuur lopen de paarden ook alleen op gras. Die krijgen ook geen brok om de spijsvertering op gang te brengen, brok is snelle energie en alleen een aanvulling op het ruwvoer voor paarden die zware/ of veel arbeid moeten verrichten. (zo heb ik het op school geleerd)

@ Annemarie: als Anka al aan de zware kant is volgens de DA, zou ik ook naast het voer wat ze nu krijgt echt minimaal na het rijden wat gaan toevoegen of iets dergelijks. (handje basis of ponybrok, niet meer want ook door het te zwaar zijn kan ze slomer/minder energiek worden). Misschien een liksteen erbij hangen zodat ze daar wat natrium etc. uit kan halen, dat tekort zorgt ervoor dat ze gaan likken heb ik altijd geleerd.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
harsan

Bericht door harsan » za 19 nov 2011, 18:51

Krachtvoer om de spijsvertering op gang te brengen? Ook ik weet niet beter dan dat het niets anders is dan een snelle energie-leveraar. Als je voldoende ruwvoer van goede kwaliteit geeft dan moet een sober ras wat ook niet te zwaar in het werk staat daar meer dan genoeg aan hebben. Zeker als de DA al aangeeft dat het paard al iets aan de "gevulde" kant is, zou ik niets bijvoeren.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
margalorenz

Bericht door margalorenz » ma 21 nov 2011, 08:23

Ik voer zo goed als onbeperkt ruwvoer en iets minder dan een halve schep healthy herbs (ik mix de weidebrok en de normaalbrok plus van dit merk). Ik voer echt nooit meer iets anders! Darco kreeg pavo nature's best maar schuurde een beetje. Sinds ik ben overgegaan op healthy herbs schuurt hij niet meer!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 21 nov 2011, 12:25

harsan schreef:Krachtvoer om de spijsvertering op gang te brengen? Ook ik weet niet beter dan dat het niets anders is dan een snelle energie-leveraar. Als je voldoende ruwvoer van goede kwaliteit geeft dan moet een sober ras wat ook niet te zwaar in het werk staat daar meer dan genoeg aan hebben. Zeker als de DA al aangeeft dat het paard al iets aan de "gevulde" kant is, zou ik niets bijvoeren.

Ik heb het eens aan haar voorgelegd en gevraagd om uitleg :)* ..........wordt vervolgd..
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 21 nov 2011, 15:28

Bella schreef:Heeft ze ook een harde manenkam??

Ik heb Bink eigenlijk vrijwel niet aan de brok staan, ondanks zijn training voor de ABOP...waarom niet? Hij groeit ook dicht als ik m vol op de brok zou zetten. Af en toe krijg ie van mij, bij écht heel intensieve training, een schep basisbrok van Subli (dus eigenlijk wat je DA ook adviseert, dan krijgt ie extra voedingsstoffen om de afvalverwerking in en herstel van de spieren te stimuleren). Hij krijgt niet vaker omdat ie het simpelweg niet nodig heeft en zodra hij een dikkere manenkam ontwikkelt weer ik weer hoe ver het is, dan hangt ie tegen te vet en kan hij beginnen met jeuken (al doet hij dat nog erg beheerst) en ontwikkelt hij daarna ook elders op zijn lichaam vetkussens en tot slot wordt ie er gewoon vervelend en traag van, dik zijn. Hij doet het dus eigenlijk heel goed op grasbrok (geperst gras) en kuil, een liksteen en zo nu en dan een wortel voor de lekkere bek.
Anka jeukt ook heel beschaafd hoor, maar het valt op omdat ze het eerst helemaal niet deed. Harde manenkam heeft ze niet :n . Naja, wat is hard? Die van Nisko is altijd heeel soepel, weinig vet eronder, maar Anka heeft van zichzelf al een veel bredere hals. Maar hard nee, geloof het niet.

En Anka groeit helaas ook nogal makkelijk. Maar ik heb het idee dat ze ergens wel wat tekort komt. Ze likt nu aan van alles en nog wat, vorral metaal. In de wei ligt standaard zo'n oranje zoutblok. Leek me wel afdoende, maar heb al wel gehoord dat paarden die geweekt hooi krijgen wel tekorten kunnen krijgen. Vanwege het weken. Nou week ik wel heel kort maar toch, misschien dat dat nog meespeelt? Wilde daarom wel iets aan brok blijven voeren te aanvulling. Dat is nu dus de basisbrok van Subli eerst. En misschien een Himalaya steen in de stal hangen?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Jilly

Bericht door Jilly » ma 21 nov 2011, 15:38

Ik denk dat je beter zo'n rode KNZ liksteen kan ophangen. Himalaya is niks anders dan zout.

Als je puur iets voor tekorten wil geven kan je ook denken aan een vitaminenbrok. Dat heb je inmiddels ook wel van meerdere merken. Dat is geconcentreerder dan gewone brok, dus je moet er maar weinig van geven.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 21 nov 2011, 16:46

Ik heb mijn vraag aan de voedingsdeskundige gesteld en ze schreef me dit:

Over het in de natuur eten ze alleen maar gras kan ik kort zijn !!! dat is een leugen.
Die mensen moeten eens een boek gaan lezen over paarden in de natuur.
Ze lopen kilometers per dag om het eten te vergaren wat ze nodig hebben en gras
en hooi/stro eten ze niet veel want dat is er vaak niet!!!.
Ze eten knollen uit de grond, likken aan bergen voor lime-stone ( kalk/mineralen)
eten kruiden en wortels, alles wat ze op dat moment tegenkomen en is het te weinig
dan vertrekken ze naar een andere plek.
Ook eet een paard in de natuur vaak bar weinig omdat het er niet is en ten tijde
van b.v de zomer eten ze hun buik rond en kunnen daar goed op teren.

Hoe wij paarden houden is GEEN vergelijk met paarden in de natuur,vergelijk
het maar met als wij nu weer terug moeten naar de oertijd maar wel met op
iedere kilometer 100 mensen, we overleven het niet hoor!!.
We krijgen overal tekort aan hetzelfde als die paarden die op een paar hectare staan met alleen gras,
maar nogmaals ik heb respect voor een ieder zijn mening en visie en als het werkt voor het paard sta
ik er achter alleen in de praktijk werkt het voor de meeste niet zoals bijvoorbeeld voor Dirkje.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en een beetje kracht voer geef je aan het paard om dat hij
niet op de zogenaamde honger/oorlogstand komt te staan, een paard wat TE weinig krijgt
slaat ALLES wat hij eet op in vet, net als mensen die een dieet volgen van 1000 calorieen,
die eten zo weinig en vallen er na 3 weken niet meer vanaf omdat het lichaam ( stofwisseling )
zòn klap krijgt en alles op gaat sparen en omzet in vet om reserves aan te maken.
En een kwartje brok is niet gevaarlijk dus, maar wel onbeperkt gras en hooi, lekker suiker bommetjes ervan
maken, nu, je leest wat daar vaak van komt toch?.

Ik kan me hier wel in vinden en zie Dirk opknappen na haar advies en supplementen :D
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 21 nov 2011, 16:53

Is alleen niet het antwoord op de vraag in mijn ogen.

Het beste om paard zijn darmen op gang te houden is de mogelijkheid hele dag aan ruwvoer te knabbelen,
met daarbij de beperking, dat als onze paarden dicht groeien we daar een rem op moeten zetten.
's morgens beginnen met ruwvoer om de hele boel na nacht op stal (en allicht dat het ruwvoer al paar uur op is
en je paard bv op vlas staat) is de manier, daarna gooi je de brok erin.
Dat is beter dan eerst 's morgens brok erin en dan pas ruwvoer erover, of! Je moet bewust kiezen
voor dat je wilt dat het snel wordt opgenomen om wat voor reden dan ook.

Overigens Sjol jaren op pavo gehad, geen probleem, incl. kruiden melange muesli.
Dikke 3 kg per dag.
Momenteel voer ik subli sport brok
sportmuesli van Pavo
granenmix van subli
En sinds dit weekeind gerste mix van mijten (wil ik als vervanging voor de meusli)

Sjol krijgt na het werk (voor zover je het werk kan noemen, want heeft geen enkele vergelijking met vroeger) handje brok en handje meusli.
Nu de meusli vervangen door de gerste mix.

Hier geen jeukklachten door het voer.
Behalve dat mijn zwartje van de natures best (die zak met soort ruwvoer erin) bultjes kreeg (paar keer geporbeerd),
dus die komt er hier niet meer in.
Mikte ik door de brokken, zodat ie langer wat te doen had.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 21 nov 2011, 16:59

ik denk idd dat ik het met het beginnen met brok het verkeerd begrepen heb, ik kreeg het advies.....begin eerst met het geven van brok[dat heb ik heel letterlijk genomen] haha dat hoeft dus niet. 8)7
Ze krijgen hier wel ruwvoer voor de nacht dat scheelt dan wel weer :))

maar iets minder hooi ipv onbeperkt en brok erbij daar kan ik me nu wel helemaal in vinden :))
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 21 nov 2011, 17:07

hi hi, ja je kan op 2 manieren beginnen met brok...
Beginnen met het voeren van brok in het algemeen, of beginnen met brok aan het begin van de dag :D

Die van mij begint met kuil en brok, omdat de boer dat tegelijkertijd zijn stal in mikt.
Ga daar niet over klagen, want dan moet ik zelf gaan voeren :+ .
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 21 nov 2011, 17:11

Sjolvir schreef:hi hi, ja je kan op 2 manieren beginnen met brok...
Beginnen met het voeren van brok in het algemeen, of beginnen met brok aan het begin van de dag :D

Die van mij begint met kuil en brok, omdat de boer dat tegelijkertijd zijn stal in mikt.
Ga daar niet over klagen, want dan moet ik zelf gaan voeren :+ .
soms voel ik me echt wel :o? hoor! maar ik doe wel heel erg mijn best :+ :+
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 21 nov 2011, 19:41

Ach.. wat is blond... ik ga hier gewoon niet neerzetten wat ik weer voor doms heb gedaan, valt het ook niet op dat ik blond ben.
harsan

Bericht door harsan » ma 21 nov 2011, 22:06

Het voeren van eerst ruwvoer en daarna krachtvoer heeft ook te maken met de plaats in het darmstelsel waar het verteerd wordt. Ruwvoer kent een langzame vertering en dit gebeurt in de dikke darm, krachtvoer kent een snelle vertering en dit gebeurt in de dunne darm. Wanneer je eerst krachtvoer geeft, blijft dit dus in de dunne darm. Zou je meteen hierna ruwvoer geven dan bestaat er een kans op verstopping/koliek. Andersom is dit niet zo omdat het ruwvoer verderop in het darmstelsel verteerd wordt. Als je toch eerst krachtvoer wilt voeren is het beter om dan met het ruwvoer een uurtje te wachten.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Viv

Bericht door Viv » di 22 nov 2011, 21:19

Mariël schreef:Niet van een voerfabrikant :n van een voedingdeskundige http://www.soulmate-nutrition.nl/ :))
Voedingsdeskundige van SoulMate is niet neutraal ze verkoopt immers niet voor niks suplementen ;)

Voeren begin je aan begin van de dag altijd met hooi/kuil om de spijsvertering op gang te brengen (evt in combi met brok of andere voedingsmiddelen) zoals Do al zei.
Wij voeren 4x per dag ruwvoer waarbij in de ochtend en 17u beurt ook krachtvoer gegeven wordt.

Omdat fjorden doorgaans niet de aangegeven hoeveelheden krijgen die vermeld staan op de verpakkingen is bijvoeren van suplementen helemaal niet erg. Kunt is uit te zoeken wat voor jouw beestje werkt en welke behoeftes hij heeft en waar er tekorten ontstaan. Leuke materie :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » di 22 nov 2011, 21:23

Annemarie schreef: @Krista: zit in de draversbrok van Havens ook haver? Klinkt als een brok waar paarden veel energie van krijgen of valt dat mee?
http://www.paardenvoeders.nl/voeding-vo ... prestatie/

Voor al uw vragen :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie