Tasja in het tuig

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Anna

Tasja in het tuig

Bericht door Anna » zo 20 nov 2011, 12:00

Omdat ik het langzaam wil gaan oppakken om Tasja zelf te gaan beleren voor de wagen heb ik een tuig te leen van een stalgenootje, maar ik twijfel of het wel de juiste maat is.
Broek zit een beetje teveel naar achter en bijna alle gaatje zit op het laatste of eena laaste.

Ik wil eigenlijk met dit tuig haar een beetje laten wennen dat ik nu achter haar ga lopen met sturen enzo en dan tezijnertijd een band of een pallet erachter hangen (er moeten nog wel touwen aan de strengen hoor) Een hoofdstel met oogkleppen zit er niet bij dus dat doe ik met mijn eigen hoofdstel. Het is niet de bedoeling dat er met dit tuig er later een wagen aan gehangen wordt, maar puur om te kijken of ze het leuk vindt. Ik krijg hier wel hulp van mensen die al gemend hebben (heb ik vroeger zelf ook gedaan met mijn eigen pony en met de dravers van mijn vader)

Nou ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :o

Afbeelding

Afbeelding

en nog een foto's van mijn twee kanjers die samen hooi eten.

Afbeelding
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
wolkj

Re: Tasja in het tuig

Bericht door wolkj » zo 20 nov 2011, 12:14

Wat ziet Tasja er goed uit!
Ik denk dat het tuig als ik het vanaf de foto goed kan zien wel dun en smal is. Mijn voorkeur gaat vaak uit naar wat grover, omdat het dan ook een stuk sterker is. Overigens vind ik het schoftje mooi liggen!
Je borst zit denk ik een tikje te hoog, moet net onder de hals terecht komen. Verder zal je de broek t.z.t. met de kar aan moeten passen maar daar zullen anderen je vast bij helpen.

leuk als je dit zo op gaat pakken!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 20 nov 2011, 12:47

Ik sluit me bij Willeke aan. Tuig lijkt mij ook erg smal en daardoor mogelijk minder sterk. Ik heb ze ook liever breder en dan met nylon versterkt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 20 nov 2011, 12:50

Leuk (en spannend) dat je dit zelf gaat doen, ik vind Fjorden altijd prachtig in tuig (stiekem veel mooier dan ohz). Om haar eraan te laten wennen is dit tuig toch prima? Ze lijkt er in ieder geval weinig van onder de indruk te zijn :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Anna

Bericht door Anna » zo 20 nov 2011, 16:47

ja met dit tuig gaat ze ook zeker niet voor een wagen hoor, er moet dan zeker een grover tuig komen die ben ik aan het zoeken op marktplaats. deze is gewoon voor te oefenen met een bandje en een lichte pallet erachter. Het tuig moet zeker groter zijn deze is van een gewone D-pony geweest. Ik denk dat Tasja het meeste zal moeten wennen met oogkleppen voor of zal dat wel meevallen? O:)

Het borsttuig kan nog iets lager maar wipt nu ophoog omdat de strengen niet erg soepel zijn.

Als ik beter ben (heb nu de griep) gaan we beginnen.

Wat vinden jullie van de tuigen van de Zadelmarkt.nl?
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » zo 20 nov 2011, 17:22

Tas is knap in het tuig.

Zadelmarkt is echt flut spul, goedkoop maar ook echt rotzooi.
Ik zou toch even verder zoeken.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
foss

Bericht door foss » zo 20 nov 2011, 17:39

Leuk hor zo in het tuig.

Geen tuig kopen bij zadelmarkt dan kan je beter een goed tweedehands tuig kopen of Divoza heeft ook best aardige tuigen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
lientje

Bericht door lientje » zo 20 nov 2011, 19:10

SLuit me aan bij de rest.
Mijn advies, bezuing niet op een tuig! Ik heb nu 2x voor een pony een iets goedkoper tuig gekocht, maar beide keren toch weggedaan, leer is stug en er knapt snel iets.

Geef mijn maar ideal, zijn wat duurder, maar superkwaliteit en gaat echt lang mee. Yuur zijn tuig is nu 8 jaar oud en nog in topconditie, nog geen slijtage niks.
En als je het vergelijkt met een zadel.. Voor ong. 700-800 heb je een nieuw ideal tuig dus als je het zo bekijkt vind ik het meevallen. Daarnaast zijn van ideal losse onderdelen leverbaar, dus als er al iets kapot gaat is het redelijk makkelijk te vervangen.

Tas en Fugo zien er goed uit :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Krista

Bericht door Krista » zo 20 nov 2011, 19:23

Dikte van een tuig zegt helemaal niks, kwaliteit wel.
Draverstuigen zijn denk ik de dunste die er zijn maar gaan jaren probleemloos mee.
Ik vind op kleinere paarden zoals een fjord een grof tuig nooit zo mooi eigenlijk, mijn smaak is meer een wat sierlijker tuig.

even off topic wat een blubber waar je paarden in staan...
zou je niet beter hooi uit een krat of een ruif voeren om te voorkomen dat ze teveel zand binnenkrijgen, als dat zo in de blubber ligt plakt dat snel en ontkom je er niet aan dat er het nodige zand mee naar binnen gaat.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Anna

Bericht door Anna » zo 20 nov 2011, 20:25

Krista schreef:Dikte van een tuig zegt helemaal niks, kwaliteit wel.
Draverstuigen zijn denk ik de dunste die er zijn maar gaan jaren probleemloos mee.
Ik vind op kleinere paarden zoals een fjord een grof tuig nooit zo mooi eigenlijk, mijn smaak is meer een wat sierlijker tuig.

even off topic wat een blubber waar je paarden in staan...
zou je niet beter hooi uit een krat of een ruif voeren om te voorkomen dat ze teveel zand binnenkrijgen, als dat zo in de blubber ligt plakt dat snel en ontkom je er niet aan dat er het nodige zand mee naar binnen gaat.
Ze krijgen niet veel hooi zo af en toe gooi ik wat neer het is zeker niet standaard dat krijgen ze op stal en daarna gaan ze naar buiten.

Oke Zadelmarkt ga ik schrappen.
Afbeelding
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » ma 21 nov 2011, 08:10

Ziet er goed uit An. Ik heb hier ook nog een enkelspantuig liggen mocht je interesse hebben. is van Ideal met nylon snelsluitingen.

Staat Tasja goed met tuig.
Wodan en ik M1+10
dc

Bericht door dc » ma 21 nov 2011, 09:35

dat het borsttuig te hoog zit valt wel mee. wat er te vaak gebeurd is dat mensen het te laag hangen, waardoor het de vrijheid van de schouders beperkt.

je paard moet niet met zijn schouders het gewicht trekken. tijdens de trekproefen hoor je bob ook wel eens uitleg geven aan de eigenaren over dit probleem.
Anna

Bericht door Anna » ma 21 nov 2011, 14:18

Nou ik heb vandaag het tuig van Esther kunnen overnemen we gaan hem zaterdag even passen, kan ze meteen daaraan wennen *o/* *o/* *o/*
Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » ma 21 nov 2011, 21:07

van een Ideal zal je geen spijt krijgen denk ik zo!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Anna

Bericht door Anna » di 22 nov 2011, 12:42

Ik hoop echt dat Tasja het leuk gaat vinden. Ik kan nu nog niets doen ik heb de griep.
Afbeelding
Plaats reactie