Typisch Noorse fjordenspullen?

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Gwenny

Typisch Noorse fjordenspullen?

Bericht door Gwenny » ma 07 nov 2011, 13:13

Goede middag,

Geen idee of dit tipic hier goed staat, maar dat merk ik wel.

Ik ben benieuwd wie van jullie typische traditionele noorse fjordenspullen heeft en waar ze eventueel te koop zijn. Volgens mij is de Fjord al eeuwen lang onderdeel van de noorse cultuur en het lijkt me erg leuk om hier wat meer over te weten.

De familie van mij die in Noorwegen woont heeft echt geen enkel idee, maar wie weet zitten hier mensen met kennis.

Dus wie o wie?

Het Noorse Gareeltuig ken ik al wel, maar daar houdt mijn kennis verder mee op :P .

Gwen
Laatst gewijzigd door Gwenny op di 08 nov 2011, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther

Re: Typisch Noorsje fjordenspullen?

Bericht door Esther » ma 07 nov 2011, 13:21

Ik heb een vest en sokken met een noorse print, haha!! Bij de welkoop en de action.. :+
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » ma 07 nov 2011, 15:14

Ik heb een fjordenpaard, best Noors toch? :=
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 07 nov 2011, 15:29

Esther schreef:Ik heb een vest en sokken met een noorse print, haha!! Bij de welkoop en de action.. :+
Uit dezelfde serie heb ik beenwarmers!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Gwenny

Bericht door Gwenny » ma 07 nov 2011, 16:19

Hahahaha

Allemaal voor het paard? :P
Megan

Re: Typisch Noorse fjordenspullen?

Bericht door Megan » di 08 nov 2011, 15:02

Oh, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Wat ik kan bedenken zijn verschillende karretjes bijvb. de Karjol, stoelkar (stjolekjaer of zoiets) Kjokkevogn. Van die sneeuwschoenen voor paarden (soort van tennisrackets..)

Ik vermoed dat ze vroeger in Noorwegen niet echt Noorse spulletjes voor hun paarden hadden .... :D

Verder heb ik zelf een aantal Noorse truien maar dan niet van Welkoop maar van Dale of Norway O:) en zelfgebreide Noorse lange sokken met ingebreide motieven. Maar die zijn ook voor mijzelf haha.

Ik zat er zelf aan te denken naambordjes te maken voor op de stal met zgn. Rosemal-motiefjes.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 08 nov 2011, 18:18

Ik blijf dit ook even volgen. Ik vind dit ook heel interessant.
Tipje: in het boek "Fjord In Beeld" staat ook wel het één en ander.
Ik ben ook benieuwd naar de verschillende rijtuigen maar dan ook in de bijbehorende kleding van de dames en de heren.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Gwenny

Bericht door Gwenny » di 08 nov 2011, 18:20

Hey,

Ja het valt me op dat er somehow geen typisch noorse fjordenpaarddingen te krijgen zijn, hoewel er toch veel fjorden in ons landje rondlopen. Ik ga binnenkort contact leggen met het nationale noorse volksmuseum en kijken wat zij aan informatie hebben.

Google biedt ook echt geen uitkomst. Heel soms kom ik iets tegen, maar dat is dan niet echt traditioneel.

Gwen
Megan

Bericht door Megan » di 08 nov 2011, 20:07

De familie van Bon heeft toch wel een hoog Noors gehalte vind ik en dat kan ik wel waarderen.
Verder mis ik het Noorse bij de ook wel hoor! Ik heb nog ergens een afbeelding, ooit gevonden op internet van beeldjes van Noorse ruiters incl. klederdracht. Echt heel schattig. Ik zal eens kijken op welke computer ik die heb staan.
Janneke, afbeeldingen van Noorse karretjes, zijn toch wel te vinden. Ik heb zelf een Noors tuig en een oud Zweeds karretje, wat lijkt op een Kjokkenvogn (met een / door de o. Betekent keukenwagen). Die werden vroeger in Noorwegen gebruikt om op de markt boodschappen te gaan doen. De fam. van Bon heeft in ieder geval een Karjol en die stoelkarretjes gebruikten ze vroeger om naar de Jostedalsbreen te rijden. Misschien ben je daar wel eens geweest. Ik geloof dat je nu met een liftje naar boven kan. Jammer...
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 08 nov 2011, 22:04

In Fjord in Beeld staat een foto van Siebe Rijploeg met zijn vrouw, hond en aanspanning. Het is een grote foto aan de linkerkant.
Siebe heeft alle spullen uit Noorwegen, tuig, kar, kleding. Ik weet niet wat hij nog meer heeft, maar hij is niet actief meer binnen het stamboek.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
mirretje

Bericht door mirretje » wo 09 nov 2011, 11:24

Hij verschil tussen mensen met Fjorden en mensen met IJslanders is me ook opgevallen. Mensen met IJslanders hebben vaak IJslandse hoofdstellen (zonder keel- en vaak ook frontriem, een hoofdstel in 2 losse delen), andere zadels, veelal andere broeken (jodphurbroeken), IJslandse truien, veel hebben nog een IJslandse hond, veel gaan wel eens naar IJsland op vakantie en spreken nog wat IJslands ook. Bovendien krijgen eigenlijk alle IJslandse paarden een echte IJslandse naam.
In de Fjordenwereld is dit helemaal niet zo extreem. Mensen hebben een Fjord en daar houdt het Noorse ook wel mee op vaak.
En waar dit verschil door komt?
Laatst gewijzigd door mirretje op wo 09 nov 2011, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Megan

Bericht door Megan » wo 09 nov 2011, 12:56

Inderdaad Mirjam, dat klopt helemaal. tijdens wedstrijden dan ook nog IJslandse muziek :P

Ik denk dat het 'm in de achtergrond zit. Fjordenpaarden zijn hier naartoe gehaald voor de landbouw en niet voor de recreatie of sport. Daardoor zijn ze in eerste instantie bij een ander publiek terecht gekomen. Veelal bij boerengezinnen. Daardoor hangt er denk ik niet zo'n exclusief sfeertje omheen als bij de IJslanders. Ik moet zeggen dat ik het gemoedelijke sfeertje meer kan waarderen dan de sfeer die er bij de IJslanders hangt O:)
Hoewel een beetje meer accent op het Noorse en Noorse namen van mij wel mag!
Je ziet het verschil al in andere landen als Duitsland en bijvoorbeeld Amerika. Daar zijn de Fjorden anders geïntroduceerd. Ze zijn exclusiever en dan schiet de prijs ook ineens omhoog.

Maar er bestaan trouwens ook Noorse hondjes, de Noorse Buhund en de Elkhond. Lijken een beetje op zo'n IJslandse hond. Ook een soort keeshond-achtige / honden. Volgens mij heb ik ooit bij een centrale- of hengstenkeuring wel eens zo'n hondje zien lopen! Die eerste past er qua kleurtje ook helemaal bij!

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, en natuurlijk de Noorse boskat :D

Enne, als een van jullie een keertje bij Eelderwolde in de buurt zijn, is een bezoekje aan het Elanderhus (Scandinavisch dorp) ook erg leuk. Dit restaurant wordt gerund door een Noorse familie en daar lijkt het echt of je in Noorwegen bent!
http://www.scandinavischdorp.nl/home-2.html
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
mirretje

Bericht door mirretje » wo 09 nov 2011, 13:12

Ja, daar wil ik nog een keer eten, is vlakbij voor ons.

Ik vind het sfeertje bij de IJslanders ook leuk hoor. Op (kleinere wedstrijden) heerst ook een leuke sfeer en bij de lessen vind ik het ook leuk. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel anders dan bij de Fjorden. Bij de IJslanders is zelf je paard op de keuring voorbrengen niet zo gewoon als bij de Fjorden bijv.
Alles bij de Fjorden is wel lekker laagdrempelig. Dat heeft z'n voors en tegens, maar het is daardoor wel toegankelijk. Maar goed, daar ging het topic niet over.

Ik vind al dat IJslandse bij de IJslanders wel leuk. Doe er ook wel aan mee (alleen de IJslandse hond is niks voor mij, ik houd het lekker bij mijn Witte Herder). Ik mis bij de Fjorden ook vaak Noorse namen idd. Als ik zelf een veulens zou fokken, zou die wel een Noorse naam krijgen.

De Noorse truien vind ik trouwens prachtig.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 09 nov 2011, 15:33

Lijkt me errug leuk, dat Elanderhus, maar wel errug ver uit onze richting!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 09 nov 2011, 22:12

Ha!

Ik heb zelf 3 jaar in Noorwegen gewoond en heb familie in Noorwegen wonen en zelf een fjord hebben is echt puur toeval, maar wel een zeer dankbaar en welkom toeval. Gek genoeg heb ik in mijn Noorwegentijd en daarna NOG NOOIT een Noors fjordenpaard op Noorse bodem gezien. Nieteens in een weiland ergens. Het paard dat ooit in de familie was had een zwarte kleur en was van een zeldzaam Noors bergpaardenras. Vraag me niet naar de naam. Dus enig aanknopingspunt m.b.t. mijn vraag op dit forum heb ik totaal niet. Wel erg vreemd haha.

Ik heb op een Noors emigrantenforum mijn vraag gesteld en geen woord over de fjord. De noren die er komen hebben IJslanders of andere soorten. Vaag :P .

Wordt vervolgd. De wagens die in dit topic staan vermeld zijn wel erg gaaf. Heeft iemand ergens nog een foto van een typisch noors fjordentuig?
Mijn droom is met hem mennen in een typisch Noorse traditionele setting.

Groetjes,

Gwen
Dennis

Bericht door Dennis » wo 09 nov 2011, 22:18

Ik kwam eergister een leuke Noorse hond tegen, Lundehond en dacht die wil ik ook hebben haha. Ik zou het overigens wel heel gaaf vinden om Geke straks voor een traditionele Noorse wagen te zetten in origineel tuig...maarja, wie gaatdat betalen :=
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Megan

Bericht door Megan » do 10 nov 2011, 15:47

Dit is mijn karretje. Hij is helaas niet Noors maar Zweeds. Met een Noors gareeltuig lijkt het toch wel echt. Tijdens het jubileumfeest was er een familie met precies zo'n kar. Het is een zgn. Kirketrille (als ik het nog goed schrijf). Na heel lang zoeken, via Noorwegen en het rijtuigenmuseum Nienoord, ben ik erachter gekomen wat voor karretje het is. Hij lijkt veel op een Kjokkenvogn. De twee bankjes zitten los en kun je er makkelijk afhaken. Dan hou je een plat karretje over. Grappig hè?
Afbeelding
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 10 nov 2011, 16:26

Hey,

Wat een leuk ding!

Welke musea in Noorwegen heb je bezocht/contact mee opgenomen? Dan heb ik enig aanknopingspunt voor mijn zoektocht.

Gwen
Megan

Bericht door Megan » do 10 nov 2011, 18:42

Via het Noorse fjordenforum. Daar was iemand die een foto had van precies zo'n wagentje. Iemand van het rijtuigmuseum in Leek (Nienoord, Groningen) heeft toen verder voor mij gezocht. Hieronder het topic van het Noorse forum

http://fjordhest.net/forum/viewtopic.php?t=5988

Maar jij zult wel Noors kunnen spreken denk ik? Ik had vandaag al een berichtje geplaatst bij het Engelse gedeelte met de vraag of ze ook speciale Noorse fjordenpaardenspullen kennen / hebben. Ik heb er nog geen reactie op gehad.
Misschien wel leuk, als jij Noors spreekt, om met mensen uit Noorwegen te kletsen over fjordjes :)*
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 10 nov 2011, 22:02

Hey,

Thanks voor de link!

Helaas kan ik geen noors. Als ik er ben spreek en versta ik het vrij snel redelijk goed, maar schrijven en lezen vind ik een stuk moeilijker. De schrijfwijze verschilt best wel van het spreken. Vandaar. Ik hoop dat je antwoord krijgt!

Ik ga rustig op zoek en blijf benieuwd naar wat anderen vinden.

Gwen
Plaats reactie