Het Boomloos-zadel topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
kristelhans

Re: Het Boomloos-zadel topic!

Bericht door kristelhans » za 01 okt 2011, 20:33

Heb ik gehad en had die advertentie zelf ook al 'uitgezocht'! Alleen... nu heb ik een zwart zadel te leen en die vind ik toch ook wel erg mooi staan... haha.. Voel trouwens niet tot geen verschil vergeleken met mijn eigen zadel, om even op je vraag uit het endurance topic terug te komen.
Jowien

Bericht door Jowien » ma 03 okt 2011, 05:45

Oh, ik dacht dat je het verschil wel goed zou voelen met VPS. Dan heb je toch wat meer onder je kont dan alleen het leer+bont van de zadels zonder VPS.
Maar als je de VPS nauwelijks voelt, en het contact echt nog steeds zo fijn is, dan is VPS zeker een fijn ding in de zadels.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 20 okt 2011, 13:58

Ik ben boomloos-loos... Mijn zadel verkocht..gaat morgen of overmorgen de deur uit en maandag met mijn Massimo naar Countrymill.. Zal mijn Barefootje wel missen denk ik..ga 'm straks inpakken en afscheid nemen. :)
harsan

Bericht door harsan » di 01 nov 2011, 19:32

HELP!!!! Zo, ik kom even binnenvallen :D Ben nog nooit in dit topic geweest dus voor degenen die mij niet kennen: Sandra is de naam, eigenaar van Daantje en Hamlet.
Waarom een hulpkreet? Welnu, we zijn begonnen met het inrijden van Daantje en dat doet ze geweldig. Probleem is echter het zadel. Verschillende zadels gepast (KN, Wintec, Kieffer, merkloos, noem maar op) en alles ligt ongelofelijk beroerd!!! Nu snap ik dat je een zadel aan je paard aan moet laten passen maar alle zadels liggen zo beroerd dat ik zelfs niet aan aanpassen durf te denken. Daarbij zijn de financieele middelen wat beperkt en ik ben bang dat als het me dan toch met pijn en moeite gaat lukken om een passend zadel te krijgen, ik een vermogen kwijt ben aan elke keer aanpassen omdat ze nog zoveel verandert.
Dus begon ik na te denken over boomloos. Ik ben eigenlijk geen voorstander van boomloos beleren maar ben ook geen voorstander van inrijden met een slechtzittend boomzadel. Mijn hulpvraag is dus aan jullie, de experts. Heeft iemand ervaringen (goede of slechte) met het inrijden op een boomloos zadel? En als ik een boomloos dressuurzadel wil, waar moet ik dan op letten? Enfin, barst maar los, ik hoor het graag!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Keandra

Bericht door Keandra » do 03 nov 2011, 07:17

ik ben aan het inrijden met een boomloos
ligt super op Jalenka, als ik er een zadel op leg dat niet past begint ze te bokken voor zot
nu dus niet en is ze heel braaf

ik zit haar ook niet in de weg omdat ik haar beter aanvoel
ook kan ik mijn hulpen (been) beter geven doordat ze alles beter voelt door het boomloze zadel
Pasja

Bericht door Pasja » do 03 nov 2011, 08:44

Hoi Sandra,
Ik lees ook al een tijdje mee hoor en ben ook (nog) niet boomloos.
Heb mijn boomzadel (Thorowgood) de afgelopen 2 jaar 2x laten aanpassen en die gaat toch weer klapperen aan de achterkant, dus ik zit ook aan boomloos te denken. Ik zit er zelf ook niet lekker meer op, zo opgesloten; vind het heerlijk als ik het laatste stukje na een buitenrit lekker met de benen uit de beugels kan rijden. Ik wil 'm dan voor mijn 16-jarige merrie Pasja en misschien dat ik 'm over een paar jaar ook kan gebruiken als ik op Freyr ga rijden.
Binnenkort wil ik es bellen met een Barefoot dealer hier in 't Noorden en dan een paar uitproberen. Omdat ik voornamelijk buitenritten maak, twijfel ik tussen de Cheyenne en de Cherokee. Dus ook voor mij: tips zeer welkom!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 03 nov 2011, 09:55

Denk dat de beste tip die je kunt krijgen is "uitproberen" zoals eigenlijk voor alles geldt. Iedereen kan je zijn/haar voorkeuren vertellen maar die zijn eigenlijk voornamelijk gericht op de combinatie van jezelf met je eigen paard. Ik heb bijv. de Cherokee gehad, was daar toen ik er de eerste keer in zat helemaal gelukkig mee, maar toen ik echt ging rijden...vond ik het vreselijk. Zo lomp, zo breed, zoveel zadel...toch zullen er ook voldoende mensen zijn die helemaal blij zijn met hun Cherokee :)

Ik ben dan weer helemaal verzot op mijn Startrekk Comfort maar er zullen vast ook mensen zijn die dat weer niets vinden. Het voordeel is dat veel boomloze merken (via verschillende aanbieders) een test-service hebben en als ik jullie was, zou ik daar gebruik van maken :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
harsan

Bericht door harsan » do 03 nov 2011, 10:35

Dank jullie wel, ik ga zeker een zadel proberen maar het gaat mij vooral om de mening dat het slecht voor een paard zou zijn om hem boomloos in te rijden. Begrijp dat Keandra er ervaring mee heeft dus dat is alvast 1 positieve reactie :D Maar ook als er mensen zijn die er negatieve ervaringen mee hebben (of er gewoon veel van weten en hun objectieve mening willen geven) Graag!!

(Dus: hoe slecht is de drukverdeling werkelijk?, wat doet het met je zit, etc)
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 03 nov 2011, 10:52

Zelfs de fabrikanten van de boomloze zadels geven toe dat een perfect passend boomzadel de druk beter verdeelt dan een boomloos zadel, dat is gewoon een feit. Het probleem is dan, dat het zo moeilijk is om steeds een perfect passend zadel te hebben ((zeker met een jong paard (groei, bespiering etc. et.c)).
Mijn eerste zadel was een boomzadel, Cos was toen net geen 4 en alleen zadelmak en het zadel lag keurig. Ik heb die tijd heel weinig gereden en na 3 maanden was Cos toch al uit zijn zadel gegroeid. Ik ben me toen gaan orienteren op boomloos, me een slag in de rondte gelezen en gediscussieerd en uitgekomen bij de Cherokee...die bleek het niet te zijn voor ons en over op de Startrekk. Buiten nog een heleboel andere voordelen, vond ik het feit dat dit niet een "slap" zadel is maar toch volledig aanpasbaar (kopijzer en kussens) doorslaggevend.
Cos is dus eigenlijk ook boomloos ingereden en heb er geen problemen mee ondervonden (geen drukplekken, mooie afdruk, geen warrige haren onder het zadel)
Er zijn een aantal (duitse?) testen over de drukverdeling van boomloze zadels, maar daar is ook weer kritiek op...echt een mooi, onafhankelijk (!) feitelijk rapport heb ik nog niet gezien dus objectieve meningen lijkt me moeilijk, aangezien mensen zullen reageren die zelf boomloos rijden of gereden hebben en vanuit hun ervaring (subjectief) spreken. :)

Qua zit? De Cherokee vond ik niks voor mij, te breed en de Startrekk Comfort vergt een onafhankelijk zit want het zadel helpt je niet (geen wrongen bijv. ;) en als 'herintredende ruiter' was dat even wennen, want 1 klein huppeltje en daar lag ik :P). Zadel is van het principe "less is more" en ik geloof daarin.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
harsan

Bericht door harsan » do 03 nov 2011, 11:05

Dank je wel Nathalie! Ik denk dat ik gewoon een testzadel ga aanvragen en samen met de instructrice bekijk hoe Daan erop reageert. Jullie gaan het zeker lezen!
Lisa

Bericht door Lisa » zo 06 nov 2011, 17:05

Testzadel moet je echt doen!

Ik ben helemaal blij met mn cherokee. Hij ligt super op Britt en blijft ook mooi liggen. En ik zit er echt heerlijk in. Het is alleen niet fijn met mijn bodyprotector. De achterkant van het zadel is toch anders als een boomzadel en dus knalt hij af en toe tegen de achterkant aan. Goed bij mn schouders vastmaken en bij mn middel en dan valt het mee, maar dat is dus klein minpuntje, maar verder tot nu toe helemaal blij mee!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Pasja

Bericht door Pasja » ma 07 nov 2011, 19:55

Zaterdag naar Beilen om een Cheyenne en een Cherokee testzadel te halen. Ben heel benieuwd! Iemand uit omgeving Steenwijk nog zin om mee te gaan?
Keandra

Bericht door Keandra » ma 07 nov 2011, 20:16

dat is super dat je een testzadel gaat halen
bij ons zijn ze van 'Nickyskeet' geweest, en hebben we de westernmodellen gepast op Githa en ermee gereden
was wel heel leuk, voor Leslie was de arizona de beste, bij mij de Missoula nut :))
is dus de arizona geworden omdat leslie vooral met Githa rijdt

dit jaar heb ik dan een 2dehans London op de kop kunnen tikken voor een prikkie, ook een maat 2 zoals de arizona
en omdat we weten dat de arizona past bij Githa zou deze ook passen op haar
en omdat deze korter is dan de arizona was er meer kans op passen bij Jalenka, en het past, juist, ze mag zelfs nog rustig verder groeien, kan enkel beter komen
harsan

Bericht door harsan » ma 07 nov 2011, 20:37

Ook hier ondertussen pas-plannen gemaakt! Donderdag krijg ik een London om te passen. Ben heel benieuwd. Wil absoluut een dressuurzadel dus had wat minder keus. Mocht het zadel passen dan kan ik het kopen voor niet al te veel geld dus duimen maar!
Pasja

Bericht door Pasja » ma 07 nov 2011, 21:41

Sandra, kun je het London testzadel dan evt. kopen? Zou natuurlijk super zijn: ben je in 1x klaar.
Hopelijk blijft het weer de komende week zo mooi als 't voorspeld wordt; wel zo fijn bij het testrijden 8-)
Lisa

Bericht door Lisa » di 08 nov 2011, 17:00

Ik ben benieuwd wat je ervan vind Jelly!
Alinde mijn ster!!

Pasja

Bericht door Pasja » za 12 nov 2011, 10:03

|(
Daar stond ik dan vanochtend om kwart voor 10 in Beilen: ze hadden de zadels aan iemand anders uitgeleend; waren vergeten mijn gegevens te noteren!
De cherokee komt maandag retour en dan sturen ze die op, samen met hun eigen cheyenne (zonder vps), want de uitleen-cheyenne is 2 weken weg. Ik kon de cheyenne ook meteen wel meekrijgen en dan later de cherokee, maar daar had ik geen zin in: kan ik nog 2x heen-en-weer rijden of opsturen. En voor het vergelijken ook handiger als je ze allebei hebt, lijkt mij.
Wel netjes trouwens: ze sturen de zadels volgende week op op hun kosten.
Toch wel balen, omdat het zulk lekker weer is nu; zag me al heerlijk door 't bos rijden.
harsan

Bericht door harsan » za 12 nov 2011, 10:09

Dat is balen Pasja! Had zo mooi uitgekomen dit weekend :j

Mijn London lijkt te passen!!!! Wil volgende week nog even mijn instructrice laten kijken hoe Daan ermee loopt met mij erop en dan kan ik hem kopen...Helemaal geweldig!!!
Pasja

Bericht door Pasja » za 12 nov 2011, 10:19

Pasja = Jelly hihi!
Mooi dat de London past. Had je die ook uit Beilen gehaald?
Ze stelden mij ook nog voor dat ik wel een London mee kon krijgen, maar ik wil geen dressuurzadel. Nog even geduld hebben dus maar.
Lisa

Bericht door Lisa » za 19 nov 2011, 14:21

Ik ben nog steeds helemaal blij met mijn cherokee!! Hij zit heerlijk. Als Britt bokt dan schuift hij wel een beetje, maar voor de rest blijft hij prima liggen.
Alinde mijn ster!!

Plaats reactie