Voordroog?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Machteld&Falco

Voordroog?

Bericht door Machteld&Falco » wo 02 nov 2011, 10:10

Aangezien we een geweldig mooie zomer hebben gehad zonder een spatje regen... :') Kan ik nergens hooi krijgen... Aan voordroog kan ik echter wel komen. Ik heb het alleen nog nooit gevoerd... Ik sta er zelf een beetje huiverig tegenover, maar het ziet ernaar uit dat ik weinig keuze heb, tenzij ik meer dan 100 euro wil gaan betalen voor een baal hooi straks 8)

Ik heb nu dus een grote baal voordroog staan. Hij is op zich best wel droog en het ruikt fris. Alleen de buitenzijde is wat minder mooi, maar:

- haal ik de plastic er beter helemaal vanaf of maak ik hem maar een stukje open? Hij staat droog in onze loods en zo zou hij misschien ook nog wat verder kunnen drogen door invallend zonlicht... Of is het juist verkeerd als ik al het plastic er vanaf haal?

- Moet ik de baal, eens geopend, binnen een bepaalde tijd opvoeren? En binnen welke tijdspanne is dat zo ongeveer?

- Hoeveel voer ik best ongeveer per 100 kilo fjordengewicht i.v.m. extra voedingsstoffen ik kuil?
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Amber_

Re: Voordroog?

Bericht door Amber_ » wo 02 nov 2011, 10:35

Ik voer ook Voordroog, om dezelfde reden als jou :D.

- Ik haal het hele plastic eraf, en hij staat binnen. (Waardoor hij niet nat regent)
- Ik doe met zo'n baal ongeveer 5 dagen.
- Ik weet niet hoeveel ik voer.. maar wel veel. :+ Ongeveer even veel als hooi.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 02 nov 2011, 10:39

Jeetje, 5 dagen :) Ik heb een baal van een dikke 300 kilo. Die gaat denk ik wat langer meegaan :p

Bedankt Amber, hier kan ik al wat mee!

Vraag is echter niet: hoe lang doe ik ermee, maar hoe lang kan ik ermee. Ik heb namelijk gehoord dat het snel kan gaan schimmelen, maar geen idee hoe snel dat dan is...?
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 02 nov 2011, 10:47

Ik heb een baal van 250 kilo :)

En na die 5 dagen is hij nog lang niet aan het schimmelen.. dat heb ik wel met Natte voordroog of kuil.
Ik zou uit gaan van 2 weken ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 02 nov 2011, 10:49

ALs je het folie eromheen laat (en weer goed dichtstopt nadat je het voer eruit gehaald hebt)
gaat het op de plaatsen waar nog folie zit minder snel schimmelen!! En kun je dus langer voeren.

Echt voordroog moet je normaal toch wel met vier dagen opgevoerd hebben.
Wet je wat een beetje lastig inschatten is:
de een noemt voordroog nog hooi, de ander noemt kuil nog voordroog :)
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 02 nov 2011, 10:52

Ja dat scheelt ook erg, ik heb echt wel voordroog richting hooi :j.
Ik heb nog 2 balen en stap hierna over naar Kuil.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 02 nov 2011, 10:54

Het is echt wel bijna hooi te noemen. Vrij stengelig en droog. Als ik ermee wring, dan kraakt het een beetje zeg maar. Alleen de bovenkant is wat vochtig, jammer genoeg. Denk dat het plastic ergens gelekt heeft. Vandaar dat ik hem ook maar helemaal heb uitgepakt.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 02 nov 2011, 11:41

dan is het practisch hooi, maar heeft het net geen week gedroogd denk ik. Wij voeren dat ook. we halen het plastic er af, helemaal. Onze balen zijn ongeveer 250 kg, en we hebben ze een dag of 10-12 open. Vorig jaar zelfs 2 open, omdat er in beide schimmel zat. Dus de 1e was open, boer gebeld dat er schimmel in zat. voor de zekerheid 2e ook geopend. Schimmel er uit getrokken, en beide balen gewoon gevoerd, lag dus een kleine 4 weken open, kan prima Mits het dus droog en koel bewaard word.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 02 nov 2011, 11:43

Wij doen de plastic er ineens helemaal af en als het warm is schudden we de baal helemaal uiteen. Wij staan met veel paarden dus de baal is in een paar dagen op, maar op de vorige stal hielden we (afhankelijk van het weer) ca. een week aan om het op te hebben.
Wij hebben het altijd in het koelste deel van stal liggen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 02 nov 2011, 11:54

Ik heb ook voordroog.
Maar dan kleine balen, net ongeveer net zo groot als een kleine pak hooi.
Die is dan vakuum verpakt, plastic er af en voer dan in 1 dag zo'n pak.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 02 nov 2011, 13:24

Die kleintjes heeft mijn boer helaas niet. Ik zal het dus met grote pakken moeten doen. :(

Heb alle folie eraf gehaald en de meest vieze stukken eruit getrokken. De rest is erg mooi moet ik zeggen. Nu dat ding zien op te voeren, maar dat zal wel lukken met die vreetvarkens :) Ik moet zeggen dat ik hooi toch stukken fijner vind voeren... Hopelijk volgend jaar wat langer droog weer...
Keandra

Bericht door Keandra » do 03 nov 2011, 07:12

wij hebben ook nog een baal voordroog liggen, iets vochtiger dan hooi
in april hebben we zo 1 pak open gedaan, de helft e ruit gehaald en in stal gelegd, de rest terug hermetisch toegedaan (zover dat mogelijk was)
aangezien we maar 2 paarden hebben, heeft het pak lang meegegaan
was een pak van 400 a 450 kg en we hebben er 22 dagen mee gedaan (tegen einde paar kleine stukjes die begonnen te schimmelen, maar uiteindelijk niet veel moeten weggooien)

ik heb het geluk dat we nog 70 baaltjes hooi hebben en dat er deze maand nog eens 100 komen , dan nog een pak voordroog en dan ben ik door de winter door
Vera

Bericht door Vera » do 03 nov 2011, 07:22

met een dag of 10 moet het toch wel op zijn anders wordt de kwaliteit toch wel puur minder.
Je kan het beste het plastic er helemaal afhalen, dan komt er nog wat lucht bij, anders krijg je slechte plekken in het voer. Als je er langer mee wilt doen, kan je de baal het best uit elkaar trekken, dan gaat ie niet broeien. Al vinden de paarden het helemaal niet erg als er een beetje broei in zit. alleen moet je dan wel wachten tot het weer afgekoeld is voor je het voert, anders kunnen ze er koliek van krijgen.
Ik voer het al jaren, en het gaat altijd goed, maar er aten altijd zo'n 9 a 10 paarden van mee, dan is het snel genoeg op. Op het moment eten er maar 6 van en dan ook nog maar 1x per dag omdat ik nog zoveel gras heb, dus eigenlijk ben ik nu even te lang aan het voeren van een grote baal. Gelukkig hebben we ook weer kleinere baaltjes van 100-125 kg laten persen, die zijn in verhouding wat duurder, maar ik gooi er ook minder van weg.
Het mooiste is als het helemaal droog is, dan kan je er langer over doen om te voeren, maar ja dat is deze zomer een beetje lastig, dus we moeten ons maar aanpassen aan wat er is.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Elvis

Bericht door Elvis » do 03 nov 2011, 10:21

Wij voeren ook voordroog..Is praktisch hooi hoor,zo droog..
Wij doen er lang mee,hebben maar 3 paardjes en het verschilt per baal hoelang we er mee doen.Imka is erg gevoelig voor hooi (stof ivm haar dampigheid) dus dit is voor ons ideaal.Omdat we anders ook in de vrieskou voor 3 paarden hooi nat moeten maken.Maar er gaan inderdaad wel is halve balen weg omdat er een rotte plek in heeft gezeten en we niet genoeg voeren om de kwaliteit te behouden.
Wij maken hem helemaal open en zit er een plekje schimmel halen we alles daar van en om heen weg.
Maar hebben we een goede baal dan voeren we er met gemak 3 weken van.
Die van ons zullen ook zo rond de 350 kilo wegen.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » do 03 nov 2011, 14:50

Mag ik vragen waar je die vandaan haalt Dees?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 03 nov 2011, 14:57

Ik heb verschillende maten pakken voordroog en doe er afhankelijk van de maat tussen de week en de 3 weken mee.
We leggen het pak altijd op een paar Pallets, helemaal uitgepakt dus en op het pallet nog een stuk karton.
Ook dit voordroog is altijd bijna hooi . Het ligt bij mij buiten en als er regen wordt voorspeld trwek ik er een zeil overheen, zo niet dan ligt het open.
Naast 4 uur goede weigang krijgen ze zo gemiddeld 6 Kg voordroog per dag per fjord.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Elvis

Bericht door Elvis » do 03 nov 2011, 15:26

Roos..Wij bestellen ze al jaren bij een boer van onze vorige pensionstal.
Hij kwam dit jaar te kort maar gelukkig hebben we er weer 10 weten te scoren bij hem..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » do 03 nov 2011, 16:51

Ze moeten maar op droog brood dit jaar denk ik ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 04 nov 2011, 09:54

Super, al die reacties! Hier kan ik echt wat mee! Dat het kon gaan broeien, wist ik, maar wist niet dat ze daar koliek van konden krijgen :o? Zo zie je maar... Bedankt voor de tips.

@Roos: hihi, dat zou het eenvoudigst zijn, ja :)
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 04 nov 2011, 11:07

Ik voer ook voordroog, soms is het net hooi, soms in het wat natter dan laat ik het een dag of twee opgeschud in een grote bak liggen en is het droog.
Eerder had ik grote balen van zo,n 300 kg en daar deed ik een dag of 18 a 20 mee in de winter. Met maar twee Fjorden wordt het wel snel wat schimmelig als het niet helemaal open kan liggen (dat kan bij ons niet). Dus gooide aardig wat weg.
Nu heb ik balen van zo'n 90 a 100 kg. Daar doe ik een dag of 6 mee, het is heel veel droger en kan best veel langer liggen. In de zomer is een maand geen probleem.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie