AAAAHHRG! Zadeldrama opgelost! (update)

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
kristelhans

AAAAHHRG! Zadeldrama opgelost! (update)

Bericht door kristelhans » zo 31 mei 2009, 12:38

Sorry hoor, dat moest er even uit! Ik heb zadeldrama's, niet normaaaaal meer! 8)7

Ik dacht; Beer is niet zo dik en hij heeft best wat schoft en een vrij 'smalle' rug..zadeltje vinden moet meevallen..nou NEE dus! Ik heb me gruwelijk op zijn postuur verkeken!

Ik heb gisteren twee zadels meegenomen van een winkel..de man van de winkel had twee Knight Rider zadels liggen met verwisselbare boom..ik dacht; nou das een fijn prijsje voor een beginzadel en met de wijdste boom moet ik toch een heel eind komen.. Nou..ik het zadel op Beer leggen en wat denk je? Te klein! (schat ik zelf in) Ik ga er morgen nog even iemand met verstand van zadels naar laten kijken maar voor mijn gevoel zat er tussen de 'kamer' en de schoft echt teveel ruimte... ik kon mijn hele hand er rechtop tussen steken..het was wel een teruggesneden boom/kamer..maar toch..nu heb ik niet echt grote handen maar ik keek er toch een beetje raar tegenaan. Ik leg het zadel er morgen nog even op en singel het dan even goed aan en dan laat ik Beer even een paar rondjes lopen met het zadel op zijn rug om te zien of ik er zo vreemd tegenaan blijf kijken...het lag verder wel goed op zijn rug..zag er vrij stabiel uit en hij leek opeens heeeeel volwassen dus dat was dan wel weer leuk! :+

Ik zit nu toch te denken om me toch maar weer een beetje om een boomloos zadel te oriënteren voor het inrijden want als de wijdste boom al niet past..Ik zou met alle liefde een ander boomzadel kopen als ik er niet van overtuigd was dat Beer voor mijn ogen uitdijt en gespierder wordt..dan ben ik na 2 maanden weer op zoek..dus het is niet zo dat ik 'zuunig' ben..wel ben ik nogal praktisch ingesteld haha!

Nou, dat is er uit...ik ga weer in de zon zitten! O:)
Laatst gewijzigd door kristelhans op di 02 jun 2009, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Machteld&Falco

Re: AAAAHHRG!

Bericht door Machteld&Falco » zo 31 mei 2009, 13:09

Om even een positieve noot te brengen: zelfs toen mijn wintec te ruim lag over Falco's schoft kreeg ik nog 4 rechtopstaande vingers tussen zijn schoft en de kamer. Het is niet dat hij helemaal geen schoft heeft, maar hij heeft iig niet veel schoft. Maar ik wil maar zeggen dat je je daar niet op blind hoeft te staren. De knight rider bomen gaan echter niet zo heel erg breed. Ik zou eerder uitkijken naar een wintec of een thorrowgood. Laat ook iemand kijken die wat meer ervaring heeft met zien of een zadel daadwerkelijk goed ligt. Het gaat verder dan "hoehoog ligt de kamer" alleen :D

Puntjes waar je op moet letten zijn:

-Tussen begin van het zweetblad en zijn schouder (waar je kusse begint) moet je twee vingers krijgen.
-Als je met je platte hand zijn schouder naar beneden volgt met je hand onder het zadel moet de druk van boven naar beneden toe gelijk zijn.
-De lepel van je zadel moet ik het midden horizontaal zijn (tenzij je paard niet op een horizontale ondergrond staat natuurlijk ;)
-Als je je zadel een klein beetje optilt aan een kant en er je hand onderstopt en je laat het vervolgens op je hand rusten, dan moeten de kussens, als je met je hand van voor naar achteren onder het zadel door over zijn rug glijdt, overal gelijke druk uitoefenen. Als het vooraan en achteraan meer druk uitoefent heb je een te smalle boom die puntbelasting veroorzaakt, enkel vooraan wil meestal zeggen dat je boom te breed is (en te ver over de schouders zakt) en als hij in het midden draagt en niet vooraan en achteraan (dan schommelt het), dan is de vorm van de boom waarschijnlijk niet goed.
-Je zadel mag achteraan niet omhoog komen als je vooraan op de boom duwt, omgekeerd natuurlijk ook niet (schommelen).
-Het zadel moet altijd achter de schouderlijn liggen en niet naar voren schuiven wanneer je aansingelt of wanneer het paard in beweging is (vooral lastig bij de rondere exemplaren) oplossing kan dan een singelstoot die meer naar voren geplaatst is zijn of een anatomische singel (op voorwaarde dat je zadel past)
-Het zadel mag niet voorbij de laatste rib van je paard komen.
-de kamer moet over de gehele lengte van het zadel minstens zo breed zijn dat je er 3 vingers tussen kan passen (bij oude zadels die herhaaldelijk opgevuld zijn kan dit vaak niet meer)

Baseer je dus niet enkel op de schoft. Het is minder erg dat er veel ruimte is daar (mits aan alle andere voorwaarden voldaan) dan dat je er maar een of twee vingers tussen krijgt. Als je in het zadel gaat zitten zakt je zadel immers en ook door gebruik zakt een zadel in het begin.

Boomloos rijden op een jong paard vind ik niet goed. De drukverdeling van een boomloos zadel is veel minder goed dan die van een goed passend boomzadel. Het is voor je paard makkelijker zijn balans te vinden als hij niet te veel "ruis" van bovenaf ondervindt en de minste gewichtsverschuiving van jouw kant moet incasseren. Daarenboven zijn de spieren van een jong paard nog niet zo goed ontwikkeld en is het voor hem makkelijker als het gewicht over een groter oppervlak verdeeld zit. Een paard dat al meer ontwikkeld is en een goede balans heeft kan zoiets wel opvangen, voor een jong paard ligt dat heel wat moeilijker.

Hopelijk heb je hier wat aan :) veel succes met zoeken (en zonnen ;) )!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
roos

Bericht door roos » zo 31 mei 2009, 14:35

Vivian heeft voor Cadiz een Massimo gekocht. Misschien kan je haar een pb sturen?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 31 mei 2009, 14:35

Hoi!

Jouw redenen m.b.t. het boomloos rijden zijn voor mij hetzelfde..maar omdat dit niet de eerste zadels zijn die niet passen had ik zoiets van; moet ik dit dan toch overwegen. Ik denk wel dat bij een boomloos zadel belangrijk is hoe goed de ruiter zelf zit als je het over 'ruis' hebt en ik durf wel te zeggen dat ik een goede, onafhankelijke zit heb. Maar goed; mijn voorkeur gaat ook uit naar inrijden met een boomzadel vanwege het simpele feit dat Beer nog een spierloze speklap is..

Het zadel lig niet achter de laatste rib en ligt ook vrij horizontaal. Het voelde ook stabiel en lag geloof ik ook niet over/op zijn schouder..maaarrrr, zoals met alles heb ik graag een second opinion dus morgen komt er iemand langs met veel zadelpaservaring...

Wat die bomen betreft...ik dacht dat die universeel waren dus dat een witte boom in een KR zadel hetzelfde was als een witte boom in een Wintec...Misschien dat het met het model van het zadel iets meer ruimte geeft maar geen wereld van verschil..als dit niet zo is, heb ik nog hoop ;)..Dan ga ik vragen of die man ook nog wat Wintec heeft liggen (heb ik wel zien hangen in de shop daar..geen idee wat voor modellen..) Mij leek zo'n koudbloedmodel wel wat maar ja..das weer niet verwisselbaar dus dan zit ik weer met die groeistuipen..maar als ik de grootste boom heb in een verwisselbaar zadeltje, dan heb ik in feite natuurlijk hetzelfde probleem..

Ohhhjeee wat is dit toch lastig! Ik overhaast niks en ik zoek net zo lang tot ik wat fijns heb gevonden maar omdat Beer nu vlakbij mij woont is het verlangen eens op zijn rug te gaan zitten wel stteeds groter! Vandaag met hem gewandeld en het bijten is echt helemaaaaal afgelopen! Echt fantastisch! Hij vindt het longeren ook superleuk! Oortjes naar voren en vaak zijn neus door het zand in draf..best soepel voor zo'n spekkie ;)

Ik maak morgen wat foto's als het zadel er op ligt..had ik al gedaan maar omdat ik alleen was wilde meneer echt niet blijven staan...morgen met hulp zal ik eens even wat goede close-ups maken zodat ik zelf thuis ook nog eens terug kan kijken hoe het zat..als je belangstelling hebt kan ik ze wel even mailen;)

Bedankt voor je tips!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 31 mei 2009, 14:37

Massimo vind ik zooo mooi! (vooral die met die ribbels) maar dat merk is voor nu echt even buiten mijn budget! Ik zat er over te denken in de toekomst de endurance variant aan te schaffen van dat merk..maar nu heb ik gewoon een lekker inrijzadeltje nodig..bedankt voor de tip!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 31 mei 2009, 14:39

ik heb ook een x de knightrider neptunes mee naar huis gehad, de wijdste boom was véél te smal voor mijn fjord. Kan je niet beter een erkende zadelmaker langs laten komen, zonder dat je zelf gaat 'knoeien'? niet hammerysk bedoeld hoor, maar een goed passend zadel is wel een pré.ookal is ie voor het inrijden. En als leek zijnde kan je zelf echt niet even zien of ie 100% goed ligt
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
roos

Bericht door roos » zo 31 mei 2009, 14:40

En anders Thorowgood, die hebben ook verstelbare bomen.

En anders een goed tweedehandszadel.
Ik hoop dat Ekdal later gewoon een zadel past haha ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 31 mei 2009, 14:44

Ja, er komt ook zadelmaker langs als ik een zadel heb gevonden dat goed past..om de puntjes op de i te zetten..zo heb ik dat ook bij mijn andere paardje gedaan en dat beviel prima, t kost iets meer moeite maar dat heb ik er wel voor over... om meteen te kopen bij een zadelmaker hier in de buurt gaat me rond de 1500 kosten..zij doet alleen in bepaalde merken waar zij dealer voor is...heb contact gehad en zij vond deze manier ook een goed idee...Zie bovenstaand verhaal..wat ik zei; ben geen knieperd maar Beer groeit als kool en ik heb geen zin om iedere 2 maanden mijn zadel compleet te moeten restylen. Ik ben ook op zoek naar tweedehands A-merken maar bijna overal is het 'verzenden is verkocht' dus ik zoek mooi nog even zo door..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 31 mei 2009, 14:51

Ik weet niet hoever je van Hollandscheveld afwoont (vlakbij Hoogeveen) en of je vervoer hebt voor Beer maar daar zit een heel fijn adres. Ik heb bij Ruud Korst in Hollandscheveld een aantal jaren geleden een goed passend tweedehandszadel gekocht voor mijn voor Fjord Rianne, kosten 250 Euro.
In mijn geval werd het zadel niet veel gebruikt (ik rijd zelf al jaren niet meer) en in jouw geval is het maar tijdelijk voor het beleren.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 31 mei 2009, 14:57

Haa Anita!

Nou, ik kom zelf uit Dedemsvaart, vlakbij dus ik ken Hollandscheveld wel..mijn oude paardje kwam daar vandaan... Moet ik dan met Beer daar naar toe? Dat wordt wel lastig..Heeft hij een website? Bij mij op stal staat een fjord en haar baasje wil heeel misschien een ander zadel dus wie weet mag ik die wel lenen/kopen of iig passen..Die bel ik maar eens even na Pinksteren..Ik heb er slapeloze nachten van haha! Ik zit nu op internet te kijken en zie dat Wintec een model heeft (500, extra breed) met 3 bomen voor brede paarden..misschien is dat wat...
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 31 mei 2009, 14:58

Ik stuur je even PB
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » zo 31 mei 2009, 17:20

De koudbloedmodellen van wintec hebben 3 verwisselbare bomen (3 maten dus).

Verder maakt het wel uit hoor. Falco had de breedste wintec (witte boom). Zadelpasman had ook het zadel van HH mee. Dat wordt in dezelfde fabriek gemaakt als Wintec en TOCH was ie niet wijd genoeg!

Een goede onafhankelijke zit helpt je paard al een heel eind inderdaad, maar wat je zelf al zegt: het is een jong paard met weinig bespiering hé :) Je kan die optie natuurlijk altijd open houden, zelf zou ik er gewoon niet voor kiezen.

Ben benieuwd naar de second opinion (en de foto's :D)
Viv

Bericht door Viv » ma 01 jun 2009, 05:52

Tsja ik wilde ook ene lekker goedkoop inrijzadeltje maar die zijn in zijn maat gewoonweg niet te krijgen. Boomloos (hoewel ik er fan van ben) vind ik voor het inrijden gewoonweg niet geschikt. Te weinig steun voor ruiter en paard. Dus dan maar even krom liggen ik ben er superblij mee dat ik er toch voor gekozen heb.

Verder zegt het niks hoeveel je tussen schoft en zadel in kunt stoppen, nieuwe zadels moeten nog inzakken. Bij Kdies kan er ook een hand rechtopstaand tussen maar dat hoort. Belangrijkste is dat de kamer breed genoeg is, het zadel niet klemt op de schouders (de dikke spier mag niet onder je zweetblad lopen anders gaat het knellen bij arbeid), niet te ver naar achter ligt en het diepste punt van je zadel ook echt in het midden ligt.

Eneeeh de ene fjord is de andere niet, Kdies pastte ook Tjo dr zadel niet.

Ik zit de komende weken (juni) in Nijverdal dus als je zin hebt om langs te komen, kun je zo'n massimo eens van dichtbij bekijken (en Kdies meeten), proefzitten en zien hoe een zadel hoort te liggen op een model kamerolifantje. Idee??
Kan hem ook evt meenemen en bij Beer komen passen, dan heb je een idee van de boommaat ;)
pB me maar als je dat een idee vind, heb tijd zat dus alles is mogelijk.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » ma 01 jun 2009, 06:52

bij ons werd het ons afgeraden van een zadel met aanpasbare boom te nemen omdat die kunnen los schieten en dan zo je paard zijn schoft naar de vaantjes helpen en dan is het gedaan met rijden

wij hebben eerst een Thorowgood Griffin Selecta op liggen gehad, voor een jaar, vooral voor inrijden en dan verder trainen, hier kon ook mee gedressuurd en gesprongen worden want het had afneembare knievrongen, dus was wel handig als eerste zadeltje, dis was zelf al een tweedehands, de stalbaas had er ook even naar gekeken en die zei ook dat het paste, de maat was de regular laat me het zo zeggen, niks speciaal aan, nu na een jaartje rijden vonden we dat het tijd was voor een goed leren zadeltje, en nu hebben we een zadeltje van het merk Horze, wordt bij Kieffer gemaakt en past haar als gegoten, ze loopt lekker hieronder, ook springen geen enkel probleem, het is weer de standaard maat een 32 of 34, en dit zadel ligt ook wel hoog hoor als je naar haar schoft kijkt, maar voor de rest kloppen alle punten wel, dus als het super ligt en het rijdt super hebben we het gekocht, anders hadden we verder gezocht
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 01 jun 2009, 16:33

Bedankt voor jullie adviezen..ik heb vandaag even gelongeerd met het zadel en na het aansingelen en bewegen lag het een stuk lekkerder..ik ben er nog niet helemaal uit..morgen leen ik een gebruikt A merk zadel dat op een brede haflinger heeft gelegen om eens te kijken hoe dat ligt..
Beer zag er wel weer fenomenaal uit met zadel! Longeren met beugels er aan voor het eerst en hij was zooo niet onder de indruk! Ik kan het niet laten om hier één kiekje neer te zetten ;)

Afbeelding
alsof ie al jaren niks anders doet!
Keandra

Bericht door Keandra » ma 01 jun 2009, 16:49

als je het zo ziet ligt het zadel nog zo slecht niet hoor

dat van ons lijkt hoger te liggen
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 01 jun 2009, 16:57

haa ja nou ik kom er wel achter nu dat ik met veel dingen een beetje teveel aan mezelf twijfel..waar ik vroeger veel makkelijker knopen door kon hakken en veel meer durfde, ben ik nu veel voorzichtiger en heb ik liever de mening van iemand anders erbij..misschien moet ik wat meer op mijn eigen oordeel vertrouwen..ik heb immers wel bijna 25 jaar ervaring...haha
kristelhans

Re: AAAAHHRG! Zadeldrama opgelost! (update)

Bericht door kristelhans » di 02 jun 2009, 19:23

YES! vandaag weer een aantal zadels gepast en uiteindelijk bij een tweedehands Daaleman uitgekomen..lag zaaalig op Beer's rug..wat een verschil zeg!

De dame die me hielp heeft veel ervaring met jonge fjorden en zadels en heeft me laten voelen (zij mijn handje pakken en op plekken onder het zadel leggen) hoe en wat..Ik heb verschillende zadels op verschillende paarden en dezelfde zadels op verschillende paarden en verschillende zadels op hetzelfde paard gevoeld..(volgen jullie het nog?)

Het was super leerzaam en ik ben zo blij dat ik nu een goed passend zadel voor meneer Beer heb.. 't is een bruin old school zadel haha met gebruikerssporen enzo maar keurig onderhouden en ik weet zeker dat de directeur (Beer) en ik hier de komende tijd veel plezier van gaan beleven!

Zodra ik voor 't eerst er op ga laat ik uiteraard wat kiekjes zien ;)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 02 jun 2009, 20:28

gefeliciteerd!
Viv

Bericht door Viv » wo 03 jun 2009, 04:53

Mareeeh nog wel gezellie bakkie komen doen he? :D
Heel veel plezier ermee!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie