de kleinste op de 68km...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Jowien

de kleinste op de 68km...

Bericht door Jowien » ma 26 mar 2012, 20:08

Gisteren de eerste endurancewedstrijd van 2012! Kristel deed mee aan de 26km, Orlinde en ik gingen voor de 68 (lange klasse 2).
Er waren 7 deelnemers op de 68km, waarvan een aantal met snelle ervaren arabieren/ nrps'ers. Die schoten binnen 5km na de start al weg in hoog tempo. Orlinde was de eerste 5km nogal hyper, wilde niet draven, alleen maar in galop bij de anderen blijven. Ik kreeg meteen dus al opmerkingen dat ze dat niet kennen van een fjord... (tja, kwestie van fjorden kennen... zet Orlinde voor een leuke cross en ze stuitert ook hyper rond). Vrij snel viel de groep uit elkaar en bleef ik met Ineke Westers op Oryx (KWPN) achter, en nog iemand die alleen wilde rijden omdat haar paard veels te druk was in de groep. Zij wachtte tot wij uit zicht waren.
Orlinde vond Oryx wel leuk om achteraan te lopen. Zo leuk, dat ze niet meer voorop wilde. Dat was wel irritant af en toe, ze wilde er echt geen stap voorbij. Echt alleen loopt ze prima, en ook als er niet-aardige paarden in de buurt zijn, maar als er een aardig paard in de buurt is, wil ze daar achter lopen. Nou ja, Ineke's tempo was wel OK voor ons, dus maar samen gereden. Voor haar groom ook wel handig bleek, want mijn grooms wisten goed de weg.
De eerste ronde was snel voorbij. Op 1km voor de vetgate gaan stappen, en Orlinde liet Oryx rustig gaan, wat dat betreft is ze echt een ervaren endurancepaard. De eerste mensen kwamen toen al van de vetgate terug, wij moesten nog. Meteen aangeboden in de vetgate, en HR was 48. Wel zorgelijk was de turgor, die was 3. Dus ze moest drinken. En dat wilde ze niet in de vetgate. Dus appels, wortels, appelmoes, luzerne en slobber, dat ging er wel in. Eten deed ze prima. Aan het eind nog even zelf gecheckt, toen was de turgor 1,5. Hoe dat dan weer kan? Ik snap het nog niet.
In de vetgate:
Afbeelding
Samen met Ineke tweede ronde gestart. Het eerste groompunt wilde Orlinde weer niet drinken. Oryx dronk braaf een hele emmer leeg, maar haar goede voorbeeld haalde niets uit. Het tweede groompunt dronk Orlinde wel een halve emmer gelukkig. En ik was onderweg ook gaan koelen (waterflessen in zadeltassen, elk groompunt weer volle flessen mee), zodat ze niet extra vocht zou verliezen door veel zweten. Het was ondertussen flink warm en stoffig.
Ze bleef flink lopen, ook tegen het eind nog stukjes galopperen om bij Oryx te blijven. Op 800m voor de finish ben ik gaan stappen, en weer meteen aangeboden, weer HR 48.
Foto die onderweg gemaakt is (laatste stuk, toen wilde Orlinde wel een stukkie voorop): http://www.vanessateepefotografie.nl/nl ... ?start=125 .
Op de nakeuring waren de darmgeluiden wat weinig (in de vetgate nog alles goed), misschien kwam dat doordat ze weinig had gedronken? Gegeten had ze prima. Ze liep wel wat gevoelig op de verharding met voordraven. Ik had met blote voeten gereden, omdat 95% van de rit op zand was. Maar blijkbaar is zo'n afstand dan toch wat veel. Volgende keer de hoefschoenen aan! Daarna in de box gezet, daar ging ze meteen plassen.

Uiteindelijk was ik 6e. Diegene met het drukke paard is gestopt op de vetgate. Ineke werd 7e omdat zij later aanbood dan ik bij de finish, ze was wel iets eerder binnen. We hebben gemiddeld 11,193km/h gereden, waar ik heel erg tevreden mee ben! Bij de prijsuitreiking kreeg ik nog een complimentje, dat ik zo'n rit zo goed had gereden met een fjord. Nummer 1 had 15,3km/h gereden, en was daardoor anderhalf uur sneller dan wij, om even het verschil aan te geven :o .

Vandaag zag Orlinde er erg goed uit, het is niet aan haar te zien dat ze gisteren zo'n wedstrijd heeft gelopen. Ze was ook vrolijk en kwam naar me toe, kwam knuffelen. Dat is zeldzaam, Orlinde is helemal geen knuffelpaard. Dus ik was blij verrast. Lekker gepoetst, en wat geknuffeld :+: , en verder even niks. Alle spullen opgeruimd. Zelf ben ik wel stijf (schouders, bovenbenen), maar dat heb ik er wel voor over.
Op naar de 82 km op 14 april in Kootwijk (klasse 3, onze eerste keer)!

Orlinde vanmiddag:
Afbeelding
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
kristelhans

Re: de kleinste op de 68km...

Bericht door kristelhans » ma 26 mar 2012, 20:23

SUPER gereden Jowien! En een leuk verslagje. Fijn dat Orlinde okee was vandaag, Beer ook denk ik, niks gehoord van stalbaas (zou even opletten want ik kan op maandag nooit naar stal).

Ik vind het echt heel knap van jullie en ook echt van jou..als ik me al zo gemangeld voel na 26 km..haha, kwestie van wennen hopelijk (zeg Annalynn haha). Leuk dat je ook in KW rijdt, ik duim voor je dat het goed gaat!
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 26 mar 2012, 20:56

Jowien hier ook gefeliciteerd!
Het is een hele prestatie om als eerste wedstrijd van het jaar bijna 70 km te rijden! Ineke heeft iets met Fjorden geloof ik. Ooit heb ik ook de 70 km in KWB gereden met Ineke, toen nog op Elu haar oude paard.
Vervelend dat ze niet goed wilde drinken, ik heb in het endurance topic er al wat over geschreven, hoe was haar turgor op de nakeuring?

Fijne generale repetitie voor KW! Daar wellicht inderdaad met hoefschoenen rijden? Of beginnen op blote voeten en na de eerste ronde de schoenen om?

Kristel het went echt! Km's maken, en nog meer km's maken. Dan komt het vanzelf, of eigenlijk dan blijft het vanzelf weg, die spierpijn ;-)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bailey

Bericht door Bailey » ma 26 mar 2012, 22:13

Gefeliciteerd Jowien! En Orlinde natuurlijk!
Heel goed zeg, en leuk om je uitgebreide verslag te lezen :)
Wanneer staat je volgende wedstrijd op de planning?
Viv

Bericht door Viv » di 27 mar 2012, 04:19

Hier ook een felicitatie, leuk mens is Ineke he?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
prebalia

Bericht door prebalia » di 27 mar 2012, 07:41

Gefeliciteerd! Knappe prestatie weer met Orlinde! Leuk die foto's van Orlinde en schoonpaard Oryx
Mocht het je wat troosten; zelfs Ineke had wat spierpijn ;)
In Kw kom ik Ineke groomen dus dan zie ik jullie 'live'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 27 mar 2012, 07:42

Knappe prestatie, 68 km phoe,hihi

Wat is turgor
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 27 mar 2012, 07:56

Turgor is het vochtgehalte voor en na de rit..ze knijpen dan in het vel van het paard en hoe langer dat 'overeind' blijft, hoe slechter de turgor. Het verschil voor en na de wedstrijd kan erg groot zijn en het kan ook reden van afkeuring/bemerking zijn.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » di 27 mar 2012, 08:01

Tamara schreef:Knappe prestatie, 68 km phoe,hihi

Wat is turgor
Ha, dat wilde ik ook weten :D

Gefeliciteerd en wat een end zeg _/-o_
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 27 mar 2012, 08:15

Het is niet zo zeer knijpen in het vel maar ze pakken een huidplooi in de hals. Die trekken ze even aan en dan kijken ze hoe snel die 'terug springt'.
Binnen een seconden (< 1) is perfect, turgor kan tot 5 lopen. Hoger kan niet op de wedstrijden, dan zou je paard al uit de race moeten zijn genomen. Bij een ouder paard (Orlinde) of geschoren paard is het vrij normaal dat de turgor sowieso 1 of zelfs twee is. Oudere huid is minder elastisch. Geschoren paarden hebben soms ook een wat hogere turgor omdat de huid anders is zonder vacht.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jowien

Bericht door Jowien » di 27 mar 2012, 08:17

Dank voor alle leuke reacties!

De turgor was bij de voorkeuring 1, op de vetgate 3, later in de vetgate tussen 1 en 2 (ze had niet gedronken) en bij de nakeuring 1,5 (halve emmer water gedronken onderweg, wel extra veel gekoeld dus minder gezweet).

@Annalynn: ja, Kootwijk wordt met hoefschoenen aan. Hele dag. Vooral omdat het voordraven op een gravelpad is. Dat doet Orlinde dus echt niet, no way. Hoefschoenen moeten de hele wedstrijd (incl keuringen) aan of uit, niet halverwege aan/ uit doen.

@Kristel: ja, het went, maar ik blijf het voelen hoor! Okee, een rit van 30km voel ik nauwelijks, maar zo'n wedstrijd zeker wel (toch meer spanning denk ik).

@Bailey: volgende wedstrijd is 14 april, in Kootwijk, 82km.

@Prebalia: Ineke had behoorlijk last van haar ribben de 2e ronde, ik was wel een beetje bezorgd. Maar ze zette door. Ik heb haar na de wedstrijd niet meer kunnen bedanken, maar als jij haar spreekt: ik vond het fijn om samen te rijden!

En ja, 68 is best een heel end... vooral aan het begin van de 2e ronde!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 27 mar 2012, 09:09

Annalynn legt het net wat beter uit! Beer heeft altijd <1, ook na het rijden, zelfs met het warme weer dus ik ben daar altijd heel blij mee!

Jowien, wat gek dat je niet mag afwisselen met hoefschoenen aan/uit..gravel is toch anders dan bospad! Ook apart dat een gravelbaan voordraaf-terrein is eigenlijk.. Over dat moe worden bij jezelf, ik denk ook dat het zo'n hele dag is..vroeg op, niet optimaal slapen (helemaal niet met de klok een uur verzet) en alles alleen doen, trailer, auto, rijden, paard verzorgen..dan ben je gewoon op na zo'n dag. En toch weer gaan he.. ;)
monne

Bericht door monne » di 27 mar 2012, 09:52

Wow, mooie prestatie. Gefeliciteerd...Mooi verslag om te lezen.
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 27 mar 2012, 09:58

Ah verstandig om de schoenen dan de hele weg aan te doen. Ik wist niet dat je ze de hele weg aan of uit moest. Vroeger moest je op blote voeten keuren ook als je met schoenen reed. Belachelijk! Ik heb me daar toen hard voor gemaakt dat je ten alle tijde met schoenen mocht keuren. Is er toen, gelukkig, ook doorgekomen. Wel met het toevoegsel dat als de DA de hoeven wil zien je de schoenen moet uit doen.

Kristel in NL zijn we belachelijk verwend qua locomtiebaantjes. Altijd netjes en vlak. In het buitenland is dat wel anders hoor, daar wordt niet gemiept over een gravetlje, steentje of kuiltje in het pad. Ik vind het voordraf pad in KW juist heel fijn (met ijzers dat dan weer wel) lang niet zo hard als asfalt/klinkers.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 27 mar 2012, 10:19

Mooie prestatie Jowien van Orlinde en jou, gefeliciteerd! Leuk verslag om te lezen ook.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Joram

Bericht door Joram » di 27 mar 2012, 18:04

Leuk verslag Jowien. Super leuk om Fjord in langere wedstrijden te zien, super. Die k3 gaat vast zeker lukken !

Hoefschoenen wist ik niet, vindt eigenlijk ook appart. Want waar staat dat in het reglement?
Suus

Bericht door Suus » di 27 mar 2012, 18:26

Wat goed gedaan zeg, zo'n afstand en dan meteen op de eerste wedstrijd. Respect! En dan ook nog zo warm! Super waardes ook. Turgor heb ik ook eens problemen mee gehad, met 54 km. in 30 graden. Dus na de finish volgestopt met wortelen, appels, alles waar vocht in zit. was de hartslag 63, beetje jammer!
Morris, mijn superfjord!
Jowien

Bericht door Jowien » di 27 mar 2012, 19:09

Ik weet niet precies waar het in he regelement staat over de hoefschoenen, zou ik moeten opzoeken.
Annalynn, als jij hebt gewerkt aan de regel van voorkeuren met hoefschoenen: dank, dank dank! Ik vind het eigenlijk gewoon wel logisch, dat je de keuringen doet zoals je de wedstrijd ook rijdt. Doe je met ijzers immers ook, die doe je ook niet af voor de keuringen. Dus alles op ijzers, of alles op blote voeten, of alles op hoefschoenen.

@suus: Het is een kwestie van voorbereiding en trainen. Het is dan wel de eerste wedstrijd van het seizoen, maar ik ben in december begonnen met trainen, en naar deze wedstrijd toe gewerkt.
Joram

Bericht door Joram » di 27 mar 2012, 19:59

Heb idd in wedstrijd reglement kunnen vinden. Jammer. Dacht zelf zo mischien ooit 1 rondje met hoefschoenen te kunnen rijden mocht paard gevoelig worden.

Wat wel weer mag is dat een beslagen paard mag tijden de wedstrijd 2 ijzers verliezen. Maar paard met hoefschoenen mag niks verliezen. Ik vraag mij ook af hoe met de verhalen zit van mensen die ijzer verliezen en tijdelijk hoefschoen over hoef doen. Want dan kan dat ook niet. Jammer dat ze voor alles zoveel regeltjes hebben.
Jowien

Bericht door Jowien » di 27 mar 2012, 20:14

Hoefschoenen verliezen mag dacht ik wel hoor (als het met ijzers mag... dan mag het toch ook met schoenen?!). Als je paard maar goed loopt. Andersom (eerst blote voeten en later schoenen aan doen) mag niet.
Ik heb zelf een keer met mendurance gehad dat een van de voorschoenen kapot ging (staaldraadje brak door tak ertussen). Toen de andere voorschoen ook uitgedaan, en met alleen achterschoenen verder gegaan. Ook zo de nakeuring gedaan, en was helemaal goed. Ik heb wel even uitgelegd dat we materiaalpech hadden, maar omdat ze goed liep was het OK.
Plaats reactie