Zanouk update met wat plaatjes

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Lies

Zanouk update met wat plaatjes

Bericht door Lies » ma 06 dec 2010, 21:03

Nou het is wat stil rondom Zanouk en mij, reden is eigenlijk vooral dat er weinig leuks te melden viel ;) Zanouk had in oktober ondanks al onze voorzorgmaatregelen met entingen, nat hooi, poeders en druppels, toch gewoon weer enorme jeuk, waardoor buiten spelen geen optie was, omdat de hekken het begaven.

Rijdend zat ze ook niet lekker in haar vel, maar ik dacht dat dat vooral door mezelf kwam omdat mijn lijf ook niet zo erg doet wat ik wil.
Na een hoop overleg op een ander forum, telefonisch contact met deze en gene heb ik ervoor gekozen om Zanouk eens zo suikervrij (melasse en zetmeelvrij) te laten leven...ik had eerst het hooi aangepast maar ben tegelijkertijd ook gestopt met de biks dus dat is niet zo'n handige test, twee dingen tegelijk :+
Na de verandering van hooi, weer teruggeschakeld naar haar 'oude' hooi, wel ca. 20 uur geweekt in water (wat uiteraard heel fijn is met dit weer ;) ).

De jeuk is een tijdje na het stoppen met biks een maand echt bijna helemaal weg geweest, ze heeft alleen een vitamine mineralenbrok nu naast haar hooi. Maar tegelijkertijd is haar geschoren vacht ook weer richting teddybeer gegroeid, dus viel voor mij niet meer te achterhalen of dit ook hielp bij het wegblijven van de jeuk....
Nou ja, toch maar de proef op de som genomen en Zanouk, met gevaar voor heel vervelende jeuk bij haar, weer een klein beetje biks gaan voeren. Ze heeft vier dagen biks gekregen en verging eigenlijk op dag 3 al van de jeuk. Alleen was ik er dag drie zelf niet, ik had niks teruggehoord van stalgenoten (verwachtte ook niet zó snel een reactie eerlijk gezegd..) dus nog een vierde dag biks gehad, nu dus weer 2 dagen gestopt. En de jeuk is alweer minder.. kan dit echt zó snel gaan?
Verder is er echt niets bij haar veranderd qua voer/werk/stress... dus ik begin te geloven van wel, maar misschien mis ik iets... maar goed, de jeuk is er nu nog, hopelijk gaat die dus weer weg als ze weer even biks-loos is...

Blijf toch met wat vraagtekens zitten, de jeuk was echt veel minder, maar niet weg, ze plant haar kont nog regelmatig in een hek maar niet meer zo erg dat de hekken het begeven (en niet geheel onbelangrijk mijn dekens blijven ook heel ;) )
Ze krijgt alleen ieder jaar in oktober jeuk.. zo rond de overgang van wei naar 's nachts op stal en van gras naar hooi. Biks blijft in principe dan hetzelfde.. zo rond januari gaat het vaak weer beter met haar (tot nu toe heb ik daarvoor er ieder jaar een dierenarts bij gehad met de bijbhorende medicatie/druppels/poeders (laarakker). Nu gaan we dat dus eens een jaar zonder proberen..
De jeuk was aanzienlijk meer direct nadat ik haar had geschoren, dat kan natuurlijk een dag of 2 wat kriebelig zijn, maar de jeuk hield hierna aan, terwijl deze daarvoor al wat was afgezakt. En daarvoor was ze dus nog niet eens geschoren.. wat toch weer lijkt te duiden op seizoens/leefveranderingen..
Conclusie, Zanouk is geen winter/stal/hooi paard? Nou ja tips zijn welkom.. voorlopig hou ik het even zo, geen biks, wel mineralen.. en dat scheren volgend jaar moet ik nog even heel goed over nadenken...

Verder was Heleen Slebos er vandaag voor Zanouk.. Ze zat vrij plotseling rechts enorm vast, daarvoor zat ze wel 'wat' vast maar niet zo erg. Ze liep ook anders dan ze deed, minder los door haar lijf, korter in haar gangen, niet zo energiek.
Zanouk heeft genoten van de behandeling en de aandacht vond ongeveer alles wat Heleen deed prima, af en toe een stapje opzij gezet, maar dat kon ook te maken hebben met Zanouk haar idee dat de mevrouw één stap verder misschien wel iets te eten bij zich had... O:)
Ze had een geïrriteerd gebied op de plek waar haar zadel rust achter, aan de rechterkant. (nog een resultaat van het vórige zadel, durfde Heleen aan zonder het huidige zadel na te kijken toen ze begreep dat Callista m'n zadel had aangemeten.. ;) )Verder zat er één wervel behoorlijk vast en zat de er een blokkade in de linkerkant van haar schoft . Vermoedelijk toch het gevolg van een val.. (ze is een tijd terug wel gevallen/uitgegleden op de stenen maar of het net die val was wie zal het zeggen..) Wat voor mij wel duidelijk maakte waarom ik voltes en wendingen rechtsom opeens zo'n crime vond om te rijden.
Nu een week rust en vrij bewegen, maar helaas was onze bak waarin ze overdag staan één grote ijsbaan en het land waar Zanouk normaal staat met hobbels en bobbels bevroren. Wat de stal de enige 'veilige' optie maakt..maar niet zo'n fijne natuurlijk. We moeten dus aan de wandel... Helaas ben ik nu zelf ziek (bij/voorholte onsteking áuw!) en is dit het gezelschap waar mee ik me overdag moet vermaken :+
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik me voor gek ga laten verklaren door de kat en dat ik goed ingepakt toch maar wandelen. Dapper langs de weg die wél gestrooid is..
Daarna weer starten met de lessen bij Sandra, nieuwe instructrice, uitgangspunt is aan de hand beginnen, rechtrichten, academische rijkunst, nou ja, google maar op Sandra Strating mocht er interesse zijn ;) waarbij Zanouk haar 'van-Sinterklaas-gekregen-academische-kaptoom' mag testen en ik nog even niet ga rijden/kan rijden, iets met hypermobiel, scheve schouders, medische trainingstherapie en een osteopaat en een lijf wat nu eigenlijk precies doet wat ik niet wil... Nou ja, werk in uitvoering zullen we maar zeggen, na al dit tijd en vooral energierovende gedoe komt het vast allemaal weer goed met ons :D

En dan hoop ik dat Zanouk ook weer wat blijer en alerter wordt.. januari van dit jaar zat ze ook goed in haar vel (ook nog eens nét voor de 2e keer geschoren zie ik nu... :#-o: )
Afbeelding
(januari 2010)

Afbeelding

Afbeelding

En dan hoop ik ook eindelijk weer eens wat Zanouk@work foto's/filmpjes te kunnen maken in plaats van die stand-foto's voor onze heen en weer 'buitenritjes' van een half uurtje :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't believe everything you think
Pablo
Contacteer:

Re: Zanouk update met wat plaatjes

Bericht door Pablo » ma 06 dec 2010, 22:05

Ik denk dat lessen bij sandra zeker wat voor jullie is! Wel jammer dat ze tegen mij zei dat ze geen tijd had.. Maar ja, ik ga binnenkort het lessen bij Astrid weer oppakken. Ook Heleen maakt bij mij deel uit van t jaarlijks ritueel, ik hoop dat de jeuk weg/onder controle blijft en dat jullie weer fijn bezig kunnen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 07 dec 2010, 09:04

Lastig jeuk, ik weet er alles van. Karev heeft het dus ook.
Ik voerde eerst pavo, maar las dat veel paarden daar heftig o kunnen reageren.Ik ben nu over gestapt op de subli pony brok, met hogevitaminering en mineralen, en weinig suiker zetmeel eiwit. Het leek eerst goed te gaan, maar ze begint weer te kriebelen.. Vooral staart en manen. Zanouk ook aan de manen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Lies

Bericht door Lies » di 07 dec 2010, 09:20

Nee haar manen eigenlijk bijna niet, met name haar lendenen, heup en schouders...
Probleem met biksbrokjes is dat het tot brokjes moet worden gemaakt, en dat wordt altijd met suikers (melasse) gedaan waardoor de suiker altijd te hoog is voor een paard wat er wat overgevoelig op reageeerd...

(in de zomer krijgt ze biks en heeft ze nergens last van...)

Jammer dat Sandra geen tijd had!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » di 07 dec 2010, 11:56

Wel apart dat ze dan in de zomer er geen last van heeft.
Misschien toch een combinatie van biks/hooi/scheren?
Of nog een combinatie met stro? Ik roep zomaar even wat hoor :+

Fijn dat ze weer helemaal los gemaakt is door Heleen.
Ik hoop dat jullie met de lessen van Sandra er weer helemaal tegenaan kunnen!
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » di 07 dec 2010, 15:05

Wat hebben jij en Zanouk allebei toch veel pech op fysiek gebied! Zo paard zo baasje, zou je bijna denken :?
Lastig dat je nog steeds geen duidelijke oorzaak voor Zanouk haar jeuk gevonden hebt, misschien idd. een combinatie van factoren zoals Evelien al zegt. Dan zou je het wel ieder jaar in meer of mindere mate terug moeten zien, dat lijkt ook niet erg hoopvol. Hopelijk kom je er toch nog eens achter wat het precies is en kun je dat goed oplossen!
Wat een prachtige bruine set heb je trouwens op Zanouk liggen! Veel succes met je nieuwe trainingsplan, ben erg benieuwd of jullie er baat bij gaan hebben, het klinkt iig. wel erg interessant!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 07 dec 2010, 16:27

Yessie heeft precies hetzelfde met biks! Nu voer ik cavalor pony mix en dat gaat prima! Wat een mooie set heb je op Zanouk zeg!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Jilly

Bericht door Jilly » di 07 dec 2010, 17:41

Vreselijk he, al dat getob met jeuk enzo? Dat wel jeuk/geen jeuk kan inderdaad wel heel snel gaan. De jeuk bij die van mij is heel goed onder controle, maar toen ik een keer een andere zak voer mee bracht omdat de normale niet geleverd was, stond hij na 2 dagen zich weer helemaal open te schuren. Meteen mee gestopt en jeuk was na en paar dagen ook weer over.

Hopelijk lukt het zonder de biks om de jeuk wat onder controle te houden!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Lies

Bericht door Lies » di 07 dec 2010, 18:32

Wat voer jij nu dan Jilly?
Het is bij Zanouk nu het derde jaar op rij dat ze in oktober ontzettende jeuk krijgt...
Mir

Bericht door Mir » vr 10 dec 2010, 19:49

Wat fijn om te lezen dat er een duidelijk verklaring was voor het niet lekker kunnen rijden. Was de geïrriteerde plek van je Anatomica zadel destijds (die heb jij toch ook gehad?)?
Zanouk blijft een plaatje, maar ik kijk ook uit naar plaatjes OP het plaatje, met mooi setje :D .
Enne succes bij de osteopaat, dat je je snel wat beter mag voelen.
Je kat is een "nieuwe" toch? Ziet er nog zo kittenachtig uit?
Lies

Bericht door Lies » vr 10 dec 2010, 21:20

Nou de kat is zelfs al moeder geweest van een nestje... is een klein katje, al een jaar of 6 nu denk ik...

Hoop volgende week weer op Zanouk te kunnen klimmen, beetje rustig aan in de bak beginnen. Vooraf een paar dagen aan de hand loswerken en voelen.. dan moet het toch wel weer eens goedkomen met ons vind ik O:)
Osteo is eh.. 'even wennen' O:)
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » za 11 dec 2010, 09:34

Het blijft zo lastig de oorzaak te achterhalen. Je hebt al zoveel geprobeerd. Wel goed om te weten dat je biks experiment effect heeft gehad. Dat is alvast 1 stap in de goede richting.
Wodan en ik M1+10
Vera

Bericht door Vera » za 11 dec 2010, 13:53

lastig dat het zo'n probleem blijft die jeuk. Je hebt inmiddels al genoeg geprobeerd lijkt me.
Op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer wat je moet doen.
Op zich kan een paard best last hebben van biks, maar wel gek dat ze daar in de zomer dan geen last van heeft. Misschien toch de combi van hooi en biks? Of krijgt ze in de winter nog iets bij wat ze zomers niet krijgt? dan zou het in die combi ook kunnen zitten.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Lies

Bericht door Lies » za 11 dec 2010, 18:10

Wat ik nu gok is het toch iets van verminderde weerstand zo rond oktober, vermoedelijk veroorzaakt door overgang gras-hooi van land naar stal en daarbij een wintervacht moeten aanmaken... tekort aan bepaalde mineralen/vitaminen kan dan een oorzaak zijn dat ze extra gevoelig raken voor bepaald voer (suikers/zetmeel dan in Zanouk haar geval).
Dus nu hoop ik dat ze met deze vitaminebrok jeukvrij(-er) raakt en dan volgende najaar mogelijk nog extra supplementen en de biks op tijd gaan afbouwennn volgende jaar oktober weet ik of het werkt :+
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 11 dec 2010, 18:21

Lastig die jeuk misschien een idee om gras brok te proberen? Misschien dat dit de overgang van het land naar de stal wat helpt? Noem maar wat...
En hopen dat het nu wel helemaal wil gaan lukken met jou en zanouk samen aan het werk.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Mir

Bericht door Mir » za 11 dec 2010, 20:21

Oh haha ik denk, je hebt een nieuwe kat 8)7 ! Jeuk blijft moeilijk. Ik was afgelopen jaar bij een dermatoloog met netelroos. Hij zei dat ze niet eens meer aan een eliminatiedieet beginnen omdat het zelden wat oplevert bij mensen. En dan zijn wij ons nog eens bewust van wat we eten enz.
Nouja, niet meer scheren, niet meer aan het krachtvoer... je word gewoon een natural fanaat :P .
Lies

Bericht door Lies » wo 15 dec 2010, 19:28

Ja binnenkort stap ik open naar het forum van paard natuurlijk... en dan kom ik hier af en toe even mijn geloof verkondigen O:)

Maar goed, de jeuk is nu weer erger... 't is ook weer iets 'warmer' dan dat het was...pfff.. Volgend jaar dus ook dekenloos :D
Vera

Bericht door Vera » do 16 dec 2010, 17:53

kan het misschien zijn dat ze allergisch is voor het was middel waar deken mee is gewassen?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Anna

Bericht door Anna » vr 17 dec 2010, 01:56

Vera schreef:kan het misschien zijn dat ze allergisch is voor het was middel waar deken mee is gewassen?
Tja dat zou natuurlijk ook kunnen, wij brengen de dekens altijd weg naar de Clean Company in Schagen :o
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Lies

Bericht door Lies » vr 17 dec 2010, 17:33

Anna schreef:
Vera schreef:kan het misschien zijn dat ze allergisch is voor het was middel waar deken mee is gewassen?
Tja dat zou natuurlijk ook kunnen, wij brengen de dekens altijd weg naar de Clean Company in Schagen :o

Dan had de jeuk volgens mij niet weg kunnen zijn en dan weer terug.. en weer weg en nu wéér terug :(
Plaats reactie