Beers uitbreekavontuur heeft 'n staartje..(+1ste buitenrit)

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
kristelhans

Beers uitbreekavontuur heeft 'n staartje..(+1ste buitenrit)

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 18:39

Jeeeemig! Beers avontuur krijgt nog een staartje..vandaag moest hij de hele dag in een paddock want hij was ALWEEEEER ontsnapt..

Dit keer had ie alle draden gesloopt i.p.v. netjes los gewipt... gelukkig had ik extra draden van de sluis naar de stal dichtgedaan zodat, in het ergste geval, Beer niet de weg op kon... Dat 'ergste' geval werd dus waarheid...Bleek ie gisteren een feestje te hebben gehad op stal..hij had een dichte kruiwagen met brokken gevonden en daar was hij op één of andere manier toch ingekomen... Alle andere paarden hadden dit ook door dus die hadden een vreetfestijn dankzij Beer.. Één paard was zo vol dat ie uit zichzelf in de stal was gaan staan (met de deur open)..Ze zijn allemaal in de gaten gehouden door de stalbaas maar niemand had buikpijn gekregen.. Leuk detail..Beer was zelf in zijn uppie naar Het Grote Groene Buurweiland gegaan terwijl de rest bleef schransen in de stal...3 x raden hoe..ook onder een draadje door..

Ik schaamde me bijna toen ik vandaag op stal kwam maar daar vonden ze het geen probleem..Het is een fase..zei de stalbaas..gaan ze allemaal doorheen hier ;) Dat beurde me wel wat op..Daarna zei hij dat we anders Beers manen maar moesten afscheren zodat ie wel stroom krijgt als hij weer eens bedenkt dat hij het draad kan optillen.. (hij lachte er gelukkig wel bij).

Morgen gaan ze de plastic paaltjes die Het Grote Groene Buurweiland scheiden van Beers land vervangen door houten palen met stabielere bedrading en er komt een extra stroomkastje bij..Ook komt er bij de ingang, in de sluis een stalen hek i.p.v het draad dat er nu hangt..knappe fjord die dat open krijgt! (niet te hard zeggen ;) ) En misschien krijgt Beer wel een antenne op z'n kop om het even ECHT af te leren want door die manenkam komt echt geen stroom... Dan maar even hard hoor!

Ohja, we hebben vandaag ook ons eerste buitenritje gemaakt met een volleerde bosfjord als gezelschap. Helaas begon het mega hard te onweren en te regenen en de andere fjord is heel erg bang voor onweer dus waren we naar 15 minuten terug op stal..maar het was het heerlijkste kwartier ooit!

Ik heb wel een beetje een indruk kunnen krijgen van hoe Beer buiten is..hij had wel wat dribbelneigingen maar dat was ook omdat het hard begon te waaien en het begon te rommelen en ik toch wel een beeeeeetje gespannen was..maaaaarr, daar staat tegenover dat hij met een ophouding van mijn hand, een hoooo van mijn stem een aai over zijn bol zo weer terug te nemen was...

Volgende week doen we het over..het was wel een goede leerschool op zich..voor het eerst op het erf opstijgen i.p.v. in de bak en meteen naar buiten..ik dacht; we gaan ook maar het diepe in..niks eerst de bak in, gewoon meteen het zandpad op! Ondanks dat het heel kort was, ben ik toch blij dit te hebben gedaan..ik denk echt dat Beer het superleuk vond..oortjes als een ezel naar voren geprikt en een blije, klapperende hanglip..hihi..das het enige nadeel van bitloos rijden..zijn lip wordt er niet charmanter op! Na dit avontuur heeft ie wel 400 keer gebriest..alsof ie de marathon had gelopen haha.. wat een SCHAT! *o/* _/-o_
Jowien

Re: Beers uitbreekavontuur heeft 'n staartje..(+1ste buitenrit)

Bericht door Jowien » do 30 jul 2009, 18:48

Klinkt goed, dat ritje! En die oncharmante onderlip herken ik wel.

Hij maakt de naam Houdini wel waar zeg, zo erg zijn de meesten toch niet... wel grappig dat hij het gras toch lekkerder vindt dan de biks.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 30 jul 2009, 18:50

anders ijzerdraadjes in zijn manen hangen :D
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 30 jul 2009, 18:51

hij had een dichte kruiwagen met brokken gevonden en daar was hij op één of andere manier toch ingekomen...

zal mooi gezicht zijn, Beer in kruiwagen....

Maar eerlijk, dit wil je niet, er zouden best ook ergere dingen kunne gebeuren op deze manier, en doordat hij steeds succes heeft, jammer dat hij steeds succes heeft met zijn houdini trekjes. Ik hoop voor je dat hij het snel afleert, want dit is niet grappig meer
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 18:52

Ja ik heb eens een antenne constructie van ijzerdraad bovenop het halster gezien...hoe hang je dat in rechtopstaande manen zonder dat Beer zichzelf kan verwonden? Hopen dat het stalen hek helpt..hij weet nu dat dat de zwakke plek is en met een hek kan ie niet zoveel..of hij moet er overheen kunnen hahah, krijgen we dat weer!

Het scheelt dat de stal in een afgelegen gebied is..ik heb wel overwogen een naamkaartje aan zijn halster te hangen met mijn telefoon nummer..tsss toch te idioot dat je daar aan moet denken.. Hij rent ook niet weg ofzo..t gaat allemaal heel gemoedelijk..op z'n fjords.. Wil hij van het erf af, dan moet langs het woonhuis..en als ze daar weg gaan, zetten ze hem in een springpaardenpaddock..totdat het probleem is opgelost.. en ze houden hem nauwlettend in de gaten..er is altijd wel iemand aan het werk daar en met de staldraden dicht kan ie eigenlijk alleen maar het land in..daar ben ik al lang blij om!
Jilly

Bericht door Jilly » do 30 jul 2009, 18:57

Ohnee, wat een boef! Maar wees blij dat de staleigenaren het zo positief bekijken en dat ze moeite doen om het te verhelpen! Ik kreeg alleen maar verwijten naar mijn hoofd geslingerd, Hay kreeg allerlei gemene bijnamen, werd anders behandeld en op den duur werd ik gewoon verplicht om hem aan het werk te zetten tot hij er bij neer zou vallen, zodat hij geen fut meer had om wat uit te steken. Dat dacht ik niet, ben er dan ook vertrokken.
Hopen dat de nieuwe hekken hem wel tegen houden!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jankeke

Bericht door Jankeke » do 30 jul 2009, 18:58

Wat een BOEF is die Beer van jou!!!!! Ik kan me voorstellen dat je toch wel met samengeknepen billen op stal komt zo. Dan is het wel erg fijn dat je een stalbaas hebt getroffen die inzicht heeft in de psyche van het paard en dat hij er alles voor doet om meer ellende te voorkomen.
Zo te horen (pardon, lezen) heb je je eerste buitenritje gehad. Ook al was het kort het was wel krachtig. Fijn om op terug te kijken en om vol vertrouwen de volgende stap te zetten. Je gaat lekker met Beer!!!!!!
Trouwens....een naamkaartje aan zijn hoofdstel is niet vreemd hoor. Ik heb bij Vlin een hondenpenning aan zijn zadel hangen met verschillende telefoonnummers erop en zijn woonplaats. Vlin is namelijk al 3x pleite gegaan in het bos (zonder mij erop, ik lig dan ergens te spartelen in het zand). De eerste keer was ik hem echt kwijt en dat is heel eng vooral omdat hij nog maar net op zijn nieuwe stalletje stond en hij de weg nog niet wist. Zo'n nummerpenning geeft dan toch wat meer vertrouwen dat hij bij je terug komt.
Laatst gewijzigd door Jankeke op do 30 jul 2009, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 19:00

Jeetje Jilly, dat is ook niet leuk zeg! Ik ben ook heel blij met de stalbazen..ze hebben zelf ook zo'n uitbreker..die kan alles openmaken dus ze zijn wel wat gewend.. en er is geen drukke weg in de buurt..zandpaden en fietspaden en bospaden..wel auto's maar die rijden niet zo hard..tegen die tijd heeft iemand hem allang gespot hihi.. 't is natuurlijk een serieuze zaak maar stiekem moet ik toch ook wel lachen om mijn slimme fjordenmans!

Jankeke; Inderdaad! Ergens was het wel lekker om zo kort te gaan want nu is de volgende keer minder eng..had echt kriebels in mijn buik joh! Maar hij deed het weer supergoed..ondanks dat hij de hele dag in de paddock had gestaan was ie heel relaxed..lief beest!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 30 jul 2009, 19:04

Het is wel een volhouder zeg. Ik hoop toch echt voor jou dat hij tot inkeer komt voordat er ongelukken gebeuren.
Je rit was wel erg super zo te lezen, gaaf joh.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 19:08

Ja Anita, inderdaad..maar gelukkig gaan ze het erf niet af..veel te veel te vreten..tis wel een mega erf maar als hij er af wil moet ie langs het huis..een doorsteekje van een paar meter..daar kan zelfs slimme Beer niet ongezien langs..en meestal wil hij gewoon het grote land in en dat is dan wel het veiligst..het kromme is dat wanneer je hem dan roept hij heeeel blij naar je toe komt draven..dan smelt ik toch wel weer hoor.. dit kan ik niet met boos worden oplossen.. er staat nu minimaal stroom op omdat geen van de pensionpaarden (aparte wei) ooit deze neigingen heeft gehad.. Maar ik ben blij met een begripvolle stalbaas die morgen aan de slag gaat..ik bood aan om te helpen maar hij zei; neeeuu das zo klaar joh, we hebben nog een hek liggen en die palen zitten zo in de grond.. komen den 3 dikke linten aan..zoals de rest van het weiland..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 30 jul 2009, 19:10

Boos worden heeft ook totaal geen zin als het geen "heterdaadje" is. En mocht je hem wel betrappen dan kun je je afvragen of hij dan snapt waarom hij op zijn donder krijgt. Een slimme vogel is het in ieder geval.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 19:12

Ach ja, als ik paard was en ik had uitgevogeld hoe ik naar lekkerder gras kon komen zonder sancties (stroomklap) zou ik het ook doen! Ben gewoon blij dat het erf veilig is en de mensen daar goedgehumeurd.. Kom maar een keer langs om te kijken ;)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 30 jul 2009, 19:16

kristelhans schreef:Ach ja, als ik paard was en ik had uitgevogeld hoe ik naar lekkerder gras kon komen zonder sancties (stroomklap) zou ik het ook doen! Ben gewoon blij dat het erf veilig is en de mensen daar goedgehumeurd.. Kom maar een keer langs om te kijken ;)
Ja, lijkt me leuk, moeten we maar afspreken op de keuring in Hardenberg.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
roos

Bericht door roos » do 30 jul 2009, 19:22

Ik ken nog een paard die heel goed in ontsnappen is hoor..Dancer. Ik heb ook nachten wakker gelegen..dus ik snap je gevoel.

Misschien idd een antenne maken of hem helemaal nat maken en dan tegen het draad zetten. Of wat ook nog wel eens kan helpen is stroomdraad, dikke draad van dat groene spul, is meer een band.(hoe noem je dat ook alweer)En dit herhalen tot de grond. (Als je dit doet is er minder ruimt tussen de draden zodat ze ook niet zosnel hun hoofd er tussen steken.

Ik vind het wel gaaf dat je stalbaas zo lief reageerd.

Sterkte!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 19:28

Ja ze hebben daar alleen maar lint/band...groen en wit..niets met staal/ijzer erin ivm beenletsel enzo..ben ik wel blij om nu! Wil het van een ander paard ook niet op mijn geweten hebben.. Ik ga er vanuit dat met het ijzeren hek het probleem verdwijnt..dat is steeds de plek waar ie er tussendoor piept.. en die houten palen met strak bandspul er tussen is ook goed want dat is wat er in de rest van de wei staat..waar ie niet doorheen gaat..alleen op dat stukje niet want dat verzetten ze wel eens..een strookje erbij of er af..dat heeft Beer dan mooi verprutst hihi..
Jilly

Bericht door Jilly » do 30 jul 2009, 19:43

roos schreef:Ik ken nog een paard die heel goed in ontsnappen is hoor..Dancer. Ik heb ook nachten wakker gelegen..dus ik snap je gevoel.

Misschien idd een antenne maken of hem helemaal nat maken en dan tegen het draad zetten. Of wat ook nog wel eens kan helpen is stroomdraad, dikke draad van dat groene spul, is meer een band.(hoe noem je dat ook alweer)En dit herhalen tot de grond. (Als je dit doet is er minder ruimt tussen de draden zodat ze ook niet zosnel hun hoofd er tussen steken.

Ik vind het wel gaaf dat je stalbaas zo lief reageerd.

Sterkte!
Dat nat hoeft niet te helpen hoor :n
Nadat ze op mijn stal tot het inzicht waren gekomen dat elektriciteit toch nodig was, leek de mijne het nog steeds niet te voelen. Een warmbloed heeft er eens aangehangen en vloog een meter achteruit. De mijne stond met natte vacht onder de draad door te drinken. Die draad maar knetsen op zijn rug, maar hij gaf geen krimp :?
Misschien moet ik toch ook maar voor een warmbloed gaan hihi
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
roos

Bericht door roos » do 30 jul 2009, 19:48

Bij sommige paarden helpt het wel om na te maken vandaar ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 30 jul 2009, 20:00

Oh Jilly!!! Echt?? Ohjee, dan ben ik benieuwd wat mij te wachten staat!! Nou ja..de tijd zal het leren!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 31 jul 2009, 06:08

Stoute Beer!!! Wel slim.

Wat heerlijk dat jullie buitenrit zo lekker was, dat vraagt om meer.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 31 jul 2009, 06:09

Jemig Kristel! Het is toch wat met die Beer van jou!
Wij hebben wel eens een 'tuigje' van stroomdraad gemaakt voor de Shet en stroomdraad in de manen gevlochten zodat ze in elk geval merken dat ze stroom krijgen. Niet heel aardig maar wel aardig effectief!
Tuigje had een stroomdraad voor de borst langs, over de schoft en over de manen, je zou hem kunnen uitbreiden met een 'staartriem' en 'broek'. Uiteraard wel in de gaten houden.

Jammer van je buitenrit, dat hij zo kort duurde. Maar zo te lezen vond Beer het al een marathon, haha!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie