De osteopaat

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Bella
Contacteer:

De osteopaat

Bericht door Bella » di 25 sep 2007, 19:06

Een ruime maand denk ik nadat Sas bij ons kwam en ik begonnen ben met haar beleren, stapte ik een keer op op het erf. Zou samen met Julie en Runnar een buitenritje maken. Terwijl ik met de eigenaresse aan het praten was, was Julie Runnar nog verder aan het optuigen.
Ik zie vanuit een ooghoek de hond aankomen, maar schenk er verder eigenlijk geen aandacht aan.
Nog geen halve seconde later staat Sas recht overeind. Ik voel mezelf tegen die loodlijn hangen. Sas draait een kwart pas en komt weer naar beneden, maar tot onze beide schrik staat daar Runnar. Sas draait snel door en ik verlies mn evenwicht, hang uiteindelijk met mn volle evenwicht naast Sas, maar besef me dat ik me niet meer op kan trekken en laat me dus maar vallen. Auw op de stenen...pijnlijk, maar ik redde mezelf. Sas stond maar wat verschrikt te kijken. Daarna weer opgestapt en met een steeds pijnlijker wordend stuitje maar even in de bak gereden.

Daarna ontdekte ik bij Sas een bobbel in dr ruggengraat. In de loop der tijd nam het aanzienlijk af in grootte. Heel soms zag je m nog weer wat duidelijker. Met de hand bleef ie altijd te voelen, maar ze leek er niet echt last van te hebben.

Vandaag kwam de osteopaat voor Pybelien en wou ik vragen wat die bobbel bij Sas nu precies was, want het bleef me toch een beetje een doorn in het oog. Na een interessante behandeling van Pybelien, met diverse uitleg en zelfs botten die ze meegenomen had om te laten zien hoe het ongeveer zit in die rug, was ik alweer een heel stuk wijzer.
Toen Sas even snel checken. Ze had inderdaad een paar blokkades in dr lendenen-deel, niet dramatisch, wel aanwezig...precies het zwakke deel met dr lange rug. Daarnaast was de daaraan gerelateerde ademhalingsspier wat vastgezet en maakte ze die ook los.

Kon daarna gewoon rijden en moet nu in de gaten houden wat die bobbel doet, groeit, gelijk blijft of slinkt en dan van de winter nog eens een grotere behandeling, waarbij ze alles langs gaat.

Ik gaf ook nog aan dat mijn houding niet optimaal is en ik iets teveel naar 1 zijde zit. Ze vertelde me toen dat, dat niet per direct mijn fout is, maar dat Sas mij ook naar de makkelijke zijde 'gooit'. Dan zit ik dus schuin of heb dat idee, terwijl het eigenlijk bij de combinatie ik en Sas ligt.
Iets waar ik dus weer rekening mee kan houden, dat ik gelijk op beide zitbeenknobbels blijf zitten, want inderdaad..op Anton zit ik altijd veel minder te prutsen met beugels en of ik wel of niet recht zit.

Met rijden kon ik wel merken dat de ademhaling inderdaad rustiger was en daarmee ook haar wijze van stappen iets ontspannender. Niet meer dat hele verkorte stappasje bij spanning. Verder nog niet heel veel verschil gemerkt, maar wie weet komt dat nog. (was nu ook wel lastig, aangezien er iéts ineens heel eng was langs de bak..het stilstaan en snuiven waard 8)7 en ze bleef dr maar naar kijken..frustrerend)
Geluk is de vrucht van intens werk
Ydel

Bericht door Ydel » di 25 sep 2007, 20:28

jeetje, hoop dat het geholpen heeft!!

en nu maar gefocussed blijven op die bult dan ;)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Anna

Bericht door Anna » di 25 sep 2007, 23:20

Nu maar hopen dat de kleine checkup geholpen heeft en dat de bobbel niet groter wordt maar kleiner :)*
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » wo 26 sep 2007, 06:20

Ben benieuwd of je blijvend resultaat hebt, of zelfs nog meer verbetering merkt.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 26 sep 2007, 08:28

Imka heeft ook een bobel op haar ruggegraat. Appart misschien wel net zoiets als dat wat jij hebt. Nou ja je paardje dan...

Ik hoop dat ze er van op knapt
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
sparky10

Bericht door sparky10 » wo 26 sep 2007, 09:35

hmm niet leuk anna maar gelukkig is het vrijwel opgelost en dat het dan ook maar zo blijft ,
heb jij verder niks aan je val overgehouden ?? anders had de osteopaat jou ook meteen even onder handen kunnen nemen :+
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 26 sep 2007, 10:10

Apart dat je meteen mocht rijden. Tim moest 10 dagen op 'rust'. Alleen weidegang en longeren zonder lijn of bijzets.

Laatst op Horse Event ook nog een chek-up gedaan met Tim en daar leuke oefeningetjes geleerd. Kan ik je binnenkort trouwens wel laten zien :D
Vera

Bericht door Vera » wo 26 sep 2007, 10:15

Bij ons moeten ze ook altijd een weekje zonder ruiter, ze mogen dan wel gelongeerd of voor de wagen, maar niet belast bewegen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
yvette

Bericht door yvette » wo 26 sep 2007, 10:41

Ja, dat is meestal zo na een hele behandeling. Maar dat is hier niet het geval toch? Als ik het goed begrijp is er alleen wat losgemasseerd.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » wo 26 sep 2007, 11:59

Klinkt interessant!! Ben benieuwd wat de bobbel gaat doen en of je nog meer verschil gaat voelen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 26 sep 2007, 13:27

er is idd geen hele behandeling gedaan bij sas. Alleen even wat kleine dingetjes controleren ivm de bobbel op de rug.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » wo 26 sep 2007, 16:33

Wodan wordt ook regelmatig behandeld door de osteopaat. De eerste keer moest hij een week rust, maar nu mag ik na 3 dagen weer gewoon gaan rijden. Het verschil met de eerste behandeling en de daarop volgende is namelijk veel minder groot is mij vertelt.
Ze weten nu sneller hoe ze zich weer goed in balans moeten brengen. De eerste keer is dit lastig, omdat ze dan al een lange tijd vast hebben gezeten en dat moeten ze zelf eerst kunnen corrigeren voordat de ruiter er weer op gaat.
Wodan en ik M1+10
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 26 sep 2007, 16:45

ik hoop dat het goed blijft gaan met Sas en dat die bobbel weg gaat
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 26 sep 2007, 18:04

:j nu had ze alleen een hele kleine behandeling gedaan, omdat ze ook alleen voor pybs kwam, alleen dat kleine stukje 'losgetikt'. Van de winter, als het huifkarseizoen afgelopen is, dan mag ze voor een grotere behandeling, waarbij inderdaad een week lang weiderust gehouden wordt en daarna weer opbouwend werk. (maar dat kon nu nog niet, omdat ze nog een paar keer per week voor de kar gaat)

@Ellen: Graag, ben benieuwd!
@Joyce: Heb al paar keer staan twijfelen: 'zal ik het vragen' haha, eigenlijk moet ik wel een keertje. Van die val heb ik denk ik niet zoveel over gehouden, maar van de hersenschudding half jaar eerder wel.
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie