Naisven in longeerclinic bij Lammert Haanstra...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Naisven
Moderator

Naisven in longeerclinic bij Lammert Haanstra...

Bericht door Naisven » ma 03 jul 2006, 08:15

Zaterdag was er longeerclinic van Lammert Haanstra bij ons aan de overkant in de binnenbak. Allemaal brave paarden die over het algemeen op het eerste knuffelgeluidje wel braaf in draf gingen enzo en allemaal bijgezet werden. Dus ik sta erbij en zeg tegen m'n buurman: eigenlijk had ik Nais in moeten schrijven, die moet altijd eerst een pak op z'n donder hebben voordat hij loopt en keert zich dan toch nog af en toe flink tegen je. Ben benieuwd hoe hij dat op zou lossen, want ik zou dat wel op een andere manier op willen lossen. Zegt Teun, de eigenaar van de binnenbak: Mooi, er heeft er eentje afgezegd dus ik zorg wel effe dat je erbij kunt... Uh.. oeps.. uh.. nou ja, dan ga ik 'm wel even van het land plukken.

Dus Naisven in de clinic bij Lammert Haanstra! Natuurlijk heb ik 'm niet van tevoren wakker geschud, want ik wilde juist dat hij 'm zo kreeg zoals-ie ook bij mij begint. Gelukkig had-ie dit keer niet zoiets van "kom, laat ik me eens van m'n vlotte kant laten zien", dus het gaf wel een eerlijk beeld. Het ging er uitsluitend om om 'm voorwaarts te krijgen aan de longeerlijn (bij voorkeur zonder geweld O:) ), dus hij werd niet bijgezet ofzo.

Nou... Dhr. Haanstra noemde 'm autistisch (hij reageerde dus inderdaad niet snel), heeft 'm eerst aan de hand al een paar keer flink bijgetikt (met nog niet zo heel veel effect, maar hij liep ernaast GVD GVD te schelden ;-)). Uiteindelijk ging hij 'm longeren en kreeg hij (net als bij mij) dus gewoon een flinke dreun, waarna hij wel wilde lopen, maar toch ook nog 2x ineens zich omdraaide (en dan dus weer een flinke tik kreeg). Uiteindelijk ging ik 'm zelf longeren, vertraagde z'n tempo wel (had met mijn lichaamshouding, het verbinding houden met de lijn en zweephouding te maken). Aan het einde keerde hij zich weer naar 'm toe en liet hij 'm daarna stoppen??? Toen iemand vroeg (ik ook) waarom hij 'm op dat moment dan liet stoppen zei hij dat je niet alles in 1x op kunt lossen... mmmm... Nou ja ik was al enigszins met 'm in discussie, dus heb het maar zo gelaten. Mijn conclusie na deze longeersessie is in ieder geval dat ik dat dus maar niet te vaak met Nais moet doen. Hij vindt het dus echt niet leuk en de enige oplossing is dus om 'm toch te meppen.... Volgens mij was LH enigszins geïrriteerd over Nais...

Maar misschien kan en wil Marije of Charret nog wat toevoegen, die keken er natuurlijk wat objectiever tegenaan..

Overigens zijn er foto's gemaakt, die zal ik vanavond even plaatsen....
Laatst gewijzigd door Naisven op ma 03 jul 2006, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » ma 03 jul 2006, 08:40

dus de longeergoeroe heeft je niet kunnen redden O:) wat gek :+
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 03 jul 2006, 09:01

wel goed dat ie bij hem ook zo vervelend was en dat ie geïrriteerd werd door Nais................ tja, hij geeft toch een clinic? Dan moet ie niet verwachten allemaal makkelijke brave paardjes te krijgen :+
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Anouska

Bericht door Anouska » ma 03 jul 2006, 09:12

Wel fijn dat Nais bij LH hetzelfde deed als bij jou. Moet er wel om lachen dat hij geiriteerd was.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Esther

Bericht door Esther » ma 03 jul 2006, 09:44

Je zou van zo'n man toch verwchten dat hij wel vaker probleemgevalletjes heeft meegemaakt, hihi..
Ik vind dat je zelf een verstandig besluit hebt genomen, gewoon niet zo vaak meer doen als hij het echt niet leuk vind.. Daar lok je wangedrag ook mee uit!!

Complimenten voor Naisven, dat hij die man zo van zijn apropo kon brengen, hihi..

Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 03 jul 2006, 10:03

Ach, niet alle paardjes zijn zo braaf, voor jou alleen maar een bevestiging dat ie het echt niet leuk vind (en je het zelf dus ook niet ernstig fout doet ofzo hihi)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Charret

Bericht door Charret » ma 03 jul 2006, 10:43

Ik was er ook bij. Als toeschouwer en wilde net vertrekken toen ik Nais de bak in zag lopen! Ik helemaal blij, want ik kon hem eindelijk in levende lijfen ontmoeten.

Wat me eigenlijk opviel van alles is dat LH echt een knotjespaarden fan is. In die zin, de mensen met dat soort paarden werd meteen naar de afstamming gevraagd en werden langer geholpen dat bijvoorbeeld het meisje met de Tinker en Marieke.

Hij behandelde dus probleem paarden en over het algemeen was het best leerzaam, hoewel hij veelal hetzelfde toepaste bij de verschillende paarden. Ik vond het erg jammer dat hij bij Naisven alleen maar boos werd en echt stond te slaan met die zweep om hem maar door te laten lopen. Het had totaal geen effect vond ik zelf en ik ben het wat dat betreft dan ook eens met Marieke, dat hij Nais maar niks vond..

Viel me vies tegen de laatste ronde dan. Hij had het er nog over dat het ook genoeg was voor de dag en dat je het hem toch niet meer afgeleerd kreeg omdat het er al jaren in zat [???]

Moest wel lachen want Marieke wilde wel in discussie en hij niet.. :P
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 03 jul 2006, 11:55

Hahaha en als ze dan niet lukt ligt het in ene aan de paarden hahaha lachen :D
Laatst gewijzigd door nancy imka op ma 03 jul 2006, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 03 jul 2006, 12:15

Wat me eigenlijk opviel van alles is dat LH echt een knotjespaarden fan is
Toen Lammert Haanstra nog bedrijfsleider was van het Fries Paarden Centrum in Drachten, heb ik onder hem 2 maanden stage gelopen voor school. Ik moet toegeven dat hij niet altijd de gemakkelijkste persoon was. Het moest wel allemaal naar zijn zin lopen, anders was hij gelijk uit zijn doen. Maar ik ben het er niet mee eens dat hij echt alleen voor kwpn-ers of dat soort paarden is. Hij heeft namelijk altijd met heel veel goede resultaten (toendertijd dat is nu alweer bijna 10 jaar geleden) de frieze paarden klaar gestoomd voor de IBOP.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 03 jul 2006, 12:16

Marieke ik zou t als een compliment beschouwen naar jezelf toe, LH krijgt er niet meer of minder uit dan jijzelf dus zo slecht doe je het zelf dus absoluut niet, vind t meer als n afgang voor LH en zo zal hij dat zelf ook wel ervaren hebben als hij zo boos werd............
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 03 jul 2006, 12:30

Soms ligt een probleem bij het longeren al aan de basis, en wat dat betreft ben ik het wel eens dat je niet alle problemen in 1 keer kunt oplossen :) met kleine stapjes kom je ook op je eind punt.
Charret schreef:Wat me eigenlijk opviel van alles is dat LH echt een knotjespaarden fan is. In die zin, de mensen met dat soort paarden werd meteen naar de afstamming gevraagd en werden langer geholpen dat bijvoorbeeld het meisje met de Tinker en Marieke.
Ik denk dat dit komt doordat meer als 90% van zijn 'klanten' een (warmbloed) (rij)paard heeft, en van Tinkers en Fjorden e.d. krijgt hij gewoon te weinig onder handen om d.m.v. afstamming ook bepaalde 'lijnen in het longeren' te zien.
roos

Bericht door roos » ma 03 jul 2006, 12:48

Bij ons is in september ook een clinic...nouja gelukkig is Danc te laatste tijd braaf ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 03 jul 2006, 13:54

Carolinef schreef:Marieke ik zou t als een compliment beschouwen naar jezelf toe, LH krijgt er niet meer of minder uit dan jijzelf dus zo slecht doe je het zelf dus absoluut niet, vind t meer als n afgang voor LH en zo zal hij dat zelf ook wel ervaren hebben als hij zo boos werd............
Even iets rechtzetten... Ik vond dus zeker niet dat LH afging! Wat hij met de andere paarden liet zien was zeker interessant en ik heb er ook zeker van geleerd! Hij maakte alleen wat denigrerende opmerkingen over "koudbloeds" (volgens hem waren die voor mensen die niet zo veel ervaring cq paardenverstand hebben want die kunnen wel een foutje en wat gerommel hebben), de Tinker die er was had een redelijke galop... voor een Tinker... enzo en inderdaad was daar de afstamming ineens niet belangrijk. Maar goed, blijft het feit dat ik toch weer wat opgestoken heb...
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 03 jul 2006, 14:15

Naisven schreef:Hij maakte alleen wat denigrerende opmerkingen over "koudbloeds" (volgens hem waren die voor mensen die niet zo veel ervaring cq paardenverstand hebben want die kunnen wel een foutje en wat gerommel hebben), de Tinker die er was had een redelijke galop... voor een Tinker... enzo en inderdaad was daar de afstamming ineens niet belangrijk.
Oei, dat vind ik dus echt een belediging! Volgens mij heeft hij die uitspraak (over weinig paarden-ervaring) zelf al wel tegen gesproken, door zelf ook het probleem met Naisven niet 1,2,3 te kunnen oplossen. Het zijn ook altijd dezelfde vooroordelen die mensen over fjorden/koudbloeden hebben :(
Maar wel super leuk om aan zo'n clinic mee te doen met Naisven. Jammer dat jullie er niet zo heel veel resultaat mee bereikt hebben.
Charret

Bericht door Charret » ma 03 jul 2006, 14:32

Ik zag het ook als een soort blediging. Hoewel hij het heel luchtig bracht. Maar Marieke was gewoon een super goed voorbeeld. Want het was een ECHT probleem paard, het paard voor Naisven was een bakbeest, prachtige merrie en LH kon heeel zacht ho zeggen en het dier stond stil. Vierkant en oren naar voren. LH was helemaal in zijn doen en dat stoorde mij, want bij de Tinker was het binnen 5 min. gedaan en bij dat paard [wat eigenlijk niks mankeerde] ging hij maar door. Dus toen had ik het na 15 min. wel gezien.

Maar ach, hij had ook wel goede dingen ;)

Mooiste van de dag: Kjeld..:L:L
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 03 jul 2006, 14:47

Charret schreef:Mooiste van de dag: Kjeld..:L:L
Ik zal het aan Anthony doorgeven :D
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 03 jul 2006, 14:59

Een warmbloedpaard is ook eerder te overtuigen he ;)

Als ik weer een zakcentje extra heb ga ik weer een keer lessen maar dan met balkjes en/of dubbel longe werk :j Met Rian kan ik nu ook op zachte woorden overgangen hoger laten gaan, terwijl ik eerst altijd OPGELET DRAFFFF zei is het nu opgelet draf
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 03 jul 2006, 15:26

hihi Nais was dus een echte clown!! :D
Maarja ik kan mij ook wel voorstellen dat niet alles in 1 keer op te lossen valt, maar wel jammer dat hij je zo afraffelde...
Verder vind ik hem een kundige man en mag graag naar hem luisteren.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
fjordido

Bericht door fjordido » ma 03 jul 2006, 15:55

ik doe ido ook absoluut geen plezier met longeren en zo hetzelfde reageren als naisven.
Jammer dat LH er niet echt iets zinnigs mee kon.
op zich heb ik wel veel geleerd van zijn boek en zijn DVD.. je staat toch niet altijd stil bij de zaken die hij aanstipt.
Plaats reactie