Beetje boos...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Machteld&Falco

Beetje boos...

Bericht door Machteld&Falco » zo 09 aug 2009, 10:11

Ik moet nodig even mijn hart luchten |(

Gisteren stond er voor ons een fikse buitenrit op het programma. Twee mensen zouden meegaan met manegepaarden en de overige groepsleden gingen mee met hun eigen paarden. Het zou een leuke bende worden van vrienden die elkaar al een tijdje kennen. Iedereen tamelijk doorwinterd, waardoor we er een stevig tochtje van 5 uur van konden maken aan een behoorlijk tempo. Dat dachten we toch...

Daags voor de buitenrit had iemand die we toch echt liever niet mee wilden lucht gekregen van de rit. Het betreft een vrouwtje, een schat van een mens, echt heel lief, maar ze zou beter niet op de rug van een paard gaan zitten... Voor het overige rijdt ze niet meer dan een half uur in de piste, volledig in stap, omdat haar paard zijn pezen draven niet zouden aankunnen, maar ze wilde wel opeens mee op een dagrit van 5 uur... (imo licht hypocriet, paard heeft geen spieren en geen conditie). Smid raadde het haar diezelfde dag nog af, maar ze wilde niet luisteren. Meegaan zou ze. Omdat dit een vrij land is konden we haar niet verbieden mee te gaan natuurlijk. De reden waarom niemand zo happig was op haar komst is de volgende: het mens is een regelrecht gevaar in een groep paarden.. Dat zou ook weer maar eens blijken.

De groep vertrok met mijn vriend op Jaldiña in de kopgroep samen met de begeleider en een ander eigenaarspaard. Dan volgde de twee manegepaarden met de grootste en braafste als bumper voor dat vrouwtje. Ik reed achter haar (heb haar zo'n 300 keer verwenst) en speelde zelf bumper voor de haflinger van een vriendin. Het was de eerste keer dat die meeging met zo'n grote groep en hij was nogal ehm... enthousiast :D daarachter volgde nog een andere vriendin.

De eerste helft van de rit verliep vlekkeloos, zij het met veel ergernis. Ik ben echt blij dat Falco zich niet veel van andere paarden aantrekt. Ik erger me al aan auto's die harmonica rijden in het verkeer, maar dit was nog veel erger: harmonica rijden te paard... _-:( De hele groep zat op stap. Vrouwtje voor me vond de blaadjes en de wolkjes en de boompjes schijnbaar veel boeiender dan het paard waar ze op zat en de groep die voor haar stevig de pas erin zette. Nadat ze een gat van 200m liet vallen besloot ze dat het tijd was om aan te sluiten. Ik heb al een gloedhekel aan mensen die treuzelen en dan bijdraven... Dit ging echter in volle galop naar voor (gewoon omdat ze hem niet kan houden), waardoor de haflinger achter me een sterk: leuk-ik-doe-meegevoel ontwikkelde en Falco zijn rol als bumper tot het uiterste dreef. Hoezo rekening houden met onervaren paarden? Eenmaal aangesloten (wat wij dan gewoon in uitgestrekte stap deden), zat dat mens vrolijk op de benen van haar voorganger te walsen en in de kont van dat paard te boren, stomverbaasd dat ie zijn oren in zijn nek legde en dreigend achterom keek.. Ondertussen ging ik al van -:(- om zoveel onbedachtzaamheid.

Nadat ze haar voorganger dan ook nog eens op een bijzonder smalle weg voorbij schoot omwille van een fietser, zal het je wellicht niet verbazen dat de eerste galop een fiasco was.. De haf achter mij, die ondertussen knettergek was liep opeens naast en nadien schuin-voor me, terwijl mevrouw brokkenpiloot voor me opeens in de kopgroep liep... I.p.v. haar paard tegen te houden (meisje met de haf deed echt haar best, zette de haf op zijn nummer, waarna ie de hele wandeling vrij braafjes was) gaat ze gewoon naar voren hangen en doet ze niks meer. Ze beseft gewoon niet dat wat ze doet gevaarlijk is. Na een luid "arrêtez, arrêtez!" van mijn kant (het zal niet de eerste keer zijn dat ze de ganse groep voorbij stuift) stond de hele groep stil en namen we de gebruikelijke volgorde weer aan.. Tot zover de stevige rit dus...

Afgezien van het treuzelen om dan weer bij te sjeezen verliep de voormiddag zonder incidenten. Na een heerlijk middagmaal halverwege was ik blij mijn vriend terug te zien en was Falco maar wat bij om Jaldiña terug te zien! Vriendje was lichtjes bezorgd, maar Falco hield zich gelukkig echt kranig, en ik ook, want ik zou niet weten wat er was gebeurd als ik niet tussen the rider from hell en die haf in had gezeten...

Terugrit zou echter een regelrecht fiasco worden... Na het zoveelste rondje aansluiten in galop van zijn voorganger, kreeg ook Falco het stilaan op zijn heupen... De kopgroep ging in draf, mijn voorganger, die wederom een groot gat had laten vallen, kon haar paard (voor de verandering) niet inhouden en stoof ervandoor.. Omdat er een bocht aan kwam ging ik er met de rest in een ietwat rustiger galopje achteraan. Bovengekomen stond de rest op ons te wachten.. Ondertussen hadden ik en de ruiters achter me stilaan het kookpunt bereikt.. -:(- -:(-

Wisten wij veel dat het ergste nog moest komen? Na een zoveelste gat vertrok de kopgroep in een rustig drafje naar boven toe een weg in. Ik kende deze weg en wist dat het eerste stuk van die weg er erg slecht bij lag. Op de tweede helft zou er echter een galop volgen, omdat het daar anders erg steil is voor de paarden.. MAAR, als er een gat valt, en de eerste helft van de groep vertrekt in een drafje, dan zit je nog steeds in de blub tegen dat zij in galop gaan.. Zoals gezegd vertrekt de eerste helft rustig op draf. Paard voor me stuift weg waardoor Falco opeens geen paarden meer ziet (er zat een bocht). Met alle moeite van de wereld houd ik hem op draf, maar we gaan te snel waardoor hij schuift, de haf schuift en er dus plots twee paarden op de grond lagen. Falco lag echt plat op zijn buik, voorbenen voor zicht uit op de grond... Wat een nachtmerrie. Hij krabbelde snel overeind en de haf ook, waarna we onze weg vervolgden en de groep weer inhaalden. Op dit moment moest ik mezelf echt bedwingen om het niet uit te schreeuwen. Lichtjes in paniek riep ik op mijn vriend te wachten, waarbij ik vertelde dat Falco gevallen was. Snel afgestapt, gekeken of er uitwendige schade was en even aan de hand gestapt om te kijken of alles in orde was, wat gelukkig het geval was, waarna we verder konden. De rust was helaas wel helemaal verloren |( |( Ben je maanden bezig om je paard op buitenrit rustig te krijgen, krijg je een of andere bimbo voor je die niet weet waar ze mee bezig is en is in één moment alles naar de vaantjes...

Hierna had ook de begeleider er meer dan genoeg van en hebben we de rest van de wandeling bijna alleen maar gestapt, op de allerlaatste zandweg na.. Ook hier ging het weer goed mis en stoof het vrouwtje voor me haar voorganger voorbij... Gelukkig was dat maar een korte weg.

Samengevat waren ik, het meisje op de haf, die andere vriendin en de vrouw op het manegepaard die dat vrouwtje constant moest bumperen licht tot zwaar gepikeerd en eindigde de rit voor mij en mijn vriendin op de haf helemaal in mineur.. Wat een leuke, ontspannen en technisch iets zwaardere rit moest worden, werd een nachtmerrie. Ik ben echt blij dat Falco zo'n betrouwbaar paard is geworden in de jaren dat ik hem heb. Hij heeft zich naar omstandigheden prima gedragen.

Ik ben echt boos, niet omdat de rit voor mij niet fijn was, maar om de zin voor verantwoordelijkheid die bij sommige mensen compleet zoek lijkt te zijn! Het onbesef dat als je je paard niet de baas bent, dat je dan niet alleen jezelf, maar de hele groep in gevaar brengt! Het ergste van alles is dat dat paard beter naar mij luistert dan naar haar. Als ik "HO" zeg om Falco te stoppen, dan vertraagt haar paard ook.. I.p.v. moeite te doen laat ze die knol maar lopen en vertrouwt ze op de kont van haar voorganger om hem te stoppen, met betrapte benen en voeten tot gevolg.. Het ergste vind ik dat er twee paarden de dupe worden en onderuit gaan omwille van de roekeloosheid, onkunde en onbedachtzaamheid van een ander. Als ik of dat andere meisje waren gevallen, dan wil ik niet weten hoe de uitkomst in dat geval was geweest. Ik denk dat we echt geluk hebben gehad...

Volgende keer dat ze mee wil blijf ik mooi thuis op de sofa denk ik..
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Leentje

Re: Beetje boos...

Bericht door Leentje » zo 09 aug 2009, 11:23

en heb je dit niet aan de dame in kwestie duidleijk gemaakt dan?
ik had voor de rit al duidlijk laten weten,dat ze gerust mee mag,maar wel afspraken maken,en op de manier zoals het nu gegaan is,had ik ze nadien ff heel duidlijk verteld dat dit geen doen is zo.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Megan

Bericht door Megan » zo 09 aug 2009, 11:33

Jeetje wat irritant zeg! -:(-
Had ze niet door dat zij voor zoveel problemen zorgde? Of rijdt ze zo kort dat ze zelfs dat niet eens ziet?
Misschien dat de leiding de volgende keer toch maar zeggen dat het voor haar eigen veiligheid en de veiligheid van de groep niet verantwoord is dat ze meegaat! Voor er echt ongelukken gebeuren!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » zo 09 aug 2009, 11:37

@Leen: Ik heb mijn mond gehouden om de rust op stal te bewaren. We zijn een kleine stal en ik heb geen zin om het tot woorden te laten komen. Dat is voor niemand fijn, vooral omdat ik van mezelf weet dat ik dan nogal explosief kan zijn... Ik ga het even laten bekoelen denk ik. Heb het er wel al met de stalbazin over gehad, want het kan zo gewoon niet verder. Heb wel een groot stuk van mijn tong moeten bijten... Ik snap niet dat ze het zelf niet beseft. Er zijn al ritten geweest dat ze opeens in een galop bergop (een hele smalle weg met een afgrond ernaast!!) voorbij kwam geraasd en dat de kopruiter moest grabbelen om haar paard te stoppen! Ze doet geen van die dingen met opzet, ze kan haar paard gewoon echt niet de baas en die profiteert daar dus enorm van..

Dan komt ze zeuren of ze niet mee mag op buitenrit, waarop wij zeggen dat we de paarden eens moeten laten uitrazen en dat ze het tempo niet gaat kunnen bijhouden. Af en toe voegt ze daar dan nog eens aan toe dat ze "voelt dat hij braaf gaat zijn".. Dan zeggen we: "nee, sorry, liever niet." Maar gisteren konden we dus niet om haar heen... Volgende keer zeg ik gewoon vlakaf dat ik het te gevaarlijk vind..
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 09 aug 2009, 14:26

Wat een horror verhaal. Het is jammer dat een rotte appel zo veel plezier kan vergallen. Geloof dat ik niet mee was gegaan. Hoe meer er mee gaan hoe moeilijker het wordt om een leuke rit te maken denk ik.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 09 aug 2009, 15:01

He wat vervelend...en nog lastiger dat ze bij je op stal staat.. Kun je het er niet met een kop thee eens over hebben met haar? Niet als groep tegen haar maar 1 of 2 mensen in een ongedwongen sfeer? Het is voor haar ook gevaarlijk en ze lijkt het niet door te hebben..

Ik vind het knap dat je je zo goed houdt! Lijkt mij heel moeilijk.. Succes ermee.
Elvis

Bericht door Elvis » zo 09 aug 2009, 16:38

Jeetje zo zie je maar wat een ruiter met paard kan veroorzaken in een groep.

Ik zou het toch is tegen haar zeggen,ik had denk ook slecht me mond kunnen houden op de rit zelf vind het erg knap van je.Ik snap heel goed dat je de rust wil bewaren,en misschien is een 1 op 1 gesprek wel een goed idee.
Gelukkig zijn jullie allemaal nog heel!En je bent vast super blij met Falco,mijn vorige paardje gaf ook geen donder om andere paarden zo relax is dat ;)
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
sparky10

Bericht door sparky10 » zo 09 aug 2009, 19:23

jeetje,
wat een mens !
ik had daar dus totaal niet tegen gekund en al helemaal me mond niet kunnen houden .
ik weet van mezelf en sparky dat als er mensen gaan crossen in het bos ik spark vaak toch niet hou en ga dan zelf al uit voorbaat niet mee 1 voor de veiligheid en 2 om hun rit zeer zeker niette vergallen ,
ik hoop dat er nog een keer een leuke en veilige rit voor jullie komt en deze betreffende dame zich eens even heel hard achte de oortjes gat krabbelen , wat ze in hemelsnaam op een paard doet in een grote groep .
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 09 aug 2009, 19:35

Wat een drama..
Word je niet gelukkig van zo'n rit.
jullie waren vermoedelijk wel blij dat jullie nog soort van heelhuids thuis zijn gekomen? Zeker met die valpartij erbij?
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 10 aug 2009, 05:52

Nou ik vind het echt heel knap dat je je in hebt kunnen houden, ik had ontploft!
Enne ze ging bij mij nooit meer mee

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 10 aug 2009, 08:41

En je bent vast super blij met Falco,mijn vorige paardje gaf ook geen donder om andere paarden zo relax is dat
Ben ik echt! Vooral omdat hij vorig jaar nog gezellig zou hebben meegedaan... Het heeft echt lang geduurd vooraleer een buitenrit er voor ons ietwat ontspannen aan toe ging.
Nou ik vind het echt heel knap dat je je in hebt kunnen houden, ik had ontploft!
Enne ze ging bij mij nooit meer mee
Amen en uit. Ik neem dr ook nooit meer mee. De reden dat ik me heb ingehouden is deels ook voor de staleigenaresse. Zij loopt echt rond met die zaken en ze heeft nu al zoveel aan haar hoofd. Laatste wat ze kan gebruiken is ruzie op stal :)
jullie waren vermoedelijk wel blij dat jullie nog soort van heelhuids thuis zijn gekomen? Zeker met die valpartij erbij?
Ben inderdaad erg blij dat Spekkie nog heel is en dat ik bleef zitten. Anders had ik nog zo'n 500 kg haflinger over me heen gekregen en 300 kg sportpony..
ik weet van mezelf en sparky dat als er mensen gaan crossen in het bos ik spark vaak toch niet hou en ga dan zelf al uit voorbaat niet mee 1 voor de veiligheid en 2 om hun rit zeer zeker niette vergallen ,
Kijk, dat vind ik dan erg mooi! Jij stelt jezelf tenminste in vraag en je weet hoe ver je kan gaan. Zo moesten er meer zijn :)

Over dat praten met haar: tja, wat dat betreft krijg je dr oogkleppen gewoon niet afgeworpen. Toen ze lucht had gekregen van de rit hebben we haar soort van willen zeggen dat we het een beetje gevaarlijk vonden (om nog maar te zwijgen over de hypocrisie...). Ze wil gewoon echt niet horen...
Tass

Bericht door Tass » ma 10 aug 2009, 09:37

Wat vreselijk zulke mensen zeg en wat zonde van je rit :(:).

Jij blij dat je zo'n braaf paard heb. Zo 1 heb ik er ook, gister nog buiten geweest 2 vriendin lekker galoperen en ik met lange teugel er achteraan stappen.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Pamba
Contacteer:

Bericht door Pamba » ma 10 aug 2009, 21:10

He wat vervelend, Pamba zou het dan langzaamaan ook wel op haar heupen krijgen denk ik als degene voor haar steeds in galop gaat om de rest bij te houden en daarna geen paarden meer ziet.. Nee dat is wel heel erg vervelend en onverantwoordelijk inderdaad.. Gelukkig hadden de paarden niets met de val, maar dat is toch wel even schrikken zeg!
siets
Contacteer:

Bericht door siets » di 11 aug 2009, 06:57

Oh volgens mij was ik toch echt wel uitgevallen tegen die vrouw.. Dat soort mensen
heb je er altijd tussen zitten, voelen zichzelf ook nooit teveel. Kan me je gevoel
helemaal voorstellen..
Dag lieve, lieve Trix... ;(
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 11 aug 2009, 09:10

:n
Och god, heel herkenbaar!
Volgende keer zonder haar, en dan hopelijk een top rit!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Olysa&Akon
Contacteer:

Bericht door Olysa&Akon » di 11 aug 2009, 16:58

Wat een nachtmerrie zo'n mens. Ze is wel dom en kortzichtig dat ze niet in de gaten heeft wat ze tot stand brengt. Mijn fjord wordt ook gauw druk met andere paarden. Maar als ik met mensen mee ga die op een verantwoorde wijze rijden dan hou ik haar prima onder controle. Maar als er zo'n halve gare mee gaat zouden er echt ongelukken kunnen gebeuren met fatale afloop. Ik zou haar toch proberen aan te spreken op haar gedrag. Want ze laat het paard toch bij tijden schieten en dat vind ik gezien het feit dat het paard op jouw stem reageert en terug gaat in tempo niet nodig. Kan niemand haar helpen? Bijvoorbeeld als een ander eens een buitenrit maakt op haar paard in een hele kleine groep en en een kort ritje. Ik vind het ook niet eerlijk hoe ze met haar paard om gaat. Wat zal dat arme beest een spierpijn hebben gehad. Helaas zulk soort mensen zijn vaak onverbetelijk. Maar je zou een poging kunnen wagen om met haar te praten, het is tenslotte ook in jouw belang dat zij verandert. Veel sterkte, want dat heb je nodig.
Mirelle van Vliet-Zirkzee van de fjordenpaarden
Akon & Olysa http://zirkzee.punt.nl
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 11 aug 2009, 20:21

dus dit persoon kan niet rijden, alleen maar blijven zitten.......

Dat is een grote ergenis voor de rest van de groep. Nog eens een rit plannen waarbij er tegen haar gezegd moet worden dat dit boven haar niveau van rijden ligt.
Is niet anders, moet ze nog maar meer les nemen
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 12 aug 2009, 13:23

Les neemt ze, maar het is zo'n type ruiter die nooit verder raakt dan beginnersniveau zeg maar :D De feeling is geheel afwezig.

Iemand anders met haar paard laten rijden haalt weinig uit. Bij iemand die hem op zijn plek zet haalt hij zulke stoten niet eens in zijn hoofd.

Gisteren toch weer een heerlijke buitenrit gemaakt (zonder de herrieschopster in kwestie). Heb echt genoten :) Falco dapper voorop, oortjes erop en gaan. Nog maar eens het bewijs dat hij enorm veel heeft geleerd: vorig jaar ging ie constant in protest omdat ie niet voorop wou, nu is ie hoogstens een beetje schrikachtig.
Viv

Bericht door Viv » wo 12 aug 2009, 16:36

Ik had haar ten eerste al achteraan in de groep gezet, kan ze lekker vogeltjes turen wat ze wil. Raakt ze achterop: haar probleem niet die van de rest van de groep.

En bij volgende ritten kun je deze rit aanhalen als ze weer meewil om een voorbeeld te stellen waarom ze niet mee mag. Zo'n persoon is een gevaar in een groep.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 12 aug 2009, 21:14

Achteraan zo'n muts. En persoonlijk ben ik van de categorie: ow gaat die mee, dan blijf ik thuis of ga wel zelf zonder haar. Moet je zien hoeveel er naar jouw kant van de rit overstappen.

Volgende keer gewoon zeggen: nee we hebben een afspraak met deze groep, vorige keer beviel het niet, we willen het niet. Eerlijkheid duurt het langst en is het meest safe voor de rest.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie