Bailey maakt weer vanalles mee... de kraker

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Bailey

Bailey maakt weer vanalles mee... de kraker

Bericht door Bailey » zo 21 okt 2012, 20:47

Afgelopen donderdag had ik les, waarbij Bailey niet zuiver bleek te lopen en ik na 10 minuten afgestapt ben. Kreupel was het niet te noemen, maar rechtsvoor werd een fractie minder ver weg gezet, en nét wat anders, ook niet zuiver dus!

Mijn (centered riding) instructrice merkte het direct op gelukkig en herkende het probleem ook; een opgetrokken schouder/vaste schouder, waarschijnlijk door uitglijden of iets. Kan best, de pony's zijn de afgelopen weken 2 keer van weiland gewisseld en meestal wordt er dan wel wat geklooid.
Ze had ook meteen een tip wie ik moest bellen (de paardenkraker), wat ik ook meteen gedaan heb. Die kon zaterdag al langskomen, superfijn!

Gisteren was het dus zover en kwam Luc, de kraker. Heel bijzonder hoor, en wat een verschil! Bailey vond het wat vreemd, maar was superbraaf. Knap paard!
Mijn instructrice had gelijk; Bailey had inderdaad een opgetrokken schouder en heeft eerder wat last gehad ter hoogte van z'n bekken. Dat klopt ook, daar heeft hij inderdaad flink vastgezeten en juist het losmaken daarvan is zo lastig geweest met zadels, omdat hij continue van vorm veranderde (en dat proces is nog steeds bezig).

Het meest vervelende vond ik dat toen hij in de mond van Bailey keek hij daar direct een heel trappenhuis ontdekte. En dat terwijl Bailey afgelopen april nog bij de tandarts is geweest (en ieder jaar braaf gaat). Duidelijk, die heeft dus prutswerk geleverd. Vind ik zo erg! Besteed je iets uit omdat je het zelf niet kan, verprutsen ze het! Bah.
Binnenkort nog maar een tandartsbezoekje voor meneer dus.

Kreeg een heel trainingsschema mee van Luc. Komende 4 á 5 dagen doen we staptraining, lange rechte lijnen onder het zadel in het bos waarbij ik hem op laat bollen en loslaat. Geen bak, geen longe, geen draf, geen galop. Bailey had er vandaag al lichtelijk moeite mee. 'Hoezo niet draven? Kan best hoor!'
Dat wordt nog wat ;)

Ben superblij dat ik hem heb laten komen, met sportmassage kan ik het trainingsgedeeelte wel ondersteunen (voordeel!) maar het probleem zelf had hiermee niet opgelost kunnen worden.
Over 2 weken komt hij nog een keertje, ik ben heel benieuwd.
Laatst gewijzigd door Bailey op vr 16 nov 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
kristelhans

Re: Bailey maakt weer vanalles mee... de kraker

Bericht door kristelhans » zo 21 okt 2012, 21:49

Ooh wat fijn dat ie zo snel plek had voor jullie! En nog fijner dat het al merkbaar is.

Wat de tandarts betreft, lichtelijk herkenbaar. Ik heb nu op aanraden van mijn stalbaas Niek Jansen laten komen, uiterst tevreden nu kan ik je zeggen! Neem eens een kijkje op zijn site, wellicht is dat ook iets voor jullie.
Joram

Bericht door Joram » zo 21 okt 2012, 21:54

Leuk om te horen Sterre.

Wel stom van tandarts... Was een dierenarts tandarts of zo paarden tandarts? Zelf kijk ik regelmatig in de mond van mijn paard om te kijken hoe zijn kiezen zijn. Bij Tobbe heb ik juist advies gekregen om vooral niks aan zijn gebit te laten doen omdat juist zo goed in balans is (je gaat dan alleen maar balans verstoren). (wel hou ik gebit goed in gaten en de manueel therapeut kijkt ook zijn gebit na wanneer paard wordt behandeld).

Mooi dat de Bailey weer lekker los is :)
Anouska

Bericht door Anouska » zo 21 okt 2012, 22:29

Hey wat leuk dat Luc geweest is! Nou ja leuk kun je het natuurlijk niet noemen. Ik zweer bij Luc, hij is de enigste waar ik Bjorn aan toe vertrouw.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Bailey

Bericht door Bailey » zo 21 okt 2012, 22:57

Inderdaad Kris! Vond het super dat hij zo snel plaats had.
Instructrice kent hem/ons heel goed en was er zaterdag ook bij, superfijn, want zij weet ook wat hij heeft gezegd en gevoeld en kan me zo supergoed begeleiden vanaf hier!

Kris en Joram, thanks voor jullie ervaringen wbt tandarts. Bailey vind het vreselijk als er iemand in z'n mond frummelt en z'n tong vast wil houden, is voor mij eigenlijk niet te doen zonder hulp, zelf checken is écht lastig.
Wij laten met stal 1x p/j een tandarts komen, afgelopen 2 jaar was dat een 'nieuwe'. Weet niet eens haar naam, maar ze kwam heel vriendelijk en kundig over. Bleek dus tegen te vallen, denk ik dan nu.
Een ander deel van stal gaat bij dierenarts die ook tandarts is in de buurt. Zit erover te denken dat ook maar te doen dan, omdat zij zowel dierenarts als tandarts is. Zal ook kijken bij die van jou Kris! Moet zeggen dat ik het wel vreselijk moeilijk vind om te kiezen. Allemaal goede én slechte ervaringen als je maar lang genoeg googled...

Anouska, wat toevallig dat jij hem ook kent! Was voor mij voor het eerst, nog niet eerder zoiets meegemaakt (Bailey heeft nooit iets). Vertrouw wat dat betreft volledig op mijn instructrice en haar advies, en ben echt heel erg te spreken over hem!

Had het er nog over vandaag, je moet tegenwoordig zelf ook wel heel wat in huis hebben om goed voor je paard te zorgen, want van zogenaamde deskundigen kun je zóvaak niet op aan!
Prijs me gelukkig dat ik met mijn opleiding het gedeelte van de spieren weet en kan opvangen, en weet wanneer ik er iemand bij moet halen, maar voor de rest... .lastig hoor.
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 22 okt 2012, 09:57

Is Luc Salfischberger bij Bailey geweest of een andere Luc? Dat is mijn instructeur! Hij doet overigens niet kraken maar masseren.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Kelly

Bericht door Kelly » ma 22 okt 2012, 11:21

Dat vroeg ik me ook al af Evelien :)

Qua tandarts kan ik je Christie Dreessen aanraden.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Bailey

Bericht door Bailey » ma 22 okt 2012, 12:49

Luc Ratering.

Dankje Kelly voor je tandartstip, zij zit helaas wel érg ver weg (ik woon in Arnhem)
Joram

Bericht door Joram » ma 22 okt 2012, 19:09

Strerre,
Weet niet of je er wat aan hebt.
Maar is ook ander manier om kiezen te kunnen bekijken. Zorg dat je voor je paard staat, stop je beide handen in de mondhoeken van je paard, en pak de wangen vast en trek ze beetje naar buiten. (ik vindt deze manier veel makkelijker werken, met tong uit de mond en dan kiezen bekijken lukt mij ook niet).
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 23 okt 2012, 06:05

Wat goed dat het zo snel is opgelost! Fijn!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bailey

Re: Bailey maakt vanalles mee... de kraker *update*

Bericht door Bailey » vr 16 nov 2012, 00:18

Tijd voor een update :)

Als eerste, die tandarts. Naar aanleiding van de eerste sessie heb ik samen met stalgenootje direct dierenarts die ook tandarts is aan laten rukken die goed bekend stond, en ook aangesloten was bij NVVGP. Bailey is niet verder gekomen dan klem-in-mond, want alles zag er super uit volgens haar! Nou jaaaa, daar sta je dan. Heel gek.

Bailey is na de behandelingen wel echt bijzonder heel veel beter gaan lopen. Instructrice stond echt versteld van de week, ik voelde het natuurlijk ook wel, maar toen ik hem paar dagen terug los in de bak had zag ik het ook pas echt.
Zal eens kijken of ik het op foto/film kan krijgen, het verschil is echt enorm, ook door de oefeningen die we heel braaf 1,5 uur per dag gedaan hebben.
Joram

Bericht door Joram » vr 16 nov 2012, 11:02

Fijn. En wat voor oefingen, dat opbollen wat je beschreef?

Tandarts, zelf ook nog even gekenen naar de tandjes? Toch wel apart dat ene heel wat anders roept dan een ander.
Plaats reactie