achterwaarts vraagje

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Suzanne

achterwaarts vraagje

Bericht door Suzanne » do 12 mei 2011, 10:30

Ter voorbereiding voor later en ter opvoeding, ben ik al een tijdje met Ko bezig met grondwerk en wandelen.
Dit gaat hartstikke goed. Hij loopt op de juiste plaats braaf mee, houdt goed halt, kan meestappen, meedraven, van me weggaan en naar mij toekomen, weet het bestaan af van mijn persoonlijke bubbel en ik kan hem met een pink omzetten naar links of rechts.

Achterwaarts zat er ook zo in, tot nu.. of tot ergens de afgelopen tijd.
Hij kon op lichte druk op zijn borst heel netjes (enigzins) recht achterwaarts, maar blijkbaar zijn we dit knopje ergens verloren.
En vraag ik me dus nu af wat doe ik fout/anders dan eerst?

Lichte druk op zijn borst reageert hij of niet op, of hij gaat naar de zijkant. (ik sta wel recht voor hem)
Als ik de zijkanten probeer te blokkeren, blijft hij staan. Gaandeweg voer ik nu de druk dan op.
Een pasje of paar pasjes achterwaarts als ze gebeuren, worden uitvoerig beloond.
Maar op het moment lijkt er geen tussenweg tussen te weinig en teveel druk.
Te weinig tot normaal is geen reactie, ik voer de druk rustig aan op en opeens is het dan blijkbaar teveel en komt hij omhoog. Niet heel erg hoog, voorbeentjes even de lucht in, maar ook dat heb ik liever niet. Hij lijkt nu te vinden dat hij geen kant op kan dan en dus maar omhoog moet.. Druk doe ik d.m.v. voor hem staan met druk op de boeg *backup* erbij, krijg ik dus totaal geen reactie dan voer ik deze druk gaandeweg op, ook geen reactie dan 'jaag' ik hem met meer druk achteruit door met de leadrope 'zwiepjes' geven op de manier van wegwezen jij, ik ben de baas en ik wil dáár staan waar jij staat. En dan komt dat hupsje dus.

Ergens doe ik dus iets fout/begrijpen we elkaar niet meer op dit gebied/heb ik iets met mijn houding opeens met deze oefening waardoor Ko denkt.. méns wat wil je nu!! :+
Terwijl de rest dus echt hartstikke goed gaat.

Overigens kan meneer het wel, want met een snoepke erbij wat ik bij zn boeg houdt, kan hij briljant snel recht achterwaarts :')
(even getest om te zien of het niet in zn lijfje ofzo zit waardoor achterwaarts niet prettig zou kunnen zijn).

Wellicht dat iemand een idee heeft of dat ik iets over het hoofd zie
Afbeelding
Brittlover

Re: achterwaarts vraagje

Bericht door Brittlover » do 12 mei 2011, 14:19

Mijn eerste gedachte, niet achterwaarts gebrek aan respect tegen over jouw.
Ik krijg het idee dat je wat freestyle met hem doet.
Ik zou dan de leadrope pakken en recht voor hem gaan staan.
Je begint dan met je wijsvinger wat heen en weer te gaan (soort van stoute jij)
vervolgens maak je de beweging wat vanuit je pols zodat je leadrope wat gaat bewegen.
Nog geen reactie, dan gebruik je je hele arm zodra hij achterwaarts gaat belonen en een ontspannen houdeing aannemen.
Oja heb je een touwhalster om??

En anders gewoon bij de borst druk opbouwen en ook je hand op z'n neus leggen.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Esther

Bericht door Esther » do 12 mei 2011, 20:38

Fjella heeft ook nogal problemen met dit onderdeel. Ze is nogal dominant, geef je druk gaat ze juist tegenhangen en bij blokkeren gaat ze er soms regelrecht tegenin.
Ik vind het wel een lastig probleem hoor, vooral door dat scheve wegdraaien, heel herkenbaar!!

Zou het in ieder geval tegen de bakrand o.i.d. proberen zodat je hem maar aan één kant hoeft te blokkeren.
Verder zou ik gewoon doorgaan zoals je het doet, probeer sterk in je schoenen te staan, wees maar even een stuk brutaler dan hem, dat hij niet reageert op een zachtere hulp is zijn probleem, dan krijgt hij een wat hardere hulp. Gezien zijn leeftijd lijkt het me niet vreemd dat hij even aan het uitproberen is.
Blijf wel met kleine hulpen beginnen, maar nogmaals als hij niet luistert dan is dat zijn eigen actie.
Ik denk dat het even een fase is.
Houd je leadrope wat korter zodat hij niet echt weg kan draaien en meteen blokkeren/corrigeren en weer verder gaan. En inderdaad blijven belonen als het goed gaat!! Maar wees ook niet te bang om zelf even wat stoerder te reageren.

Ik weet niet of je bekend met parelli, maar ik vind het met de driving game makkelijker dan met de porcupine game. Dus niet poken, maar met een ritmische beweging.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 13 mei 2011, 06:43

Ik denk dat ie donders goed weet wat de bedoeling is maar dat hij jou aan het testen is!

Voor dat scheef gaan: best even proberen tegen de bakrand of, als dat mogelijk is, een gangetje maken zodat hij niet anders kan dan recht gaan.

Dat omhoog gaan zou ik zelf absoluut niet tolereren. Dat zie ik als een regelrechte uitdaging van je gezag. Ik denk dat je gewoon even flink wat strenger moet zijn. Nadien kan je het altijd weer even lief vragen :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Tass

Bericht door Tass » vr 13 mei 2011, 08:00

Zoals je gezien heb leer ik het door me groot te maken als hij door mij heen loopt of gaat duwen...
Wel een ander verhaal maar achteruit is achteruit :=.

Ik steek nu alleen mijn hand op en hij loopt achteruit. Gegeven moment heeft hij het door als jij de leiding neemt :j.

Misschien inderdaad toch uitproberen omdat hij het eerst wel deed en nu niet meer?
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Suzanne

Bericht door Suzanne » vr 13 mei 2011, 11:51

ik heb ondertussen wat goede tips gehad van oa yvet.
hij wil nl wel weg uit mijn ruimte.. maar opzij of omhoog, blijkbaar blokkeert er iets met achteruit gaan.. ik heb nu geprobeerd op zijn houding te letten, geen hoofd omhoog en geen weggedrukte rug en dan gaat het al stukken beter :j

het is geen uitdagen, ik herken die kop meteen als ie dat doet nl :+

ik heb geen problemen met streng zijn of hard ingrijpen, en als dat nodig is doe ik het ook :j
maar hierbij had ik echt het gevoel dat het wat anders was.

iedereen thx vd reacties!
Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 16 mei 2011, 16:59

Jij kent hem natuurlijk het best. We hebben ook alleen maar je verhaal om ons op te baseren. Geen beelden enz. Heel fijn dat het weer beter gaat en dat je de oplossing gevonden hebt.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 17 mei 2011, 06:50

ik begrijp dat het snel die kant op wordt gelinkt hoor :j
Afbeelding
Plaats reactie