Lastig beslaan..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Esther

Lastig beslaan..

Bericht door Esther » wo 10 jun 2009, 20:37

Vandaag was het weer zo ver, nieuwe schoenen voor Jeskim.
Ze loopt er nu een jaar op en ik heb haar zien veranderen, ze is veel vrolijker kan veel beter uit de voeten. Ze is ooit hoefbevangen geweest en had buiten mijn weten om gekantelde hoefbeentjes.
Na het beslaan is ze zeer positief veranderd.. *o/*

Maar het beslaan zelf begint een klein drama te worden. Bekappen deed ze altijd super, geen enkel probleem.
Mijn hoefsmid vermoedt dat ze nooit op ijzers heeft gestaan en dat ze het daarom nogal eng vindt. Vooral het tikken op de hoeven met de hamer, nagels erin e.d. vindt ze vreselijk.

Ik begin nu wel te twijfelen, doet het haar zeer, is ze gewoon dwars of vindt ze het echt eng? Mijn hoefsmid is een zeer kundig man en kan erg goed beslaan. Hij heeft ook een poos voor de paardenkliniek gewerkt.

Vandaag dus weer aan het martelen gegaan, voorhoeven ging wel, achterhoeven was een ramp, praam op, boos worden, gerust stellen, afleiden e.d.
Ze slaat niet echt, maar ze springt gewoon weg.

Wat lawaai maken tijdens het tikken op de hoef hielp wel wat, dan hoort ze niet dat er getikt wordt..

Is ze nu echt bang, of moet ik er meer achter zoeken..
Denk dat het geen streken zijn, want daar houdt ze uiteindelijk wel mee op als ik flink boos wordt..
En wat te doen. Ik zal zelf in ieder geval wat oefenen tijdens het uitkrabben, met de krabber op de hoef tikken, of iets anders. Kijken of ze dan wat over de angst heen komt..
Ik kan ook eens kijken of het ook wil zonder achter ijzers..

Wat denken jullie hier nu van?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Re: Lastig beslaan..

Bericht door Annemarie » wo 10 jun 2009, 21:11

Hoi Esther,

zoals je weet heeft Nisko ook gekantelde hoefbeentjes. Nis heeft alleen last van de voorvoeten trouwens. Sinds ik haar heb staat ze altijd voor op ijzers. Zonder is echt geen doen. Dan gaat ze zo gevoelig. Nisko vind het hameren op de hoef om de nagels plat te slaan niet fijn. Soms trekt ze haar voorbeen dan even weg. Maar meestal ondergaat ze alles lijdzaam. Mijn smit zegt dat vanwege de kanteling tikken op de hoef ook wel gevoelig kan zijn. Hij doet het dan ook heel voorzichtig en geduldig. Nagels inslaan gaat meestal wel goed.
Nisko heeft achter al heel lang geen ijzers. Dat gaat prima, niks geen last.

Had Jeskim hiervoor nooit ijzers gehad? Misschien is het idd nog wennen, maar kan ook best dat de voeten net als bij Nisko gewoon gevoelig zijn en dat hameren en tikken gewoonweg onprettig is. Maar ja, is soms lastig te bepalen of het klieren is of gevoeligheid. Ik ken Nisko nu wel zo dat ik het meestal wel aardig kan inschatten. En jij kan Jeskim ook wel aardig inschatten denk ik.

Als haar achterhoeven net als die van Nis goed zijn zou ik zonder ijzers proberen. En verder kun je met hoeven krabben wat oefenen. En verder zoiu ik het ook niet weten hoe het op te lossen.

Groetjes Annemarie
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Krista

Bericht door Krista » wo 10 jun 2009, 21:15

Gewoon doorzetten, de rust bewaren en je paardje eraan leren wennen.
Mijn 3 jarige is gisteren voor de derde keer warm beslagen, die vindt het ook eng, en het gaat steeds beter.
Al is hij er volgens mij nog steeds van overtuigd dat de smid zn voorhoeven in de fik steekt bij het branden, hij vindt het gewoon erg eng. Achterhoeven vindt ie veel minder erg.
Ik zet ze altijd op een wasplaats tussen 2 wanden zodat ze ook niet alle kanten op kunnen vliegen, en hou zelf vast aan het halstertouw. Zo kun je de ergste dramas voorkomen als ze in paniek raken. En inderdaad zelf oefenen met optillen en vasthouden, beetje aan de voeten prutsen kan ook enorm helpen.
Zeker een dier wat er nog geen ervaring mee heeft gaat je echt niet met opzet lopen vervelen hoor. Het is onwennigheid of angst. En alleen met rust kan je daar overheen komen. Een praam begin ik zelf al helemaal niet aan, ze moeten er maar gewoon aan wennen dat het normaal is. En bij de een duurt dat wat langer dan bij de ander.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Esther

Bericht door Esther » do 11 jun 2009, 02:53

Ik had al niet het idee dat ze loopt te klieren, dat houdt ze namelijk wel een keer op..

Ik ga zeker oefenen, ik kan trouwens haar achterbenen prima optillen, en uitkrabben..
Het is echt dat tikken op de hoeven, maar of dat nu pijn is of angst, vind ik moeilijk te peilen..

Normaal gaat het wel zonder praam, maar het was gewoon geen doen zonder.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 11 jun 2009, 07:04

Hoi Esther,

Imka is ook bevangen geweest en heeft ook gekantelde hoefbeentjes. Als ze beslagen moet worden dan is dat voor haar echt een ramp. De ijzers eraf halen laat ze toe maar krijgt wel hele grote ogen dat het niet fijn is! Maar als ze dan zonder ijzers staat is het echt een zielig beestje, ze staat haar beentjes maar op te tillen ach zo zielig.
Dan komt het moment dat de nieuwe ijzers eronder moeten dat gaat dan aan de voorkant wel maar de achterkant vind ze op een of andere manier ook niet fijn. Ze krijgt sowiezo altijd kramp in dr bil van de kant die ze op moet tillen dus de smid moet haar al heel laag pakken en dan nog vind ze het tikken niet fijn. Hij probeerd het zo vlug en zachtjes mogenlijk te doen en uiteindelijk laat ze het ook allemaal wel toe. Maar ik denk dat het gewoon net als bij Jeskim pijnlijk of gevoelig is. Imka heeft trouwens ook erg slechte hoeven, ze groeien nauwelijks en zijn erg broos en heeft een ontzettend dunne wand.

Imka heeft in al die tijd een keer een praam op gehad en dat was omdat de smid eronder lag ze trok ineens dr been weg en daar lag hij. Ze had toen ook kramp maar om haar wat rustiger te maken deed hij de praam erop.

Hosta werd bij ons wel verdoofd met beslaan, misschien kan jij haar ook iets verdoven zodat het wat minder gevoelig is voor dr als het echt geen doen is. Is voor haar prettiger en voor jullie misschien ook...? Niet dat ik Imka verdoof hoor maar als het echt niet te doen is is het misschien een oplossing
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nina1993

Bericht door nina1993 » do 11 jun 2009, 11:32

Als het angst is voor het geluid, dan kun je overwegen om de radio aan te zetten en de smid met een stuk stof ertussen op de nagel te laten slaan. Zo demp je het geluid.

Als het pijn is wordt het natuurlijk lastiger, dan is denk ik ook de enige mogelijkheid wat sederen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
dc

Bericht door dc » do 11 jun 2009, 17:53

je zou haar ook wat sedalin kunnen geven voor het beslaan, dan voelt ze de klappen van de hamer een stuk minder en heeft ze geen stress.
Esther

Bericht door Esther » do 11 jun 2009, 21:29

De hoefsmid wilde haar niet sederen, hij durfde het zo nog wel aan en omdat ze al op leeftijd is en drachtig. Het leek hem niet verstandig..

Op een gegeven moment begin hij wel heel hard van braaaaf!! te roepen zodat ze het tikken niet hoorde, hihi.. Het hielp ook nog wel..

Maar het komt dus wel vaker voor..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 12 jun 2009, 07:23

Ja zeker komt het vaker voor. En bij Imka is het echt niet het geluid van het tikken op de nagel/ijzer maar het gedreun op dr hoef. Dit vind ze echt niet fijn. Je ziet ook echt aan dr koppie dat ze dan pijn heeft zo sneu. Maar gelukkig loopt ze als ze dr ijzers dan weer heeft zo goed dat het het wel waard is. Zonder ijzers kan ze gewoon niet. Dan moet ze echt door een paar weken pijn heen....

Kan me voorstellen dat sederen met een veulen niet fijn is
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 12 jun 2009, 08:35

Yessie doet precies hetzelfde ik dacht pijn maar toen mijn vader echt streng was hield ze er zo mee op. En Yessebell steigerde zo omdat ze weg wou... Fysio en Da kan niks vinden :).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
roos

Bericht door roos » vr 12 jun 2009, 10:53

Kan je smid niet laten oefenen zonder dat hij echt wat doet? succes
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » vr 12 jun 2009, 10:54

Dat ga ik dus doen.. Voorzichtig eens wat tikken e.d. Misschien voor de veiligheid even iemand erbij..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mir

Bericht door Mir » vr 12 jun 2009, 12:18

Ja misschien hamer van je pa lenen en zelf oefenen. Meestal zijn in een schrikreactie of een pijnreactie als je op je gemakje alleen bent makkelijker te onderscheiden. Als ze er zoveel profijt van heeft is ijzerloos ook zonde... succes ermee!
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 13 jun 2009, 09:15

ik heb bij Vera precies hetzelfde, voorbenen geen probleem, maar zodra hij bij de achterbenen gaat slaan dan trekt ze elke keer terug. De laatste keer moest er bij haar ook een praam op.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Vera

Bericht door Vera » zo 14 jun 2009, 09:59

lando is ook gevoelig met beslaan, hij is ook gevoelig voor bevangenheid, dus ik denk dat het gewoon niet zo fijn voelt. Bekappen gaat ook altijd prima, maar zodra er op de hoef word getikt wordt ie een beetje vervelend.

Dus ik kan me wel voorstellen dat als een paard zo bevangen is geweest dat het hoefbeen gekanteld is dat het toch wat gevoelig is. Kan je het niet proberen met een pijnstiller? als het dan beter gaat weet je genoeg. Als het dan niet beter gaat is het gewoon aanstellerij en moet ze het uiteindelijk maar leren te verdragen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 14 jun 2009, 19:53

Vaak idd gevoeligheid. Ik zou proberen met alleen voorijzers.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie