Kelly schreef:Ik ben altijd heeeeel streng geweest, en consequent.
Consequent ben ik nog steeds maar streng hoef ik niet meer te zijn.
Als Taco iets doet wat niet mag en ik zeg UHH dan verschiet hij daar al van en weet hij dat hij het niet mag. Voorheen kreeg hij gewoon een goede schop onder zijn kont.
Overigens doet hij verder bijna nooit meer iets wat niet mag omdat hij weet wat wel en wat niet mag
Taac en ik hebben een ijzersterke band maar ik ben de baas
dit had mijn verhaal kunnen zijn.

Yuur beet ook toen ik hem kreeg en niet zo zuinig ook. Die kreeg gewoon met vlakke hand een klap voor zijn hoofd hoor. En begin in zijn geval niet over kopschuw, dat is hij namelijk nooit geworden. als hij over me heen liep of tegen me aan, of echt liep te etteren keeg hij net als Taac echt een schop onder zijn kont.
Bij mij andere merrie was een flinke HEEE al genoeg, maar die is veel schrikkeriger en onderdaniger. Zo'n pony zal ik niet zo gauw een pets voor zijn hoofd geven.
Yuur is tegenwoordig gewoon goed opgevoed. Hij bijt niet, hij staat netjes stil, hij weet precies wat hij wel en niet mag, maar toch is hij (en d anderen trouwens ook) helemaal dol op me.
Ik vind eerlijkheid dus het belangrijkst. En het snelle handelen!! Blijf te begrijpen voor een paard. Niet als hij een hap geeft denken, ga ik nu een tik geven of niet? Nee, gelijk reageren. Hoe sneller hoe beter.
Zorg er ook voor dat je frustraties niet opstapelen. Ik zie wel eens mensen die weken 'teveel'pikken, en die dan bij een in verhouding kleine dingetje een longeerzweep pakken en een paar flinke kletsers geven. Dat maakt mij zo kwaad want een paard snapt dat gewoon niet.
Van de week kreeg ik trouwens nog een complimentje over mijn dieren, ze kunnen ze met 3 tegelijk uit het land halen, omdraaien, draad vast maken, met drie tegelijk door het hek, hek sluiten en ze dan een voor een de stal inzetten