Bang voor de vliegenspray
Bang voor de vliegenspray
OK, dit keer geen vraag over mijn fjordjes, die zijn daar veel te nuchter voor
Maar hoop dat dit ook mag. Mijn 2-jarige KWPN merrie Zarah is een beetje erg panisch voor de anti-vliegen spray. Ik pak haar al met een ketting onder haar kin, maar ze springt werkelijk alle kanten op, steigeren, wegrennen voor zover mogelijk, etc. Nou staan de jonkies dag en nacht buiten bij mij, dus wil ik ze met dit benauwde weer graag beschermen tegen de blinden en horzels. Maar Zarah's angst (of misschien is het wel drammerigheid, want het is echt een vechtertje hoor) is zo groot dat ze zelfs niet meer naar me toe komt in de wei, terwijl ze eerder altijd als eerste met haar neus vooraan stond. Het is trouwens niet dat ze het geluid eng vindt, maar puur de sputters die op haar huid neerkomen. Heeft iemand nog tips? Zouden jullie doorgaan met sprayen, ook als daardoor de kans bestaat dat ze mij daarmee gaat associeren. Soms krijg ik haar zelfs uberhaupt bijna niet meer te pakken als ze de spray fles al ziet. Hopelijk heeft iemand nog fijne tips!

hehe hoe herkenbaar. Paard van een kennisje heeft dit precies hetzelfde. Die heeft alleen niet angst, maar vind het gewoon helemaal niks en draait steeds weg. Zij doet het hierdoor heel voorzichtig en verder ook alleen op wedstrijden eigenlijk.
Persoonlijk knoop ik de paarden aan de muur en blijf dan gewoon spuiten tot ik klaar ben. Deed ik eerst met Sas en doe ik nu ook met Cai. Sas heeft zich reeds overgegeven. Die blijft nu maar staan onder het mom: Kom er toch niet onderuit.
Maar qua associatie inderdaad spons makkelijkste oplossing!
Persoonlijk knoop ik de paarden aan de muur en blijf dan gewoon spuiten tot ik klaar ben. Deed ik eerst met Sas en doe ik nu ook met Cai. Sas heeft zich reeds overgegeven. Die blijft nu maar staan onder het mom: Kom er toch niet onderuit.
Maar qua associatie inderdaad spons makkelijkste oplossing!
Geluk is de vrucht van intens werk
Ja dat vind ik met Zaar dus ook heel moeilijk in te schatten. Ze is heel bloederig en soms ook echt wel bang, maar volgens mij maakt ze er ook snel een spelletje van, best lastig soms.
@ Bella: ja zat ook al te bedenken om haar beiderzijds vast te zetten (1 touw trekt ze misschien kapot), want nu heeft ze misschien het idee dat ze wint, maar aan de andere kant: om elke dag er een gevecht van te maken....
@ Bella: ja zat ook al te bedenken om haar beiderzijds vast te zetten (1 touw trekt ze misschien kapot), want nu heeft ze misschien het idee dat ze wint, maar aan de andere kant: om elke dag er een gevecht van te maken....
Ik heb haar toch maar een aantal keer aan twee kanten vastgezet. Dan ging ze nog flippen bij het zicht van fles, hehe. Pakte haar dan erbij nog op de lip (soort praameffect), daar reageert ze altijd erg goed op en doet ze niks meer. Kan het er dan zo op sprayen. Denk dat het toch wel een stukje drammerigheid is geweest