wat moet je een fjord voeren

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
riam

wat moet je een fjord voeren

Bericht door riam » vr 07 jul 2006, 14:21

ik heb een fjord van 10 jaar
die waarschijnlijk al een keer hoefbevangen is geweest
nou is mijn vraag wat ik hem het beste kan voeren
hij staat overdag op het land met niet heel veel gras en hij heeft vannacht voor het eerst ook buiten gestaan

gr jacq
roos

Bericht door roos » vr 07 jul 2006, 14:31

Een fjord met kans op hoefbevangenheid mag naar mijn weten zo weinig mogelijk eitwitten binnen krijgen. Dat zit in een bepaald soort biks(bedoel het verschilt per biks!)en in jong gras. Daarom is het ook van belang om de weidegang rustig op de bouwen
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » vr 07 jul 2006, 14:42

Lekker aan het oude hooi zetten!! Dat is het beste. Heel schraal hooi, tweede snede.
Je kunt er dan voor kiezen om een aanvulling te geven in de vorm van brokken of een liksteen.

Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
riam

Bericht door riam » vr 07 jul 2006, 15:05

ik lees nu net op pavo dat je ook pavo auro heb en pavo nature's best voor sombere paarden kennen jullie dat ?
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » vr 07 jul 2006, 17:15

gewoon lekker op overjarig hooi zetten, en dan evtl een beetje (onderhouds)biks bijvoeren.

Ik ken dat niet van Pavo, maar ieder merk heeft wel onderhoudsbrokken hoor
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Lindatjuhhh
Contacteer:

Bericht door Lindatjuhhh » ma 10 jul 2006, 07:32

riam schreef:ik lees nu net op pavo dat je ook pavo auro heb en pavo nature's best voor sombere paarden kennen jullie dat ?
Ik neem aan dat je sobere paarden bedoeld :D
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 10 jul 2006, 07:44

roos schreef:Een fjord met kans op hoefbevangenheid mag naar mijn weten zo weinig mogelijk eiwitten binnen krijgen. Dat zit in een bepaald soort biks(bedoel het verschilt per biks!)en in jong gras. Daarom is het ook van belang om de weidegang rustig op de bouwen
Paarden worden hoefbevangen van koolhydraten (suikers). In biks zit zetmeel en dat word geloof ik omgezet ik suiker. In het gras zit ook suiker dus daar moet je zoiezo mee oppassen zomer en winter door (als de zon) http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

Dat van Pavo dat is nieuw, ik voer leisher mix van Dodson & horrel en dit voer is eigenlijk het zelfde alleen iets goedkoper :D Weet ik toevallig omdat daar waar ik mijn voer haal altijd een praatje sta te maken en zij het mij uitlegde. En wat de rest al zei oud hooi voeren lekker oud zit er niet zo veel meer in en dan kunnen ze toch iets meer eten ervan.

Succes :wave:
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 10 jul 2006, 12:20

Inderdaad wat Imka aangeeft, laag in Koolhydraten (suikers/zetmeel) houden.
Kort gras heeft vaak een hoger gehalte aan fructose (suiker) dan erg lang (hoog) gras.
Het liefst hooi en dan is overjarig hooi nog beter omdat hier de gehaltes laag in zijn.

Pavo nature's best is nieuw, heb laatst de zak zitten bekijken van een stalgenoot. Er zit zoals het eruit ziet minder suikers in ieder geval geen melasse. Maar wat nou precies aan suiker in zit werd mij niet goed duidelijk :?
Esther

Bericht door Esther » ma 10 jul 2006, 12:38

Bij subli heb je gewone basisbrok en je hebt ponybrok. Ponybrok is iets meer voor de so(m)bere paarden.

Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 10 jul 2006, 15:31

Het liefst hooi en dan is overjarig hooi nog beter omdat hier de gehaltes laag in zijn.
Je kan ook hooi voeren waar ze het graszaad uit gehaald hebben ik weet alleen even snel niet meer hoe dat heet maar daar zitten helemaal weinig voedingsstoffen in en kunnen ze er meer van eten zonder dik te worden :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Charret

Bericht door Charret » ma 10 jul 2006, 18:43

Lindatjuhhh schreef:
riam schreef:ik lees nu net op pavo dat je ook pavo auro heb en pavo nature's best voor sombere paarden kennen jullie dat ?
Ik neem aan dat je sobere paarden bedoeld :D
:=
In die pavo blokken zit ook niet veel suiker, maar is wel erg voedzaam. Was er wel over te spreken. Ze zijn wel gorte droog, maar ze gingen er wel als zoete koek in. :J
Liefde is..Alies Dragan Jouke
riam

Bericht door riam » wo 12 jul 2006, 08:07

haha dat had ik niet eens gezien
heb nu nature best gehaald vond de prijs nog wel mee vallen en het smaakt hem goed zo te zien
en de stal baas had nog hooi liggen dus dat voer ik hem nu in plaats van kuilgras
Plaats reactie