vliegjes in de stal

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
anika

vliegjes in de stal

Bericht door anika » zo 25 jun 2006, 07:24

Hai :wave:

Van de week was hier ineens een explosie van vliegjes in de stal. Geen idee hoe die beesten heetten. Ze zitten met grote groepen in een hoek van een stal, op het stront. Zijn heel klein, zwart, ze vliegen.
Vorig jaar (toen is de stal gebouwd) heb ik hier amper last van gehad, maar van de week was het abnormaal.
Als je de stal in kwam, leek het qua geluid net of je een wespenzwerm in was gestapt. Alles was zwart van die vliegjes. Je voelde ze langs je heen zoemen. Vreselijk!
Ik heb toen gelijk beide stallen helemaal uitgemest. Maar dat bleek niet genoeg, want ze bleven gewoon op de muren zitten 8)7

Gisteren heb ik weer de stallen leeggeschept en met chloor en water alles schoongespoten. Winkels waren dicht, dus dit was de meest voor de hand liggende optie.
Het is nu redelijk vliegvrij, maar voor hoelang.. ?

Hoe heten deze krengen?
Hoe kan ik ze bestrijden?

Maandag ga ik direct naar de Boerenbond, maar ben benieuwd wat jullie adviseren.
Murphy :+: Ysha
fjordido

Bericht door fjordido » zo 25 jun 2006, 12:51

muren en vloer sproeien met een oplossing van beau beau citronella (ik koop dat hier in de dierenspeciaalzaak). Ik vind dit ook vieze vliegen en ze steken ook nog eens. ik weet niet hoe ze heten trouwens.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 25 jun 2006, 18:42

weet ook niet hoe ze heten maar vroeger op stal in t westland stikte t er van, de boer spoot de stallen dan in met middel wat eigenlijk voor koeien is, dat werkte prima weet alleen niet hoe t heet.

verder goed schoon houden wat mest en urine betreft (ik ruim de wei ook op met kruiwagens mest ivm vliegjes)
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
lientje

Bericht door lientje » zo 25 jun 2006, 18:43

o wij hadden dat in Epe ook zo erg!! Vreselijk goor inderdaad. Hier aan de kust heb je dat niet, dus een tip zou ik niet weten helaas :(
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 25 jun 2006, 18:51

Je kunt de stal ook inspuiten met veerust, die heb je voor op dier en speciaal voor in de stal.
anika

Bericht door anika » ma 26 jun 2006, 06:39

De stallen houd ik altijd goed schoon, om de dag mest ik het weiland ook uit. Misschien omdat het toch wat broeiierig is nu, vooral in de stal.

Ik zal vandaag even in de winkel vragen..
Murphy :+: Ysha
roos

Bericht door roos » ma 26 jun 2006, 06:42

Lastig he..hier idd hebben er niet zoveel last van..maar veerust helpt wel goed hoor...

En voor de rest idd de mest van het land afhalen.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 26 jun 2006, 09:03

Hmm die heb ik nog niet gezien,... wel al kennis gemaakt met de dazen in het bos... maar gelukkig (nog) geen vliegen in de stal.
Plaats reactie