Wie heeft ervaring met (cavallo) hoefschoenen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Suus

Wie heeft ervaring met (cavallo) hoefschoenen?

Bericht door Suus » za 01 mar 2014, 18:52

Aangezien Morris binnenkort weer meer uren gaat maken (nog meer :D ) en de hoeven in de zomer minder snel groeien, ben ik weer aan het denken over hoefschoenen. Ik vind de Cavallo's er wel mooi en makkelijk uitzien, maar is dat ook zo?
Morris heeft platte, ronde voorhoeven, past het dan goed?

Ik heb zelf easyboots gehad, die vlogen me telkens om de oren in galop en ze zaten echt wel goed vast (had het ijzeren pinnetje al eens doormidden geduwd met mijn voet bij het sluiten, ben net een Fjord, lekker lomp).
Later heb ik een tijd Old Macs gehad (van Roos van Pablo overgenomen). Die bevielen goed, pasten goed, liep ie zo mee weg, maar na een tijd kwam ie terug met één schoen zonder zool, die lag nog ergens in het bos.

Dus..... Wie heeft er goede tips voor me? :?
Morris, mijn superfjord!
Tamara
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met (cavallo) hoefschoenen?

Bericht door Tamara » zo 02 mar 2014, 08:54

Ik heb ze gehad en raad ze af. Ze zijn heel hard ( het leer wasr de hoefballen tegenaan komt) en na 10 min stappen had karev al lelijke plekken er van. Je moet ze idd wel inlopen maar als je na 10 min al schade hebt..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » zo 02 mar 2014, 09:05

Ik heb ook geen goede ervaring ermee.......lomp! Ze liep er ook niet echt lekker op :=
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 03 mar 2014, 09:52

Ik heb bijna alle hoefschoenen wel gehad voor Moby, de cavallo's vond ik ramp dingen.

Waren gauw op bij minimale inspanning, gaven lelijke plekken en ik vind ze te gesloten.
Mijn voorkeur gaat uit naar een schoen zonder gesloten voetbed, helemaal als je er fanatieker mee rijd en in het bos waar je nog wel eens water tegen komt.

Bij staat op nummer 1 altijd nog de schoen van Dallmer, www.hoefschoenen.nl?!
Moby heeft daar nu het plakbeslag van en de schoenen, gebruikt ze denk ik al jaar of tien, erg fijn, slijtvast en je kan ze mooi pas om de voet heen krijgen, wel aan te raden om ze de eerste keer door de hoefsmid in te laten stellen.
Suus

Bericht door Suus » ma 03 mar 2014, 20:03

Ik geloof dat ik maar van de cavallo's af moet stappen, ik hoor alleen maar negatieve verhalen hier!
Die marquis zien er ook goed uit en redelijk geprijsd.
Ben alleen wel huiverig voor zo'n sluiting aangezien ik de easyboots gewoon kapot trapte.
Moet sowieso eerst de smid laten komen om te bekappen en de hoef goed te meten.
Morris, mijn superfjord!
Bailey

Bericht door Bailey » ma 03 mar 2014, 22:47

Ik heb nu bijna een jaar de easyboot gloves voor Bailey.
Bevallen hier super! Ik rijd er veel mee, ook langere ritten (tot 45 km) en door modder, diepe plassen, stuifzand.. Stap, draf galop... ze blijven altijd zitten en schuren niet.
Ik vind de gloves erg fijn omdat ze niet om de hoef klemmen met ijzer, maar met de 'glove' die om de koot gaat.
Ben er nog nooit één verloren. Stalgenootje hier rijdt ook al jaren heel tevreden rond met de gloves :)
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 04 mar 2014, 10:21

Precies de reden dat ik niet voor de glove zou gaan is dat deze een gaither heeft die in de koot vast zit.
Ik heb jaren op EB's gereden, gewoon de meest simpele, zonder gaither. Heb er endurance wedstrijden mee gereden tot 80 km, ging prima. Het is wel even wennen hoe ze aan moeten, Ilonk heeft enorm ronde hoeven en soms betekende dit dus dat ik van de EB mt 4 een backstrap van mt 3 nodig had.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jowien

Bericht door Jowien » di 04 mar 2014, 19:46

Ik heb eerst EB gehad, maar ben nu heel erg blij met Renegade's. Die gaan echt niet uit. Ook lange enduranceritten en -trainingen mee gereden en ik men er mee.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Suus

Bericht door Suus » di 04 mar 2014, 19:50

Die renegades zien er wel uit als martelwerktuigen zeg, beetje silence of the lambs gevoel krijg ik erbij :D
Morris, mijn superfjord!
Ylse

Bericht door Ylse » do 06 mar 2014, 21:13

Ik heb cavallo's en ik ben er super blij mee. Wel onder een nrps'er en niet onder een fjord, maar ik denk dat de meeste fjorden ze ook wel passen.
Ze zitten helemaal om de hoef heen en schuren bij mijn paard nauwelijks. Tot nu toe een keer gehad dat hij een klein schaafwondje had na een weekend waarbij ik zeker 10 uur heb buitengereden, daarna nooit meer last van gehad.
Ze zijn als je de goede maat hebt echt onmogelijk om kwijt te raken, kan er ook goed mee door het water. Aantrekken is een paar keer oefenen, paard moet ook meehelpen want die moet er echt instappen. Ik heb ze nu zo om, geen probleem.
Mijn paard heeft er geen moment moeilijk om gedaan, dingen aan en gaan met die banaan! Hij loopt buiten juist zekerder, zonder was hij een beetje voorzichtig omdat hij nogal gevoelige voetjes heeft, maar nu stampt hij lekker lomp door buiten. Slijten heb ik nog niks van gemerkt, maar mijn paard sleept ook niet.
Ik wil binnenkort de studs voor eronder kopen zodat ik er ook mee kan springen op gras.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 10 mar 2014, 10:58

Ik heb ze gehad. Heerlijke makkelijke schoen maar niet slijtvast. Met twee buitenritten in de week binnen half jaar door. Heb nu bij de achterhoeven standaard Easyboots en voor de gloves. Easyboot heeft zoveel verschillende modellen. Gewoon even kijken wat goed past. Heb eventueel Easyboot gloves maat 4 nog te koop (zijn te groot voor mijn fjord)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Suus

Bericht door Suus » di 11 mar 2014, 19:05

Ik denk dat ik de cavallo's misschien wel fijn vind, maar als ze zo snel slijten kan ik hem net zo goed een paar keer op ijzers zetten.
Ik denk er nog even over na, bedankt voor de reacties, ik heb er wel wat aan! De marquis bv. kende ik niet en de EB gloves zijn misschien wel weer wat, al heb ik ze liever ook minder hoog.
Morris, mijn superfjord!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 18 mar 2014, 10:55

Maar de gloves zijn toch helemaal niet hoog? De Cavallo's zitten veel hoger.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Suus

Bericht door Suus » di 15 apr 2014, 18:39

Voor wie het nog leuk vindt om de afloop te lezen.....
Vorige week was de smid er, hoeven gemeten en slik... de ene hoef is een stuk breder dan de andere. We hebben dus één brede en één smalle hoef waarmee ik wekelijks 50 km. rijd en twee meerdaagsen wil doen van zo'n 150 km.

Zoekende op internet (hoofwear is een handige site) bleken er maar twee passende schoenen te zijn volgens hun die ook nog geschikt zijn voor mijn doel, de marquis en.... de cavallo.
Zaterdag naar Rijssen gereden (85 km.) waar iemand mooie Marquis maat 4 had. De ene zou volgens de maattabel 2 mm. te smal zijn, maar wilde met mijn malletjes toch gaan passen en de schoen eens zien en de vorm bekijken. De ene paste prima, de andere net niet.

Afspraak bij horsebalance gemaakt, vandaag naar Amersfoort (iets minder ver). Maat 5 was echt veel te groot rondom, maat 4 zou wel passen als ik de hoef iets bijvijl. Ja, dat vind ik dus de omgekeerde wereld, een net bekapte hoef gaan bijvijlen, omdat ie anders niet in de schoen past....

Maar weer naar huis, dan toch maar de Cavallo's.... Internet gecheckt, ja, Divoza had nog maat 4. Naar Heteren (weer een half uurtje in de auto), maat 4 gepakt (poe, nog één doos), wat zit er in? MAAT 3!!! %#$@#$%
Voor de zekerheid even langs Bennekom gereden naar outdoor ruitersport. Verrek, daar hadden ze een maat 4 en nog goedkoper ook. Malletjes er in, past voor geen meter! Beiden veel te kort, terwijl ik de lengte gemeten heb zoals op de site staat. Echt raar! De brede hoef paste ook in de breedte niet.

Conclusie: Morris gaat voor op ijzers. En één gelukje had ik dan nog wel. De smid heeft morgen een uitvaller, anders zat ie al helemaal vol tot mijn eerste meerdaagse. Morgen nieuwe 'schoentjes' dus.... *o/*
Morris, mijn superfjord!
Plaats reactie