Lijnzaad. Waarmee mengen? Kieskeurige eters

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Bailey

Lijnzaad. Waarmee mengen? Kieskeurige eters

Bericht door Bailey » wo 06 mar 2013, 22:14

Vanmorgen heb ik uitgebreid staan koken voor mijn pony's, tenminste, dat was mijn idee. Conclusie was dat ik heb staan koken voor de prullenbak en de vogeltjes, nadat de één mij een zwaar beledigde blik toewierp om vervolgens weg te lopen en de ander demonstratief haar hele hoef in de emmer deponeerde.
-O-

Ik wil ze graag gekookte lijnzaad voeren om het verharen te ondersteunen, maar bovendien omdat ze in dit jaargetijde vaak staan te graven en wortels eten op een relatief kale weide en ik bang ben dat ze teveel zand binnenkrijgen.

Maar waar meng ik dat dan mee? Voorheen at Bailey het prima, maar blijkbaar is dat nu over. Mooi is dat.

Pony's krijgen beiden een schep Fibra (structuurvoer, stengeltjes enzo) per dag, en daarnaast muesli. Bailey krijgt Bioron, Wente krijgt Dodson & Horrell.
De fibra kan ik niet mee mixen, dat zorgt voor dikke klonten. De muesli alleen is voor beiden niet genoeg om het lekker te maken.
Bailey reageert niet goed op Pavo, Hippostar en Cavalor, maar doet het op de natuurlijkere voeding prima. Ik dus Agrobs slobber gekocht, maar dat moeten ze allebei niet.

Een alternatief voor gekookte lijnzaad mag ook natuurlijk.
Sand clear hoorde ik, maar dat lijkt me zo tijdelijk, en dit is een ding dat bij ons vaak een paar maanden per jaar aan de orde is. Lijnzaad is dan praktischer om door die periodes gematigd te kunnen blijven voeren.

Thanks alvast voor het meedenken!
Amber_

Re: Lijnzaad. Waarmee mengen? Kieskeurige eters

Bericht door Amber_ » wo 06 mar 2013, 22:18

Ik geef Gio zonnebloemolie over zijn brok. Wij noemen het de goedkope variant van Lijnzaad :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Erpel

Bericht door Erpel » wo 06 mar 2013, 22:58

Hier vinden ze het ook echt helemaal niets. Zodra ze de eerste hap ophebben stoppen ze spontaan :')
Als ik het nu geef maak ik er een heel mengelmoesje van met muesli, brood en slobber. Dan gaat het er na wat langzaam gedoe er uiteindelijk in..
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Bailey

Bericht door Bailey » wo 06 mar 2013, 23:07

Dank voor jullie reacties zo snel!

Amber, zonnebloemolie krijgen ze al. Maar dat is toch ook vooral voor de vacht en de energie, niet zozeer om het zand uit de darmen te krijgen toch? Tenminste, dat heb ik altijd zo gehoord.

Erpel, oooh, ik ben niet de enige. Zo'n mengelmoesje had ik dus gemaakt; slobber, muesli, brood én appeltjes. Ze vonden het vooral zonde dat ik die appels in die vieze prut had gegooid volgens mij, en eten ho maar :+

Ik vind het zo jammer, want Bailey heeft het ruim 3 jaar keurig gegeten, en nu 'ineens' niet meer. En die kleine van mij kent gewoon niets, haar eerste appeltje at ze met een zéér sceptisch gezicht. Om vervolgens direct om meer te vragen, dat dan weer wel.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 07 mar 2013, 04:48

Die van mij eten dat ook echt niet hoor, ook niet als ik er een mengsel van maak met het een of ander :=
Ik voer een mais/lijnzaadbrok met nog een basisbrok en een scheutje zonnebloemolie, dat vinden ze wel heerlijk.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Esther

Bericht door Esther » do 07 mar 2013, 05:16

Je hebt gelijk hoor, tegen zand is gekookt lijnzaad het beste, dat zware spul ga je er anders niet uit krijgen. Een andere optie is sandclear of psylliumzaadjes/vlozaad. Dat schijnt ook te werken. Maar mijn da was voor gekookt lijnzaad en daarna hooi om het op te vegen.

Ik deed er meestal zemelen door en een schep brok. Anders vraten ze het hier ook niet. doe er ook wel eens wat slobber bij door en nu staan ze echt te smullen. Tea en fjel kunnen wel kieskeurig zijn.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 07 mar 2013, 08:34

Gekookte lijnzaad trekt mijn grootste vuilnisbak nog ze neus voor op.
Ik koop het gewoon als olie kant en klaar hup door het voer.

Tegen zand geef ik geen lijnzaad vooral tijdens het haren.
Megan

Bericht door Megan » do 07 mar 2013, 08:38

gekookt lijnzaad even mengen met wat muesli of biksjes. Dan kunnen ze het ook beter naar binnen krijgen. Bij mij vinden ze het heerlijk! Met alle paarden die ik gehad heb, nooit last mee gehad dat ze het niet lustten.
Wel voor zorgen dat het voldoende is afgekoeld....
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
foss

Bericht door foss » do 07 mar 2013, 11:18

Die van mij doen er een moord voor eten het allemaal wat je kan doen om te beginnen met een klein beetje en dan steeds meer wij doen het door biks of muslie.
Je kan ze ook een handje droog geven tot 75 gram kan het geen kwaad.
Zonnebloemolie is ook goed voor de vacht helpt alleen niet tegen zand.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Anouska

Bericht door Anouska » do 07 mar 2013, 18:12

Bjorn is er gek op! Na een week lijnzaad kijkt hij me boos aan als hij het niet meer krijgt. Ik gooi het altijd over de muesli. Sandclear, vlozaad krijg ik niet binnen bij bjorn.
Horsefood (van gorp) heeft kant en klare lijnzaadbrok, mss is dat een idee? http://www.van-gorp.com/horsefood-the-b ... plementen/
Moet wel zeggen dat je voor 5kg ongeveer €12,50 betaald, maar je hebt maar 10 tot 20 gram per 100 kg nodig.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
sunhild

Bericht door sunhild » do 07 mar 2013, 18:29

Die van mij doet een moord voor vers gekookte lijnzaad.

Je zou er een zemelen/lijnzaad papje van kunnen maken.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Bailey

Bericht door Bailey » do 07 mar 2013, 22:17

Thanks voor het meedenken weer!
Wat grappig hoe de paarden en zo te horen allemaal anders op reageren.
Bailey heeft afentoe een fase dat hij dingen niet meer lust. En Wente is echt van het type 'wat de boer niet kent'. Oh zo hongerig, maar niet echt open voor verrassingen op eetgebied ;)

Sandclear ben ik niet zo van, deels gevoelsmatig, omdat ik het fijn vind dat het met lijnzaad (puur product) ook kan. Ik vind het ook wel erg prijzig als ik zo kijk, als ik het meerdere weken per jaar moet voeren. Als dat zo is dan is het zo, maar lijnzaad is wel héél veel goedkoper...
Olie geef ik al, maar dat doet niets voor zand in de darmen, dus helaas niet voldoende.

Megan, mengen met muesli doe ik, maar ik voer niet zoveel muesli en verhoudinsgewijs lusten ze het gewoon niet.

Anouska, dankje voor de tip! Hoorde een stalgenootje ook over lijnzaadbrok, maar maakt dat dan slijm in de maag? Ik ga het eens uitzoeken. De prijs vind ik niet zo'n punt trouwens, die valt me best mee als ik dat zo lees.

Foss, met weinig beginnen en opvoeren is een goede tip! Nog niet eens aan gedacht, haha. Ga ik proberen!
Zemelen is ook wel een goeie Esther, kennen ze beiden niet dus wie weet ;)
Esther

Bericht door Esther » vr 08 mar 2013, 20:08

Mijn lijnzaadbrok is niet veel duurder, dacht een euro of 13 per zak. Maar het maakt geen slijm. Ik zou het niet voeren tegen het zand, geef het nu om aan te zetten en het is goed voor de vacht.
Psylliumzaad is wel natuurlijk en wordt in het paard wel slijm dacht ik, maar zou je even op op moeten googlen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anouska

Bericht door Anouska » za 09 mar 2013, 18:31

Esther schreef:Psylliumzaad is wel natuurlijk en wordt in het paard wel slijm dacht ik, maar zou je even op op moeten googlen.
Klopt Esther.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie