Eigendomsbewijs paard
Eigendomsbewijs paard
N.a.v. het topic over paspoorten die bij het paard horen te blijven, ben ik wel benieuwd wat dan het eigendomsbewijs is.
Hoe kun je aantonen dat jouw paard ook echt van jou is?
Hoe kun je aantonen dat jouw paard ook echt van jou is?
Odette&Fenna
Re: Eigendomsbewijs paard
Ik denk dat je als eigenaar in het paspoort staat
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Nee, dat zegt dus helemaal niets. Hoeveel eigenaren laten het paspoort niet op hun naam overschrijven? Echt heel veel Mensen die dat niet doen.Ivonne schreef:Ik denk dat je als eigenaar in het paspoort staat
Volgens mij was het iets dat je kunt aantonen dat je minimaal de laatste drie maanden de kosten voor het paard hebt betaald. Dus bijvoorbeeld met bankafschriften. Zo dacht ik het tenminste.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

Ik kon dat alleen maar met mijn aankoopbewijs. Een beetje een raar idee, maar ik heb bij allebei mijn paarden een bon
.

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Ik heb ook gehoord dat je een bonnetje moet hebben... Maar inderdaad ook iets van die laatste 3 maanden. Volgens mij staat nergens officieel geregistreerd wie de eigenaar van een paard is.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Een paard is in iemands eigendom indien het paard door diegene is aangekocht, gefokt of verkregen via een schenking of nalatenschap. Het is echter niet altijd eenvoudig om de eigendom van een paard aan te tonen.
Om te beginnen is een paspoort of stamboekpapier geen eigendomsbewijs van een paard. Indien een paspoort van het paard op naam van een persoon of rechtspersoon staat, is dat wel een sterke aanwijzing dat het paard ook daadwerkelijk in juridisch eigendom is van degene op wiens naam het paspoort staat. Het is echter geen hard bewijs, het is slechts een aanwijzing.
Indien bijvoorbeeld in een juridische discussie de eigendom van een paard aangetoond dient te worden, kan dat dus meestal niet enkel op grond van de tenaamstelling van het paspoort. In dat kader is het van belang dat er nog andere bewijsstukken op tafel komen, zoals indien voor handen een bewijs van betaling van het paard, een factuur of inkoopverklaring van het betreffende paard en in het uiterste geval verklaringen van getuigen die kunnen aangeven wie de daadwerkelijke eigenaar is. In dat kader speelt ook bewijs van de kosten van het paard, bijvoorbeeld wie de kosten draagt van de verzorging van het paard. Nogmaals: al deze omstandigheden zijn slechts aanwijzingen.
Volgens de I&R-regelgeving is het overigens wel verplicht om het paspoort op naam te laten stellen van de eigenaar. Meestal gebeurt dit echter niet, zeker niet bij handelspaarden die in korte tijd vaak van eigenaar verwisselen. Hoewel het dus op grond van deze regelgeving verplicht is, geldt het in een civielrechtelijke zaak niet als bewijs van eigendom. Men doet er echter wel verstandig aan om deze mutaties in eigendom bij te houden in het paspoort van het paard.
Een paspoort dient bovendien te allen tijde bij het paard aanwezig te zijn. Zonder paspoort mag een paard niet vervoerd worden of aan wedstrijden deelnemen. Degene die het paspoort onder zich heeft, hoeft echter niet altijd ook de eigenaar te zijn. Denk bijvoorbeeld aan paardeneigenaren die hun paard bij een ruiter in training zetten. Het paspoort moet dan bij de ruiter zijn omdat hij het paard anders niet mag vervoeren, doch is hij niet de eigenaar van het paard. Indien een paard op een pensionstal staat, is het echter niet verstandig om het paspoort daar op stal te laten rondslingeren. Zorg ervoor dat het zorgvuldig wordt opgeborgen.
bron: http://horses.nl/artikelen/hoe-is-het-e ... ntoonbaar/
Om te beginnen is een paspoort of stamboekpapier geen eigendomsbewijs van een paard. Indien een paspoort van het paard op naam van een persoon of rechtspersoon staat, is dat wel een sterke aanwijzing dat het paard ook daadwerkelijk in juridisch eigendom is van degene op wiens naam het paspoort staat. Het is echter geen hard bewijs, het is slechts een aanwijzing.
Indien bijvoorbeeld in een juridische discussie de eigendom van een paard aangetoond dient te worden, kan dat dus meestal niet enkel op grond van de tenaamstelling van het paspoort. In dat kader is het van belang dat er nog andere bewijsstukken op tafel komen, zoals indien voor handen een bewijs van betaling van het paard, een factuur of inkoopverklaring van het betreffende paard en in het uiterste geval verklaringen van getuigen die kunnen aangeven wie de daadwerkelijke eigenaar is. In dat kader speelt ook bewijs van de kosten van het paard, bijvoorbeeld wie de kosten draagt van de verzorging van het paard. Nogmaals: al deze omstandigheden zijn slechts aanwijzingen.
Volgens de I&R-regelgeving is het overigens wel verplicht om het paspoort op naam te laten stellen van de eigenaar. Meestal gebeurt dit echter niet, zeker niet bij handelspaarden die in korte tijd vaak van eigenaar verwisselen. Hoewel het dus op grond van deze regelgeving verplicht is, geldt het in een civielrechtelijke zaak niet als bewijs van eigendom. Men doet er echter wel verstandig aan om deze mutaties in eigendom bij te houden in het paspoort van het paard.
Een paspoort dient bovendien te allen tijde bij het paard aanwezig te zijn. Zonder paspoort mag een paard niet vervoerd worden of aan wedstrijden deelnemen. Degene die het paspoort onder zich heeft, hoeft echter niet altijd ook de eigenaar te zijn. Denk bijvoorbeeld aan paardeneigenaren die hun paard bij een ruiter in training zetten. Het paspoort moet dan bij de ruiter zijn omdat hij het paard anders niet mag vervoeren, doch is hij niet de eigenaar van het paard. Indien een paard op een pensionstal staat, is het echter niet verstandig om het paspoort daar op stal te laten rondslingeren. Zorg ervoor dat het zorgvuldig wordt opgeborgen.
bron: http://horses.nl/artikelen/hoe-is-het-e ... ntoonbaar/
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
Dit is al heel lang bekend.
Eigendom bewijs is de koop contract. Vandaar dat dus altijd heel belangrijk is je altijd koop contact hebt. In ieder geval wist ik dit wel in 2009 toen ik mijn Fjord had gekocht.
Hoe zit met eigen gefokte paarden, geen idee.
Eigendom bewijs is de koop contract. Vandaar dat dus altijd heel belangrijk is je altijd koop contact hebt. In ieder geval wist ik dit wel in 2009 toen ik mijn Fjord had gekocht.
Hoe zit met eigen gefokte paarden, geen idee.
Ik betaal het voer contant, dus heb geen bankafschtift waarmee ik kan bewijzen dat ze van mij zijn. Stalgeld betaal ik nietErpel schreef:Nee, dat zegt dus helemaal niets. Hoeveel eigenaren laten het paspoort niet op hun naam overschrijven? Echt heel veel Mensen die dat niet doen.Ivonne schreef:Ik denk dat je als eigenaar in het paspoort staat
Volgens mij was het iets dat je kunt aantonen dat je minimaal de laatste drie maanden de kosten voor het paard hebt betaald. Dus bijvoorbeeld met bankafschriften. Zo dacht ik het tenminste.
Baranna 13-5-2006
Misschien DA/hoefsmid rekeningen als bewijsstuk bewaren.
Eigendom bewijs is een contract waar in staat dat jij het paard heb gekocht een soort koop contract.
Naar mijn mening ben je pas eigenaar als het stalgeld 6 maanden niet is betaald dan mag je het paard als eigendom zien.
Naar mijn mening ben je pas eigenaar als het stalgeld 6 maanden niet is betaald dan mag je het paard als eigendom zien.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Dan kan jij enkel dmv een aankoopfactuur/bon bewijzen dat de paarden in jouw eigendom zijn.Ivonne schreef:Ik betaal het voer contant, dus heb geen bankafschtift waarmee ik kan bewijzen dat ze van mij zijn. Stalgeld betaal ik niet
Ik heb ook een bonnetje van de aankoop van Hay. En verder betaal ik mijn stalgeld ook per overschrijving.
Met eigen gefokte paarden zal het dan wel iets zijn als factuur van de dekking oid? Dat weet ik ook niet.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
In de oude paspoorten zitten nog pagina's met "ondergetekende verklaart het vooromschreven paard te hebben verkocht aan:
Naam
Adres en woonplaats met datum.
Deze zullen dan toch wel rechtsgeldig zijn.
Maar volgens mij zitten die in de nieuwe paspoorten er niet meer in.
Nou dan kan Marloes in principe mooi fluiten naar haar paarden, want alle rekeningen van voer, DA enz gaan naar mijn vader.
En worden door haar contant aan hem betaalt net zoals het stalgeld.
Naam
Adres en woonplaats met datum.
Deze zullen dan toch wel rechtsgeldig zijn.
Maar volgens mij zitten die in de nieuwe paspoorten er niet meer in.
Nou dan kan Marloes in principe mooi fluiten naar haar paarden, want alle rekeningen van voer, DA enz gaan naar mijn vader.
En worden door haar contant aan hem betaalt net zoals het stalgeld.

http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
In amerika is het zo dat als je aantoonbaar 2 weken lang alle zorg voor een dier hebt gehad/betaald, dat het dier dan van jou is. Vind dat altijd maar vaag, past iemand 2 weken op je paard, ben je m kwijt haha..
Maar goed, bewijs maar eens dat je hond, kat, konijn van jou is, is precies hetzelfde verhaal. Is ook niet aan te tonen.
Maar goed, bewijs maar eens dat je hond, kat, konijn van jou is, is precies hetzelfde verhaal. Is ook niet aan te tonen.
Ctje 

Toobs heeft een eigendoms bewijs, hij is Duitser.
Kort samengevat.
Hij heeft een door het stamboek uitgegeven document dat bij verkoop met het paard mee gaat.
(Staan dus ook echt zijn gegevens op)
Verkoper tekent daarop dat hij het paard verkoopt, koper tekent dat hij het paard gekocht heeft.
Vind dat wel mooie uitvinding, soort kentekenbewijs deel weet ik veel voor je paard.
Kort samengevat.
Hij heeft een door het stamboek uitgegeven document dat bij verkoop met het paard mee gaat.
(Staan dus ook echt zijn gegevens op)
Verkoper tekent daarop dat hij het paard verkoopt, koper tekent dat hij het paard gekocht heeft.
Vind dat wel mooie uitvinding, soort kentekenbewijs deel weet ik veel voor je paard.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Die zit ook bij Tara geloof ik, ook een Duitsertje natuurlijk.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo heb ik wel bij het stamboek toen over laten schrijven. Maar bij Det niet, weet je wat het KWPN kost doeeeeiiiii
Prissie staat bij mij maar is officieel niet van mij (al heb ik de eigenaar al bijna 2 maanden niet gezien)

Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Apart eigenlijk dat je dmv bonnetjes van voer kan laten zien dat het paard van jou is..
smis betaal ik contant en vraag nooit een bon. Voer ook niet..dus karev heeft geen eigenaar
smis betaal ik contant en vraag nooit een bon. Voer ook niet..dus karev heeft geen eigenaar

als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mocht het nodig zijn dan kan je aan de hand van getuigen verklaringen aantonen dat je de eigenaar bent, DA en hoefsmid enz..pensionstal eigenaar kan ook verklaren dat je stalgeld betaald.
er zijn al meerdere rechtzaken geweest waar exen alle twee een paard claimen.
dan moet een rechter bepalen wie de eigenaar is aan de hand van wie de kosten betaald en de zorg over het dier heeft gedragen.
er zijn al meerdere rechtzaken geweest waar exen alle twee een paard claimen.
dan moet een rechter bepalen wie de eigenaar is aan de hand van wie de kosten betaald en de zorg over het dier heeft gedragen.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Ik heb het gisteren nog aan v Bon gevraagd , dat is dus idd een gat in het paspoort. Ze zijn nu aan het kijken of het mogelijk is de paarden echt op naam te registreren.
Maar dat moet via Europa worden geregeld. Dit is niet alleen bij de fjorden zo maar bij heel veel stamboeken.
Maar dat moet via Europa worden geregeld. Dit is niet alleen bij de fjorden zo maar bij heel veel stamboeken.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Vraag me ten zeerste af of dat haalbaar is.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'