verminderd zicht?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tamara
Contacteer:

verminderd zicht?

Bericht door Tamara » wo 04 dec 2013, 18:52

Valt me de laatste tijd wat op aan karev..weer zo'n onderbuikding..

Ik heb het vermoeden dat ze minder ziet.
Waarom denk ik dat.

S' avonds als het donker is staan ze in de paddock met schuilstal. Vanuit de paddock loopt een verhard pad van 15x2, 5 naar de schuilstal. Op de grens paddock pad hangt een bouwlamp die de paddock in schijnt. Dus op de grens paddock/pad is het ineens donker (vanuit een verlichte paddock met felle bouwlamp naar een pad dat onverlicht is. Pas 15 meter verder brand het licht weer in de stal 3tlbakken).
Dus helemaal donker is da pad niet maar ook niet verlicht.

Afbeelding

Als karev vanuit de paddock het pad op wil stappen lijkt ze altijd terughoudend.
Vanavond kwam ik op stal en toen was het donker. Ik deed de lichten aan en ze stond met dichtgeknepen ogen een poos te knipperen om duidelijk aan het licht te wennen alsof het pijn deed. Djimm had nergens last van.

Vanavond opstrooien. Ik had de stal afgesloten dmv een springveer voor de stal langs. Beide ponys hadden niet gezien dat ik hem had opgehangen. Djimm stopt er keurig voor. Karev loopt er vol tegen aan..

Overdag bij daglicht is er niks aan de hand. S' avonds op stal loopt ze ook nergens tegen aan ofzo maar ik heb het idee dat ze in het donker minder ziet?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ivonne

Re: verminderd zicht?

Bericht door Ivonne » wo 04 dec 2013, 20:22

weet niet of en paard nachtblind kan zijn. Nou, die van ons in elk geval niet, zie zinloos gezever. Wat een raar gedoe weer Tamara, hopelijk verbeeld je je het maar
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 04 dec 2013, 21:24

Als ik op stal de lichten aan doe knippert Nisko ook altijd even met de ogen, ze doet ze even half toe alsof ze er even aan moet wennen net als mensen. Maar ze ziet wel alles. Als je vingers richting Karev d'r ogen brengt van verschillende richtingen hoe reageert ze dan?

En nachtblindheid bij paarden, heb ook geen idee of dat kan. :?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 05 dec 2013, 06:43

Mijn paarden knipperen ook met hun ogen als er licht in schijnt (ik heb regelmatig een hoofdlamp op in de wei omdat wij geen verlichting hebben).
Belle lijkt meer moeite te hebben met in het donker rijden dan Ilonk, Belle struikelt meer
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 05 dec 2013, 09:44

lijkt mij dat ze verblindt word door de bouwlamp die op de grens pad paddock hangt. Dan stap je ineens wel een heel donker gat is.

Bink knijpt zn oogjes ook samen als ik savonds aankom.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 05 dec 2013, 09:46

Vind ik wel een goed punt! Als alles donker is weifelt ze dan ook om het pad op en de stal in te lopen?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 05 dec 2013, 11:27

Weet ik niet annalyn zie ik niet haha
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 05 dec 2013, 12:32

Het knipperen met de ogen en iets toeknijpen als ik in het donker ineens het licht aanknip dat valt mij hier ook wel op aan de paarden, stuk voor stuk doen ze dat. Ook altijd geleerd dat je paarden even de tijd moet gunnen te wennen aan het licht en niet zomaar de stal uit moet trekken als je het licht aanknipt met oog op val- en struikelpartijen door aanpassing. Maar kan goed zijn dat het ene paard meer of minder staafjes/kegeltjes in het oog heeft waardoor het meer of minder makkelijk zich aanpast naar licht/donker.

Betreft het stappen van licht naar donker en andersom zie ik hier ook wel vaker. Laatst nog...niet van het gras af het pad op durven omdat ze het niet 'kennen' en daardoor niet weten in te schatten of dat gewoon stevig is. Of de welbekende strepen van een drempel, niet op de witte willen staan bijvoorbeeld. Toevallig kennisje die een jong paard te leen heeft, die m met geen mogelijkheid over het grind kon krijgen en het paard weer in de trailer moest zetten om m naar de wei (andere kant van het grind) te brengen. En veel paarden die zodoende ook een zwarte trailerbodem niet goed durven inschatten als ze niet weten wat het is. Maargoed, dan hebben we het over onbekend terrein...hier niet het geval. Verblinding zou dan een logischer verklaring zijn inderdaad.

Het springveer-incident..tja, dat is toch wel stukje opletten en kijken inderdaad. Al zie ik Flam ook wel doordouwen hier onder het mom: Valt altijd te proberen nietwaar óf 'die zat er gister niet'.

Maar...als Karev voorheen wél scherp was op dit soort dingetjes, dan is het wel goed mogelijk dat ze qua zicht achteruit gaat. Heb inderdaad ook geen idee in hoeverre nachtblindheid of verslechterd zicht voorkomt bij paarden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jilly

Bericht door Jilly » do 05 dec 2013, 12:44

Merk je verandering t.o.v. vroeger? Want opzich vind ik je verhaal niet schrikbarend, maar als je merk dat ze er nu heftiger op reageert...

Als ik 's avonds op stal kom en het licht aan doe, staan de paarden ook allemaal met heel kleine oogjes. Vind ik niet gek als ze van pikdonker naar heel licht gaan.

En wbt het zich in het donker. Ik heb eens gelezen dat paarden een heel goed zicht hebben in het donker, maar dat ze wel tijd nodig hebben om de 'omschakeling' te maken. Even aanpassen aan de donkere omgeving voor ze een volledig zicht hebben. Wellicht heeft Karev meer tijd nodig om optimaal te kunnen zien als ze uit het licht naar het donker gaat?

Denk dat je niet 2 paarden moet vergelijken, maar van hetzelfde paard vroeger en nu.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Viv

Bericht door Viv » do 05 dec 2013, 12:51

Dierenarts laten kijken. Het is geen bekende aandoening bij fjorden (wel bij apaloosa's) en klinkt eng veel op wat we met Clip hebben meegemaakt. Gaat heel geleidelijk en wordt in de winter erger omdat het langer donker is dan licht. In de zomer merk je er vaak niks van. Vooral schemer of overgangen van licht naar donker moet je goed in de gaten houden hoe ze daar op reageert.
Je kunt ook kijken naar hoe ze reageert op beweging vlak bij het oog (dus met je hand erlangs gaan). Bij Clip werd de reactie erop steeds minder.
Wij hebben het verloop van de achteruitgang flink onderschat en op het laatst ging het heel snel. Je gooit het op: ach opa (hij was pas 15) ziet wat minder... maar als hij zich meerdere keren bijna spiest op een paal van de bak of paddock en idd tegen draden aanloopt dan wordt het minder grappig.

Een eenvoudig onderzoek van de DA kan duidelijkheid bieden en ook bepalen of het om idd verminderd zicht gaat en of het een erfelijke aandoening is en hoe het verloop eruit gaat zien. Beter 1x teveel gekeken dan 1x te weinig hebben wij gemerkt.

http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... lkunde.php
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » do 05 dec 2013, 16:40

Het kan natuurlijk de overgang zijn van licht naar donker. Als ik zelf van de verlichte stal de donkere weide inloop hebben mijn ogen ook echt even tijd nodig om daar aan te wennen. Daarna zie ik perfect in een donkere weide zonder lampen.

Je kunt natuurlijk ook evt een bouwlamp extra het pad laten verlichten en kijken of ze dan bijvoorbeeld de springveer ook niet ziet.

Maar om iets uit te sluiten zou je inderdaad zoals Viv zegt het na kunnen laten kijken.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 05 dec 2013, 16:42

Ze lijkt de laatste tijd wat verdrietig. Weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven. Als we dr komen savonds staat ze 9 vd 10x achter in de paddock waar het stikdonker is.

Met hand ri ogen slaan reageert ze niet anders. Vaak voelen ze dat iik via luchtverplaatsing.
Het is vooral nu deze periode dat het me opvalt. Als ik met mezelf vergelijk wat ik zie bij de overgang paddock/pad dan is het wel een overgang maar niet iets waar ik moeite mee heb. Dus neem aan dat een paard met normaal zicht dat ook niet heeft.

Dat tegen die veer aanlopen was echt niet des fjords buldozeren. Ze schrok zich een hoedje en liep dr vol met de neisbrug tegenaan. Als ze hem had gezien had ze dr voor mijn gevoel anders/lomper tegenaan gelopen. Hij zat op neusbrughoogte en daar ging ie dr vol op.
Joram

Bericht door Joram » do 05 dec 2013, 17:46

Vervelend zeg.
Hoop dat gauw wat meer zekerheid hebt wat het is.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 06 dec 2013, 18:08

Vanavond stond dr biksbakje buiten op het pad 1 mr van de svhuilstalopening dus int half donker. Die zag ze niet..
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 06 dec 2013, 19:33

Toch maar even een first opinion halen bij een DA?
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 06 dec 2013, 20:27

Ja denk het wel..tis iets aparts hoor
Viv

Bericht door Viv » za 07 dec 2013, 08:28

Tamara schreef:Vanavond stond dr biksbakje buiten op het pad 1 mr van de svhuilstalopening dus int half donker. Die zag ze niet..
Oei een fjord die eten niet ziet.... ik zou er echt even naar laten kijken, is simpel onderzoek maar dan weet je iig iets en of je wat dingen op stal aan moet passen om het in de winter voor haar makkelijker te maken.

Dat testje met de ogen moet je niet met de hand naar de ogen slaan maar gewoon ervoor houden en langzaam naar het oog bewegen. Normaal doen ze dan de ogen dicht als ze wat zien naderen, bij verminderd zicht zullen ze hem langer open gaan houden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 07 dec 2013, 09:26

Wat voor test doet de da dan viv?
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 07 dec 2013, 11:11

Bij de aankoopkeuring van Anka deden ze bij de DA het licht uit en schenen ze met een klein lampje in de ogen, denk netvlies check?? En ook vinger heel langzaam richting oog bewegen en dan kijken of ze op tijd knipperen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 07 dec 2013, 18:12

Nachtblindhrid kan dus wel bij paarden. Schijnt vaak bij appaloosas voor te komen
Plaats reactie