Paard bewust iets goedmaken?
- SandraJimmy
Paard bewust iets goedmaken?
Hallo allemaal,
Daarnet overkwam me op stal iets waar ik toch wel erg over aan het nadenken ben.
Ik ging Silence uit de wei halen omdat de smid voor hem kwam.
Jimmy wilde erg graag mee, maar moest dus even wachten tot Silence klaar was.
Daarna Jimmy gehaald en die liep vrolijk mee.
Maar toen ik hem mee naar binnen nam en wilde gaan poetsen gedroeg hij zich zo ontzettend idioot dat ik boos ben geworden, heel boos.
Ik doe zulke dingen liever niet en voel me dan ook altijd goed rot tegenover diegene waar ik boos op geworden ben, maar hij ging nu echt te ver.
Dus uiteindelijk terug op de wei gezet en even bij de draad blijven staan om te overdenken wat er nou zojuist gebeurd was.
Op dat moment loopt Jimmy weg van mij tot halverwege de wei.
Hij staat stil, draait zich om, kijkt mij aan en komt heel bewust terug gelopen naar mij om vervolgens helemaal tegen mij aan te komen hangen en knuffelen.
Daarna even doorgelopen naar de nieuwe ingezaaide weides en met de terugweg kwam hij meteen naar de draad gedraafd om zich wederom zo aanhankelijk op te stellen.
Normaal gesproken kijkt ie wel vanuit zijn ooghoeken naar me als ie op de wei staat, maar dat is alles dus dit gedrag is zeker niet gebruikelijk voor hem.
Wat denken jullie?
Het voelde echt alsof hij het kwam goedmaken en ook mam had diezelfde gedachten....
Daarnet overkwam me op stal iets waar ik toch wel erg over aan het nadenken ben.
Ik ging Silence uit de wei halen omdat de smid voor hem kwam.
Jimmy wilde erg graag mee, maar moest dus even wachten tot Silence klaar was.
Daarna Jimmy gehaald en die liep vrolijk mee.
Maar toen ik hem mee naar binnen nam en wilde gaan poetsen gedroeg hij zich zo ontzettend idioot dat ik boos ben geworden, heel boos.
Ik doe zulke dingen liever niet en voel me dan ook altijd goed rot tegenover diegene waar ik boos op geworden ben, maar hij ging nu echt te ver.
Dus uiteindelijk terug op de wei gezet en even bij de draad blijven staan om te overdenken wat er nou zojuist gebeurd was.
Op dat moment loopt Jimmy weg van mij tot halverwege de wei.
Hij staat stil, draait zich om, kijkt mij aan en komt heel bewust terug gelopen naar mij om vervolgens helemaal tegen mij aan te komen hangen en knuffelen.
Daarna even doorgelopen naar de nieuwe ingezaaide weides en met de terugweg kwam hij meteen naar de draad gedraafd om zich wederom zo aanhankelijk op te stellen.
Normaal gesproken kijkt ie wel vanuit zijn ooghoeken naar me als ie op de wei staat, maar dat is alles dus dit gedrag is zeker niet gebruikelijk voor hem.
Wat denken jullie?
Het voelde echt alsof hij het kwam goedmaken en ook mam had diezelfde gedachten....
-
Re: Paard bewust iets goedmaken?
Ik heb het ooit meegemaakt, maar dan andersom. Ik reed op de manege een paard, die niet altijd zo makkelijk in omgang was. Terwijl ik kon lezen en schrijven met haar. Als haar sokjes geknipt moesten worden, moest ik op mijn hurken achter de kapper gaan zitten, zodat ze mijn rug zag, als ze om keek. Ging ik bij haar hoofd staan, mocht die ander gewoon niet aan haar voeten zitten. Dit is maar 1 van de zovele voorbeelden.
Ze had hele lange haren aan de binnenkant van haar voorbenen en daar kriebelde ik vaak langs af. Dat kriebelde bij haar natuurlijk en ze stampte dan een keer met haar voet op de grond. Ik hield dan ook op. Op 1x na. Toen ging ik even door. Ze draaide zich van me weg en ging in de hoek van haar stal staan. Ik ben om haar nek gaan hangen, maar ze draaide ook haar hoofd weg. Een vriendin van me kwam met suikerklontjes en die at ze prima... van haar, bij mij nam ze ze niet van mijn hand! Ik heb later echt even het goed moeten maken, voor mijn gevoel.
Dus ja, ik denk dat dat wel eens kan. Niet zo zeer in het echt goed komen maken, maar wel dat ze je stemmingen aan voelen en dus ook konden voelen dat je boos was.
Ze had hele lange haren aan de binnenkant van haar voorbenen en daar kriebelde ik vaak langs af. Dat kriebelde bij haar natuurlijk en ze stampte dan een keer met haar voet op de grond. Ik hield dan ook op. Op 1x na. Toen ging ik even door. Ze draaide zich van me weg en ging in de hoek van haar stal staan. Ik ben om haar nek gaan hangen, maar ze draaide ook haar hoofd weg. Een vriendin van me kwam met suikerklontjes en die at ze prima... van haar, bij mij nam ze ze niet van mijn hand! Ik heb later echt even het goed moeten maken, voor mijn gevoel.
Dus ja, ik denk dat dat wel eens kan. Niet zo zeer in het echt goed komen maken, maar wel dat ze je stemmingen aan voelen en dus ook konden voelen dat je boos was.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Denk dat het meer ligt in de trant van de verhoudingen weer even duidelijk gemaakt ipv echt goedmaken. Is meer gedrag in de zin van onderdanige positie accepteren.
Ik ben ook wel eens
op Corner,
Dat weet hij donders goed,en komt dan vervolgens als een hondje bij me hangen,
duwt letterlijk zijn hoofd in mijn armen , dat je niet meer boos kunt zijn ,paarden voelen denk ik echt wel aan wanneer ze te ver zijn gegaan.

Dat weet hij donders goed,en komt dan vervolgens als een hondje bij me hangen,
duwt letterlijk zijn hoofd in mijn armen , dat je niet meer boos kunt zijn ,paarden voelen denk ik echt wel aan wanneer ze te ver zijn gegaan.
Ben het met viv eens, denk niet dat een paard zo ver kan denken dat ie het komt goed maken.
Maar je paard heeft even goed op zijn donder gehad van jou, omdat ie iets verkeerds deed, en weet meteen weer waar hij aan toe is en gedraagd zich dus onderdanig naar jou toe, want jij bent de baas.
Kijk maar eens goed als paarden flinke mot hebben samen, dan krijg je ook dit soort reacties.
Het klinkt wel heel lief hoor, maar helaas.Het is een paard en geen mens.
Maar je paard heeft even goed op zijn donder gehad van jou, omdat ie iets verkeerds deed, en weet meteen weer waar hij aan toe is en gedraagd zich dus onderdanig naar jou toe, want jij bent de baas.
Kijk maar eens goed als paarden flinke mot hebben samen, dan krijg je ook dit soort reacties.
Het klinkt wel heel lief hoor, maar helaas.Het is een paard en geen mens.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
- SandraJimmy
Haha dat klinkt inderdaad mooi rowenna, maar het is een paard inderdaad.
Maar het zette me wel aan het denken omdat ik dit gedrag nog nooit gezien had bij Jimmy, maar ik daarintegen ook nog nooit zo boos geweest ben op hem. Dus ik linkte het wel aan elkaar
Maar het zette me wel aan het denken omdat ik dit gedrag nog nooit gezien had bij Jimmy, maar ik daarintegen ook nog nooit zo boos geweest ben op hem. Dus ik linkte het wel aan elkaar

ik ga helemaal met viv en rowena mee.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik denk inderdaad niet dat een paard het goed komt maken, zo denken ze niet.
Maar ik had laatst een incidentje met Tea en ze wist meteen dat er iets mis was gegaan. Het was van Tea echt een vlaag hormonen waardoor het mis ging, ik geloof niet dat het opzet was, want ze schrok er zelf dus ook heel erg van.. Annabel vertelde dat ze echt erg onder de indruk had staan kijken toen ik een eindje verderop even op de grond moest gaan liggen om bij te komen.. Klinkt heftiger dan het was hoor!!
Maar ik had laatst een incidentje met Tea en ze wist meteen dat er iets mis was gegaan. Het was van Tea echt een vlaag hormonen waardoor het mis ging, ik geloof niet dat het opzet was, want ze schrok er zelf dus ook heel erg van.. Annabel vertelde dat ze echt erg onder de indruk had staan kijken toen ik een eindje verderop even op de grond moest gaan liggen om bij te komen.. Klinkt heftiger dan het was hoor!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- SandraJimmy
Klinkt heftig inderdaad.
Hij zal idd niet bewust die gedachten gehad hebben dat ie iets goed moest maken.
Zo ver denk ik ook niet
Maar wel dat hij wel doorhad dat er iets niet goed zat.
Hij zal idd niet bewust die gedachten gehad hebben dat ie iets goed moest maken.
Zo ver denk ik ook niet

Ik vind het wel een schattige reactie. Goedmaken klinkt leuker dan de onderdanige positie aangeven, dus zien wij het gewoon als goedmaken, prima toch!
Morris, mijn superfjord!
- SandraJimmy
Haha, ja dat is wel zo 

Het is denk ik meer te vergelijken met de rangorde in een kudde. Waarom volgen de jonge dieren altijd de oudere 'alfa' paarden. Omdat die duidelijke regels stellen en hun op hun plaats zetten als dit nodig is. Jij gaf hem door hem op zijn nummer te zetten door dat jij boven hem staat en dus de leider bent. Leider = veiligheid...
Paarden weten heel goed wat ze wel en niet mogen van hun 'leider'. En denk dat ze op hun eigen manier wel proberen het weer 'bij te leggen' met hun leider, in dit geval dus een knuffel komen halen en jou volgen.
Paarden weten heel goed wat ze wel en niet mogen van hun 'leider'. En denk dat ze op hun eigen manier wel proberen het weer 'bij te leggen' met hun leider, in dit geval dus een knuffel komen halen en jou volgen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
- SandraJimmy

Veel mensen vergeten inderdaad dat consequent zijn ook veiligheid betekend. Een te makkelijke baas geeft een onzeker gevoel, het paard weet niet waar het aan toe is, het zal veel meer steun hebben aan een die minder tolereerd, maar die duidelijke grenzen aan geeft. En zo werkt dat ook bij kinderen en andere dieren natuurlijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- SandraJimmy
Daar werkt het precies zo mee inderdaad