stro versus vlas
stro versus vlas
Wij hebben altid stro in de stallen. Door slechte ervaringen met vlas op mijn vorige pensionstal ben ik geen liefhebber van vlas.
Nu het 's avonds weer eerder donker wordt en de paarden dus eerder op stal gaan, merk ik dat de stallen al weer veel viezer zijn, meer werk, kost meer stro, mestbult groeit al snel.
Ik zou best zo af en toe eens wat minder werk willen hebben. Wij mesten elke dag uit. Met vlas is het volgens mij elke dag even de drollen eruit scheppen en bijstrooien en dan eens in de zoveel tijd helemaal uitmesten, of zie ik dat verkeerd?
Ook het wegbrengen van de mestbult wordt steeds duurder, en wij hebben in no time een behoorlijke, omdat we elke dag 4 stallen uitmesten.
Gister belde de man waar ik altijd gewerkt heb, hij had dit jaar geen stro voor me......slechte oogst, hij heeft alles zelf nodig. Nu twijfel ik toch of we niet op vlas over moeten gaan. Ik hield er niet van omdat ze dan niet op stro kunnen knabbelen. Kan je er ook gewoon wat stro overheen strooien of is dan het effect van vlas weg?
Hoe is de prijsverhouding vlas/stro? Ben met name benieuwd naar de verhalen van de mensen uit het Noorden van het land, omdat de prijzen in de rest van het land toch anders liggen dan hier.
Nu het 's avonds weer eerder donker wordt en de paarden dus eerder op stal gaan, merk ik dat de stallen al weer veel viezer zijn, meer werk, kost meer stro, mestbult groeit al snel.
Ik zou best zo af en toe eens wat minder werk willen hebben. Wij mesten elke dag uit. Met vlas is het volgens mij elke dag even de drollen eruit scheppen en bijstrooien en dan eens in de zoveel tijd helemaal uitmesten, of zie ik dat verkeerd?
Ook het wegbrengen van de mestbult wordt steeds duurder, en wij hebben in no time een behoorlijke, omdat we elke dag 4 stallen uitmesten.
Gister belde de man waar ik altijd gewerkt heb, hij had dit jaar geen stro voor me......slechte oogst, hij heeft alles zelf nodig. Nu twijfel ik toch of we niet op vlas over moeten gaan. Ik hield er niet van omdat ze dan niet op stro kunnen knabbelen. Kan je er ook gewoon wat stro overheen strooien of is dan het effect van vlas weg?
Hoe is de prijsverhouding vlas/stro? Ben met name benieuwd naar de verhalen van de mensen uit het Noorden van het land, omdat de prijzen in de rest van het land toch anders liggen dan hier.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: stro versus vlas
Ik woon dan wel in het zuiden maar ik ben juist heel erg tevreden met vlas.
mijn hengsten staan dus veel binnen en staan al jaren op vlas.
Ik geef ze voldoende voordroog of wat hooi bij.
ik haal wel elke dag de mestballen eruit en ook de natte plekken(mijn paarden plassen op 1 plaats) en dan is het uitmesten een werkje van nog geen 5 min. per stal.
natuurlijk heb ik van 3 stallen ook behoorlijk wat mest maar dta hou je toch. Maar ik weet zeker dat het een stuk minder is dan stro.
Bij ons zijn de pakken vlas €5.50.
mijn hengsten staan dus veel binnen en staan al jaren op vlas.
Ik geef ze voldoende voordroog of wat hooi bij.
ik haal wel elke dag de mestballen eruit en ook de natte plekken(mijn paarden plassen op 1 plaats) en dan is het uitmesten een werkje van nog geen 5 min. per stal.
natuurlijk heb ik van 3 stallen ook behoorlijk wat mest maar dta hou je toch. Maar ik weet zeker dat het een stuk minder is dan stro.
Bij ons zijn de pakken vlas €5.50.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ik heb er een paar op vlas (de rest op stro vanwege de hoge kosten van vlas) maar die op vlas staan geef ik er elke dag een plakje stro bij om te knabbelen. (hang ik meestal in een hooinet zodat het geen troep wordt in het vlas. Of als ze een ruif hebben doe ik het daarin.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
De 3 Fjorden bij Nis en Anka staan ook op vlas. Bevalt heel goed en de mestbult raak je ook makkelijk kwijt, spul verteert nl heel snel. Ze haalt van die Hemflax pakken bij Greving volgens mij. Prijs weet ik uit mijn hoofd niet.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
ik ben net van vlas overgegaan op stro. wat scheelt is om je vlasvork te gebruiken bij het uitmesten van je strobox. Zo kun je beter enkel de drollen eruit halen.
ik gaf gewoon voldoende hooi, zodat er altijd wat te knabbelen is. Voer meestal zoveel hooi dat er 's ochtends nog net een restje ligt.
ik gaf gewoon voldoende hooi, zodat er altijd wat te knabbelen is. Voer meestal zoveel hooi dat er 's ochtends nog net een restje ligt.
---
Bij ons staan ze ook op vlas (alleen in de winter op stal), de pakken zijn 5.00-5.50 per pak en ik gebruik voor Cos 1 pak per week (wel begonnen met een basislaag van 3-4 pakken). Elke dag even de drollen en de natte plek en dan 1 keer in de week de bovenlaag (plas zakt echt naar onderen met vlas waardoor ze nagenoeg altijd droog staan) opzij schuiven (nadat de drollen eraf zijn), de natte onderlaag er helemaal uit, de (oude) bovenlaang nu onder verdelen en een nieuw pak erbovenop. Werkt perfect. En nu ga ik misschien iets ranzigs vertellen, maar ik heb oude mesthandschoenen en pak daarmee de drollen eraf, gaat super!
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Blond staat nu sinds 3 weken op vlas ivm met haar luchtwegen. Ik het stro zit te veel stof en daar mag ze niet in staan. Sinds gister dan de kleintjes binnen en die staan op stro. Maar merk het nu wel aan mijn eigen luchtwegen, ik hoest weer veel meer. Dus de kleintjes gaan ook over op vlas. Ik vind het heerlijk spul. Haal elke dag de drollen eruit en 1x in de week de natte plekken en gaat er een nieuw pak bij. Ik ben nu veel minder lang bezig met mesten
.

Mijn Toppers:
Blondie
Fiorano
Aiden van de Alsemgeest 
Blondie

karev en nirvana staan ook op vlas. puur om de mestbult kleiner te houden.pakje vlas kost bij de jumper 6,80, en bij 10 of meer 6.50.
Ik mest elke dag de drollen er uit, verder niet. niet aan de onderlaag komen, dat moet oppotten. verder de kantjes weer naar binnen harken en klaar.
verder 1x per week de natte vochtplekken er uit, en een halve pak er bij, dus 1 pak per week voor 2 stallen.
Je kan er gerust stro door mengen, of een klein plakje bij geven, maar onze paarden staan van 21 tot half 9 binnen, en die krijgen hooi bij het op stal gaan, en verder zijn ze rustig s´nachts.
De 1ex vlas kopen is duur, omdat jij er stal denk ik zeker 3, misschien 4 balen nodig bent. Verder hangt het er vanaf hoe vies je paaden zijn. Bij ons doen ze alle op 1 plek, en dat scheelt.
Je zou dan wekelijks voor 4 tallen denk ik 2 pakken vlas kwijt zijn, dus dat is 13 euro. Dat is duurder dan stro idd. Maar je mestbult blijft kleiner.
Ik mest elke dag de drollen er uit, verder niet. niet aan de onderlaag komen, dat moet oppotten. verder de kantjes weer naar binnen harken en klaar.
verder 1x per week de natte vochtplekken er uit, en een halve pak er bij, dus 1 pak per week voor 2 stallen.
Je kan er gerust stro door mengen, of een klein plakje bij geven, maar onze paarden staan van 21 tot half 9 binnen, en die krijgen hooi bij het op stal gaan, en verder zijn ze rustig s´nachts.
De 1ex vlas kopen is duur, omdat jij er stal denk ik zeker 3, misschien 4 balen nodig bent. Verder hangt het er vanaf hoe vies je paaden zijn. Bij ons doen ze alle op 1 plek, en dat scheelt.
Je zou dan wekelijks voor 4 tallen denk ik 2 pakken vlas kwijt zijn, dus dat is 13 euro. Dat is duurder dan stro idd. Maar je mestbult blijft kleiner.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ik zweer bij vlas, makkelijk uitmesten, geen stof, minder mestafvoer. Verhoudingsgewijs maakt het voor mijn viespeukje niks uit of ik vlas of stro heb (verbruik meer stro dan vlas).
Verder voer ik 4x per dag hooi gewoon op de grond (ooit paard met been vast zien zitten in leeg hooinet na het rollen, dus die komt er bij mij niet in). en dat maakt geen verschil voor je bodem.
Ik schep de hele week drollen met een vlasvork en hark alles glad en om de 2 dagen haal ik natte plekken weg. Werkt ideaal voor ons.
Verder voer ik 4x per dag hooi gewoon op de grond (ooit paard met been vast zien zitten in leeg hooinet na het rollen, dus die komt er bij mij niet in). en dat maakt geen verschil voor je bodem.
Ik schep de hele week drollen met een vlasvork en hark alles glad en om de 2 dagen haal ik natte plekken weg. Werkt ideaal voor ons.
Als je een gezamelijke stal hebt met 4 paarden, dan toch echt liever stro hoor! Vlas mest echt vreselijk uit, helemaal in de winter als ze de inloop 24/7 beschikbaar hebben. Helaas is een van de paarden allergisch dus moeten we wel op vlas. Maar nu staan ze maar met zijn 2-en alleen 's nachts, dus lekker op stro.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dakoot staat ook op vlas, ik vind het ideaal, veel schoner als stro.
Iedere week gaat er 1 schone baal bij en eigenlijk haal ik mn stal nooit helemaal leeg, ik schep elke week de piesplekken eruit, en alles wat schoon is
dat verdeel ik in mn stal, en daarover gaat weer een schoon pak.
Wat mij ook opvalt is dat je na een stro stal uitmesten vreselijk stinkt, en
als je een vlas stal hebt gemest niet.
Iedere week gaat er 1 schone baal bij en eigenlijk haal ik mn stal nooit helemaal leeg, ik schep elke week de piesplekken eruit, en alles wat schoon is
dat verdeel ik in mn stal, en daarover gaat weer een schoon pak.
Wat mij ook opvalt is dat je na een stro stal uitmesten vreselijk stinkt, en
als je een vlas stal hebt gemest niet.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Hebben jullie het nu over vlas of over hennepvezel? Daar zit volgens mij nog wel verschil in.
Ik gebruik voor de paarden hennepvezel. Haal het bij Greving in Gieten. Ze hebben twee soorten met en zonder eucalyptus-korrels. De pakken zonder (Hemparade) zijn 1 euro duurder dan die met eucalyptus (Hempbed) http://www.hempbed.nl/site/Index.html .
Ik betaal bij Greving voor een pak Hempbed 6,90 per pak. Ik doe ongeveer een week met 2 pakken.
Paarden staan alleen 's nachts op stal.
Het heeft zijn voor- en nadelen vind ik.
Voordelen:
- makkelijk te verkrijgen en op te slaan
- heel makkelijk uitmesten idd maar een paar minuutjes per stal (drollen eruit
en af en toe de natte plekken)
- absorbeert heel goed
- kleine mesthoop + snelle vertering
Nadelen:
- best prijzig
- Doordat het zo goed absorbeert, kan wat broeierig worden en blijft dan in de hoeven plakken. Iedere dag goed hoeven krabben
Ik heb er ook wel over nagedacht weer over te gaan op stro, aangezien het toch wel duur is maar ik vind het wel zo makkelijk zo
Ik gebruik voor de paarden hennepvezel. Haal het bij Greving in Gieten. Ze hebben twee soorten met en zonder eucalyptus-korrels. De pakken zonder (Hemparade) zijn 1 euro duurder dan die met eucalyptus (Hempbed) http://www.hempbed.nl/site/Index.html .
Ik betaal bij Greving voor een pak Hempbed 6,90 per pak. Ik doe ongeveer een week met 2 pakken.
Paarden staan alleen 's nachts op stal.
Het heeft zijn voor- en nadelen vind ik.
Voordelen:
- makkelijk te verkrijgen en op te slaan
- heel makkelijk uitmesten idd maar een paar minuutjes per stal (drollen eruit
en af en toe de natte plekken)
- absorbeert heel goed
- kleine mesthoop + snelle vertering
Nadelen:
- best prijzig
- Doordat het zo goed absorbeert, kan wat broeierig worden en blijft dan in de hoeven plakken. Iedere dag goed hoeven krabben
Ik heb er ook wel over nagedacht weer over te gaan op stro, aangezien het toch wel duur is maar ik vind het wel zo makkelijk zo

Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ik moet (gelukkig!!) niet zelf zorgen voor de afvoer van de mest, dus ik ben heel erg blij met het stro! Het is ooit anders geweest aangezien Hay altijd z'n plas ophield tot in de stal, met als gevolg dat de stal inderdaad heel snel vies was. Met uitmesten was het ook vreselijk, zo stinken! (viel verder gelukkig nog mee)
Nu houd ik mijn emmertje klaar als hij op stal komt, dus de keren dat hij nog in het stro plast zijn heel miniem. Verder doe ik alleen stro in het midden, en mest hij aan de buitenkant, dus stal uitmesten is tegenwoordig ook op een minuut gedaan!
Heb op m'n vorige stal een paar keer vlasstallen uitgemest en ik vond er dus helemaal niks handig aan, misschien omdat ik er te weinig handigheid in heb, maar ik vond het helemaal niks.
Uitmesten gaat nu prima, hij heeft altijd wat te knabbelen en ik vind het ook veel 'warmer'/aangenamer voor de paarden (zeker 's winters vind ik een strostal warmer dan een vlasstal)
Nu houd ik mijn emmertje klaar als hij op stal komt, dus de keren dat hij nog in het stro plast zijn heel miniem. Verder doe ik alleen stro in het midden, en mest hij aan de buitenkant, dus stal uitmesten is tegenwoordig ook op een minuut gedaan!
Heb op m'n vorige stal een paar keer vlasstallen uitgemest en ik vond er dus helemaal niks handig aan, misschien omdat ik er te weinig handigheid in heb, maar ik vond het helemaal niks.
Uitmesten gaat nu prima, hij heeft altijd wat te knabbelen en ik vind het ook veel 'warmer'/aangenamer voor de paarden (zeker 's winters vind ik een strostal warmer dan een vlasstal)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Vlas aanschaffen is best duur ja, maar in verhouding ben je niet duurder uit als met stro, je gebruikt er veel minder van.
Bij ons kost een baal vlas 5,50 en een baal stro 3,00.
En dat van in de hoeven plakken, bij ons lopen ze dat er uit als ze de wei/paddock op gaan, ik heb nog nooit volle vlashoeven gehad
Bij ons kost een baal vlas 5,50 en een baal stro 3,00.
En dat van in de hoeven plakken, bij ons lopen ze dat er uit als ze de wei/paddock op gaan, ik heb nog nooit volle vlashoeven gehad

je stinkt idd als een bunzing na het uitmesten, maar is dat met vlas minder dan met stro? Komt puur door de amoniak in de urine. Wij hebben klinkers in de stal, dus op zich best droge stallen. Ik vind vlas ook best duur. We gebruiken nu ongeveer 2 pakken stro à 1,75 per 3 dagen, dus dik 2 in de week. Kost maar weinig dus. Maar als het nou veel goedkoper is om de mestbult weg te laten halen, scheelt dat ok weer, compenseert weer de dure aanschaf van stro. Ik moet stro nu dus bij een ander kopen en het is maar afwachten wat ik daar moet betalen en of die het aan huis brengt. Wij hebben de hele winter een stal vol met stro, die je dus niet ergens anders voor kan gebruiken. Vlas kan je per keer halen, scheelt hoop opslag.
Het lijkt mij wel eens lekker om niet 's avonds een ur met uitmesten bezig te zijn moet ik zeggen. Heb er helemaal geen hekel aan, maar wil ook wel eens een avond op tijd zijn.
Bij ons gaan ze nu om 22.00 naar binnen en om 7.30 weer naar buiten. Maar in de winter gaan ze dus al om 17.00 op stal. Worden die valsstallen dan niet ontzettend vies? Misschien eens met 1 stal experimenteren ipv met 4 te beginnen?
Het lijkt mij wel eens lekker om niet 's avonds een ur met uitmesten bezig te zijn moet ik zeggen. Heb er helemaal geen hekel aan, maar wil ook wel eens een avond op tijd zijn.
Bij ons gaan ze nu om 22.00 naar binnen en om 7.30 weer naar buiten. Maar in de winter gaan ze dus al om 17.00 op stal. Worden die valsstallen dan niet ontzettend vies? Misschien eens met 1 stal experimenteren ipv met 4 te beginnen?
Baranna 13-5-2006
Ik gebruik ook 2 pakken stro tegen 1,5 baal vlas in de week, dus stro is voor mij nog steeds een heel stuk goedkoper. Mest gaat over ons eigen land dus geen weghaal kosten. Ik heb er even goed twee op vlas (nu trouwens mot) omdat dat echte vieskezen zijn en met vlas is het enigszins bij te houden.
Net als Roos vind ik vlas niet fijn mesten. Met stro ziet je stal er ook elke dag schoon uit, met vlas alleen 1x in de week als er opgestrooid is, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Misschien moet je inderdaad eerst twee stallen met vlas proberen en twee met stro, dan kun je gelijk goed het verschil zien.
Net als Roos vind ik vlas niet fijn mesten. Met stro ziet je stal er ook elke dag schoon uit, met vlas alleen 1x in de week als er opgestrooid is, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Misschien moet je inderdaad eerst twee stallen met vlas proberen en twee met stro, dan kun je gelijk goed het verschil zien.
Muis Keurmerrie!
- nadinefjorden
Yara stond op blas en nu op zaagsel ik vind het heerlijk, ze is een stuk schoner en gebruik 1 baal per week en soms zelfs minder, ik vind het juist makkelijker mesten dan stro half kruiwagentje en klaar is kees
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Wat is met stro ook erg vervelend vond is dat Dakoot onder de pis vlekken zat als hij gelegen had, en met vlas juist weer niet 
Ivon, ik denk dat je voor je zelf de voors- en tegens tegen elkaar weg moet strepen.

Ivon, ik denk dat je voor je zelf de voors- en tegens tegen elkaar weg moet strepen.
Kan idd ook, maar dat werkt alleen goed bij schone paarden en als je genoeg strokorrel op voorraad hebt. Ik was er na 2 weken van genezen, bodem was helemaal doorweekt terwijl ik er 4 weken mee zou kunnen doen.Tamara schreef:je zou ook eens stro korrel kunne overwegen Ivonne
http://www.strovan.nl
http://www.ecobodem.nl