Met Pasja naar grondwerkles

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Pasja

Met Pasja naar grondwerkles

Bericht door Pasja » di 22 jun 2010, 09:10

Vorige week maandag ben ik begonnen met grondwerklessen. Degene bij wie ik altijd in de bak les, was daar al af en toe even mee bezig en dat zag er echt leuk uit; leek mij ook wel wat. Onze instructrice is zich daar al een tijd geleden in gaan verdiepen, heeft er zelfs een boekje over geschreven, en geeft ons nu samen grondwerkles. Vorige week zonder Pasja heen geweest, omdat we toen begonnen met theorie. Uitleg met tekeningen erbij van bewegingen van het paard, wat precies de bedoeling is van de lessen enz. Interessante uitleg over kuddegedrag en dominant zijn. Toen nog een beetje praktijk met andere fjord, die er al wat ervaring mee had. De basis dingen: naast je meestappen, halthouden als jij stopt, paar passen achterwaarts en longeren om de bewegingen goed te kunnen volgen. Toen ook nog schouderbuitenwaarts gedaan. Hartstikke leuk!
Gisteravond weer geweest; deze keer met Pasja. Ik was echt benieuwd hoe het zou gaan. Ik houd Pasja nl. meestal vrij kort aan het halstertouw vast. Gevoel dat ik dan meer controle heb. Vooral als we door het lange gras lopen als we gaan rijden, dan valt dat hoofd binnen no-time naar beneden om te eten. Ik ben erheen gewandeld (kleine kilometer), dochter Femke mee en die zat op Pasja. Onderweg meteen geoefend met losjes vasthouden en dat ging hartstikke goed.
Ook de oefeneningen daar in de bak vielen me echt mee; had veel meer weerstand van Pasja verwacht. Dat ik bijvoorbeeld echt een flinke ruk zou moeten geven als ik wil halthouden, omdat ze anders gewoon doorliep, maar nee, ze deed het braaf, super. Totdat.... We het achterwaarts gingen oefenen. Nu kent ze dat wel, maar meer zo van: "Pasja, achteruut" en dan geef ik haar een flinke duw. Nu was het de bedoeling dat ze een tikje tegen de borst krijgt (moet uiteindelijk al lukken door te wijzen), commando "terug" en dan een stapje achteruit zou doen. Reageert ze niet, dan eerst een klein tikje, dan harder... Pasja reageerde niet. Ik deed blijkbaar iets fout. Dus instructrice erbij. Paar keer rustig geprobeerd. Geen reactie, dus *klets*. En DAT was madam niet gewend! Dus steigeren, omdraaien en ze probeerde er vandoor te gaan. -:(- Zo van: nu wordt het te moeilijk, ik wil weg! Maar even een paar rondjes gelongeerd, later weer geprobeerd en na iedere stap die ze goed deed, haar beloond. Hier moet ik dus zelf ook mee aan de slag. Het schouderbuitenwaarts hebben we ook nog gedaan. Rechtsom ging dat duidelijk gemakkelijker dan linksom. Vond het zelf ook moeilijk en ging nogal eens de fout in, door stelling te vragen en als ze dan niet reageerde, een por met de elleboog of tikje met de zweep te geven, maar op de verkeerde plek: net achter de schouder. Dan vraag ik dus stelling naar buiten en tegelijk stuur ik haar de andere kant op.
Al met al erg leerzaam, ook hoe Pasja op de instructrice reageerde. Ik schrok eerst wel even van haar heftige reactie bij het achterwaarts gaan, maar later was ze weer zo mak als een lammetje als instructrice aangaf dat Pasja naar haar toe mocht komen. Volgende week weer; ik heb er zin in. Vind het voor mezelf ook leerzaam om te ervaren waar ik dingen verkeerd aangeef. Zoveel les heb ik nooit gehad, dus als Pasja ergens niet goed op reageert, dan denk ik ook meteen dat de fout bij mij zit en niet bij Pasja. Is op zich wel positief denk ik. Maar daardoor ben ik ook wel es onzeker en dat heeft ze natuurlijk gauw in de gaten.
Tot zover even dit verslagje; vond het wel leuk om hier even te plaatsen. Alls iemand nog tips/ideeën heeft voor het achterwaarts gaan, graag!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
kristelhans

Re: Met Pasja naar grondwerkles

Bericht door kristelhans » di 22 jun 2010, 09:15

Wat leuk dat je ook wat grondwerk ervaring op doet! Klinkt als een leerzame les. Ga je het nu vaker doen?

Beer en ik doen ook veel grondwerk en met achterwaarts gaan hoef ik (meestal) maar te wijzen en dan stapt hij achteruit..maar in de bak of paddock doet hij dat beter dan in de stal haha.. Ik probeer dat soort dingen gewoon in mijn dagelijkse routine mee te nemen, hoe klein die dingen ook lijken.. In de stal even opzij zetten met een vinger en dat soort dingen.

Succes met oefenen en er zijn diverse interessante websites met heel veel informatie over grondwerken waar je leuk op kunt lezen!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 22 jun 2010, 10:49

Succes dus voor mariet. Annabel en ik zijn van plan de cursus te volgen die ze gaat houden (al niet allemaal want dat kost teveel)
Maar tijdens onze lesuren doet ze ook wel eens wat grondwerk tussendoor, maar meer gecombineerd met het rijden.
Juul zei ook al dat ze het fijn vond dat mariet haar ook grondwerk erbij liet doen. Gaat dan meteen een hele wereld voor je open. Annabel en Bink hebben tijdens onze eerste les ook wat gedaan en Mariet zelf ook wat met Reinar, maar je kan wel zien dat onze paarden vaker "grondwerk" achtige dingen moeten doen. Die pakten het meteen goed op.

Maar moet altijd wel lachen, want ze is wel echt heel duidelijk naar de paarden. Maar ook net zo streng naar de ruiter hihi.
Echt fijn dat deze methode bij zoveel mensen werkt! Voor mariet ook erg leuk.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Pasja

Bericht door Pasja » di 22 jun 2010, 12:28

@Kristel: we gaan in ieder geval de komende paar weken nog alleen grondwerkles doen. Daarna misschien combi grondwerk en gewone les. Goed dat Beer zo reageert zeg. Je kunt het idd met de dagelijkse dingen oppakken Heb met Pasja nog wel een lange weg te gaan wat dat achterwaarts gaan betreft, maar ik vind het wel erg leuk om te doen.
@Janna: ja, Mariëtte is idd heel duidelijk naar de paarden toe (en naar ons zelf), maar als ze luisteren, beloont ze ze ook meteen en dan zie je echt resultaat.
Wij hebben het ook over die complete cursus gehad. Maar het was ons teveel gedoe (ik zit sowieso al met een vervoersprobleem). Nu is het bij Thea thuis en voor mij op loopafstand. We doen een soort van "verkorte versie" van de cursus.
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 22 jun 2010, 14:27

leuk hoor om zo met je paard bezig te zijn, zulke dingen heb ik met Exel en Vera ook weleens gedaan
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 22 jun 2010, 14:38

Leuk Jelly om zo met Pasja bezig te zijn. Heel veel plezier nog samen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 22 jun 2010, 15:04

@ Jelly: Het is idd wel lastig als je met vervoer zit.
Maar idd net wat je zegt, heerlijk duidelijk maar ook elk goed punt belonen. Reinar knapte hier echt duidelijk super van op. Dat was zo mooi om te zien. En vorig jaar Rubis ook, daar ging een hele wereld voor open.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Esther

Bericht door Esther » di 22 jun 2010, 16:38

Klinkt goed zeg, ik wilde nog gaan kijken, maar was het vergeten.. Dan is Pasja wel even wat mans dus als ze het moeilijk vindt. Als ik het zo lees was het voor mij en Tea ook wel heel goed geweest, jammer..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pasja

Bericht door Pasja » wo 23 jun 2010, 22:04

Esther schreef:Klinkt goed zeg, ik wilde nog gaan kijken, maar was het vergeten.. Dan is Pasja wel even wat mans dus als ze het moeilijk vindt. Als ik het zo lees was het voor mij en Tea ook wel heel goed geweest, jammer..
Ja echt, ik zag een heel andere kant van Pasja!
Ach wie weet komt er nog een herhaling "wegens groot succes". Het lijkt me ook wel leuk om dit tzt met Freyr te gaan doen.
ing-1970

Bericht door ing-1970 » do 24 jun 2010, 06:09

Corner loopt super achteruit als ik een stukje wortel of iets anders voor hem houdt,en daarmee met mijn hand naar borst ga.
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 24 jun 2010, 11:11

Oh, dan ga ik dan met Fjella, hihi!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Julie
Contacteer:

Bericht door Julie » za 26 jun 2010, 15:47

Ik doe ook de grondwerkcursus met Mariet :D *wat Janna al vertelde* Ruun pakt dit goed op.
Wat betreft het achterwaarts; ik heb geleerd om je groot te maken en dan naar je paard te lopen (als het goed is gaat hij dan vanzelf achteruit, want zo gebeurt dat ook in de kudde) en om hem weer naar je toe te laten komen moet je als een halve maan naar voren buigen, zodat je aan hem duidelijk maakt dat hij mag komen.
Succes nog! Ik heb 3 cursussen in totaal en ga vanavond weer even oefenen met Ruun :)
Tot nu toe bevalt het mij erg goed en ik vind Mariet ook erg fijn!
! *Live for the moment* ! B + 10!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 28 jun 2010, 07:12

Leuk! Heb er ook wel zin in om die grondwerklessen te doen. Ben ook heel benieuwd wat ze ons allemaal gaat leren...thuis doen we namelijk al vrij veel basisdingen van grondwerk (1 paard sleuren is vol te houden, maar na 3 wordt het echt niet grappig meer), maar op zich natuurlijk ook wel leuk om zo te kijken of we het goed uitvoeren en hoe we het kunnen uitbouwen.

En als het goed is is dit de uitprobeerfase van de clinics/cursus en komt er uiteindelijk ook een vaste gestalte aan Esther :j.

Hier verder ook zeer tevreden over Mariëtte, die past echt super als instructrice bij mij en Bink als combinatie :j...maar oh wat was Bink afgelopen vrijdag boos, want hij moest flink aan het werk. (vorige lessen was hij helemaal vriendjes met r, want toen ging het grotendeels nog op de voet van 'annabel leert begrijpen', maar nu waren we even zover dat 'bink komt er niet meer onderuit, zelfs niet met wegspringen en gek doen', dat leverde juist alleen maar meer zwaar werk op...toen was ie boos :=, dát was niet wat hij in gedachten had.) Wat ik zo prachtig vind is dat Mariëtte dat allemaal binnen no time door heeft, maar ook blijft zoeken naar het 'waarom' bij het het paard.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » ma 28 jun 2010, 18:35

Damn, weer vergeten.. Het is nu al half negen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pasja

Bericht door Pasja » wo 30 jun 2010, 12:44

Maandag echt een vooruitgang geboekt: Voorzichtig het achterwaarts geprobeerd. Moest het eerst op m'n eigen manier doen. Dus beetje het hoofd aan 't halster achteruit geduwd/getrokken (hoe zeg je dat, als je er voor staat, maar eigenlijk toch achteruit trekt) en tegen de borst geduwd. Deed netjes 1 stap achteruit. JAAAA goedzo!!. Toen weer gewoon stappen, halthouden, nog es proberen: 1 stap, meteen ophouden en weer belonen. Later wilde Mariëtte het toch ook nog graag es proberen. Nou, ik stond echt met verbazing te kijken: de 2e keer raakte ze Pasja nauwelijks aan en ze deed netjes een stap achteruit *o/* Dat hadden we geen van beiden verwacht na die paniekactie van vorige week. Super!
@Julie: je groot maken is ook wat Mariëtte tegen mij zei, maar omdat Pasja een "dominant" paard schijnt te zijn, reageert ze hier niet meteen op. Daarbij komt dan nog dat ik soms wat onzeker ben of IK het wel goed doe en dan werkt het dus helemaal niet. Vind het erg leuk om zo te zien dat er voor mezelf ook nog errug veel te leren valt.
Esther

Bericht door Esther » wo 30 jun 2010, 17:27

Paarden weten het altijd goed hoe stevig je in je schoenen staat..
Maar erg knap van Pasja!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 03 jul 2010, 17:34

Die Marriëte heeft het maar druk met al die fjorden :D Mijn moeder doet dan geen grondwerk, maar is wel erg tevreden over haar les!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Pasja

Bericht door Pasja » ma 05 jul 2010, 09:40

@Nicole: zo zijn wij ook begonnen bij Mariëtte. Ik zag toen es dat ze grondwerkles gaf en dat leek mij ook wel erg leuk. Na deze serie gaan we (ik tenminste) ook weer "gewoon" lessen en daar zal vast nog wel es wat van het grondwerk in terugkomen.
Esther

Bericht door Esther » ma 05 jul 2010, 11:13

Wanneer is de serie afgelopen??
Ik wil graag weer mee lessen!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pasja

Bericht door Pasja » do 08 jul 2010, 13:09

@Esther: de komende 2 maandagen ben ik er niet, want dan zijn we op vakantie. Als je alleen wilt lessen, kun je het beste even contact opnemen met Mariëtte; zij gaat nu gewoon door met lessen met Thea.
Na mijn vakantie doen we nog even een "opfriscursus" grondwerk en daarna gaan Thea en ik nog een keer bij Mariëtte thuis met haar paarden grondwerk doen. Als dat geweest is, wil ik wel weer gewoon lessen of evt. combi met grondwerk. Het is zo leuk om te zien hoe ze erop reageert!
Het ging maandag trouwens weer super met Pasja; achterwaarts doet ze nu ook zonder problemen. Heeft ook erg goed in de gaten dat er na "braaf" vaak een snoepje komt en begint dan al aan de broekzak te snuffelen!
Plaats reactie