Besloot ik mijn probleem ook maar even te melden.
Djinty (mijn bijna 3 jarige merrie, voor wie het niet weten) loopt zonder problemen de trailer op. Staat ook gewoon rustig op de trailer en de reis gaat altijd goed.
Echter als we op bestemming zijn aangekomen, en we willen haar uitladen, wil ze niet achteruit.. Aan de hand hebben we dit veel geoefend en dit gaat ook gewoon goed. Ze kent wijken voor druk en gaat opzij op mijn (stem)commando. Op de trailer gaat ze ontzettend veel tegendruk geven en wil ze er echt niet af. Ze blijft met haar borst tegen de balk voorin duwen en zet zich vast. Eindstand draait ze zich dan om, en loopt er voorwaarts af. Met een 2paardstrailer past dat makkelijk, maar ik maak me zorgen als we straks met een 1,5 paards op stap zouden moeten. Of wanneer ze ouder is, dan kan ze deze draai (ook in een 2paards) nooit meer maken!
Even voor de duidelijkheid, het is niet dat we haar omdraaien om er dan maar vanaf te zijn. We blijven het proberen, maar het lukt echt niet!
Dingen die we geprobeerd hebben, druk geven, strobaal voor haar leggen en haar hiermee "naar buiten duwen", met 3 man druk geven.. het heeft allemaal geen zin

Waar het vandaan komt kan ik ook antwoord op geven. Toen ze kleiner was, wist ze gewoon dat ze die draai kon maken, dus wilde het toen niet. Maar omdat ze toen kleiner was, was het voor ons makkelijker haar terug te duwen en gaf ze ook makkelijker toe. Ze is pas verhuisd, toen heeft ze in de trailer haar touw losgekregen en is ze tijdens de rit omgedraaid. Ze heeft achterstevoren gestaan, omdat ze dan naar buiten kon kijken (zonder dat wij iets doorhadden). Omdat ze nu weet dat ze die draai kan maken wil ze niet meer achteruit eraf.
Binnenkort verhuizen we weer en zou dan graag jullie tips in uitvoering brengen, dus kom maar op! Alle tips zijn welkom!