mensen ervaring met BBl?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

mensen ervaring met BBl?

Bericht door Tamara » wo 11 nov 2009, 10:57

Ik zit er al een tijdje aan te denken om iets anders te gaan doen qua werken. Ik heb een leuke baan, maar of het iets is wat ik wil blijven doen, weet k nog niet.

Nou zou een enige optie zijn, ivm financiele lasten, een BBl traject. Dat is dus werken en leren, gewoon salaris, en studeren.

Maar hoe begin je met zoiets, en waar vind je hier echte info over. Hoe weet ik waar toekomst in zit,welke sector.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
jessica
Contacteer:

Re: mensen ervaring met BBl?

Bericht door jessica » wo 11 nov 2009, 12:01

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 11 nov 2009, 13:48

Ehm, misschien nog wel een belangrijker vraag: Waar word je gelukkig van? Wat wil je worden als je groot bent ? :D

Hoe oud ben je nu en hoe ben je opgeleid en wat is je werkervaring?
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 11 nov 2009, 15:07

Ik ben nu 29, heb mijn havo diploma, en werk nu als teamleider in een supermarkt.

Wat ik graag zou willen is da assistente, maar ik weet niet of daar toekomst in zit(qua is er werk momenteel als da ass.)

Ook tandarts ass. lijkt me leuk, en verder verpleegkundige. Ik wil geen baan op een kantoor, ik ben wel een doe-er
Mir

Bericht door Mir » wo 11 nov 2009, 17:10

Volgens mij is er meer aanbod dan vraag naar DA assistentes... in de zorg heb je best goede kansen, denk zeker dat je als verpleegkundige op BBL wijze aan de slag kunt. Maar volgens mij is echt verpleegkundige HBO, of heb je dat ook op MBO? Doktersassistente kan misschien wel op MBO? En bij een tandarts weet ik niet of je kunt BBL'en, of die daar regelingen voor hebben ( ze moeten je ook begeleiden en contact hebben met je opleiding enzovoort).
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » wo 11 nov 2009, 18:12

Ik heb de opleiding voor paraveterinair gedaan in Barneveld... Had alleen gewild dat ik voooor ik aan die opleiding begon eens had geinformeerd wat je salaris is als fulltime paraveterinair O:) . Daar kan ik dus niet van rondkomen >;) zo weinig..
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
roos

Bericht door roos » wo 11 nov 2009, 18:16

Verpleegkundige kan ook op MBO niveau(dan heb je gewoon andere taken als op HBO niveau)en doktersassistente is ook MBO.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Dennis

Bericht door Dennis » wo 11 nov 2009, 18:59

Ik heb de SPW-4 gedaan, 32 uur werken en 1 dag in de week naar school. Is mij toen erg goed bevallen en ik vond het toen niet slecht betaald. Ik zat toen in de woonbegeleiding gehandicapten zorg.

Waar je de juiste informatie vind is natuurlijk afhankelijk welke richting je op wilt.
De zorg blijft natuurlijk altijd, zelf werk ik nu wel op kantoor (bewuste keuze) maar ik ga in de toekomst wel weer ooit de zorg in. Mijn diploma heb ik en ik weet ook zeker dat die niet is weggegooid.

Via google kun je al snel opleidingsinstituten vinden welke opleidingsvormen aanbieden met de combinatie van werken en leren
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 11 nov 2009, 20:01

adanco schreef:Ik heb de opleiding voor paraveterinair gedaan in Barneveld... Had alleen gewild dat ik voooor ik aan die opleiding begon eens had geinformeerd wat je salaris is als fulltime paraveterinair O:) . Daar kan ik dus niet van rondkomen >;) zo weinig..
Dat heb ik idd wel meer gehoord dat paarveterinair echt geen vetpot is.

@Tam: ik sluit me aan bij Ellen en bedenk eerst bij jezelf wat je leuk vindt en dingen die je belangrijk vindt in je nieuwe werk. Je zou eventueel een beroepentest kunnen doen, maar een lijst maken van wat voor jou belangrijk is in een baan helpt vaak ook al heel goed. De zorg is wel een sector waar nog altijd veel mensen nodig zijn, maar het moet je wel liggen dat werk.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dennis

Bericht door Dennis » wo 11 nov 2009, 21:46

en vergeet niet dat de zorg erg veel richtingen heeft....vaak denken mensen meteen aan luiers verzorgen, kwijl opdoen enz enz maar dat is zeker niet altijd het geval hoor, het is gewoon erg leuk werk :)
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 12 nov 2009, 07:50

als je tandarts as. leuk vind moet je gewoon gaan soliciteren. Ik heb de opleiding ooit gedaan maar ben zelde een collega tegen gekomen die met een diploma werkte. Je kan het makkelijk in de praktijk leren en met 2 jaar werk ervaring erna de cursus preventie ass. doen.
Gerritje

Bericht door Gerritje » do 12 nov 2009, 12:33

waarschijnlijk kom je door je werkervaring ook in aanmerking voor een ervaringscertificaat.

denk dat je een rijtje moet maken met wat je leuk lijkt en dan bij deze beroepen gaan kijken.
vriendin van mij heeft net HBO-V afgerond. Jij zou dat met je HAVO ook kunnen gaan doen. Zij heeft de variant gedaan dat je meteen in dienst komt van een ziekenhuis (leerlingplek) en 1 dag in de week naar school gaat. Haar ziekenhuis betaalde ook collegegeld en boeken.
en natuurlijk elke maand een salaris.
---
Amber_

Bericht door Amber_ » do 12 nov 2009, 12:36

Tamara schreef:Ik ben nu 29, heb mijn havo diploma, en werk nu als teamleider in een supermarkt.

Wat ik graag zou willen is da assistente, maar ik weet niet of daar toekomst in zit(qua is er werk momenteel als da ass.)

Ook tandarts ass. lijkt me leuk, en verder verpleegkundige. Ik wil geen baan op een kantoor, ik ben wel een doe-er
Dan kom je toch bij de Polizei :D ?

Ik wilde ook een betaalde opleiding, ivm met paardjes en huis.
Per maand krijg ik een (flink) maandsalaris dat stuk meer is dan mijn SuperdeBoerloontje O:).
Je gaat 3 maanden naar school, 3 maanden de straat op, 3 maanden naar school, 3 maanden straat op, enz.
Opleiding duurt 4 jaar.

Tot nu bevalt het mij super ! En je bent niet te oud,
In onze klas, niveau 4 Allaround Politie Medewerker (Havo), zit iemand van 49 :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 12 nov 2009, 14:20

Als DA assistente heb je wettelijk geen CAO!!! Dus met andere woorden ben je aan de goden overgeleverd wat betreft salaris, vrije dagen, pensioen en ga zo maar door. Ook is er 0,0 vraag naar...

Verpleegkunde op MBO heet verzorgend verpleegkundige. Daar is altijd werk ik, zelfs internationaal mocht je die ambitie hebben. Groot voordeel is ook dat de BBL plekken voor het oprapen liggen in deze tak van de zorg (overheidsgestuurd).

Dokter en tandarts ass. is natuurlijk partikuliere werkgever en moeilijker een BBL plek te vinden in deze tijden en met deze kosten aan de zorg.

Politie is ook een optie wat Amber zegt, weet niet of je het iets vind? Bij de politie en in de verpleging moet je wel rekening houden met werken in de nacht, avond en weekend natuurlijk. Dat is best een ommezwaai of hoe doe je dat nu in de supermarkt?
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 12 nov 2009, 14:52

nou iig niet s'nachts in de supermarkt, mischien over een aantal jaar wel,haha.

Politie heb ik ook al aan gedach. Ik heb geinformeerd bij het ziekenhuis hier in de buurt, maar die doen gen bbl, maar wel bol. Straks maar even contact met ziekenhuizen iets verder de regio in
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 12 nov 2009, 18:46

zie je dat politie werk ook nog wel doen... en je bent ook wel vaak overdag vrij, wanneer je savonds werkt enzo, ook lekkerr
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Anouska

Bericht door Anouska » do 12 nov 2009, 23:44

Heb zelf niet zo'n beste ervaring met BBL, slechte "begeleiding" vanuit school. Werkte 5 dagen en 1 dag naar school. Moest wel 5 dagen werken anders kon ik niet rond komen. Optiek ook geen CAO, wordt net zo slecht betaald als DA ass. Denk overgens ook wel dat het aan de school ligt. Vriendin van me heeft juist goede ervaring met BBL, zei deed SVO (slagers vak opleiding (had ze ook nog een haf die de bijnaam snitzel had toen ze haar kocht)) en had wel goede begeleiding enzo.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 13 nov 2009, 10:46

Ik werk op een ROC en ik kan je aanraden eens een school uit te zoeken waar je wel naar toe zal willen. Vervolgens vraag je een intakegesprek aan bij een opleiding die je wel wat lijkt. Heb je meerdere dingen die je leuk vindt dan kun je bij ieder ROC een beroepskeuzetest laten doen.

Bij ons ROC is het zo dat je wel zelf met werk moet komen als je een BBL traject wil doen. Vergeet ook niet te vragen of je werkgever eventueel kosten wil betalen. Bij de opleidingen waar ik voor werk (technische kant) is het zelfs zo dat leerlingen gewoon via werkgevers aangemeld worden. Check wel even van te voren of je werkgever wel erkend is voor de opleiding die je volgt. Dat scheelt je een hoop ellende. Dit kun je zien op website van de kenniscentra (voor de zorg is dit calibris) Succes!

edit: anouska dat ligt inderdaad aan je school en soms verschilt het nog heel erg per opleiding. Wij maken het hier natuurlijk ook mee.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Dennis

Bericht door Dennis » vr 13 nov 2009, 18:21

Ik heb destijds de opleiding via het ROC gedaan en werd dus aangemeld door de werkgever nadat ik daar gesolliciteerd had.

Op de instelling waar ik werkte had je geen nachtdienst :) er was een vast team voor de nachtdienst en wij draaiden de dag en avonddiensten. Weekenden hoorde er wel bij maar ik had het geluk op een groep te staan waar we met een cyclus rooster werkte en maar 1 keer in de 3 weken een weekend werkte
Plaats reactie