Hengstentanden
- kristelhans
Hengstentanden
Helleuw!
Even een vraagje omdat ik nieuwsgierig ben en omdat ik er nu even midden in zit.
Zoals jullie weten heb ik Beeremans bitloos ingereden en tot op de dag vandaag rijd ik Beer nog steeds bitloos maar komende tijd mag meneer ook wennen aan een bit.
Mijn stalbaas had Beers tanden een dikke maand geleden even bekeken om te zien of hij haken had..(minimaal) en om mij te laten zien hoe het er daar van binnen allemaal uitziet. Nu is hij natuurlijk geen tandarts maar ik vond het heel interessant.
Beer is nog volop aan het wisselen en vandaag heeft meneer voor het eerst een bitje in gehad. Toen dus weer zijn tanden bekeken (Beer is daar heel makkelijk in..doet bijna vanzelf zijn mond open haha) en toen viel het ons op dat hij in een maand tijd aan de rechterkant onderin een extra tand heeft gekregen..linksonder komt er ook één door. Ik heb even gezocht op internet en het is een hengstentand (ruinentand in Beers geval) ik dacht eerst een wolfskiesje maar die zitten verder naar achteren volgens de plaatjes.
Nu heb ik net de tandarts gebeld maar die was al vrij dus morgen weer proberen want Beers mond wil ik sowieso na laten kijken voor ik met bit ga rijden..
Nu mijn vraag (ja dat duurde even haha).. Zijn er mensen die ruinen hebben die deze tanden nog hebben? Geeft dit problemen? Lees nogal verschillende dingen op internet..het zal ook wel per paard verschillen...Moeten ze er altijd uit? Heeft een paard hier altijd last van? Volgens internet ligt Beer met zijn 4,5 jaar mooi op schema met deze tanden..krijgen merries deze tanden ook? Ik zal het allemaal volgende week wel horen van de tandarts maar ben gewoon ook benieuwd naar ervaringen van jullie!
Groetjes Kristel
Even een vraagje omdat ik nieuwsgierig ben en omdat ik er nu even midden in zit.
Zoals jullie weten heb ik Beeremans bitloos ingereden en tot op de dag vandaag rijd ik Beer nog steeds bitloos maar komende tijd mag meneer ook wennen aan een bit.
Mijn stalbaas had Beers tanden een dikke maand geleden even bekeken om te zien of hij haken had..(minimaal) en om mij te laten zien hoe het er daar van binnen allemaal uitziet. Nu is hij natuurlijk geen tandarts maar ik vond het heel interessant.
Beer is nog volop aan het wisselen en vandaag heeft meneer voor het eerst een bitje in gehad. Toen dus weer zijn tanden bekeken (Beer is daar heel makkelijk in..doet bijna vanzelf zijn mond open haha) en toen viel het ons op dat hij in een maand tijd aan de rechterkant onderin een extra tand heeft gekregen..linksonder komt er ook één door. Ik heb even gezocht op internet en het is een hengstentand (ruinentand in Beers geval) ik dacht eerst een wolfskiesje maar die zitten verder naar achteren volgens de plaatjes.
Nu heb ik net de tandarts gebeld maar die was al vrij dus morgen weer proberen want Beers mond wil ik sowieso na laten kijken voor ik met bit ga rijden..
Nu mijn vraag (ja dat duurde even haha).. Zijn er mensen die ruinen hebben die deze tanden nog hebben? Geeft dit problemen? Lees nogal verschillende dingen op internet..het zal ook wel per paard verschillen...Moeten ze er altijd uit? Heeft een paard hier altijd last van? Volgens internet ligt Beer met zijn 4,5 jaar mooi op schema met deze tanden..krijgen merries deze tanden ook? Ik zal het allemaal volgende week wel horen van de tandarts maar ben gewoon ook benieuwd naar ervaringen van jullie!
Groetjes Kristel
Re: Hengstentanden
Danc heeft deze tanden nog allemaal hoor, de ruinentanden. Ze kunnen wel eens gaan ontsteken maar dan worden ze getrokken, maar Danc heeft nergens last van met deze tanden 

- kristelhans
Het zal ook wel per paard verschillen..Ik hoop dat ze er niet uit hoeven! Heb nog nooit een paardentandarts aan het werk gezien..lijkt me echt fascinerend!
Danc is al heullll vaak geweest en het grappig vind ik altijd dat je ook zelf mag voelen nouja bij mijn paardentandarts wel iig. Erg grappig.
Danc heeft btw al zijn tanden nog
Danc heeft btw al zijn tanden nog
Volgens mij kunnen merries toch ook zo'n tand krijgen? Wij hebben ooit eens alle fjordenmondjes opengetrokken en bij een van de merries zat er linksonder een tandje extra tov bij de rest. Mijn vriendin dacht toen dat het een hengstentand was, maar het is te lang geleden om me nog net te kunnen herinneren waar die tand zat. Ze werd overigens wel gewoon bereden hoor.
Zo'n tandarts bezoek vind ik ook erg fascinerend. Mijn TA heeft ook veel tijd besteed aan alles uit te leggen en alles te laten zien, erg leuk. Hij heeft er toen een losse kies uitgetikt en 2 wolfstandjes getrokken.
Zo'n tandarts bezoek vind ik ook erg fascinerend. Mijn TA heeft ook veel tijd besteed aan alles uit te leggen en alles te laten zien, erg leuk. Hij heeft er toen een losse kies uitgetikt en 2 wolfstandjes getrokken.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- kristelhans
Ha ja ik verheug me ook op zijn komst! Klinkt een beetje gek maar ik ben echt razend benieuwd. Twee vriendinnetjes hebben hem ook als tandarts en die zijn ontzettend over hem te spreken Heeeele rustige man die het paard helemaal op z'n gemak stelt..schijnt er echt een gave voor te hebben! Heb hem ook even gegoogeld en alleen maar positieve berichten..zelfs op Bokt haha! Dus dat is wel fijn om alvast gelezen te hebben! 

ehm, bij Githa zijn er vorig jaar deze tijd 4 in 1 keer getrokken (lagen in de weg voor haar bitje en ze deed er heel ambetant op)
ze had 2 reusachtige wolfskiezen en nog 2 hengst/ruinentandjes (bij een merrie)
ze moesten eruit en omdat het echt grote waren (de tandarts had nog nooit zulke grote gezien
) is ze even heel zwaar verdoofd geweest in haar stalletje zodat ze dit rustig en op paardvriendelijke wijze konden oplossen
(tegelijkertijd zijn ook haar tanden bijgeveild)
's avonds toen we op bij haar kwamen, kregen we dan h verhaal te horen van de stalbaas en zijn zoon, en kregen we ook de joekels van tanden te zien
we hebben toen een aantal dagen niet mogen rijden (logisch he na een serieuze verdoving, en de plaats waar normaal het bit ligt), maar van ons heeft ze toen een weekje rust gekregen, ze mocht uiteindelijk grazen vanaf dag 3 (da nwaren we zeker dat ze niet meer op haar snufferd ging gaan van zottigheid
)
die tandarts had ook een veearts diploma, die had zich nog extra laten bijscholen, omdat daar vaak een gebrek aan is, en dan mag hij als nodig ook perfect verdoven en zo (toch een extra zekerheid vind ik)
wij hebben daar niet veel voor gegeven, 50 euro, is goedkoper voor een paard om 4 tanden te laten trekken dan bij de mens
dit jaar in april is diezelfde tandarts toen opnieuw geweest, om controle te houden en nog wat bij te veilen
denk van hem volgend jaar april terug te laten komen (of als hij komt ook voor de andere paarden van stal)
ze had 2 reusachtige wolfskiezen en nog 2 hengst/ruinentandjes (bij een merrie)
ze moesten eruit en omdat het echt grote waren (de tandarts had nog nooit zulke grote gezien

's avonds toen we op bij haar kwamen, kregen we dan h verhaal te horen van de stalbaas en zijn zoon, en kregen we ook de joekels van tanden te zien

we hebben toen een aantal dagen niet mogen rijden (logisch he na een serieuze verdoving, en de plaats waar normaal het bit ligt), maar van ons heeft ze toen een weekje rust gekregen, ze mocht uiteindelijk grazen vanaf dag 3 (da nwaren we zeker dat ze niet meer op haar snufferd ging gaan van zottigheid

die tandarts had ook een veearts diploma, die had zich nog extra laten bijscholen, omdat daar vaak een gebrek aan is, en dan mag hij als nodig ook perfect verdoven en zo (toch een extra zekerheid vind ik)
wij hebben daar niet veel voor gegeven, 50 euro, is goedkoper voor een paard om 4 tanden te laten trekken dan bij de mens

dit jaar in april is diezelfde tandarts toen opnieuw geweest, om controle te houden en nog wat bij te veilen
denk van hem volgend jaar april terug te laten komen (of als hij komt ook voor de andere paarden van stal)
merrie.. hier past gewoon een bit in of een S&T.

Zie hier wel heel goedkope paardetandarts langs komen.
Hier in de buurt zwerft 1 goede, echter voor controle vraagt hij al 75 euro, volkomen terecht!
En hij doet dus niets indien het niet nodig is. (Richard van Dordrecht)
Heb vaak zat "gratis" controles gezien, waarbij vervolgens onnodige ingrepen volgden,
vermoedelijk omdat er toch ergens geld verdiend moet worden.
Zie hier wel heel goedkope paardetandarts langs komen.
Hier in de buurt zwerft 1 goede, echter voor controle vraagt hij al 75 euro, volkomen terecht!
En hij doet dus niets indien het niet nodig is. (Richard van Dordrecht)
Heb vaak zat "gratis" controles gezien, waarbij vervolgens onnodige ingrepen volgden,
vermoedelijk omdat er toch ergens geld verdiend moet worden.
Laatst gewijzigd door Sjolvir op do 29 okt 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
- kristelhans
Jeetje wat een verhaal..de kosten maken me niet zoveel uit..het moet toch gebeuren en Beer heeft een eigen spaarpotje hihi..daar komt hopelijk eind volgend jaar ook een prachtig nieuw zadel uit! Bedankt voor je verhaal..ik hou er ook gewoon rekening mee dat ze er uit moeten dan valt het altijd mee! 

Overigens dus onzin dat ze er altijd uit moeten, dus misschien kan Beer
wel 35 worden met zijn complete setje tanden.
Vaak worden problemen met aanleuning en accepteren van het bit tenonrechte afgeschoven op dit soort gebits elementen.
(overigens wel op je vingers letten als je die er tussen krijgt doet goed zeer. )
wel 35 worden met zijn complete setje tanden.
Vaak worden problemen met aanleuning en accepteren van het bit tenonrechte afgeschoven op dit soort gebits elementen.
(overigens wel op je vingers letten als je die er tussen krijgt doet goed zeer. )
- kristelhans
Hihi Do, die foto's..lekker geel die tanden.. Die tweede foto lijkt bijna een krokodillenbek!
Beer heeft alles nog vrij wit..zo goor als ie van buiten is, zo schoon is zijn gebitje! Ik ga ook zeker niet op de prijs af joh! Kwaliteit voor alles! Ik heb goede verhalen gehoord en de mensen die bij hem zitten en die ik ken zijn super tevreden! (en één van die mensen is een echte pietlut met dat soort dingen).
Ik geloof dat de tanden bij Beer ietsje verder naar achteren liggen...zal eens kijken of ik een foto kan maken morgen.
Beer heeft alles nog vrij wit..zo goor als ie van buiten is, zo schoon is zijn gebitje! Ik ga ook zeker niet op de prijs af joh! Kwaliteit voor alles! Ik heb goede verhalen gehoord en de mensen die bij hem zitten en die ik ken zijn super tevreden! (en één van die mensen is een echte pietlut met dat soort dingen).
Ik geloof dat de tanden bij Beer ietsje verder naar achteren liggen...zal eens kijken of ik een foto kan maken morgen.
Denk dat dit paard niet genoeg gepoetst heeft.
Overigens ook niet aan te raden eerst voeren en dan in blije bui
nog foto's maken, krijg je van dat vieze kwijl van.
Overigens ook niet aan te raden eerst voeren en dan in blije bui
nog foto's maken, krijg je van dat vieze kwijl van.
we hadden een goedkope omdat hij die dag(en) daar meerdere paarden moest doen, en dan ging iedereen mee aan ee nvoordelig tarief
wat zou je zelf zeggen als tandarts als je een aanbod krijgt om bij 60 a 70 paarden even de tanden te controleren?
dan ben je niet dom he en geef je ook wel een goede prijs andres is hij die afspraak een half jaar of jaar later wel mooi kwijt
wat zou je zelf zeggen als tandarts als je een aanbod krijgt om bij 60 a 70 paarden even de tanden te controleren?
dan ben je niet dom he en geef je ook wel een goede prijs andres is hij die afspraak een half jaar of jaar later wel mooi kwijt
- kristelhans
Haha ja ik ken dat..of voeren en dan toch nog even snel een kusje geven..of in de neus blazen en dan het paard aan het briesen krijgen en niet snel genoeg je hoofd wegtrekken...
Ik heb PieterBas als paardentandarts, bevalt me prima. Ik betaal meestal zo rond de 50 euro
Ik ben voor je aan het verder graven..

Ga er even vanuit dat jullie Engels kunnen, even ergens van simpele site gejat.
Canine teeth (tushes):
The canine teeth are located in the space beween the incisor row and the molar row (this area is called "the bar"), and the canines in the lower jaw are located a little further towards the incisors than they are in the upper jaw. They are not in occlusion with each other. It is mostly the male horses that get canine teeth, but you can see them in the occasional mare also (25-30%), but then usually very small or as a bump on the bar unerrupted. In the male these teeth can get quite long and razor sharp, getting to be a tremendous weapon, especially around the age when the stallion is on top physically and sexually mature (best sperm count and libido), and would normally defend the rights to a herd. In the older stallion the canine teeth will get worn and more blunt, and is not as efficient as before. There are no decidious set of canine teeth, only permanent. They erupt between the age of 4-5 years. Sharp and pointy canine teeth are usully rounded off to prevent accidents to happen.
Voor de liefhebber met plaatjes.. Uitgebreider maar nog wel leesbaar, wederom Engels.
http://www.unce.unr.edu/publications/fi ... sp0008.pdf
Have fun met bijlezen.

Ga er even vanuit dat jullie Engels kunnen, even ergens van simpele site gejat.
Canine teeth (tushes):
The canine teeth are located in the space beween the incisor row and the molar row (this area is called "the bar"), and the canines in the lower jaw are located a little further towards the incisors than they are in the upper jaw. They are not in occlusion with each other. It is mostly the male horses that get canine teeth, but you can see them in the occasional mare also (25-30%), but then usually very small or as a bump on the bar unerrupted. In the male these teeth can get quite long and razor sharp, getting to be a tremendous weapon, especially around the age when the stallion is on top physically and sexually mature (best sperm count and libido), and would normally defend the rights to a herd. In the older stallion the canine teeth will get worn and more blunt, and is not as efficient as before. There are no decidious set of canine teeth, only permanent. They erupt between the age of 4-5 years. Sharp and pointy canine teeth are usully rounded off to prevent accidents to happen.
Voor de liefhebber met plaatjes.. Uitgebreider maar nog wel leesbaar, wederom Engels.
http://www.unce.unr.edu/publications/fi ... sp0008.pdf
Have fun met bijlezen.
Kristel is Docente Engels..dus dat moet wel lukken..mijn Engels is te slecht..

Daarom heeft Google knopje vertalen uitgevonden,roos schreef:Kristel is Docente Engels..dus dat moet wel lukken..mijn Engels is te slecht..
ben alleen bang dat google ernstig gaat struikelen over aantal termen.
(spellingscontrole werkt al niet als ik een stuk moet schrijven, alles wordt rood, terwijl alles gewoon klopt..grrrrr.
vaktermen...)
Je krijgt hier even een platvoetse vertaling/samenvatting en commentaar..
overigens canine tanden zijn hoektanden, incisiva snijtanden en molaren kiezen..
The canine teeth are located in the space beween the incisor row and the molar row (this area is called "the bar"), and the canines in the lower jaw are located a little further towards the incisors than they are in the upper jaw.
[imghengsten%20tanden%20liggen%20in%20de%20ruimte%20tussen%20de%20snijtanden%20en%20de%20kiezen,%20in%20de%20onderkaak%20verder%20richting%20de%20snijtanden%20dan%20in%20de%20bovenkaak[/img].
They are not in occlusion with each other. Ze sluiten niet aan op elkaar
It is mostly the male horses that get canine teeth, but you can see them in the occasional mare also (25-30%), but then usually very small or as a bump on the bar unerrupted. De meeste mannelijke paarden krijgen ze, merries af en toe (percentage kan je lezen

In the male these teeth can get quite long and razor sharp, getting to be a tremendous weapon, especially around the age when the stallion is on top physically and sexually mature (best sperm count and libido), and would normally defend the rights to a herd. In deze paarden van het mannelijke geslacht kunen deze lang worden en vlijmscherp, waardoor ze een goed wapen zijn, speciaal rond de leeftijd dat de hengst op de top van zijn sexuele volwassenheid is (beste sperma telling en libido), en zouden normaliter gebruikt worden voor het verdedigen van de kudde.
In the older stallion the canine teeth will get worn and more blunt, and is not as efficient as before.
Bij oudere hengsten raken de canine tanden versleten en bot en zijn dus niet meer zo efficient.
There are no decidious set of canine teeth, only permanent. They erupt between the age of 4-5 years.
Er zijn geen melktanden van de canine tander, alleen een permanent setje. Ze komen door tussen de 4 en 5 jaar oud.
Sharp and pointy canine teeth are usully rounded off to prevent accidents to happen
scherpe en puntige canine tanden worden doorgaans afgeslepen om ongelukjes te voorkomen. (je vingers ertussen, gat in buurpaard etc..)
Laatst gewijzigd door Sjolvir op do 29 okt 2009, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Jij hebt dus een aparte merrie Do 
Weet jij toevallig ook wanneer tanden kunnen gaan uitvallen op welke leeftijd?

Weet jij toevallig ook wanneer tanden kunnen gaan uitvallen op welke leeftijd?
- kristelhans
Senks! Haha ik snapte het zonder je vertaling ook..heb Engels gestudeerd..hihi.. Maar tot zover wist ik het idd ook ongeveer wel. Zal mij benieuwen wat de tandarts gaat doen.. Dat bijvijlen van de hengstentanden...gaat dat elektrisch? Beer heeft wel een lekker jaar zo haha..het ene avontuur na het andere!