Wat is verstandig om nu bij te voeren??
Wat is verstandig om nu bij te voeren??
Hallo,
Heb een fjordje van 5 jaar.. rij nu minstens 5x per week een half uur tot 3 kwartier.
het werk wat hij verzet is licht tot normaal.
Ik voer hem nu de basis brok bij van havens ongeveer 500 gram na het rijden.
Hij staat voor de rest dag en nacht op het land en er is voldoende gras/hooi.
Heeft iemand tips wat eventueel verstandig is om bij te voeren (Muesli bv?) of dat ik misschien te veel of te weinig voer.
of dat dit genoeg is..
Alvast bedankt!
Heb een fjordje van 5 jaar.. rij nu minstens 5x per week een half uur tot 3 kwartier.
het werk wat hij verzet is licht tot normaal.
Ik voer hem nu de basis brok bij van havens ongeveer 500 gram na het rijden.
Hij staat voor de rest dag en nacht op het land en er is voldoende gras/hooi.
Heeft iemand tips wat eventueel verstandig is om bij te voeren (Muesli bv?) of dat ik misschien te veel of te weinig voer.
of dat dit genoeg is..
Alvast bedankt!
Amon-dhay mijn Schatje!! 
(Manus x Ragni v. Lenngard)

Re: Wat is verstandig om nu bij te voeren??
Het belangrijkst is om kritisch te kijken hoe je fjord eruit ziet. Is hij niet te dik of te dun dan kun je hem gewoon op dit rantsoen houden. Basisbrok is prima, zit alles in.
Is hij te dik of te dun, dan kun je eens kijken wat er nog meer te krijgen is.
Ben je bang dat hij niet genoeg vit. of mineralen binnen krijgt, dan kun je altijd een liksteen op hangen. Wel een gewone, dus geen lekkere smaakjes. Zo kan hij het zelf regelen. zie je nu dat hij erg veel gaat likken, kun je misschien overstappen op ponybrok, daar zitten meer vitamines en mineralen in.. Maar gewoon een klein beetje likken mag. En als hij er niet bij gaat dan heeft hij geen behoefte..
Is hij te dik of te dun, dan kun je eens kijken wat er nog meer te krijgen is.
Ben je bang dat hij niet genoeg vit. of mineralen binnen krijgt, dan kun je altijd een liksteen op hangen. Wel een gewone, dus geen lekkere smaakjes. Zo kan hij het zelf regelen. zie je nu dat hij erg veel gaat likken, kun je misschien overstappen op ponybrok, daar zitten meer vitamines en mineralen in.. Maar gewoon een klein beetje likken mag. En als hij er niet bij gaat dan heeft hij geen behoefte..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
ik denk dat je voldoende voert. Karev is ook 5, die is ook 5x per week an het werk, soms zwaar, soms eitje, die krijgt een beker vol muesli en een beker vol sportbrok dagelijks(zo'n hondevoer beker, dat komt overeen met een dikke 3/4 kilo schep. Na de zware arbeid krijgt ze of een beker vol muesli of een beker vol slobber extran
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Inderdaad wat Esther zegt: Vertel eens hoe hij is van gedrag, exterieur (dik/dun) en heb je het idee dat hij teveel krijgt of ergens van tekort komt??
Anders zie ik geen reden van twijfel over je rantsoen.
Hooi, gras, kuil...ruwvoer kort gezegd is gewoon het allerbelangrijkste. De brok is er als aanvulling op de vitamines en mineralen, dus wat dat betreft krijgt hij een mooi rantsoen voor een paard wat recreatief of in de basissport kan meedraaien.
Anders zie ik geen reden van twijfel over je rantsoen.
Hooi, gras, kuil...ruwvoer kort gezegd is gewoon het allerbelangrijkste. De brok is er als aanvulling op de vitamines en mineralen, dus wat dat betreft krijgt hij een mooi rantsoen voor een paard wat recreatief of in de basissport kan meedraaien.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik zelf altijd maar wat de ene nodig heeft kan de andere missen. Daarmee bedoel ik kijk naar je paard en voer daarna.
Danc krijgt s winters als hij alleen in de bak staat 2 keer een halve graan en 3 plakken hooi per dag.Dus hij eet 1 baal hooi in 2,5 dagen op.
EKdal krijgt 1/4 peuterbrok
en ook 3 hooi.
Danc krijgt s winters als hij alleen in de bak staat 2 keer een halve graan en 3 plakken hooi per dag.Dus hij eet 1 baal hooi in 2,5 dagen op.
EKdal krijgt 1/4 peuterbrok

Thnx Voor de tips.. is mijn gevoel toch goed geweest..
het is een vrij slanke ranke fjord.. hij begint nu een btje voller te worden.. dus dacht al dat ik misschien te veel voerde maar das dus aardig normaal
Dank jullie wel!
het is een vrij slanke ranke fjord.. hij begint nu een btje voller te worden.. dus dacht al dat ik misschien te veel voerde maar das dus aardig normaal
Dank jullie wel!
Amon-dhay mijn Schatje!! 

En sommige paarden hebben gewoon een wat slankere bouw